بازدید 12780
۳

دشت لاله‌های واژگون قُرُق شد

فرماندار کوهرنگ گفت: به منظور جلوگیری از تجمع مسافران و گردشگران در خصوص پیشگیری از شیوع کرونا و از سوی دیگر برای حفاظت از گونه نادر دشت لاله، دیدار از دشت لاله‌های شهرستان از نوروز ممنوع می‎‌شود و دشت لاله قُرق می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۱۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ 18 March 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، مرتضی زمانپور روز پنجشنبه افزود: سال آینده با رویش لاله‌های واژگون بازدید از دشت لاله‌های شهرستان ممنوع می‌شود و هیچ گردشگر و مسافری مجاز به تردد در این منطقه نیست.

وی همچنین از کنترل شدید مبادی ورودی این شهرستان خبر داد و گفت: ۶ مبادی ورودی با نظارت شدید همراه است و یکی از مبادی ورودی در محل گردنه تاراز با دستور قضایی بسته شده است.

زمانپور در ادامه با اشاره به آمادگی مدیریت بحران در این شهرستان، تصریح کرد: تمهیدات لازم برای مقابله با مخاطرات احتمالی پیش بینی شده است.

فرماندار کوهرنگ افزود: با توجه به تجربیات سال‌های گذشته شهرستان مبنی بر بارش‌های شدید بهاره به ویژه در فروردین، افزود: در همین راستا روستاهای در معرض خطر سیلاب و مکان‌های پرخطر شناسایی شده و اقدامات ایمنی در همین خصوص انجام شده است.

زمانپور خاطرنشان کرد: در سال آبی جاری میزان بارش‌های شهرستان نسبت به میانگین کمتر بوده است و به ویژه ارتفاع برف که در سال ۹۸ به یک متر و ۴۰ سانتی‌متر می‌رسید در حال حاضر به صفر رسیده است که این موضوع می‌تواند منابع آب شهرستان را با چالش جدی مواجه کند.

هم‌اکنون لاله واژگون در۷۵۰ هکتار در ۱۲ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی شهرستان کوهرنگ و ۹۸ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده ، رویش دارد.

دشت لاله های واژگون کوهرنگ رویشگاه اصلی گونه های گیاهی لاله واژگون و یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری ایران در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ماه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ای کاش قبل از گردشگری، فرهنگ گردشگری آموزش داده می شد.
این دشت یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری استان ما است. ولی متاسفانه بسیاری از گردشگران بی فرهنگ (البتع تعداد معدودی گردشگر با فرهنگ هم پیدا می شود) اقدام به تخریب و کندن این گل ها می کنند. سعی می کنند پیاز این گل رو از دل خاک بیرون بیاورند با این خیال که در منطقه خودشان، یا در باغچه، گلخانه این گل را بکارند. بدون دانستن اینکه اگر مناطق دیگر برای این گل مناسب بود حتما در جاهای دیگر هم به رشد می کرد. این گل فقط در ارتفاعات بالای 2000 متر با زمستان بسیار سرد و بهار خنک قابلیت رشد دارد. به همین دلیل در مناطق کوهستانی دیگری (با همین شرایط) در استان کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و ایلام هم این گل به صورت پراکنده رشد می کند.
با این بی فرهنگی ها این دشت هر سال کوچکتر و کوچکتر می شود و از تعداد گل ها هم کاسته می شود.
پنج سال پیش، این مکان زیبا را دیدم، ولی متاسفانه یک منظره زشت در این مکان ساخت ویلا در مجاورت دشت لاله های واژکون است که شرایط بکر و طبیعی آن منطقه را از بین برده. ایکاش در حفظ منابع طبیعی قبل از نابودی و انقراض، کوشا باشید.
ترکیب لاله نگونسار
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل