بازدید 6135

واکنش شورای‌امنیت به‌کودتا و خشونت‌نظامیان در‌میانمار

اعضای شورای امنیت سازمان ملل بر سر بیانیه‌ای که بدون به‌کار بردن واژه کودتا برای تسلط ارتش بر حکومت این کشور، فقط خواستار خویشتن‌داری از خشونت علیه معترضان شده، به توافق رسیدند.
کد خبر: ۱۰۴۰۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۲ 11 March 2021

به گزارش تابناک به نقل از فارس، علی‌رغم واکنش گفتگو‌های فشرده کشور‌های عضو شورای امنیت سازمان ملل درباره پیش‌نویس قطعنامه علیه کودتای نظامی در میانمار، اعضای این شورا، اما فقط توانستند بر سر محکوم کردن خشونت نظامیان میانمار توافق کنند.

به نشته خبرگزاری «رویترز»، شورای امنیت در جلسه‌ای که از شامگاه چهارشنبه (به وقت ایران) تا بامداد پنجشنبه برگزار شد، توافق کردند که بدون استفاده از لفظ کودتا برای آنچه که در میانمار رخ داده، فقط خشونت نظامیان این کشور علیه معترضان را محکوم کنند.

حذف واژه کودتا و تهدید نظامیان میانمار به اقدامات تنبیهی بیشتر از قطعنامه پیشنهادی انگلیس به دلیل مخالفت کشور‌های روسیه، چین، هند و ویتنام انجام شد. اعضای شورای امنیت، اما از ارتش خواستند که در برابر اعتراضات به کودتا خویشتن‌داری نشان دهد.

بر اساس این گزارش، دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند که پیش‌نویس تغییر یافته قطعنامه انگلیس اکنون باید در جلسه‌ای رسمی، به رأی گذاشته شده و سپس تصویب شود.

در بیانیه جدیدی که مورد توافق اعضای شورای امنیت قرار گرفته و به رؤیت خبرنگار رویترز رسیده، آمده است: «شورای امنیت قویاََ خشونت علیه معترضان مسالمت‌آمیز از جمله زنان و کودکان را محکوم می‌کند. شورا از ارتش [میانمار]می‌خواهد که بیشترین خویشتن‌داری را داشته باشد و تاکید می‌کند که اوضاع را به دقت زیر نظر دارد».

این شورا همچنین افزود: «[ما]تداوم حمایت خود از انتقال قدرت دموکراتیک در میانمار را اعلام کرده و بر لزوم حفظ نهاد‌ها و فرایند‌های دموکراتیک در این کشور، اجتناب از خشونت، رعایت حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین تاکید می‌کنیم».

پنج روز پیش بود که دولت آمریکا، وزارت‌خانه‌های دفاع و امور داخلی میانمار و همچنین دو نهاد دیگر این کشور را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد.

ارتش میانمار اول فوریه (۱۳ بهمن) به بهانه تقلب در انتخابات در این کشور، «آنگ سان سوچی» و دیگر مقام‌های ارشد دولت را بازداشت کرد و خود قدرت را در اختیار گرفت.

از زمان وقوع کودتای ارتش، مردم میانمار در شهر‌های مختلف دست به اعتراض زده و خواستار آزادی مقامات دولت سابق این کشور و کنار رفتن نظامیان هستند.

حزب اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری سوچی در ۲۳ آبان ماه با کسب ۸۳ درصد از آراء در انتخابات پارلمانی پیروز شده بود.

قدرت در میانمار تا سال ۲۰۱۱ در دست نظامیان بود، اما ارتش این کشور در همین سال با برگزاری انتخاباتی، قدرت را به غیرنظامیان واگذار کرد. حزب اتحاد برای دموکراسی به رهبری سوچی که به تازگی از زندان آزاد شده بود برنده انتخابات شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار