بازدید 10246

مشارکت دیجی‌کالا در کمک به حفظ گونه‌های بومی در روز درختکاری

دیجی‌کالا همزمان با هفته منابع طبیعی و روز درختکاری در روستای لیشک سیاهکل استان گیلان 1100 نهال به نام همکاران خود کاشت.
کد خبر: ۱۰۴۰۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷ 15 March 2021

مشارکت دیجی‌کالا در کمک به حفظ گونه‌های بومی در روز درختکاری

این طرح، در راستای پروژهای مسؤلیت‌های اجتماعی دیجی‌کالا و با هدف جلوگیری از تخریب گسترده جنگل‌های هیرکانی و کمک به حفظ گونه‌های بومی منطقه در قالب یک طرح احیای مشارکتی جنگل با نام «بانی جنگل» انجام شد.

درختکاری اصولی؛‌ ضامن احیای جنگل

جنگل‌های هیرکانی یکی از سرمایه‌های ملی کشوری ایران هستند که شهرت جهانی نیز دارند. این جنگل‌ها، کمربند شمالی ایران از آستارا در گیلان تا گلی داغ در شرق گلستان را به طول ۸۰۰ کیلومتر و با عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پوشانده است. اما به گفته کارشناسان محیط زیست، کاهش 50 درصدی حجم جنگل‌ها در 40 سال اخیر نگران کننده است به طوری که از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مساحت جنگل‌های شمال کشور، تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار آن باقی مانده که ۹۰ درصد آن نیز از حالت پایدار خارج شده است. از طرفی کاهش چشمگیر20 درصدی بارندگی‌ها در شمال کشور در 30 سال گذشته و افزایش 50 درصدی سیل در این نواحی نگرانی‌های بسیاری برای مردم منطقه و فعالان محیط زیست ایجاد کرده است.

افزایش موج درختکاری در هفته منابع طبیعی در سراسر ایران خبری خوشحال کننده است اما استفاده از ‌نهال‌های غیر بومی و کاشت غیر اصولی نهال‌ها که باعث جلوگیری از رشد و گسترش گونه‌های بومی هیرکانی شده‌اند از دیگر مشکلات این منطقه می‌باشند. به عنوان مثال استفاده از گونه‌های مهاجم مانند کاج کانادایی که به صورت خطی کاشته می‌شود نه تنها به ایجاد یک اکوسیستم مولد پایدار کمک نمی‌کند بلکه آن فضای واقعی برای یک جنگل طبیعی را نیز به وجود نمی‌آورد.

مشارکت دیجی‌کالا در کمک به حفظ گونه‌های بومی در روز درختکاری

از این رو دیجی‌کالا تصمیم گرفت با سرمایه‌گذاری در این جنگل‌های ارزشمند؛ جنگل‌هایی که ۵۶۴ هزار و ۷۱۲ متر مربع از عرصه آن‌ها در استان گیلان وجود دارد، به احیای این خطه سرسبز کمک کند.

حضور پررنگ همکاران دیجی‌کالا در طرح «بانی جنگل»

طرح گسترده «بانی جنگل» در راستای پروژه‌ای بزرگتر یعنی «درختانی برای آینده» انجام شد؛ طرحی که می‌خواهد ۷۵ هزار نهال بومی مانند توسکا، ممرز و انجیلی را با مشارکت مردم و با نام آ‌‌ن‌ها تبدیل به درخت کند. از این رو دیجی‌کالا برای تحقق بخشی از مسؤولیت اجتماعی خود و به نام همکاران مجموعه به این طرح پیوست تا سهمی در این پروژه عظیم داشته باشد.

از این رو با ارسال پرسشنامه برای تمامی همکاران از آن‌ها درخواست شد که در صورت تمایل برای شرکت در این پروژه، اعلام آمادگی و نوع درخت مورد نظر خود را برای کاشت انتخاب کنند. ۹ گونه بومی گیلاس وحشی، افرا، بارانک، ون، بلوط، مررز، شمشاد، انجیلی و توسکا در این فهرست قرار دارند. به دلیل شیوع ویروس کرونا تعداد 14 نفر به قید قرعه از همکاران انتخاب شدند تا به صورت فیزیکی به محل کاشت نها‌ل‌ها در روستای لیشک سیاهکل سفر کنند. پروژه سفر و کاشت‌ نهال‌ها در در روزهای ۱۲ و ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ برگزار شد.

هدف اصلی دیجی‌کالا مشارکت مستمر و سازنده در چنین پروژهایی است تا بتواند گوشه‌ای از آرمان‌های مسؤولیت اجتماعی سازمانی را به صورت عملی محقق کند.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر