بازدید 6044
۱

درک مطلب دانش‌آموزان از میانگین جهانی عقب است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح تحولی خوانا پاسخی به چالش‌ها و مشکلات دانش‌آموزان در رابطه با مهارت‌های پایه زبانی از جمله‌ خواندن، نوشتن و صحبت کردن است که آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های خود در دستورکار دارد.
کد خبر: ۱۰۴۱۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹ 18 March 2021

به گزارش «تابناک»، رضوان حکیم زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یکی از ماموریت‌های اصلی دوره ابتدایی بر اساس سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش این است که مهارت‌های پایه خواندن، نوشتن و مهارت‌های زبانی را در دانش‌آموزان ایجاد کند.

وی ادامه داد: نتایج شرکت در آزمون‌های بین المللی پرلز که مربوط به سواد خواندن و درک مطلب است، نشان می دهد که هنوز به میانگین جهانی در این زمینه‌ها نرسیده‌ایم و با وجود برنامه‌های درسی خواندن و نوشتن اما مهارت‌محور، عمل نکرده‌ایم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان فعالیت‌های متعددی برای روخوانی و رونویسی انجام داده‌اند اما به این معنا نیست که به مهارت‌های خواندن، درک مطلب و نوشتن هم دست پیدا کرده باشند، بنابراین بسته تحولی خوانا برای پاسخ به این چالش تدوین شده است.

حکیم ‌زاده یادآور شد: در طرح تحولی خوانا سعی شده که مهارت‌های چهارگانه زبانی مانند خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن که پایه اصلی موفقیت دانش‌آموزان در مراحل بعدی تحصیل هستند و همچنین در مشارکت اجتماعی تاثیردارند را با سه مهارت اصلی زندگی شامل جرات ورزی، مسوولیت پذیری و ادب تلفیق کرده تا به شکل تلفیقی این‌ موارد به صورت عملی در دانش‌آموزان تقویت شود.

وی با بیان اینکه طرح تحولی خوانا در ۵ درصد مدارس سراسر کشور شامل مدارس روستایی، شهری، دخترانه، پسرانه و دولتی و غیردولتی اجرایی می‌شود، عنوان کرد: در این راستا بسیاری از مدرسان کشوری آموزش دیده‌اند و همچنین از استادان مطرح در حوزه زبان فارسی نیز برای آموزش این مدرسان دعوت شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: در حال حاضر برای اجرای طرح تحولی خوانا گروه‌های یادگیری متنوعی در سطح استان‌ها ایجاد شد که این مدرسان استانی با مدرسان کشوری در ارتباط هستند و در نهایت با معلمان و مدیران مدارس مجری تعامل دارند تا با تیمی نظارتی، هدایتی و برنامه‌ریز مهارت‌آموزی دانش‌آموزان صورت گیرد.

حکیم ‌زاده با بیان اینکه استقبال خوبی از طرح خوانا شده است، گفت: امیدواریم که نتایج این طرح هم به صورت عملی مشاهده شود و دانش‌آموزانی پرورش یابند که در پایان دوره ابتدایی بتوانند با اعتماد به نفس ابراز وجود کرده و از ابزار زبان برای دیدگاه نظرشان بهره‌گیرند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان بواسطه طرح تحولی خوانا می‌توانند مهارت نوشتن را در سبک‌های مختلف مانند داستان نویسی و گزارش نویسی به صورت خلاقانه با توجه به علایق خود یاد گیرند و همچنین به مهارت گوش دادن که یک مهارت اساسی برای ایجاد گفت و گو و تفاهم بیشتر میان افراد است، مجهز شوند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: دانش‌آموزان بواسطه طرح تحولی خوانا مسوولیت خود در قبال خداوند به عنوان خالق هستی، خود، انسان‌های دیگر به عنوان شهروند و در قبال طبیعت و محیط زیست می‌شناسند و همچنین به سرمایه ارزشمند ادب مجهز می‌شوند.

حکیم ‌زاده خاطرنشان کرد: به واسطه کسب مهارت‌های زبانی در دانش آموزان می‌توان امیدوار بود که یکی از بزرگترین ماموریت‌های دوره ابتدایی محقق می‌شود.

به گزارش ایرنا، هر یک از معاونت های وزارت آموزش و پرورش در راستای اجرای اهداف سند تحول بنیادین بسته های تحولی را تدوین کردند که در این میان ۲۵ برنامه تحولی طراحی شد، طرح خوانا بسته تحولی معاونت آموزش ابتدایی محسوب می شود.

مسوولان آموزش و پرورش و برخی از کارشناسان آموزشی معتقدند بسته تحولی خوانا در دوره ابتدایی با توجه به اینکه بهترین دوران برای تعمیق و اثربخشی آموزش مهارت های چهارگانه زبانی و زندگی، دوران کودکی است، انتخاب شده تا با اجرای آن علاوه بر پرداختن به دغدغه اساسی موجود که آموزش مهارت های پایه خواندن، نوشتن و آداب زندگی، می توان شاهد اجرای یکی از برنامه های سند تحول بنیادین در مدارس نیز بود.

از این رو، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح طرح تحولی خوانا اظهار داشت: مهمترین ماموریت آموزش و پرورش، تربیت و پرورش انسان هایی است که بتوانند زندگی سالم، مستقل و شرافتمندی داشته باشند، از آرمان های خود دفاع کنند و روی پای خود بایستند و دستیابی به اینها مستلزم کسب مهارت هایی است که افراد را برای زندگی پیچیده امروز آماده می کند.

وی افزود: چهار مهارت پایه زبانی «خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن» ظرفیت انسان را در ایجاد تعاملات اجتماعی گسترش می دهد. افراد به میزانی که بتوانند شنونده خوبی باشند و مقصود خود را به درستی بیان کنند و آنچه را در ذهن دارند، به بهترین نحو بنویسند، در تعاملات اجتماعی موفق تر و دقیق تر خواهند بود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بسته تحولی خوانا درصدد است این چهار مهارت پایه را در کودکان تقویت و آنان را برای زندگی اجتماعی آماده کند. دانش آموزان بیش از هر چیز نیاز دارند خوب بخوانند و بنویسند، خوب گوش کنند و خوب صحبت کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱
سوریه مهمتره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل