بازدید 14867
۷
پیمانه اقتصادی

وزیر راه: گروگان گیری طرح اقدام ملی مسکن؛ بعضی از شهرداری ها مانع الخیر هستند/ ترس دسته‌جمعی در بورس/ سفته‌بازان از آینده بازار دلار ناامید خواهند شد؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ ریزش وال استریت، دلار جهانی بالا رفت، قیمت موز کاهش می‌یابد؟ آمریکا بر واردات آلومینیوم ۱۸ کشور تعرفه اعمال کرد، پیش‌بینی افزایش تولید نفت؛ تا ۱.۲ میلیون بشکه و افشای جزییات جدید از تجارت طلای ونزوئلا را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۳۸۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲ 04 March 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ ریزش وال استریت، دلار جهانی بالا رفت، قیمت موز کاهش می‌یابد؟ آمریکا بر واردات آلومینیوم ۱۸ کشور تعرفه اعمال کرد، پیش‌بینی افزایش تولید نفت؛ تا ۱.۲ میلیون بشکه و افشای جزییات جدید از تجارت طلای ونزوئلا را در بر دارد.

وزیر راه: گروگان گیری طرح اقدام ملی مسکن؛ بعضی از شهرداری ها مانع الخیر هستند

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگویی درباره کارشکنی برخی شهرداری‌ها در صدور پروانه ساخت برای ادامه پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن خاطرنشان کرد: مشارکت و برداشتن قدم خیر، توفیق الهی می‌خواهد. برخی ذاتا مانع الخیر هستند و شرایط را درک نمی‌کنند و دنبال انتفاع هستند. من نمی‌خواهم نامی از این شهرداری‌ها ببرم، چون آبرویشان می‌رود. این شهرداری‌ها طرح‌های مسکن ملی را گروگان گرفته اند تا از دولت اخاذی کنند. عدد‌های نجومی برای صدور پروانه درخواست می‌کنند. تکلیف این شهرداری‌ها روشن شده و می‌شود. تعدادی از این شهرداری‌ها در عملکرد ما تاخیر ایجاد کرده اند، اما مشکل یک به یک حل می‌شود. امیدواریم از این جنس انسان‌ها کمتر جلوی ما سبز شوند تا بتوانیم این کار خیر را انجام دهیم.

اسلامی در ادامه این گفت‌وگوی رادیویی به افرادی که می‌خواستند پس از ثبت نام شهر خود را جابجا کنند، توصیه کرد: اطلاع رسانی مرتب از صدا و سیما و سایت وزارت مسکن انجام و این بازه زمانی تمدید هم شد. ظرفیت در شهر دماوند با تامین زمین افزایش پیدا کرده است. افرادی که می‌خواهند شهر خود را جابجا کنند، می‌توانند با مراجعه مجدد به بخش شکایات سایت با توضیح اینکه نتوانسته اند شهر خود را تغییر دهد، مشکل خود را حل کنند. درباره شهرداری اسلامشهر هم که باید گفت یکی از همین شهرداری‌هایی است که مانع الخیر است. مسائل در حال حل شدن است و امیدواریم این گره زودتر باز شود.

 

کاهش شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

دیروز شاخص کل با ۸۳۰۱ واحد کاهش معادل منفی ۰.۷۰ درصد به یک میلیون و ۱۷۷ هزار و ۹۷۵ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۲۱۶۵ واحد کاهش معادل منفی ۰.۷۰ درصد به ۳۰۷ هزار و ۲۹۳ واحد، شاخص کل هم وزن با ۳۷۹ واحد کاهش معادل منفی ۰.۰۹ درصد به ۴۳۱ هزار و ۲۵۳ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۲۴۱ واحد کاهش معادل منفی ۰.۰۹ درصد به ۲۸۱ هزار و ۷۲۰ واحد، شاخص آزاد شناور با ۹۵۱۱ واحد کاهش معادل منفی ۰.۵۵ درصد به یک میلیون و ۷۰۵ هزار و ۸۳۹ واحد، شاخص بازار اول با ۷۵۳۴ واحد کاهش معادل منفی ۰.۸۷ درصد به ۸۶۲ هزار و ۲۶۷ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۱۷۵۲ واحد کاهش معادل منفی ۰.۴۹ درصد به ۲ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۴۲۱ واحد رسید.

بورس امروز چهارشنبه ۱۳ اسفند ۹۹/ بازگشت قرمزها به بورس

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۷۶۹ هزار و ۱۵ تومان رسید که نسبت به دیروز یک درصد معادل ۸۶ هزار و ۱۱۱ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۴۰۹ تومان رسیده است.

ترس دسته‌جمعی در بورس

علی صادقین، مدرس و پژوهشگر اقتصادی در خصوص میزان تاب‌آوری بورس در مدار مثبت به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: در اوضاع کنونی، تحمل بازار سرمایه برای این‌که بتواند از ثبات شاخص در محدوده مثبت حمایت کند فوق‌العاده پایین است.

متاسفانه برای برون‌رفت از ترس دسته‌جمعی که در بازار سهام ایجاد شده، دستورالعمل جذاب و کارآمد، قوانین و مقررات و حتی حمایت‌‌‌هایی زبانی هم وجود ندارد؛ بنابراین در بین سرمایه‌گذاران هم امیدی به رشد بازار نیست. وی‌ افزود: معمولا در دوره پایان سال، اغلب شرکت‌های حقوقی اقدام به تسویه حساب در قالب حقوق و پاداش می‌کنند؛ بنابراین، به صورت سنتی در این برهه از سال، فشار عرضه برای تسویه تشدید می‌شود. از طرفی بازار‌های موازی بازار سرمایه نیز از جذابیت بیشتری نسبت به بازار سرمایه برخوردارند. اکنون بازار اوراق از شرایط مطلوبی بهره‌مند است و سود بدون ریسک در حال حاضر جذابیت سرمایه‌گذاری در این بخش را دو چندان می‌کند.  به اعتقاد صادقین، بازار ارز دیجیتال به یک رقیب پرقدرت برای بازار سرمایه کشور مبدل شده است و بخشی از سرمایه‌ها به‌ویژه از سوی حقیقی‌ها به سمت رمزارز‌ها در حال حرکت هستند. مجموع عوامل مطرح باعث شده که نقدینگی، ورود پول و انگیزه برای خرید در بازار سهام با کاهش همراه شود، بنابراین افزایشی مانند رشد روز سه‌شنبه شاخص کل بورس تهران تداوم نخواهد داشت و مجددا بازار پس از مدتی با فشار عرضه روبه‌رو خواهد شد. بنابراین در چنین بازاری با این نوع هیجان و رویکرد سرمایه‌گذاری، به‌رغم این‌که اغلب نماد‌‌ها از لحاظ بنیادی در محدوده ارزندگی قرار دارند، تا‌ب‌آوری مثبت بازار حداقل تا ۲۰ اسفند‌ماه دور از انتظار خواهد بود.

ریزش وال استریت

بیشتر شاخص های مهم بورسی وال استریت ریزش کردند.

در وال استریت بیشتر شاخص ها نزولی بودند، تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۲۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۱ هزار و ۴۷۴.۹۷ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۵۹ درصد کاهش تا سطح ۳۸۴۷.۶۳ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۹۷ درصد ریزش در سطح ۱۳ هزار و ۹۵.۱۹ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۹۳ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۶۶۷۵.۴۷ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با جهش ۰.۲۹ درصدی و ایستادن در سطح ۱۴ هزار و ۸۰.۰۳ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۰.۳۵ درصدی در سطح ۵۸۳۰.۰۶ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۳۲ درصد پایین رفت و به ۸۳۲۹.۳۰ واحد رسید.

سفته‌بازان از آینده بازار دلار ناامید خواهند شد؟

به گفته بازیگران باتجربه بازار، هر قدر دلار بیشتر در حبس بازه ۲۵‌‌هزار تا ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی بماند، سفته‌بازان از آینده بازار ناامید خواهند شد و به‌تدریج در موقعیت خروج از بازار قرار خواهند گرفت. دلار در تاریخ ششم اسفندماه وارد کانال ۲۵ هزار تومانی شد و پس از آن نتوانست به کانال ۲۴ هزار تومانی بازگردد. با این حال‌، پس از ششم اسفند، اسکناس آمریکایی قیمت بالای ۲۵ هزار و ۵۲۰ تومان را تجربه نکرده و همواره گرفتار نوسانات رفت و برگشتی در دامنه‌ای محدود بوده است. در همین بازه زمانی نرخ حواله درهم نیز بیشتر در حوالی خط ۷ هزار تومانی حرکت کرده است. درهم در صورتی‌که به بالای خط ۷ هزار تومانی برود، معامله‌گران ارزی در بازار داخلی خریدار خواهند شد. برگشت درهم به زیر مرز ۷ هزار تومانی موجب می‌شود که میزان فروش‌ها در بازار داخلی ارز بیشتر شود. روز چهارشنبه حواله درهم بالای خط ۷‌هزار تومان نوسان می‌کرد و همین عامل زمینه‌ساز رشد قیمت دلار شده بود. در حالی‌که دلار در روزهای گذشته با توجه به خبرهای مربوط به آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، اخیرا افزایش‌های محتاطانه‌ای را در پیش گرفته است؛ عامل این افزایش نیز خبرهایی بود که احتمال از دست رفتن برجام و تشدید تنش‌ها با آمریکا را برجسته می‌کرد. /دنیای اقتصاد

دلار جهانی بالا رفت

شاخص دلار در معاملات جهانی افزایش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۸ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۸۵۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۹ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

قیمت موز کاهش می‌یابد؟

رئیس اتحادیه بار فروشان میوه و تره بار گفت: موز از کشور اکوادور و هند وارد شده و به زودی قیمت آن کاهش می‌یابد. دارایی نژاد افزود: از ۱۰ روز پیش با دستور ویژه‌ای که از شخص رئیس جمهور برای واردات موز و تنظیم قیمت‌ها در بازار گرفته شد، موافقت شد تا در قبال صادرات سیب، بتوانیم از اکوادور موز وارد کنیم. وی با اشاره به اینکه با وجود هماهنگی‌های لازم، موز وارد شده در گمرک به دلیل عدم صدور مجوز، قرنطینه شد، گفت: این مساله سبب متضرر شدن وارد کنندگان و پرداخت جریمه به صاحبان کشتی‌های تجاری شد. از امروز مجوز ورود این موز‌ها به کشور صادر شد و با هماهنگی‌های به عمل آمده، بعد از ترخیص تا حدود ۱۰ روز آینده این موز‌ها به دست مصرف خواهد رسید و قیمت آن تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. رئیس اتحادیه بار فروشان میوه و تره بار در خصوص وجود موز پلانتین (موز سرخ کردنی) گفت: به هیچ عنوان چنین موزی در کشور وجود ندارد و فقط یک شایعاتی شده که منشا آن هم فضای مجازی است. /صدا و سیما

آمریکا بر واردات آلومینیوم ۱۸ کشور تعرفه اعمال کرد

وزارت بازرگانی آمریکا به بهانه مقابله با دامپینگ و تخصیص یارانه بر تولید آلومینیوم در برخی کشور‌ها بر واردات این فلز از ۱۸ کشور به آمریکا تعرفه گمرکی اعمال کرد. درواقع جینا رایماندو، به فاصله چند ساعت پس از گرفتن رأی اعتماد از سنای امریکا به عنوان وزیر خزانه‌داری دست به اعمال تعرفه بر واردات آلومینیوم به آمریکا زد. این تعرفه‌ها قرار است بر واردات ورق‌های آلومینیومی که در ساخت بدنه تریلر و نمای ساختمان و همچنین علائم خیابانی کاربرد دارند، اعمال شده است. تحقیقات در این زمینه از زمان دولت ترامپ آغاز شده است.

بیشترین تعرفه اعمال شده مربوط به آلمان است که از ۴۹.۴ درصد شروع شده و تا ۲۴۲.۸ درصد ادامه دارد. درواقع آلمان بزرگ‌ترین صادرکننده ورق‌های آلومینیومی به آمریکا به شمار می‌رود. وزارت بازرگانی آمریکا حتی بر واردات ورق آلومینیوم از بحرین هم تعرفه اعمال کرده است. هندی‌ها هم که یکی از تأمین‌کنندگان آلومینیوم آمریکا به شمار می‌روند از این قانون مستثنی نشده و مشمول تعرفه شدند. در کنار این سه کشور دولت آمریکا بر واردات آلومینیوم از برزیل، کرواسی، مصر، یونان، اندونزی، عمان، رومانی، صربستان، اسلوونی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، اسپانیا، تایوان و ترکیه نیز تعرفه اعمال کرده است.

افشای جزییات جدید از تجارت طلای ونزوئلا

یک نماینده مخالف دولت مادورو گفت: ونزوئلا از طریق هواپیماهای روسی در سال ۲۰۲۰ به مالی در قبال یورو و دلار آمریکا طلا ارسال کرده است. به گزارش ایسنا، خولیو بورخس که از سوی خوان گوایدو، رهبر مخالفان به عنوان فرستاده وی در خارج از ونزوئلا تعیین شده است، گفت: طلا در مالی پالایش شده و سپس در امارات متحده عربی به فروش رفته است و به دولت نیکلاس مادورو که تحت تحریم‌های آمریکاست، اجازه داده است ارز خارجی بدست آورد. آمریکا که مادورو را به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ ونزوئلا متهم کرده است، اوایل سال ۲۰۱۹ با هدف قطع درآمدهای نفتی و سرنگونی دولت مادورو، شرکت نفتی دولتی PDVSA را هدف تحریم قرار داد. دولت سوسیالیست ونزوئلا به فروش طلا به عنوان منبع درآمد روی آورد و در نتیجه ذخایر بانک مرکزی این کشور به پایین‌ترین میزان در ۵۰ سال اخیر سقوط کرد.

صادرات طلای ونزوئلا هم تحت تحریم‌های آمریکاست. بر اساس گزارش رویترز، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: مادورو از سال ۲۰۱۶ به تشویق، حمایت و تسهیل معدنکاری غیرقانونی، توزیع و فروش طلا توسط حلقه یارانش پرداخته است و منابع طبیعی کشور را دارایی خود به حساب آورده و اکوسیستم ضعیف را نابود کرده است. با این حال، وی به نقش کشورهای مالی و امارات متحده عربی در تجارت طلای ونزوئلا مستقیما  نپرداخت.

پیش‌بینی افزایش تولید نفت؛ تا ۱.۲ میلیون بشکه

بهروز نامداری کارشناس حوزه انرژی درباره تصمیمات احتمالی اوپک و اوپک‌پلاس در جلسه عصر امروز اطهار داشت: با گسترده شدن روند واکسیناسیون کرونا و تثبیت نسبی در اقتصاد جهانی، به تدریج شاهد رشد در اقتصاد جهان هستیم به طوری که قیمت نفت برنت به ۶۰ تا ۶۳ دلار هم رسید. وی با بیان اینکه نوید اتفاقات خوبی به نفت داده می‌شود، افزود: تولیدکنندگان در نظر ندارند که قیمت‌ها به بیش از ۵۰ دلار برسد بنابراین میزان تولید را برای ثبات در این محدوده قیمتی افزایش خواهند داد. این کارشناس حوزه انرژی پیش‌بینی کرد که در جلسه امروز تولیدکنندگان در افزایش تولید ۵۰۰ تا ۱.۲ میلیون بشکه به توافق برسند. وی خاطرنشان کرد: اکنون اقتصاد جهان در حال ریکاوری و رسیدن به ثبات است، تولیدکنندگان نمی‌خواهند با شوک قیمتی، خللی در رشد اقتصاد ایجاد شود. نامداری در گفت‌وگو با ایلنا، تاکید کرد: قیمت ۵۵ تا ۶۰ دلار مورد رضایت تولیدکننده و مصرف‌کننده است و رقم خوبی برای احیای اقتصاد جهانی و بازگشت به دوران قبل از کرونا است.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
شاید سفته‌بازان از آینده بازار دلار ناامید شوند شاید نشوند اما تمام مردم، به قطع از ریال ناامید شده اند.
رشد اقتصادی جهان هیچ ربطی به ما نداره ما نه جزو fatf هستیم نه کشوری باهامون داد و ستد میکنه نه کرونا رو مهار کردیم. نه مذاکره میکنیم نه حرف گوش میکنیم
خلاصه مرغمون یه پا داره
بعد جالبه رییس جمهور میگه چرخ اقتصاد میچرخه!!!!
اقتصاد نابود شده
اقدام مسکن ملی طرحی برای خانه دار شدن دلالان است.

در استان قم بعد از ثبت نام و طی مراحل طاقت فرسای اولیه، متقاضیان مسکن ملی باید هر سه ماه یکبار مبلغی حدود 50 میلیون تومان برای اقساط ساخت مسکن پرداخت کنند و چون اکثر افراد از پرداخت این مبلغ در این مدت کوتاه ناتوان هستند حذف میشوند.
اینجاست که سود جویان با پرداخت یکباره مبلغ کلی صاحب خانه میشوند و بعد از مدتی خانه را به مبلغی بالاتر میفروشند.
نظری ندارم

هر کس هر چه دلش خواسته گفته و انجام داده

نظر مردم کشک است .
وزیری که مسکن را به دلار ربط می دهد....
ترک فعل نیست؟
مسولین همه میگویند فلان کار باید انجام بشود پس چه کسی بابد انجام بدهد هرجای کار هم که میمانند مقصر مردم هستند
از ۸۰ سال پیش تا حالا که نفت در ایران کشف شد پشتیبان ارزش ریال در مقایسه با دلار نفت بود و هنوز ارزش جایگزین قابل رقابت در بازار دنیا نساختیم که بتونیم جایگزین نفت کنیم و در آینده هم دنیا به شکلی جلو میره که ارزش دارایی های مثل نفت و سوخت های فسیلی به شدت کم می شه پس اگر از همین امروز کشور را بدون نفت اداره کنیم و دولت کوچک شود و هزینه ها کاسته شود بهترین رویکردی که میشه داشت.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل