بازدید 21377
بسته ویدیویی «تابناک»

دستور مخوف شماره ۲۲۷ و ۲۷۰ استالین چه بود؟ / لیست سیاه هالیوود در دوران خفقان آمریکا / دفاعیات عجیب آلبرت اشپر در دادگاه نورنبرگ / ارتش استرالیا علیه شترمرغ‌ها

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۴۰۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۲ 13 March 2021

دستور مخوف شماره 227 و 270 استالین چه بود؟ / لیست سیاه هالیوود در دوران خفقان آمریکا / دفاعیات عجیب آلبرت اشپر در دادگاه نورنبرگ / ارتش استرالیا بر علیه شترمرغ‌ها

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

دستور مخوف شماره ۲۲۷ و ۲۷۰ استالین چه بود؟

در جریان جنگ جهانی دوم استالین برای اینکه بتواند نیرو‌ها را منظم کرده و از تسلیم شدن آن‌ها در برابر ارتش آلمان جلوگیری کند دو دستور مخفی صادر کرد. دستور شماره ۲۲۷ و دستور شماره ۲۷۰، هدف این دو دستور مجازات هر نوع ضعف و سستی در میدان نبرد بود، بر اساس دستور ۲۲۷ هر سربازی که بدون اجازه عقب نشینی می‌کرد بلافاصله محکوم به اعدام بود و به او شلیک می‌شد و همچنین هرگونه رفتار غیرقانونی و تخلفات جزئی باعث می‌شد سربازان به هنگ‌های تنبیهی اعزام شوند که سخت‌ترین و خطرناک‌ترین عملیات‌ را به عهده داشت. بسیاری از این هنگ‌ها زنده بازنمی‌گشتند. دستور ۲۷۰ که پسر و عروس خود استالین نیز گرفتار آن شدند تمام افسران و مقامات سیاسی را از تسلیم شدن در برابر دشمن منع می‌کرد. بر اساس این دستور هر مقام سیاسی یا افسری که اسیر می‌شد خائن تلقی می‌شد و در صورت بازگشت به شوروی بازداشت و اعدام می‌شد. افزون بر آن همسر و پسرش نیز در شوروی بازداشت و به اردوگاه کار اجباری فرستاده می‌شدند. وقتی پسر خود استالین به اسارت نازی‌ها درآمد، استالین دو سال عروس خود را به اردوگاه کار در سیبری فرستاد. در این ویدیو تصاویری از اعمال دستور ۲۲۷ را همراه با حرف‌های نوه استالین در این باره با زیرنویس فارسی ببینید.

 

 

لیست سیاه هالیوود در دوران خفقان آمریکا

از اواخر دهه ۴۰ تا پایان دهه ۵۰ میلادی، نگرانی از نفوذ کمونیسم در آمریکا باعث شده بود که مجلس کمیته فعالیت‌های ضد آمریکایی را احیا کند و به شدت به دنبال افرادی که با حزب کمونیست ارتباط دارند، بگردد. یکی از بخش‌هایی که توجه زیادی به خود جلب کرد، هالیوود بود. افرادی که مشکوک به ارتباط با کمونیسم بودند از کار بیکار شدند و اسم آن‌ها در فهرست سیاهی وارد شد که مانع از کار آن‌ها در صنعت سینما می‌شد. در این ویدیو، بخشی از جلسات کمیته با هالیوودی‌ها را با زیرنویس فارسی ببینید.

 

 

دفاعیات عجیب آلبرت اشپر در دادگاه نورنبرگ

وزیر تسلیحات و تولید نظامی رایش سوم «آلبرت اشپر / Albert Speer» یکی از افرادی بود که پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم در نورنبرگ محاکمه شد و جزو معدود مقامات ارشد نازی بود که توانست از این دادگاه جان سالم به در ببرد. او که یک معمار بود، در زمان هیتلر بناهای مهمی ساخت و سپس به مقام وزارت رسید که در آن مقام نیز عملکرد مناسبی از خود نشان داد. اکثر متهمین دلیل اعمال غیرانسانی خود را تبعیت از دستورات اعلام کردند. استفاده این دفاع آنقدر در دادگاه نورنبرگ شایع بود که بعدها به همین نام معروف شد.آنچه او را از سایر متهمین جدا می‌کرد، این بود که بر خلاف سایر متهمین از دفاع نورنبرگ استفاده نکرد. او مسئولیت خود به عنوان یکی از اعضای دولت نازی را پذیرفت اما همچنان اطلاع از جنایات‌ را انکار کرد. او نهایتا به دلیل استفاده از کار اجباری از مردم کشورهای تحت اشغال به بیست سال زندان محکوم شد. تصاویری از دادگاه همراه با دفاعیات او را با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید.

 

 

ارتش استرالیا علیه شترمرغ‌ها

پس از بازگشت سربازان استرالیایی از جنگ جهانی اول، دولت زمین‌هایی در غرب استرالیا را به عنوان پاداش به آن‌ها داد تا در آن کشاورزی کنند. آن دوران مصادف با دوره رکود بزرگ بود و دولت برای تقویت بخش کشاورزی قول مساعدت‌هایی را به کشاورزان داده بود تا کشت گندم را تقویت کند؛ اما این کمک‌ها هیچ‌ وقت محقق نشد. نارضایتی کشاورزان در اثر رکود و بدقولی دولت زمانی به اوج رسید که شترمرغ‌های استرالیایی (ایمو) هنگام مهاجرت خود به سمت سواحل غربی شروع به غارت زمین‌های کشت شده آن‌ها کردند. گروهی از کهنه سربازان جنگ استفاده از مسلسل برای مقابله با این تهدید پیشنهاد کردند و دولت که به دنبال یافتن راهی برای جلب رضایت کشاورزان بود، از این فرصت نهایت استفاده را کرد و ارتش را با مسلسل‌های لوئیس به جنگ لشکر شترمرغ‌ها فرستاد. اما شرایط آن گونه که انتظار داشتند پیش نرفت، شترمرغ‌ها سریع‌ و زیرک بودند و بعد از چندین روز نقشه کشی و شلیک هزاران گلوله صرفا تعداد ناچیزی از جمعیت شترمرغ‌ها کشته شدند. تلاش برای نصب مسلسل روی کامیون نیز بی فایده بود چون سرعت دویدن شترمرغ‌ها حدود سه برابر سرعت کامیون‌ها بود. نهایتا ارتش استرالیا ناتوانی خود در کاهش جمعیت شترمرغ‌ها را قبول و عقب‌نشینی کرد و ایموها حمله خود به محصولات کشاورزی را ادامه دادند. تا اینکه نهایتا دولت برای کاهش جمعیت ایموها برای سر آن‌ها جایزه گذاشت و این منجر به حل بحران شترمرغ‌های استرالیا شد.این واقعه همچنان یکی از نقاط جالب توجه تاریخ استرالیاست. در این ویدیو گزارش تصویری از این "جنگ" را با زیرنویس فارسی ببینید.

 

 

نبرد کمونیست‌ها و ملی‌گرایان در چین

یکی از مهمترین درگیری‌های نظامی شرق آسیا که اهمیتی سرنوشت ساز در آن منطقه داشت جنگ داخلی چین بود. چیانگ کای‌شک که به دنبال تحکیم حکومت خود در چین بود، با سرکوب رهبران نظامی در شمال سعی کرد که کمونیست‌ها به رهبری مائو تسه تونگ را نیز سرکوب کند و علیرغم اینکه در اوایل کار موفقت‌هایی نیز در این مورد کسب کرد با آغاز جنگ دوم چین و ژاپن برای دفاع از چین در برابر حمله ژاپن مجبور شد با آن‌ها صلح کرده و همراه با کمونیست‌ها با ژاپنی‌ها بجنگد. اما حدود یک سال پس از پایان جنگ دوم چین و ژاپن، درگیری‌ها دوباره از سر گرفته شد و این بار با پیروزی کمونیست‌ها سرنوشت چین و منطقه خاور دور برای همیشه تغییر کرد. در این ویدیو گزارشی از اتفاقات آن دوران را که تا حدودی شرایط نظامی و سیاسی حاکم بر چین را توصیف می‌کند، ببینید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار