بازدید 98814

جدایی یکی از یاران نزدیک احمدی‌نژاد

عبدالرضا داوری با تاکید بر رد صلاحیت محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: ایشان باید سر چند پروژه مشخص با حاکمیت تفاهم می‌کرد و وارد صحنه می‌شد اما این کار را نکرد و با گفتارهای رادیکال تصویری از خودش ترسیم کرد که برهم‌زننده ثبات است.
کد خبر: ۱۰۳۹۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱ 07 March 2021

به گزارش تابناک به نقل از اعتمادآنلاین، یاران غار محمود احمدی‌نژاد یکی بعد از دیگری از اطرافش پراکنده می‌شوند. همان‌ها که تا همین چند هفته پیش در کنارش بودند حالا شمشیر را برای او از رو بسته و معتقدند او مسیر تندی را در پیش گرفته است.

در جدیدترین مورد عبدالرضا داوری که تحرکات رسانه‌ای رئیس جمهور سابق را مدیریت می‌کرد به اظهارنظر علیه او پرداخته است. او حتی احمدی نژاد را با مسعود رجوی و بنی صدر هم مقایسه می‌کند.

او درباره این اختلافات گفت: مهم‌ترین اختلاف نظر بنده با آقای احمدی‌نژاد که از ماه‌ها پیش در جلسات خصوصی یا کاری مطرح می‌شد شیوه سیاست‌ورزی ایشان است. ایشان قصد کاندیداتوری و بازگشت به قدرت را دارند.

در سال ۹۲ تلاش کردند مهندس مشایی را جایگزین خودشان کنند و سال ۹۶ خودشان کاندیدا شدند. به هر حال آقای احمدی‌نژاد از یکسو تمایل دارد که دولت‌های نهم و دهم را بازتولید کند اما از سوی دیگر بازگشت به رأس دولت بدون نوعی همگرایی با مجموعه حاکمیت و رفع سوءتفاهم یا رسیدن به تفاهمی کلی بر سر اداره کشور بین آقای احمدی‌نژاد و نهادهای حاکم، ممکن نیست اما تلقی احمدی‌نژاد این است که به صرف اقبال عمومی می‌تواند حاکمیت را وادار کند که تصمیمش را در قبال موضوع تایید صلاحیتش تغییر دهد.

وی گفت: ولی تجربه چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. آقای احمدی‌نژاد تصور می‌کند اگر در انتخابات رد صلاحیت شود، مشارکت کاهش خواهد یافت ولی این تصور بسیار نادرست است زیرا انتخابات شوراها و انتخابات ریاست جمهوری با هم تقارن دارند.

بنده این موضوع را بر اساس آمار و محاسبات نشان داده‌ام که انتخابات ۱۴۰۰ به دلیل تقارن دو انتخابات شوراها و ریاست جمهوری، حداقل از مشارکت ۵۵ تا ۶۰ درصد مردم برخوردار خواهد بود. به هر حال نوع سیاست‌ورزی احمدی‌نژاد، که بدون هر نوع تفاهم با نهادهای حاکم می‌توان دولت‌های نهم و دهم را بازتولید کرد، از اساس خطاست.

بنده بارها این نظر را مستدلا در جلسات خصوصی و کاری با خود آقای احمدی‌نژاد بیان کردم اما متاسفانه توجهی به حرفم نشده است. نه تنها توجه نشده، بلکه در یک ماه اخیر، روند حرکت آقای احمدی‌نژاد به سمت افزایش تضادها و تنش با نهادهای حاکمیتی پیش رفته است.

داوری می‌گوید: من معتقدم در دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، دولت‌هایی بر سر کار آمدند که آن همگرایی لازم را با نهاد رهبری نداشتند.

در دولت آقای هاشمی، که آقای هاشمی وزن خودش را بالاتر از رهبری می‌دانست، در دولت آقای خاتمی که کشور دچار بحران‌های سیاسی شدیدی بود، در دو سه سال آخر دولت آقای احمدی‌نژاد هم که تنش‌های جدی‌ای پیش آمد، در دولت آقای روحانی هم وحدت راهبردی بین دولت و نهاد رهبری وجود ندارد.

به نظرم در ۱۴۰۰ با توجه به شرایط کشور، دولتی بر سر کار خواهد آمد که مهم‌ترین ویژگی‌اش نه تنها هماهنگی بلکه یک‌آهنگی با نهاد رهبری خواهد بود و کشور وارد یک دوران ثبات خواهد شد. طبیعی است که شخصی مثل آقای احمدی‌نژاد که در دوران ریاست جمهوری‌اش رفتارهای تنش‌آلود داشته، اگر می‌خواهد به این مسیر بپیوندد، باید این تصویر را از خودش ارائه دهد که به ایجاد "جریان ثبات" در کشور کمک خواهد کرد و به نوعی تفاهم و همفکری و همراهی راهبری با نهاد رهبری خواهد رسید.

وی گفت: اما این تصویر از طرف آقای احمدی‌نژاد در سال‌های اخیر القاء نشده است. رهبری در سخنرانی ۶ دی ۹۶ صریحا گفتند کسی که سال‌ها امکانات کشور در اختیارش بوده، نباید نقش اپوزیسیون را بازی کند. مخاطب این سخن به طور مشخص آقای دکتر احمدی‌نژاد است. این رویه باعث شکسته شدن همان تفاهم است و باید اصلاح شود. من اعتقاد داشتم آقای احمدی‌نژاد باید طرح‌های خودش را برای اداره کشور ارائه و بر سر این طرح‌ها تفاهم می‌کرد.

مثل طرح توزیع ثروت طبیعی یا تداوم طرح مسکن مهر. ایشان باید سر چند پروژه مشخص با حاکمیت تفاهم می‌کرد و وارد صحنه می‌شد. اما آقای احمدی‌نژاد این کار را انجام نداد و با گفتارهای رادیکال تصویری از خودش ترسیم کرد که برهم‌زننده ثبات است. این امر دلایل رد صلاحیت وی را، که قبلا هم صورت گرفته، تشدید کرده است.

خود آقای احمدی‌نژاد هم می‌داند که حتما رد صلاحیت خواهد شد ولی تحلیلش این است که شرایط تغییر می‌کند و در اثر این تغییر شرایط تا اردیبهشت ماه، نظام ناچار خواهد شد او را تایید صلاحیت کند. اما قطعا چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

داوری می‌گوید: اصولا آقای احمدی‌نژاد، بخصوص از سال ۹۶ به بعد، همواره منتظر یک اتفاق است. البته من ماهیت این اتفاق را نمی‌دانم ولی ایشان همیشه به ما می‌گفتند در ماه‌های آینده اتفاقاتی می‌افتد و شرایط تغییر می‌کند. اما هیچ وقت آن اتفاق رخ نداد و شرایط تغییر نکرد. من دقیقا نمی‌دانم ایشان منتظر چه نوع اتفاق یا بحرانی است که به وسیله آن اتفاق یا بحران، زمینه حضور مجدد ایشان در راس دولت فراهم شود.

وی درباره ترور احمدی نژاد هم گفته است: اصل این احتمال که آقای احمدی‌نژاد سوژه یک عملیات تروریستی باشد، منتفی نیست. اگر منتفی بود، نظام جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران قوی‌ترین تیم حفاظتی را در اختیار ایشان نمی‌گذاشت و در کنار منزل ایشان مستقر نمی‌کرد. نیروهای انتظامی و امنیتی در کوچه محل اقامت ایشان مستقرند و تیم حفاظت آقای احمدی‌نژاد با تجهیزات حفاظتی لازم و تسلیحات کامل در کنار ساختمان محل سکونت ایشان حضور دارند.

اینکه از احمدی‌نژاد حفاظت می‌شود، دلیلش این است که به طور کلی احتمال ترور ایشان وجود دارد. اما درباره این بحث اخیر باید بگویم هیچ تروریستی اعلام نمی‌کند که قصد انجام عملیات تروریستی دارد. معمولا بعد از انجام چنین عملیاتی است که کسی یا کسانی مسئولیتش را بر عهده می‌گیرند.

اینکه ما به استناد مطالب بعضی کانال‌های تلگرامی، که اصلا معلوم نیست به کجا وابسته‌اند و از طرف چه کسانی اداره می‌شوند، احتمال کلی ترور را بزرگنمایی کنیم، صحیح نیست. یعنی به نظر من استنادات اخیر درباره احتمال ترور ایشان، استنادات قوی‌ای نبودند.

وی می‌گوید: آقای احمدی‌نژاد عضو مجمع تشخیص مصلحت است و فرد ساختارشکنی هم نیست. تجربه این را نشان داده است. شاید مواضع ساختارشکنانه بگیرد اما رفتارهای ساختارشکنانه ندارد و به سمت تحریک مردم نخواهد رفت.

اصولا آقای احمدی‌نژاد به لحاظ رفتاری، فرد محافظه‌کاری است. شاید در گفتار رادیکال یا ساختارشکن باشد ولی در رفتار کنش‌هایی از این دست نخواهد داشت. احمدی‌نژاد مشغول زندگی‌ و فعالیت‌های دانشگاهی‌اش است و بعد از رد صلاحیتش در انتخابات ۱۴۰۰، با توجه به سنش، که دیگر ۶۵ ساله شده است، و نیز با توجه به نوع سیاست‌ورزی‌اش که فارغ از تعامل با نهادهای قدرت است، به تدریج موج احمدی‌نژاد هم فروکش خواهد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۳
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۸
حتماً داوری هم دستبوسی فرح را میکرده!!!!!
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
وقتی بچه ها الی الابد نتوانند صاحب خانه و ماشین باشند دختران نتوانند ازدواج کنند
آنوقت می فهمی که چی شد ولی دیگه خیلی دیر شده وتمسخرالانت سبب تمسخر دیگرانی
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
وقتی حداد از پیش نظر شورای نگهبان را با قاطعیت اعلام کند دست بوسان فرح در این زمان باید به دست بوسی برند احمدی نژاد رفت پس نوبت دست بوسیدن دیگری بوسیله دست بوس دیگه ای رسیده حالا عزیزم مانع نون خوری اینعده انسان های هنرمند نشو نون بری عاقبت ندارن گفتن ازمای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
اینوخوب‌اومدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
جداٌ فکر می کنی 60 درصد مشارکت داریم. می خوام بدونم ساقیت کیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آقای دکتر احمدی نژاد ، یعنی باید دروغ میگفت و چاپلوسی میکرد مثل سایرین !!!؟؟؟
سنگی که یک دیونه بندازه تو چاه صدتا عاقل هم نمی تونن درش بیارن.
خداروشکر جدا شد این از اولم نفوذی بود برای تخریب احمدی نژاد، هر روز داره خالص تر و بی نفوذی تر میشه این جریان الانم بهش دستور رسیده جدا شو الان باید حداکثر توان برا تخریب رو بکار ببریم
کلا خیلی احمقی چون اینها را که تو حالا فهمیدی ما 16 سال پیش فهمیدم هاشمی بنده خدا گفت مثل یک بچه لجبازه
چیزهای هم که در مورد عدالت و مستضعف داره نگاه یک بچه راهنمای و دبیرستانی به دنیاست
مساوی تقسیم کنیم با همین بی عقلی
درحدی نبستی که در باره محمود والا تبار نظر بدی .
واقعا چه شیرین و بجا سروده شاعر :
من از بیگانگان هرگز ننالم
که هر چه کرد با من ، آشنا کرد.
به کو... چشم دشمنان
شک نکن تا نباشد چیزکی خلق نگویند چیزها
بعدشم چه فرقی می‌کنه وقتی مردم برا نان شبشان ماندن
احمدی نژاد حرف حق میزنه بخاطر همین ازش بریدن
احمدی نژادنباید ردصلاحیت شود چون اگرردشود این پرسش به وجودمی آید که این چه مجمع تشخیص مصلحتی هست که عضوآن توسط شورای نگهبان ردمی شود اگرمشکلی دارداین فردپس چراعضوتشخیص مصلحت هست .پس یامشکلی نداردیاتشخیص مصلحت زیاداهمیت ندارد .
اگر راست می گید اجازه بدید بیاد ببینید رای میاره یا نه انشالله میاد دهن همه افسادطلبان و مذاکرچی ها رو گل میگیره
از اینکه کل اجمعین حزب باد هستن هیچ شکی نیست
نه خواهش میکنیم ..خواهشم میکنم ..خواهشمندم ..به سلامت
چیزی که زیاد هست
تو این دیار مدیر سیاستمدار
خبرنگار وکیل کارمند ..
تا بخوای هست .
بای بای داوری رفت بای بای داوری رفت ..
کنار هم باشن خوشبختن
هردو طیف رای بی رای تا حالا چه گلی بسر مردم زدید حالا هم چنگ
به روی هم میکشید همه سر و ته یک کرباسند....
اگر واقعا نظام جمهوری اسلامی،اساسش بر رای مردم باشد،احمدی نژاد درانتخابات تاییدمیشود،چون مردم دوستشون دارند
درودبر احمدینژاد
به نظرم آقای احمدی نژادبه دردمردم میرسه
اگر احمدی نژاد تایید شود من کشاورز هستم فقط فقط به احمدی نژاد رای میدهم با دوستانمان وخانواده
سلام نظر خود رابرمردم تحمیل میکنید انشالله تایید صلاحیت میشن وشخصی هستن مناسب وتوانا درامور دولت می باشد برای سلامتیش ی صلوات
انشالله تایید میشود
بله مردم بدون مسکن و بدون ماشین هرگز قادر نیستند نفس بکشند و امنیت و هماهنگی کاملتری داریم بدون تشنج
مشکل رئیس جمهور مردمی که مسکن بسازد با یارانه به مردم ماشین واگذار کند به کام دزدان بیت الملل گوارا نیست به عقاید و افکار احمدی نژاد کاری نداریم ولی به عملکرد وشرافتش درود می‌فرستیم
احمدی نژاد چه رییس جمهور شود یانه در دل تاریخ مرد همدل مردم ثبت و ضبط شده واین حرف ها هیچ تاثیری بر دل ها ندارد.
بله احمدی نژاد چنین وچنان
جوانان ما کار ازدواج مسکن ماشین می خوان
شما یکیشونوفراهم کنید اگه دلسوز مائید بسم الله
فارغ از هر چیز، خوشحالم که نثر نویسندگان به تعالی و سادگی و سلامت رسیده است. به میزانی که نثر نویسندگان مانند آقای عبدالرضا داوری بشود، می‌توان گفت که عقل به شناخت خود نائل آمده است و واقع‌گرا شده است. عقل راست و درست به مسیر هیجان نمی‌رود و تعادلگرایی را از دست نمی‌دهد.
فقط احمدی نژاد.شما همه دست بوس هستید
برو دکتر ... اگه میخواست تبانی کنی با حاکمیت که مردم نمی خواستنش درضمن حضرت اقا خود فرمودند حضور حداکثری که این یعنی چه کسی به نظر شما میتواند اکثریت مردم را پای صندوق بیاورد شما وامثال شما که دوستون تو یه کاسه است یا شخصی که ارمام های امام را زنده کرده عزیز دیگر م مردم از ریز ودرشت تمام سیاست ها اگاهند مجلس انقلابی به طرح شفافیت رای نمیده دولت برجام میوه نمیده ما باید رو پای خودمان باشیم اینو بفهم و ابن کار فقط با دکتر امکان پذیر دکتر برنامه داره برای اداره کشو رمثل بعضی منتظر میوه دادن برجام نیست
مرور زمان است که جوهره ی وجودی انسان را مشخص می کند این آقا وقتی که جهار نفر رادر اطرافش می بیند فکر می کند تمام مردم طرفدار او هستند ایشان در همان دوران ریاست جمهوری هم ثبات رفتاری نداشت عزل کردن وزیر خارجه در حالی که درسفر خارجی بود قهر کردن زاویه گرفتن با نمایندگان مجلس ونا مه نگاری برای ولیعهد عربستان سعودی و مصاحبه های سا ختارشکنانه نمونه هایی از عدم ثبات رفتاری ایشان است
حتما یک سی دی هم ازداوری رومی کند
سلام من خودم طرفدار احمدی نژاد هستم ولی اگر راه ورسم احمدی نژاد با رهبری نباشد واو بخواهد از مشکلات مملکت راتشدید کند انتخابش اشتباه است باید کسی بیاید که با اقتصاددان های جوان خبره اقتصادمانند مهمان برنامه ثریا استفاده کند تا مشکلات مردم حل شود نه بیایند حزب وحزب بازی کنند وفقط به فکر خودشان وفرزندان نا خلف خودشان باشند نه مردم ونسل اینده ایران وایرانی وراهکار درست وکارسناسی شده بدهند تا انجایی برسیم که لایق ایران وایرانی ومسلمانی است انشاالله به امید خدا وصاحب الزمان( عج) وبه حرمت خون شهدا از ابتدا تا انتها امین یا رب العالمین
این احمدی نژاد اون احمدی نژادِ ۱۶سال پیش نیستس
حواسمون باشه ....
بنده خدا فهمیده با دعوای زرگری کسی پای صندوق نمیاد خواسته دعوا تموم کنه
سید مظلوم خاتمی. اینجاست که ارزش ایشان مبرهن میشه.
55 تا 60 درصد شرکت میکنن؟ چقدر زود انتخابات مجلس سال 98 رو یادت رفت که یک مجلس 20 درصدی تشکیل شد و مجبور شدین آمار 42 درصدی درست کنین. البته برای شماها فرقی هم نمیکنه درسته که ملت همه میگن رای نمیدیم ولی شما خوب بلدین آمار بسازین اما این رو بدونین همه این آمارها برای خودتونه چون ملت از همه چیز آگاهه ....
عطالله مهاجرانی دوم پر ادعا،
من نمیدونم اینها بجای اینکه ایران رو استوار و پاینده سازند. دارن زیر آب همدیگر رو میزنن،نکنه تو نخور من بخورم هست،
امدی راس کار تمام شد برو دیگه ارث بابات نیست که.بیشتر مسئولین باید برن میدان تره بار کار کنن.انگار دلال هستن نه مسئول کشور
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی