بازدید 23077

قیمت مسکن ۱۰ برابر هزینه ساخت است

یک کارشناس بازار مسکن گفت: در حال حاضر در نواحی شهری و روستایی هزینه ساخت هر متر مربع مسکن بین ۲ تا ۷ میلیون تومان کمی بیشتر یا کمتر است، اما قیمت مسکن دهها برابر این قیمت است که نشان از سرمایه ای شدن مسکن دارد.
کد خبر: ۱۰۳۹۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳ 10 March 2021

به گزارش تابناک، علی شماعی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: افزایش تراکم ساختمانی و تشویق به بلند مرتبه سازی البته با در نظر گرفتن تمهیدات لازم در برخی از بافت های فرسوده که از ظرفیت مطلوب برخوردار باشند، با تجدید نظر منطقی در مقررات ساخت و ساز در راستای تشویق متراکم سازی و فشرده سازی می تواند به بهبود وضعیت مسکن و کنترل این بازار کمک کند.

وی افزود: سیاستهای اجرایی در این خصوص باید به گونه ای عمل شود که امتیاز متراکم سازی بیشتر عاید خانوارهای فاقد مسکن و مصرف کنندگان شود و ضمن آن، مالکین و توسعه دهندگان به سود و منفعت منطقی و متعادل دست پیدا کنند. به عبارت دعیگر باید شرایط واگذاری تراکم مازاد، پیش فروش واحدهای اضافی ایجاد شده در اثر تراکم مازاد به خانوارهای فاقد مسکن داده شود و با ایجاد سامانه جامع ملی املاک، هر خانوار فاقد مسکن تنها یک بار بتواند از این امتیاز استفاده کند.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: در مقررات فعلی و سیاستهای موجود استفاده از فضای ارتفاع زیر صفر برای تامین انباری و پارکینگ در اکثر ساخت و سازهای بافت فرسوده، مقرون به صرفه نیست و ساخت و سازها اغلب از ارتفاع صفر به بالا صورت می گیرد. شهرداری ها باید تراکم ساختمانی را با کاهش و حتی حذف عوارض ساخت از طبقات منهای یک برای استفاده از پارکینگ فراهم کنند و با مقرون به صرفه شدن ساخت طبقات منهای صفر مشکل پارکینگ و انباری مناسب را در بافت های فرسوده بیشتر فراهم سازند.

به گفته شماعی، در حال حاضر در نواحی شهری و روستایی هزینه ساخت هر متر مربع مسکن بین ۲ الی ۷ میلیون تومان کمی بیشتر یا کمتر است، اما قیمت مسکن دهها برابر این قیمت است که نشان از سرمایه ای شدن مسکن دارد.

وی بجز افزایش تراکم در بیان راهکارهای دیگر برای ساماندهی بازار مسکن گفت: تصحیح و بروز رسانی قوانین ساخت و ساز به ویژه در بافت های فرسوده که با قوانین مناسب وتسهیل گری بهینه با دادن امتیاز و خدمات لازم از طرف دولت و شهرداری ها و دستگاهها برای مقرون به صرفه شدن ساخت و ساز و نوسازی و باز آفرینی بافت های فرسوده ضروری است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: سرمایه گذاری و زندگی سالم در بافت های فرسوده باید یکی از اهداف شهرداری ها و دولت باشد. بنابر این تعادل بین قیمت مسکن و حقوق مردم ضعیف و کارمندان و کارگران از طریق کاهش عوارض و مالیات برای ساخت و ساز و خرید مسکن و کاهش نابرابری در سطح جامعه و اجرای عدالت و جلوگیری از دلالی یکی از رسالت های حکمرانی خوب اسلامی است.

شماعی گفت: این فرایند توسعه موجب درآمدهای پایدار برای شهرداریها و دستگاههای دولتی می شود. اما رانت خواری که در بنگاه ها، شهرداری ها، بانک ها و دستگاههای دولتی و... به شکل گسترده دیده می شود خود مانع جهش تولید، توسعه و آسایش و آرامش مردم شده است.

مسکن در تهران متری ۲۸.۳ میلیون تومان

بنابراین گزارش، بهمن ماه ۱۳۹۹ متوسط قیمت مسکن شهر تهران ۲۸.۳ میلیون تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۷.۲ درصد افزایش نشان می دهد. طبق اعلام بانک مرکزی در ماه مذکور تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۳۹۱۷ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۱۱.۴ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۰.۵ درصد کاهش یافت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱۲
يك پيشنهاد ساده بشرطي كه عمل شود نه فقط حرف :

يك گروه متشكل از كارشنان دادگستري -وزارت مسكن و شهرداري براي هر منطقه و محله تهران قيمت گذاري كنند و رسما اعلام كنند ..
هيچ محضري هم حق سند زدن املاك غير از اين را ندارد ..
همين والسلام
فاتحه خوندی با کارشناسیت
جالبه مصالح ساخت با گران شدن دلار در این دو سال ده برابر بیشتر شده. بعد کارشناس محترم چنین تحلیل هایی می نویسد.
میانگین قیمت مسکن متری ۲۵ هزار هم نیست در کل هیچ خریداری وجود ندارد که بخرد. متاسفانه از بانک مرکزی دروغگو بیشتر از این نمیشود انتظار داشت
شما بیایید برای من متری دو تومن بسازید
الان من خونه می سازم متری 5 تومن خرج کردم حالا وسط راهم
این کارشناس کارنشناس با 2 تومن چطور خانه می سازد ؟؟؟تنها هر متر مربع زیر بنا 60-70 کیلو آهن لازم دارد که با قیمت امروز بیش از یک میلیون می شود وقتی شهرداری ها برای هر متر مربه در متوسط ترین محله حدود 600 هزار تومن میگیرد سایر ادارات و نظام مهندسی برای امضاهای بدرد نخورشان پولهای کلان طلب می کنند و سایر مخارج دیگر خانه حداقل متری 5 تومن ساختش تمام می شود از طرفی مقداری هزینه سربار مثل احداث پارکینک و غیره هم روش می آید وهمچنین قیمت زمین که در نقاط شهری برای هر متر مربع حداقل 10 تومن روی هر متر مربع ساختمان تاثیر دارد کاری به بالای شهر تهران و کلان شهر ها ندارم در مناطق متوسط شهرها تقریبا سر به سر هست هساخت مسکن و دیر یا زود برای همه ثابت خواهد شد که بعلت زیانده بودن مناطق پایین شهر و شهر های کوچک این نقرط کم کم خرابه خواهند شد و کسی هزینه آنها نخواهد کرد و سیل مهاجرت به شهرهای بزرگ بیشتر خواهد شد مردم برای خفظ ارزش سرمایه شان در مناطق بالاتر و شهرهای بزرگ مسکن می گیرند و شهرهای کوچک نابود می شوند
آخه کجای دنیا اینگونه است که بگیم لااقل یک کشور مشابه ما هم هست ......
مثل مسکن مهر
این اقای کارشناس مثل اینکه منظورش خانه ی گلی هست.
عیب اصلی مربوط به سیاست گزاری های کلان اقتصادی است.مثلا یکی همین برنامه های تقویت طرف تقاضادرمسئله مسکن هست.چرا بانک دولتی مسکن برای پرداخت وام بهره های کمرشکن می گیرد؟مگر نه اینکه انتظارت تورمی عظیم وخلق پول ؛که عامل تورم است می کند؟
اوایل هفته از سرمایه گذار خارجی ترک در اصفهان خبر زدید و در ان از اعتراض انبوه سازان داخلی از ورود احتمالی انبوه ساز خارجی حمایت کردید و تا زمانی که سایت ها و سیاستمداران چون تابناک از منافع کشور حمایت نکند( را که همان استفاده از سرمایه گذاران خارجی درکنار داخلی است) نباید امیدی به رفع مشکل مسکن داشت باید تکنولوژی و رقابت در ساخت و ساز را درکنارکاهش قیمت ها بالا برد
اکثر دارایی بانک ها در ایران املاک آنهاست شامل شعب بانک و ساختمان های سرپرستی و ... است. بانک ها برای مثبت کردن تراز مالی خودشون و اینکه بتونن تراز مثبتی نزد بانک مرکزی داشته باشند و به افراد و سازمان های دلخواهشون وام پرداخت کنن به صورت جعلی و سفته بازی با همکاری بعضی از مشاورین املاک در مناطق مختلف معاملات خرید و فروش با قیمت های بالا انجام می دهند و طبیعتا بعد از آن قیمت آن منطقه با قیمت معاملات انجام شده تنظیم میشود و یکباره تراز مالی بانک بسیار بالا رفته و دوباره روز از نو و روزی از نو .
کارشناس به این احمقی به خدا نوبره اخه .... الان انجایی که آپارتمان متری مثلا ۸۰ ملیون است زمین حداقل متری ۱۰۰ ملیون است یک ساختمان حدود حداقل از شروع خرید تا تسویه فروش چهار سال زمان میبردساختمان خوب هم حداقل مفیدش ۱۲ تا ۱۵ ملیون در میاید سالی هم ۲۵ درصد سود بانکی خودش ۱۰۰ درصد میشود ....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان