بازدید 5131
۱

لجبازانی که خطرات چهارشنبه سوری را به جان می‌خرند

یک آسیب شناس اجتماعی با اشاره به نزدیک شدن چهارشنبه سوری و عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی کووید ۱۹ از سوی مردم گفت: به نظر می‌رسد فرهنگ لجبازی و فرهنگ خستگی ناشی از کرونا بر جامعه حاکم شده است، از این رو مردم بسیاری از مسائل را رعایت نمی‌کنند و صدمات ناشی از چهارشنبه سوری و جریمه‌های معین شده برای عبور و مرور را به جان می‌خرند.
کد خبر: ۱۰۴۱۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷ 16 March 2021

به گزارش «تابناک»، سید هادی معتمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به چهارشنبه آخر سال، بی‌توجهی مردم نسبت به شرایط پاندمی کووید ۱۹ اظهار کرد: به نظر می‌رسد پاندمی کرونا به پاندمی افسردگی و خستگی تبدیل شده است. مردم احساس خستگی می‌کنند چراکه از پیش برای این شرایط آماده نبودند.

این متخصص اعصاب و روان، با بیان اینکه ما جامعه‌ای جوان داریم و هیجان، تخلیه و نشان دادن خود از ویژگی‌های جوانان است، ادامه داد: کرونا منجر به محدودیت یک ساله‌ای برای جوانان و در نهایت تغییر سبک زندکی آنها شد. جوانان در شرایط کرونا نمی‌توانند هیجان خود را بیرون بریزند و در مراسماتی نظیر چهارشنبه سوری هیجانات جوانان تخلیه می‌شود.

به گفته این دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با صحبت درباره خودداری مردم از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در شرایط کرونا نمی‌توان از آن جلوگیری کرد چراکه راهکار آن پند و نصیحت نیست و باید ساماندهی انجام شود تا این هیجانات برون ریزی شوند چراکه مشخص نیست پاندمی کووید ۱۹ تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و در صورت عدم توجه به لزوم تخلیه هیجانات مردم به ویژه جوانان شاهد معضلات و فجایع گسترده تری خواهیم بود.

این آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: اگر بتوان مدیریت شده و با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی مکان‌هایی را برای تخلیه هیجانات جوانان در نظر گرفت شاید بتوان تا اندازه‌ای از بروز خطرات در چهارشنبه سوری جلوگیری کرد.

معتمدی افزود: عدم توجه مردم به رعایت پروتکل‌ها و برنامه ریزی برای برگزاری مراسم چهارشنبه سوری طبیعی نیست و از سوی دیگر این عدم توجه تنها در این مراسم دیده نمی‌شود و حتی مردم به منع تردد شبانه و منع تجمعات هم توجهی ندارند. ما نیازمند ایجاد یک بازسازی فرهنگی و یک اعتماد سازی میان دولت و مردم هستیم.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌ها و شرایط پاندمی کووید ۱۹ تنها مختص به کشور ما نیست و سایر کشورها هم درگیر آن هستند، گفت: دولت آنچه در توان داشته انجام داده است، اما قشر جوان یک لجبازی ذاتی دارد. شاید اگر مشارکت محله‌ای و NGO هایی داشتیم بیشتر می‌توانستیم جلوی این بی‌توجهی را بگیریم و کار تبلیغاتی بیشتری در این راستا انجام دهیم.

معتمدی در پایان گفت: آنچه در مسائل و معضلات اجتماعی حائز اهمیت است این است که ما معضل را تبدیل به فاجعه نکنیم. اگر بحث مشارکت مردم، افزایش دخالت مردم در مدیریت شهری، آموزش و مشارکت از طریق NGO‌ در کشور ترویج پیدا کند می‌توان از طریق مردم و مشارکت اجتماعی از تبدیل معضلات اجتماعی به فاجعه جلوگیری کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱
ایرانی درست بشو نیست نه با ساماندهی نه با زور نا با آزاد گذاشتن .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل