بازدید 9690

رئیس دولت موقت بولیوی بازداشت شد

به دنبال حکم دیروز (جمعه) دادگاه عالی بولیوی، «جنینه آنیِس» رئیس دولت موقت این کشور، ساعاتی پیش به اتهام طرح ریزی و راه اندازی کودتای نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۹۸) علیه «اوو مورالس» رئیس‌جمهوری پیشین بولیوی دستگیر شد.
کد خبر: ۱۰۴۰۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹ 13 March 2021

به گزارش تابناک به نقل از  ایرنا، «ادواردو دِل کاستیو» وزیر دولت بولیوی با انتشار پیامی در صفحه توییترش ضمن تایید خبر بازداشت سناتور آنیِس نوشت، وی هم اکنون در بازداشتگاه پلیس قرار دارد.

به گزارش نشریه بولیویایی ال دبِر، دادگاه بولیوی روز گذشته با صدور حکمی، دستور بازداشت «جنینه آنیِس» و پنج نفر از وزیران دولت وقت به جرم حمایت از تروریسم و توطئه را صادر کرد.

آنیِس پس از دستگیری با رد این اتهام، مدعی شد که او قربانی «آزار سیاسی» شده است.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۸ مهرماه ۹۸) که در دور نخست مورالس پیروز شد، سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) واقع در واشنگتن، بعد از راه‌اندازی اتهام تقلب در انتخابات و تظاهرات اعتراض آمیز در بولیوی، باعث برکناری مورالس شد.

اوو مورالس که نخستین رئیس جمهوری بومی بولیوی بود، پس از ۱۳ سال حکومت بر بولیوی، در پی نامزدی برای چهارمین دوره ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۹، پس از کودتای ارتش تحت حمایت سازمان کشورهای آمریکایی، از مقام خود کناره گیری کرد و به آرژانتین رفت.

پس از استعفای مورالس در ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان ماه) و پناهنده شدنش به مکزیک، آنیِس خود را رئیس‌جمهوری موقت اعلام کرد. از آن زمان، دولت موقت بولیوی سیاست‌های راست‌گرایانه در پیش گرفت و به دنبال روابط قوی با آمریکا و رژیم صهیونیستی بود.

«روخِلیو مایتا» وزیر امور خارجه بولیوی پیشتر در انتقاد از سیاست خارجی دولت خودخوانده آنیس در مقابل آمریکا گفت: همه می‌دانیم که سیاست دونالد ترامپ نه تنها برای کشورش بلکه در صحنه بین المللی نیز یک فاجعه بود و دولت آنیس در روابط با آمریکا در ازای هیچ منفعتی از حق حاکمیتی ضعیف برخوردار بود.

اوو مورالس پیشتر نیز دولت موقت به ریاست خانم «جنینه آنیس» را متهم به ارتکاب اقدامات غیرانسانی علیه مردم بولیوی به ویژه در دوره سخت همه گیری کرد و گفت: رئیس جمهوری دولت موقت به جای سرمایه گذاری بودجه دولتی در بخش سلامت به منظور مهار بحران کرونا و نجات جان انسانها، اقدام به خرید ۵ میلیون دلار مواد شیمیایی با هدف سرکوب اعتراضات کرد.

یک سال پس از کودتا در جریان انتخابات ریاست جمهوری، «لوئیس آرسهِ» نامزد حزب سوسیالیست و از نزدیکان «اوو مورالس» با کسب اکثریت آرا پیروز انتخابات شد.

به دنبال کودتای راست گرایان علیه اوو مورالس و انتقال قدرت به جنینه آنیس، سناتور نژادپرست و رئیس‌جمهوری موقت این کشور، مناسبات میان بولیوی و کشورهای ایران، کوبا و ونزوئلا به شدت کمرنگ شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل