بازدید 22619
پیمانه اقتصادی

همتی: کاهش دلار نیمایی به کانال ۲۲ هزار تومان/ زمان واریز سود سهام عدالت از زبان رئیس سازمان بورس/ پیش بینی قیمت طلا در هفته جاری/ افزایش ۲۵ درصدی حقوق برای چه کسانی است؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس منفی استارت زد، بازگشت رشد به بورس به یک شرط، میانگین صنعتی داوجونز جهش کرد، طلای سیاه گران‌تر شد، پول‌های بلوکه شده ایران در عراق آزاد شد، ۷۵۰ هزار آمریکایی این هفته بیکار شدند و چشم انداز اقتصادی چین در ۲۰۲۱ را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۳۸۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱ 06 March 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس منفی استارت زد، بازگشت رشد به بورس به یک شرط، میانگین صنعتی داوجونز جهش کرد، طلای سیاه گران‌تر شد، پول‌های بلوکه شده ایران در عراق آزاد شد، ۷۵۰ هزار آمریکایی این هفته بیکار شدند و چشم انداز اقتصادی چین در ۲۰۲۱ را در بر دارد.

بورس منفی استارت زد!

در حالی که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته گذشته به عدد یک میلیون و ۱۷۷ هزار واحد رسید، در مقایسه با پایان هفته گذشته حدود ۲.۳ درصد افت داشت؛ امروز و در دقایق نخست فعالیت بورس، شاهد روند نزولی شاخص کل بورس هستیم، به گونه ای که در لحظه انتشار این گزارش، نماگر کل با افت نزدیک به سه هزار واحد مواجه شده است. /جزئیات بیشتر از بازار امروز

بازگشت رشد به بورس به یک شرط 

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: لازمه بازگشت رشد به معاملات بازار، تغییر در نوع فعالیت بازارگردان‌هاست؛ بنابراین، باید هر چه سریعتر نسبت به تغییر قوانین مربوط به بازارگردان‌ها اقدام شود. عمیدی به روند معاملات بورس در هفته دوم اسفند ماه اشاره کرد و افزود: در هفته ای که گذشت، همچنان شاهد فشار فروش در کلیه نمادهای بازار سهام بودیم؛ بنابراین، فضای ترس و بی اعتمادی بین سهامداران به همراه فشار فروش سنتی در ماه اسفند و انتهای سال باعث قرمزپوشی کلیه نمادها در بازار شد. هنوز به درستی معلوم نیست که چه زمانی قرار است، بازارگردان ها اقدام به جمع آوری فشار فروش بازار به شکل منسجم کنند و فضای ترس و بی اعتمادی را به جو مثبت تغییر جهت دهند.

زمان واریز سود سهام عدالت از زبان رئیس سازمان بورس

دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سهامداران سهام عدالت دو دسته هستند که یک عده مستقیم و یک عده غیر مستقیم را انتخاب کردند، اکنون بحث سود‌ی که در رابطه با سال ۹۸ است، ۲۰۰ هزار تومان برای کسانی است که دست به پرتفویشان دست نزده اند. تلاش ما این است که تمامی دویست هزار تومان را قبل از ۹۹ به افراد تقسیم کنیم، اما ممکن است بنا به شرایطی نصف سود را در اسفند و مابقی آن را در سال آینده پرداخت کنیم. /نبض بورس

میانگین صنعتی داوجونز جهش کرد

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، سهام وال‌استریت به دنبال انتشار گزارش مشاغل فراتر از انتظار این کشور که امیدها برای ریکاوری اقتصادی را تقویت کرد، جهش کردند. جلسه معاملاتی دیشب شاهد نوسانات شدیدی بود و در ابتدای معاملات با جهش سود اوراق قرضه، سهام سقوط کرده بودند، سپس با پایین آمدن سود اوراق قرضه در ساعات پایانی معاملات شاخص‌های سهام جهش کردند. میانگین صنعتی داو جونز ۵۷۲.۱۶ واحد یا ۱.۹ درصد جهش کرد و به ۳۱٫۴۹۶.۳۰ واحد رسید. این شاخص در ابتدای معاملات ۱۵۰ واحد سقوط کرده بود. اس‌اندپی که در ابتدا یک درصد سقوط کرده بود، در انتها با جهشی ۲ درصدی در ۳٫۸۴۱.۹۴ واحد بسته شد. کامپوزیت نزدک ۱.۶ درصد جهش کرد و در ۱۲٫۹۲۰.۱۵ واحد بسته شد. این شاخص در ابتدای معاملات ۲.۶ درصد سقوط کرده بود. سهام اپل یک درصد و سهام مایکروسافت ۲ درصد جهش کردند. گزارش اشتغال ماه فوریه آمریکا نشان داد که روند ریکاوری کند بازار کار به پایان رسیده و تعداد فرصت‌های شغلی به‌ویژه در بخش‌های رستوران‌داری و هتل‌داری جهش کرده است.

طلای سیاه گران تر شد

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت نفت خام در پایان معاملات جمعه (بامداد شنبه به وقت تهران) تحت تأثیر تصمیم اوپک پلاس برای عدم افزایش تولید نفت در ماه آوریل، جهش کرد و قیمت شاخص برنت به ۷۰ دلار نزدیک شد. همچنین گزارش اشتغال فراتر از انتظار آمریکا در ماه فوریه که نشان می‌داد، روند ریکاوری اقتصادی این کشور سریع‌تر شده است، باعث ایجاد خوش‌بینی به افزایش تقاضای نفت در آینده و تقویت قیمت‌ها شد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۲.۶۹ دلار یا ۳.۹ درصد جهش کرد و به ۶۹.۳۶ دلار رسید. قیمت این شاخص در معاملات دیشب تا ۶۹.۶۹ دلار هم بالا رفت که بالاترین سطح آن از ژانویه ۲۰۲۰ تا کنون است. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا ۲.۲۶ دلار یا ۳.۵ درصد جهش کرد و به ۶۶.۰۹ دلار رسید. این شاخص در معاملات دیشب تا ۶۶.۴۲ دلار هم بالا رفته بود. این هفته برنت با جهشی ۵.۲ درصدی به هفتمین رشد متوالی هفتگی خود دست یافت و نفت آمریکا هم که هفته قبل ۴ درصد جهش کرده بود، این هفته ۷.۴ درصد جهش کرد.

پیش بینی قیمت طلا در هفته جاری

تجدید روند صعودی دلار آمریکا، رشد بازده اوراق قرضه و خوش بینی فزاینده سرمایه گذاران به رشد اقتصادی آمریکا ضربه خود را به بازار طلا زد و در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکو نیوز بدبینی قاطعانه ای به روند قیمتها در هفته جاری وجود داشت. به گزارش ایسنا، سوال اصلی بسیاری از سرمایه گذاران طلا این است که بازده اوراق قرضه تا چه حدی می تواند صعود کند. از نظر بسیاری از آنها، عامل مذکور مهمترین مانع برای این فلز ارزشمند است. فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت بلو لاین فیوچرز اظهار کرد: هر نقطه ای که اوج بازده اوراق قرضه باشد، کف قیمت طلا خواهد بود.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۴ نفر شرکت کردند که از میان آنها چهار نفر معادل ۲۹ درصد به افزایش قیمت طلا و هشت نفر معادل ۵۷ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند، در حالی که دو نفر معادل ۱۴ درصد نظری نداشتند. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران غیر حرفه ای، ۱۴۸۲ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۵۹۵ نفر معادل ۴۰ درصد افزایش قیمت طلا و ۶۵۷ نفر معادل ۴۴ درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند و ۲۳۰ نفر معادل ۱۶ درصد نظر خنثی داشتند. افزایش بدبینی به دورنمای کوتاه مدت قیمت طلا در پی سقوط اونس طلا به یک سطح حمایتی مهم در معاملات روز جمعه روی داد

همتی: کاهش دلار نیمایی به کانال ۲۲ هزار تومان

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی نوشت: نتایج مقدماتی محاسبات آماری بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد سه ماهه سوم تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی حدود ۱۰/۷ درصد و رشد ۹ ماهه آن حدود ۸ درصد بوده است که این گزارش از تداوم رشد بخش حقیقی اقتصاد حکایت می‌کند. در پایان بهمن ماه رشد دوازده ماهه پول ۵۶.۹ درصد و رشد دوازده ماهه شبه پول ۳۵.۳ درصد شد. رشد دوازده ماهه پول در مهرماه نیز ۸۸.۶ درصد و در دی ماه ۶۳.۸ درصد بود. رشد دوازده ماهه شبه پول در مهر ماه ۲۸.۱ درصد و در دی ماه  ۳۴.۳ درصد بود. روند این دو متغیر پولی، حاکی از کاهش سیالیت پول متأثر از کاهش انتظارات تورمی است. با توجه به کاهش انتظارات تورمی ـ که یکی از نشانه‌های آن، کاهش نرخ معاملات حواله‌های ارزی صادر کنندگان عمده به کانال ۲۲ هزار تومان به ازای هر دلار در پایان هفته گذشته در سامانه نیماست ـ و عدم ضرورت افزایش نرخ سود، برنامه بانک مرکزی برمبنای قرار دادن نرخ سود حول میانگین دالان نرخ سود است. طبق گفته وی، در پایان هفته گذشته با اقداماتی که بانک مرکزی در مدیریت بین بانکی خصوصا استفاده از عملیات ریپو انجام داد، میانگین نرخ سود بین بانکی به ۱۹.۷ درصد کاهش یافت. بانک مرکزی برای پرهیز از افزایش نرخ سود به دنبال اجرا و نظارت بر محدودیت رشد ترازنامه بانک‌هاست.

پول‌های بلوکه شده ایران در عراق آزاد شد

سید حمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در عراق خبر داد. وی گفت: منابع موثقی در عراق از موافقت آمریکا با آزادسازی منابع ایران در بانک تجارت عراق خبر می‌دهند و اعلام داشته‌اند که چند تراکنش نیز انجام شده است.

افزایش ۲۵ درصدی حقوق برای چه کسانی است؟

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس با اشاره به نشست نوبت عصر این کمیسیون برای اصلاح ارجاعیات لایحه بودجه از صحن علنی مجلس گفت: در این جلسه جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) بررسی و افزایش ۲۵ درصدی حقوق‌ها در سال آینده مصوب شد؛ اما برای این افزایش حقوق سقف مشخصی هم تعیین شد. وی تاکید کرد: سقف ۲ میلیون و پانصد هزار تومانی برای افزایش حقوق‌ها در سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شد که براساس آن حقوق‌های بالای ۱۰ میلیون تومان بعد از افزایش ۲۵ درصدی نباید بیشتر از ۲.۵ میلیون تومان به آن‌ها اضافه شود. امیرآبادی‌فراهانی تصریح کرد: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق، ۲۵ درصد افزایش مشروط به این است که میزان افزایش حقوق هیچ شخصی نسبت به سال ۱۳۹۹ از ۲۵ میلیون ریال بیشتر نشود. /خانه ملت

۷۵۰ هزار آمریکایی این هفته بیکار شدند

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، وزارت کار آمریکا اعلام کرد، در هفته گذشته تعداد آمریکایی‌هایی که برای اولین بار درخواست حمایت از بیکاری خود را ثبت کرده‌اند به ۷۵۰ هزار نفر رسیده است. این گزارش جدید نشان‌دهنده افزایش روند بیکاری نسبت به هفته قبل است. یک هفته قبل تعداد بیکاران تحت پوشش بیمه در آمریکا به ۷۳۶ هزار نفر رسیده بود. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی داوجونز پیش‌بینی می‌کردند، تعداد بیکاران این هفته ۷۵۰ هزار نفر باشد. تعداد افرادی که بیکاری آنها بیش از دو هفته بوده و به صورت مداوم حقوق بیکاری دریافت می‌کنند افت کرده و به ۴.۳ میلیون نفر رسید. تعداد کل آمریکایی‌هایی که تحت برنامه‌های حمایتی مختلف حقوق بیکاری دریافت می‌کنند، این هفته با اندکی کاهش به ۱۸ میلیون نفر رسید. افزایش اندک تعداد بیکاران نسبت به هفته گذشته از نظر بسیاری از کارشناسان خبر مثبتی قلمداد شد چراکه انتظار می‌رفت در هفته‌ای که آمریکا تحت تأثیر طوفانی از سرمای شدید هوا قرار گرفت که بخش‌های بزرگی از تگزاس را به تعطیلی کشاند، تعداد بیکاران به شدت افزایش پیدا کند.

چشم انداز اقتصادی چین در ۲۰۲۱

بر اساس گزارشی که در چهارمین نشست سیزدهمین کنگره ملی خلق چین منتشر شد، پویایی توسعه اقتصادی چین در ۲۰۲۱ همراستا با برنامه دولت این کشور باید از ۶ درصد فراتر رود. شاخص‌های اصلی توسعه اجتماعی- اقتصادی برای سال جاری مشخص شد که شامل رشد تولید ناخالص داخلی به بیش از ۶ درصد خواهد رسید. در عین حال، نرخ رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰ در مقابل تاثیر منفی شیوع کرونا، به کمترین میزان در ۴۰ سال گذشته برابر با ۲.۳ درصد رسیده بود. حجم تولید ناخالص داخلی از ۱۰۱.۵۹ تریلیون یوآن (حدود ۱۵.۶۶ تریلیون دلار) فراتر رفته بود. کسری بودجه دولتی چین در سال ۲۰۲۱ به حدود ۳.۲ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد رسید. پویایی توسعه اقتصادی چین به تدریج کند می‌شود. این رقم در سال ۲۰۱۷ برابر با ۶.۸ در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب برابر با ۶.۶ و ۶ درصد بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
این نوع افزایش حقوق کاملاً تبعیض آمیز است! باید حداقل افزایش حقوقها 25% باشد و حقوق های پائین تا 50% افزایش یابد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
خب شبکه خبر که گفت قیمت صد کالای اساسی 100 درصد گران شده پس چرااا
اولا سود مربوط به سال98 است و ربطی به آزاد سازی و فروش سهام ندارد و باید سود همه پرداخت شود .در ثانی با آنهمه سودی که کرده اید بازهم پرداخت این سود ناچیز نشان از برداشت از جیب مردم دارد.
آقای همتی در شرایطی که اقلام معیشتی مردم هر روز گرانتر از دیروز میشود این سخنان شما در خصوص کاهش نرخ دلار و طلا برای مردم که محتاج نون شب هستند ارزش نداشته و بیشتر شوی سیاسی است.
بمیرم برای امریکایی ها که نه آب دارند نه برق و نه رفاه و بیکاری هم بیداد می کند .دعوتشان کنید به ایران مهاجرت کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
با تصویب قانون جدید آمریکا
تمام کسانی که بخاطر کرونا شغل خودشان چه خصوصی و چه شخصی بیکار شده اند
تا سقف ۸۰ درصد کل دریافتی شان را تا اتمام کرونا خواهند گرفت
و ۱۹۰۰ میلیارد دلار بودجه تامین کرده اند
بعد دولت ما ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به صندوق تامین اجتماعی بدهکار است
و بازنشستگان باید با حقوق ۲/۵ میلیون فقط سعی کنند که زنده بمانند !!!!؟؟؟؟
همتی هر وقت خبر خوش داده چند روز بعد دلار گرون شده.
پاسخ ها
غلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
قیمت دلارروغنی رو زودتر مشخص کنند از بی روغنی مردیم.
حاجی امیر آبادی امیدوارم مصوبه افزایش حقوق برای همه از جمله نمایندگان مجلس انقلابی هم صدق کنه نه فقط برای یه مشت کارمند بدبخت بعدش هم لطفا از جهت شفافیت بیشتر تمام حقوق و فوق العاده نمایندگان محترم در معرض دید مردم قرار بگیره (تمام مزایا پشت فیش و رو فیش نداره)
قیمت دلار ازاد دراین لحظه ۲۵۱۰۰ است
این چه جور افزایش حقوقی است اگر ۲۵ درصد است که باید برای همه باشد وگرنه این را بگویند که برای حقوقهای بالای ده میلیون ۱۰ درصد است چرا کلاه سر مردم میگذارند و باعث بالا رفتن تورم به میزان ۲۵ درصد دیگه میشن ولی فقط ۱۰ درصد افزایش میدن.
سالهاست هشدار میدهند که افزایش شیدی حقوق و مزایای کارمندان خطرناک است!
در حالی اکنون کارمندان دولتی حخقوقشان چند برابر کارگران است و از اوناع امتیاز برخوردارند، باز هم دولت در اقدامی نامعقول و ضد اقتصادی، 25% حقوق کارمندان میخواهد افزایش دهد، این افزایش در حالی افزایش واقعی بهره وری نیست، فاجعه است.
متاسفانه مجلس هم باعث نا امیدی شده!
تا دیر نشده جلوی افزایش حقوق کارمندان بگیرید.
لااقل ثبت و متشر کنید که گفتند و هشدار دادند به کار نامعقول!
پاسخ ها
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
به جای تقاضا برای افزایش حقوق کارگران، تقاضای کاهش حقوق کارمندان می شوید!!!؟ مثل یک چشم از من و دو چشم از دیگران کور کنید هستش!!!0
سالهاست هشدار میدهند که افزایش شیدی حقوق و مزایای کارمندان خطرناک است!
در حالی اکنون کارمندان دولتی حخقوقشان چند برابر کارگران است و از اوناع امتیاز برخوردارند، باز هم دولت در اقدامی نامعقول و ضد اقتصادی، 25% حقوق کارمندان میخواهد افزایش دهد، این افزایش در حالی افزایش واقعی بهره وری نیست، فاجعه است.
متاسفانه مجلس هم باعث نا امیدی شده!
تا دیر نشده جلوی افزایش حقوق کارمندان بگیرید.
لااقل ثبت و متشر کنید که گفتند و هشدار دادند به کار نامعقول!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
شما فکر کنم از حقوق کارمندان مطلع نیستید حقوق منی که سه میلیون و پانصد هست به نظرت بیست و پنج درصد کجای مشکل منو حل می‌کنه که به نظرتون زیاد اومده
برای کاهش قیمتها باید دلار نیمایی پایین بیاید هیچ راه دیگری وجود ندارد
از وقتی که اعتراف کردند دلار 27 هزار تومان کار دولت بود فهمیدیم هدف شما چیست
بورس شانسی برای رشد ندارد بی جهت مردم را امیدوار نکنید اگر شاخص فعلی هم حدودا تثبیت شود کار بزرگی انجام شده است
چرا کسی به داد اساتید حق التدریس در دانشگاه های دولتی و آزاد و علمی کاربردی نمی رسد که با مدرک دکتری ساعتی 30 تومن یعنی کمتر از یک کارگر ساختمان پول می گیرند و بیمه هم ندارند!!!
نتیجه افزایش حقوق کارکنان بالای ۱۰میلیون ثابت ۲.۵ میلیون میباشد
چرا باید کسی که سطح تحصیلات بالاتر داره و یا تجربه و سابقه کاری بالاتر کمتر از دیگران افزایش حقوق داشته باشه؟؟؟
سلام اقاي همتي جز حرف كاري نمي كند همين چند روز گذشته براي خريد ماده اوليه توليدي و قطعات توليدي يورو از بانك به قيمت خدود ٣٢٤٠٠ تومان حواله كرديم جالب اين است اگر از بانك نخريم نمي توانيم محصول را از گمرك ترخيص كنيم ... بله دولت وضعش خوب شد اما مردم چی؟ كي مي خواهيد از گران كردن دلار و ارز و اجبار به خريد دست بكشيد
تعمیم این میزان افزایش حقوق به بازنشستگان کاری اشتباه و تبعیض آمیز است! زیرا حقوق شاغلان علاوه بر افزایش 25 درصدی یا حداکثر 2 میلیون و پانصد هزار تومانی مزایای شان هم افزایش می یابد که این امر باعث میشود افزایش کلی حقوقشان شاید به بیش از دو برابر برسد درحالیکه بازنشستگان تنها حقوق خالص دریافت می کنند بدون مزایا.
خودشون میگن ما میدونیم که تورم بالای 100 درصد بوده و بازهم میدونیم که میزان افزایش حقوق باید مناسب با تورم باشه اما نمیخوایم بیشتر اضافه کنیم ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل