بازدید 85387
آخرین تحولات خاورمیانه

رد نقش ایران در حمله به پایگاه عین الاسد / گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه درباره ایران / بازداشت‌های گسترده در عربستان به اتهام فساد / مخالفت اردن با عبور هواپیمای نتانیاهو از حریم هوایی خود

رد نقش ایران در حمله به پایگاه عین الاسد، گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه درباره ایران، بازداشت‌های گسترده در عربستان به اتهام فساد مخالفت اردن با عبور هواپیمای نتانیاهو از حریم هوایی خود و حمله هوایی جنگنده‌های ترکیه به خاک عراق، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۴۰۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷ 15 March 2021

رد نقش ایران در حمله به پایگاه عین الاسد| گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه درباره ایران| بازداشت های گسترده در عربستان به اتهام فساد| مخالفت اردن با عبور هواپیمای نتانیاهو از حریم هوایی خود

بین الملل تابناک| تحولات خاورمیانه: رد نقش ایران در حمله به پایگاه عین الاسد، گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه درباره ایران، بازداشت‌های گسترده در عربستان به اتهام فساد مخالفت اردن با عبور هواپیمای نتانیاهو از حریم هوایی خود و حمله هوایی جنگنده‌های ترکیه به خاک عراق، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

رد نقش ایران در حمله به پایگاه عین الاسد

روز گذشته (یکشنبه) «مجید تخت‌ روانچی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در نیویورک طی نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، ضمن رد هرگونه مداخله جمهوری اسلامی ایران در حملات اخیر به پایگاه های نظامی آمریکا در عراق، حملات هوایی آمریکا علیه نیروهای عراقی را به عنوان نقض قوانین بین‌المللی محکوم کرد.

منابع عراقی روز ۱۳ اسفندماه گزارش کردند که پایگاه غیرقانونی نیروهای آمریکایی «عین الاسد» در استان «الانبار» واقع در غرب عراق، هدف حمله راکتی قرار گرفته است.

رد نقش ایران در حمله به پایگاه عین الاسد| گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه درباره ایران| بازداشت های گسترده در عربستان به اتهام فساد| مخالفت اردن با عبور هواپیمای نتانیاهو از حریم هوایی خود

تخت روانچی با رد برخی ادعاها درباره هرگونه مداخله ایران در این حملات موشکی گفت: «جمهوری اسلامی ایران چه مستقیم یا غیرمستقیم در هرگونه حمله مسلحانه علیه فرد یا ارگان آمریکا در عراق مشارکت نداشته است.»

وی با تأکید بر این نکته ادامه داد: «بنابراین ما هرگونه ادعا درباره دخالت ضمنی یا صریح در حملات علیه نیروهای آمریکایی در عراق را رد می‌کنیم. چنین اتهاماتی کاملاً بی‌اساس، نامعتبر و نادرست است.»

در پی حمله موشکی به عین الاسد، یک پیمانکار آمریکایی کشته و در پی آن مدعی شد که «گروه‌های تحت حمایت ایران» حمله به عین الاسد را انجام داده‌اند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در نیویورک در ادامه نامه خود به دبیرکل سازمان ملل، همچنین «حملات غیرقانونی ۲۵ فوریه (هفتم اسفندماه) علیه نیرو‌های عراقی در امتداد مرز سوریه» را محکوم کرد.

وی در این خصوص گفت: «چنین اقدامات خطرناکی که بر اساس تفسیر خودسرانه از ماده ۵۱ منشور سازمان ملل به اشتباه توجیه می‌شود، نقض حاکمیت کشور‌های منطقه تلقی می‌شود و نماد نقض آشکار قوانین بین‌ال مللی و منشور سازمان ملل است.»

تخت روانچی ادامه داد، چنین حملاتی، تنها اوضاع پرتنش منطقه را تشدید کرده و عملاً در راستای منافع گروههای تروریستی در این کشورهاست.

در پی حملات هوایی اخیر ایالات متحده به مرز عراق و سوریه، یکی از اعضای گروه های مقاومت عراق جان خود را از دست داد. این اولین اقدام نظامی غیرقانونی «جو بایدن» از زمان روی کار آمدن به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا بود.

حمله راکتی به پایگاه عین‌الاسد بعد از حمله هوایی آمریکا به شرق سوریه انجام شد. ارتش آمریکا در آن حمله مواضع نیروهای مقاومت را هدف گرفت. ارتش آمریکا این حمله را در واکنش به حمله راکتی دیگری در عراق ـ که به کشته شدن یک پیمانکار و زخمی شدن چند فرد آمریکایی از جمله یک نظامی این کشور منجر شده بود ـ انجام داد.

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه درباره ایران

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا شامگاه یکشنبه تلفنی با «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، روند سیاسی در لیبی و همچنین تحولات در منطقه غرب آسیا از جمله محورهای گفت‌وگو میان بلینکن و لودریان بوده است.

رد نقش ایران در حمله به پایگاه عین الاسد| گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه درباره ایران| بازداشت های گسترده در عربستان به اتهام فساد| مخالفت اردن با عبور هواپیمای نتانیاهو از حریم هوایی خود

موضوع ایران، روسیه و چین از جمله دیگر محورهای گفت‌وگو میان وزرای خارجه آمریکا و فرانسه و نیز تحولات لیبی طی روزهای اخیر از موضوعات رایزنی میان مقامات غربی بوده است.
مجلس نمایندگان لیبی روز چهارشنبه گذشته در جلسه‌ای در شهر ست (شرق طرابلس) با ۱۳۲ رأی از مجموع ۱۳۳ رأی، به دولت انتقالی این کشور به نخست‌وزیری «عبدالحمید دبیبه» رأی اعتماد دادند.

پنجم فوریه گذشته، پس از مذاکرات چند روزه تحت نظارت سازمان ملل در ژنو، الدبیبه به عنوان نخست‌وزیر دولت موقت وحدت در لیبی برای نظارت بر برگزاری انتخاباتی که قرار است اواخر سال جاری میلادی برگزار شود، انتخاب شد. «محمد منفی» نیز به‌ عنوان رئیس‌ شورای عالی ریاستی انتخاب شد.

شورای امنیت در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر کرد، از تمامی طرف‌ها برای اجرای کامل توافقنامه آتش‌بس مربوط به ۲۳ اکتبر گذشته درخواست و همه کشورهای عضو این شورا را به احترام به این هفت توافقنامه و اجرای کامل آن تشویق کرده است.

بنا بر گزارش سازمان ملل، تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰ هزار نظامی و مزدور در لیبی حضور داشتند و تاکنون هیچ گونه خروج این نظامیان از لیبی به ثبت نرسیده است.

بازداشت های گسترده در عربستان به اتهام فساد

سازمان نظارت و مبارزه با فساد عربستان سعودی اعلام کرد که اخیرا ۲۴۱ شهروند و ساکن عربستان سعودی از جمله کارمندانی از وزارتخانه‌های کشور، بهداشت، آموزش و پرورش، امور شهر و روستا، مسکن، منابع انسانی و توسعه اجتماعی و همچنین از گمرک و موسسه پست را به دلیل مشارکت در پرونده‌های فساد بازداشت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری اسپوتنیک، این سازمان طی بیانیه‌ای که در توییتر منتشر کرد، گفت: افراد بازداشتی متهم به رشوه خواری، سوء استفاده از نفوذ کاری، کلاهبرداری و سوء استفاده از قدرت بودند و مراحل قانونی علیه آنها در حال آماده سازی برای ارائه به مراجع قضایی است.

رد نقش ایران در حمله به پایگاه عین الاسد| گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه درباره ایران| بازداشت های گسترده در عربستان به اتهام فساد| مخالفت اردن با عبور هواپیمای نتانیاهو از حریم هوایی خود

سازمان نظارت و مبارزه با فساد عربستان سعودی از شهروندان خواست، هرگونه سوءظن به فساد مالی و اداری را به منظور محافظت و نگهداری  بیت المال گزارش دهند.

این سازمان طی سال‌های گذشته، ده ها مقام سعودی را بازداشت و به پرونده‌های مختلف فساد متهم کرده است.

در ژانویه گذشته رسانه‌ها گزارش دادند که سازمان نظارت و مبارزه با فساد سعودی یک شبکه فساد را کشف کرده است که موفق شده بود میلیاردها ریال به خارج از عربستان سعودی قاچاق کند.

مخالفت اردن با عبور هواپیمای نتانیاهو از حریم هوایی خود

منابع آگاه اسرائیلی از اختلافات میان رژیم صهیونیستی و اردن که به خودداری اردن از صدور مجوز برای سفر «بنیامین نتانیاهو» از آسمان اردن انجامید، ابعاد تازه ای را فاش کردند.

به گزارش ایسنا، روزنامه الشرق الاوسط گزارش داد، منابع آگاهی اسرائیلی تأکید کرده اند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در آستانه انتخابات پارلمانی، وارد بحران سیاسی و دیپلماتیک با امان شده است.

به گفته این منابع، علت اختلاف آن بوده که نتانیاهو پس از اطلاع از برنامه ریزی حسین بن عبدالله، ولیعهد اردن، برای دیدار با «یائیر لاپید»، رهبر گروه اپوزیسیون پارلمانی اسرائیل و خودداری وی از دیدار با نتانیاهو یا هر وزیری از دولتش، بدون هماهنگی امان دستور تغییر تدابیر امنیتی دیدار ولیعهد اردن از بیت المقدس را صادر کرده است.

رد نقش ایران در حمله به پایگاه عین الاسد| گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه درباره ایران| بازداشت های گسترده در عربستان به اتهام فساد| مخالفت اردن با عبور هواپیمای نتانیاهو از حریم هوایی خود

بر اساس این گزارش، این اقدام هماهنگ نشده نتانیاهو، خشم اردن را در پی داشت و باعث شد که ولیعهد اردن در میانه راه به امان برگردد و سفرش را لغو کند.

این حادثه یک روز پیش از برنامه سفر نتانیاهو به ابوظبی بود و اردن در واکنش به آن اقدام اجازه عبور هواپیمای نخست وزیر رژیم صهیونیستی از آسمان اردن را نداد که معنای آن افزایش دو ساعت و نیمه مسیر پرواز بود که باعث شد نتانیاهو سفر خود به امارات را برای چهارمین بار لغو کند.

به گفته این منابع، پس از درخواست دفتر نخست وزیری اسرائیل، اردن در دادن پاسخ مثبت تعلل نمود تا اینکه در نهایت نتانیاهو سفر را لغو کرد.
به گزارش میدل ایست نیوز، در پی بحران دیپلماتیک میان اسرائیل و اردن، «بنی گانتس»، وزیر جنگ، در اظهاراتی به‌ شدت از «بنیامین نتانیاهو» بابت ایجاد این بحران انتقاد کرد.

او در پیامی در صفحه فیسبوک رسمی خود نوشت که اردن شریکی راهبردی برای اسرائیل است و روابط امنیتی و سیاسی با اردن سنگ‌بنای امنیت اسرائیل است.

گانتس تأکید کرد که اسرائیل متعهد به توافقات امضاشده با امان است و احترام بسیاری برای حکومت اردن و شخص ملک عبدالله قائل است؛ اما «متأسفانه عملکرد نتانیاهو در سال‌های اخیر آسیب‌های شدیدی به روابط با اردن زده و باعث شده که اسرائیل یکی از بنیان های امنیت و سیاست و اقتصاد خود را از دست بدهد».
او افزود که برای تقویت روابط با اردن در همه سطوح و با دیگر کشورهای منطقه با جدیت تلاش خواهد کرد.
این بیانیه پس از آن صادر شده که به علت خودداری اردن از صدور مجوز برای پرواز هواپیمای نتانیاهو، سفر نخست‌وزیر اسرائیل به امارات متحده عربی لغو شد.

پس از گمانه‌زنی‌های متعدد درباره علت لغو سفر، نتانیاهو رسما اعلام کرد که علت لغو سفر اشکالاتی در هماهنگی‌های لازم برای انجام سفر از آسمان اردن بوده است.

او در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیران چک و مجارستان، تأکید کرد که اختلافات با اردن باعث لغو سفر گشته و افزود که این اختلافات به سفر روز گذشته ولیعهد اردن به بیت المقدس مربوط می شده است.

نتانیاهو افزود در چند ساعت «سوء تفاهم» با اردن برطرف شده و وی با ولیعهد ابوظبی تماس گرفته و در «آینده بسیار نزدیک» سفر به ابوظبی را انجام خواهد داد.

حمله هوایی جنگنده های ترکیه به خاک عراق

هواپیماهای جنگنده ترکیه شب گذشته با ورود به حریم هوایی عراق مواضع گروهک پ.ک.ک را هدف قرار دادند؛ این دومین حمله ترکیه به شمال عراق در ۴۸ ساعت گذشته است.

رسانه های عراقی نیز گزارش دادند، جنگنده های ترکیه همان منطقه ای را آماج قرار دادند که دیروز به آن حمله کرده بودند؛ یعنی رشته کوه «کورزار» که مشرف به منطقه شیلادزی در منطقه عمادیه واقع در شمال استان دهوک است؛ هنوز از میزان خسارات و تلفات احتمالی اخباری منتشر نشده است.

ترکیه از اواسط ژوئن سال ۲۰۲۰ عملیات نظامی خود را در مناطق مرزی اقلیم کردستان برای تعقیب شبه نظامیان پ.ک.ک تشدید کرده است و این حملات هرازگاهی با هدف قرار دادن مواضع این گروهک در شمال عراق صورت می گیرد.

در اواخر ماه گذشته نیز چندین حمله به مواضع متعدد «پ.ک.ک» توسط جنگنده های ترکیه ترتیب داده شد که براساس اعلام رسانه های کردی تلفات جانی نداشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۲۱
کشورهای عراق و سوریه دقیقا مشابه کشورهای بدون صاحب و خانواده بد سرپرست شده اند
که هر کشوری هر کاری دلش خواست در آن انجام میدهد
و خدا هیچ خانه و کشوری را بی سرپرست و بد سرپرست نکند
پاسخ ها
شیمباری
| Germany |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
اینها با یتیمیشون ماهارا خونه خراب کردنه.فعلا ایران شده قیم همه و دارالایتام درست کرده
ازقدیم هم گفتن بچه یتیم و بزرگ کردم اعصای دستم بشه شد بیل خورد تو کمرم.
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
حالا چرا حرفی از دولت هایی که فعالیت های گسترده ای علیه عراق و سوریه دارند چیزی نمی گی.
قاسم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
کشورهای عربی و مسلمانی که در ویرانی سوریه و عراق نقش داشتند با چه رویی می گویند ما عرب هستیم.
زبل خان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
حالا چرا دولت امریکا در شیلی علیه آلنده فقید کودتا کرد.
لقمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
چین، روسیه، ونزوئلا هر کشوری که دستورالعمل دولت امریکا را نپذیرد باید تنبیه شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
امین
ایران،،عراق یاهرحزب وگروهی که به آمریکاوآمریکایی حمله کرده دست اش دردنکنه***
ناز شصت شون***
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
دوست عزیز ضمن ارزش گذاشتن به صحبت جنابعالی این هم درنظرداشته باشیدکه جنگ منفورترین واقعه درجهان است
ازاین دیدکه هرکشوری ابتدابایددرون خودش رااصلاح کنه تاکسی جرات تجاوز به حریم اونونداشته باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
باز که شست رو اشتباه نوشتی. ناز شست!
جناب تخت روانچی لطفاً قبل از هرگونه درفشانی افاضات خود را با مدیر مسئول روزنامه کیهان هماهنگ کنید.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
دمکراسی یعنی کیهان را تحمل نکنی ولی روزنامه های روزنامه شرق، آرمان، اعتماد، ابتکار، سازندگی، جمهوری اسلامی و... را تحمل کنی.
متاسفانه ما چه در زمینه داخلی و چه خارجی دارای یک تعادل منطقی برگرفته از تفکر درست نیستیم نسل گذشته ما اجبار را نسبت به فرزندان خودشان اعمال می کردند و بخاطر همین افراد کاری و مسئولیت پذیر بودند ولی در این کار افراط می کردند و باعث شده است که نسل فعلی به خاط عقده گذشته خودش نسبت به فرزندان خود سختگیر نباشد ولی متاسفانه تفریط می کند و باعث شده است که فرزندان مسئولیت پذیر نباشند و آمار طلاق بالا برود و در حالی که در کشورهای خارجی حتی اجازه نمی دهند که دختران زیر 18 سال آزادانه عمل کنند ولی فرزندان زیر 15 سال در کشور بیش از حد آزادانه عمل کنند. در گذشته تسلط کشورهای خارجی در کشور زیاد بوده و این موضوع باعث عقده در کشورهای ضعیف شده است تا جایی که حتی ارتباطات سالم را با دیگر کشورها که در گذشته استکباری بوده اند را تحت تاثیر قرار دهد و از وزنه تعادل به سمت افراط و یا تفریط بکشاند
پاسخ ها
علی کهیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
خداییش خودت هم در مورد چیزهایی که گفتی چیزی فهمیدی...
سیاست آمریکا در خاورمیانه بالا بردن ریسک سرمایه گذاری درخاورمیانه است تا هم بتواند توسعه و پیشرفت را به کشور خودش و دوستانش منحصر کند و هم زمینه های مهاجرت نخبگان را به کشورهای سلطه گر را فراهم کند و کشورهای ضعیف فقط انباری از منابع مورد مصرف کشورهای ابرقدرت باشد و این موضوع را نه تنها کشور ما بلکه کل کشورهای خاورمیانه درک کنند حتی عرب های مرتجعی که با ایران مشکل دارند
و زیباترین جمله را قرآن بیان می دارد که می گوید از غیر هم کیشان خود ولی و سرپرست انتخاب نکنید
آقای تخت روانچی خیال می کند که با بیانیه تکذیب نقش ایران در حمله به عین الاسد، نماینده آمریکا و دیگر کشورهای جهان ضمن سر دادن شعار تکبیر و تایید، صد در صد متعاقد خواهند شد که ایران اصلا روحش هم از این حمله خبردار نبوده و عاملان و آمران آن را ابدا نمی شناسد
پاسخ ها
علی کهیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
مثلا اقای روانچی باید چکار میکرد برادر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
متقاعد درسته
فرقی نمیکند این حملات کار دشمنان دانای ایران باشد یا دوستان نادان . نتیجه اش بدنام کردن ایران است تا ایران در جامعه جهانی بیشتر بدنام وبی اعتبارشود .از بی اعتبار شدن ایران کشورهای فرصت طلب مثل چین و روسیه سواستفاده میکنند ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
هرکسی که به پایگاه آمریکازده دستش درد نکنه ، اراجیف نگویید ترسوها
کاش بلینکن با بولدوزریان صحبت می کرد .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار