بازدید 1888

تعرفه صادرات به سوریه صفر می‌شود

کد خبر: ۱۰۴۰۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱ 01 March 2021

رئیس سازمان توسعه تجارت از پیگیری این سازمان برای به صفر رساندن تعرفه تجارت میان ایران و سوریه خبر داد.

به گزارش ایسنا، حمید زادبوم در همایش فرصت‌های تجارت با سوریه، اظهار کرد: خوشبختانه ایران و سوریه از نظر سیاسی و اعتقادی نزدیکی قابل توجهی دارند و در طول تمام سال‌های گذشته این ارتباط قوی تداوم داشته است اما متاسفانه با وجود این بستر، ما می‌بینیم که در عرصه اقتصاد عملا گامی برداشته نشده و میزان همکاری‌های دو جانبه بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه پس از کاهش قدرت داعش، دولت سوریه باردیگر مقدمات ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی جدید را فراهم می‌کند، توضیح داد: امروز در ایران یک نگاه جدی برای حضور در بازار سوریه و نقش آفرینی جدی در چارچوب آن به وجود آمده است. در ماه‌های گذشته چه اتاق بازرگانی مشترک میان دو کشور و چه دیگر بخش‌های تصمیم گیر تلاش کردند راه برای حضور پر قدرت ایران در این عرصه فراهم کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت، سوریه را نخستین کشوری دانست که ایران با آن توافق تجارت آزاد نهایی کرده و گفت: این توافق از نظر شروع کار برای ما اهمیت فراوانی دارد اما در عرصه عمل اصلاحاتی خواهد داشت. در توافق فعلی تعرفه چهار درصدی برای صادرات در نظر گرفته شده که امیدواریم به صفر برسد و از سوی دیگر ۸۸ کالا نیز استثنا شده‌اند که امیدواریم تعداد آنها نیز کاهش یابد و گامی جدید در مسیر تجارت مشترک برداشته شود.

به گفته زادبوم، در برنامه‌ای که برای همکاری‌های تجاری مشترک میان دو کشور در نظر گرفته شده، بناست با همکاری میان اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت، سطح روابط اقتصادی تا سال ۱۴۰۲ به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به محدودیت‌هایی که اقتصاد ایران در سال‌های گذشته با آن رو به رو بوده، بیان کرد: در کنار تحریم‌ها، در سال گذشته مشکل شیوع کرونا نیز اوضاع را دشوار کرد و همین امر به کاهش صادرات ایران انجامید. البته در ماه‌های اخیر تلاش شده با وجود کرونا، امکان افزایش صادرات فراهم شود و در این بین افزایش صادرات به سوریه نیز یکی از اولویت‌های قطعی ایران خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان