بازدید 16585
بسته ویدیویی «تابناک»

انتفاضه شعبانیه، قیام شیعیان عراق علیه صدام / چگونه فریدمن و پینوشه، آلنده را سرنگون کردند؟ / صنعت نفت ایران در ۱۳۲۹ / فاجعه آبرفان

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۴۰۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵ 14 March 2021

انتفاضه شعبانیه، قیام شیعیان عراق علیه صدام / چگونه فریدمن و پینوشه، آلنده را سرنگون کردند؟ / صنعت نفت ایران در 1329 / فاجعه آبرفان

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


انتفاضه شعبانیه، قیام شیعیان عراق علیه صدام

پس از شکست ارتش عراق در جنگ خلیج فارس، مردم عراق که از ظلم و ستم دیکتاتوری او به تنگ آمده بودند، علیه رژیم بعثی قیام کردند. این قیام که از شهرهای جنوبی عراق شروع شد به کل کشور عراق گسترش پیدا کرد و به صورت جدی بقای حکومت صدام در عراق را به خطر انداخت. به دست گرفتن رهبری قیام توسط مراجع شیعه، نهایتا باعث نگرانی کشورهای همسایه به خصوص عربستان شد و نگرانی از تشکیل یک دولت شیعه در عراق باعث گشت که آمریکا و کشورهای همسایه به قول همکاری خود با مردم عراق عمل نکنند و چشم خود را به فجایع و کشتاری که صدام در حال ارتکاب آن بود ببندند. این اقدام باعث شد که گارد جمهوری به رهبری داماد صدام "حسین کمال" قیام شعبانیه را سرکوب و با کشتاری عظیم و شکنجه‌های فجیع دولت از دست رفته صدام را احیا کند. یکی از مهمترین شهرهایی که در این قیام در برابر ارتش صدام مقاومت کرد، شهر کربلا بود. گفته می‌شود حسین کمال هنگامی که با تردید نیروهای خود برای حمله به کربلا مواجه شد با تانک به گنبد حرم حضرت امام حسین شلیک کرد و گفت: «من حسین هستم و آن هم حسین است، انتخاب کنید که با کدام حسین هستید!» تصاویر واقعی از انتفاضه را همراه با خاطرات مردمی که شاهد عینی وقایع مارس و آوریل 1991 بودند در ویدیو تابناک ببینید.

 


سیدموسوی خلخالی و انتفاضه شعبانیه عراق

انتفاضه شعبانیه عراق به قیام مارس ۱۹۹۱ در عراق گفته می‌شود که در آن ۱۴ استان از ۱۸ استان عراق به دست معترضین افتاد، ولی به دلیل بی نظمی و عدم هماهنگی معترضین و سرکوب نظامی شدید و فجیع آن توسط صدام شکست خورد. در آن دوران، دو شکست سنگین عراق در برابر ایران و در جنگ خلیج فارس، باعث سختی‌های معیشتی شده بود و مردم عراق، رژیم بعث را مسئول این شرایط دشوار اجتماعی و اقتصادی می‌دانستند. از طرفی نزدیکی این دو شکست سنگین نظامی باعث شده بود مردم به این نتیجه برسند که رژیم صدام آماده سرنگونی است. گفته می‌شود، یک افسر خسته از جنگ، لوله تانک را به سمت عکسی از صدام نشانه رفته و به آن شلیک کرده است و این باعث تحریک مردم و حمله آن‌ها به ساختمان حزب بعث در شهر بصره شد. مرجعیت حوزه علمیه نجف کمیته‌ای نه نفره تشکیل داد تا رهبری قیام را به عهده داشته باشد. سید محمدرضا موسوی خلخالی یکی از این نه نفر بود که پس از سرکوب قیام اعدام شد. در این برنامه که در آن دوران از شبکه بی‌بی‌سی پخش شد، شرح مختصری در مورد شخصیت این روحانی شیعه داده می‌شود و در مورد فجایع سرکوب این قیام توضیح داده می‌شود.

 


چگونه فریدمن و پینوشه، آلنده را سرنگون کردند؟

در دورانی که آلنده در شیلی به قدرت رسید، شرکت‌های آمریکایی در آن کشور سرمایه‌گذاری‌هایی داشتند که به منظور حفظ آن از دولت نیکسون درخواست کمک کردند. مارکسیست بودن آلنده نیز انگیزه لازم را برای نیکسون ایجاد کرد که به سی‌آی‌ای دستور دهد تلاش کنند تا از به قدرت رسیدن آلنده جلوگیری کنند. این اقدامات پس از به قدرت رسیدن آلنده به پشتیبانی از کودتای نظامی و نهایتا به قدرت رساندن ژنرال پینوشه در شیلی تبدیل شد. اما نفوذ آمریکا و شرکت‌های آمریکایی در شیلی به همینجا ختم نمی‌شد. تاثیرگذارتر از تغییر رژیم سیاسی، اعمال سیاست‌های اقتصاد آزاد بود که در شیلی منجر به شرایط شدیدا بد اقتصادی برای مردم فقیرتر شد که گروهی از اقتصاددانان تربیت شده در آمریکا توسط میلتون فریدمن رقم زدند. در این ویدیو تصاویری از دوران کودتای پینوشه و به توپ بستن کاخ ریاست‌جمهوری را به همراه توضیحات مفصل در مورد اتفاقات قبل و بعد آن ببینید.

 


صنعت نفت ایران در 1329

صنعت نفت ایران در دهه بیست و سی هجری شمسی دوران پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت؛ تصاویری که در ادامه می‌بینید، تصاویر مستند ثبت شده از صنعت نفت ایران در سال ۱۳۲۹ است. این تصاویر صامت که فضای شهری آن دوران را نیز نشان می‌دهد، در «تابناک» می‌بینید.

 


فاجعه آبرفان

در اکتبر ۱۹۶۶ در دهکده معدنی آبرفان در ولز بریتانیا، یک کوه ضایعات معدن زغال سنگ لغزید و مدرسه دهکده را به زیر خود فرو برد. در این فاجعه ۱۱۶ بچه و ۲۸ بزرگ سال کشته شدند. دلیل آن تجمع آب در میان ضایعات در اثر باران و چشمه‌های زیر آن بود که باعث لغزش توده ضایعات به سمت دهکده شد. تحقیقات، هیات مدیره زغال سنگ ملی را مقصر معرفی کرد و لرد رابنز به خاطر ارائه اطلاعات گمراه کننده راجع به اطلاع از وجود چشمه‌ها زیر کوه ضایعات مورد انتقاد قرار گرفت. در کل هفت کوه ضایعات در اطراف دهکده بود که پس از ریزش یکی از آن‌ها در این فاجعه باقی آن‌ها پس از تلاش بسیار اهالی و مقاومت دولت به خاطر هزینه سنگین منتقل شدند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر