بازدید 28312
۷

موضع جدید گروسی درباره برنامه هسته ای ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت و گویی مواضعش را درباره تداوم فعالیت های آژانس در ایران و دیده بانی برنامه هسته ای کشورمان بیان کرد.
کد خبر: ۱۰۴۰۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰ 11 March 2021


به گزارش  تابناک به نقل از یورونیوز، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگوی اختصاصی با یورونیوز ابراز امیدواری کرد که این نهاد دیده بان سازمان ملل بتواند با کنترل برنامه هسته‌ای ایران، مانع از تشدید مناقشات در خاورمیانه شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به پرسش مانوئل تردیوس، خبرنگار سرویس اسپانیایی یورونیوز در باره چرایی لزوم دستیابی به یک توافق جدید با ایران گفت: این طور نیست که بگویید یکشبه به توافق سال ۲۰۱۵ برمی‌گردیم. از آن زمان تاکنون اتفاق‌های بسیاری روی داده است. ما دیدیم که ایران موادی ساخته، محصولاتی از این مواد (اورانیوم غنی شده) تولید شده است. اگر این مواد فروخته شود، اگر همین مواد از ایران خارج شود، چه کسی آن را کنترل خواهد کرد؟ اصولا این وظیفه ما است. گروهی از پژوهش‌ها و فعالیت‌ها [طبق برجام] ممنوع بود و ایران این ممنوعیت را نقض کرد. باید ببینیم با این وضعیت چه کار باید کرد و ما چطور می‌توانیم آن را کنترل کنیم.

گروسی در ادامه درباره برخی ادعاها مبنی بر وجود اهداف نظامی در برنامه هسته ای ایران گفت: فکر می‌کنم دستیابی ایران به سلاح اتمی، یک شکست بزرگ خواهد بود. شرایط تاسف‌باری را رقم خواهد زد و منطقه پرتنش [خاورمیانه] را ناپایدارتر خواهد کرد. امیدوارم هرگز به این مرحله نرسیم و آژانس نقش خود را در این مورد، ایفا خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، ابراز نگرانی گروسی درباره کاهش تعهدات داوطلبانه ایران در توافق هسته ای و اهداف برنامه هسته ای ایران در پی این مطرح می شود که ایران در پی خروج یک جانبه آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و متحمل شدن تحریم های بازگردانی شده و تحریم های جدید آمریکا، بدعهدی کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در زمینه عادی سازی روابط اقتصادی با ایران و کاهش تاثیر تحریم های آمریکا، فقط طبق اقدامات چاره جویانه مقرر در متن توافق هسته ای، برخی تعهدات داوطلبانه اش را در واکنش به بدعهدی طرف های توافق در عمل به تعهداتشان کاهش داده است.

مقامات کشورمان تاکید کرده اند تمامی اقدامات ایران برای کاهش تعهداتش بازگشت پذیرند و با پایبندی تمام اعضای توافق هسته ای به تعهداتشان، این اقدامات به حالت قبل بازخواهند گشت.

افزون بر این، طبق فتوای مقام معظم رهبری کشورمان، تولید، نگه داری و به کارگیری تسلیحات هسته ای حرام است و مقامات ایران بر این اساس تاکید کرده اند که برنامه هسته ای ایران فقط اهداف صلح آمیز را دنبال می کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۷
بله حرام است ولی اگر گربه در گوشه گیر کند چه ؟
سلام، اقدامات ایران باید در مقابل اقدامات اعضای فرجام جز به جز کنار هم قرار گیرد و اعلام شود و اگر برگشت به برجام پذیرفته شود و یا دوباره نقض شود عمل متقابل ایران و هم وزن آن بلافاصله شروع شود.
در ضمن ایران نباید چیزی را از بین ببرد و یا برچیند، فقط استفاده نکند تا زمانیکه اعضای فرجام به تعهداتشان عمل می کنند
از نظر مردم ایران برجام طرح پلید غربیها بود برای موقعیت یابی هسته ای ایران که متاسفانه مسولین تقدیم نمودند غربیها برای چپاۉل کشورهای ضعیف نقشه های پلید تری دارند ما درک این را داریم
شما اروپایی ها زبانی غیراز زور حالیتون نیست
قانون دنیا قانون جنگل هست به ظاهر دیپلماسی
شما غربی ها یا چهار تا موشک هم زانو می زنید

نیازی به بمب اتم نیست

وقتی مثل سگ از مردن می ترسید
آنجلو زیاد شدن دشمن گستاخ نتيجه عقب نشینی ما از آرمان‌های انقلاب اسلامی است ای کاش به خود آییم وبه جای منافع حزبی وگروهی منافع ملی را در نظر بگیریم
چرا تابه حال هیچ یک از خبرگزاری ها مصاحبه ای با گروسی یا حتی دیگر اعضای خارجی مرتبط با برجام ترتیب نداده اند تا اونها رو به چالش بکشند؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان