بازدید 15792
معاون کل وزارت بهداشت

تمایل به انجام سفر‌های نوروزی داریم، اما برنامه‌ریزی جدی نکنید/ تحرک جامعه‌مان تنها دو سه درصد کاهش داشته/ ممنوعیت تردد به ۶ استان و سه شهر زرد

تمایل همه مسئولان این است که با توجه به خستگی مزمن و فشار‌های روانی که در یک سال گذشته بر مردم وارد شده، سفر انجام بشود، چون بالاخره دو نوروز است که سفر‌های چندانی انجام نشده و همچنین در فصول مسافرتی امسال هم محدودیت‌های کرونایی داشتیم. این در حالی است که آمار‌ها نشان می‌دهند، میزان تحرک در جامعه مان کاهش محسوسی نداشته است.
کد خبر: ۱۰۳۸۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۹ 03 March 2021
تابناک اجتماعیمعاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی و همچنین ۶ استان و ۳ شهر ممنوع است، گفت: فعلاً برنامه ریزی جدی برای سفر‌های نوروزی نداشته باشید.

به گزارش «تابناک»؛ ایرج حریرچی که میهمان برنامه‌ای در رسانه ملی بود، درباره برنامه ریزی برای سفر‌های نوروزی گفت: تمایل همه مسئولان این است که با توجه به خستگی مزمن و فشار‌های روانی که در یک سال گذشته بر مردم وارد شده، سفر انجام بشود، چون دو نوروز است که سفر‌های چندانی انجام نشده (نوروز ۹۸ سیل را در بسیاری از استان‌های کشور داشتیم و نوروز ۹۹ هم که اوج کرونا بود) و همچنین در فصول مسافرتی امسال هم محدودیت‌های کرونایی داشتیم.

وی افزود: البته این فشار بیشتر متوجه کسانی شده که رعایت می‌کنند؛ هرچند در آمار‌ها مشخص است که میزان تحرک در جامعه مان خیلی کاهش نداشته و تنها دو سه درصد کم شده است. این در حالی است که یک پنجم جامعه مان، جامعه آموزش و پرورشی (دانش آموزان و اولیای مدارس) هستند که ۱۶ میلیون نفر می‌شود و افزون بر آن، ۴.۵ میلیون دانشجو داریم و همه این جمعیت تعطیل هستند، اما میزان تحرک در جامعه چندان تغییری نکرده است.

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: برخی خیلی رعایت می‌کنند و به این دسته در ایام کرونا فشار بیشتری آمده است. از این افراد مهم تر، به کسب و کار‌های مرتبط با سفر‌ها مثل هتل ها، بومگردی ها، تورگردانان، رستوران‌ها و... فشار شدیدی وارد آمده و بنابراین، میل بر این است که سفر انجام بشود، ولی سلامت مردم مهم‌تر از انجام سفر است.

حریرچی تصریح کرد: ما یک سند خیلی مهم داریم با نام «کنترل هوشمند محدودیت ها» که در جلسه ۴۴ ستاد ملی کرونا تصویب و در آن مشخص شده که با چه معیاری شهری قرمز می‌شود، با چه معیاری نارنجی و الی آخر. در این سند مشخص شده که وقتی شهری مثلا قرمز بود، مشمول چه محدودیت‌هایی خواهد بود؛ آیا مثلا خودرویی می‌تواند به آن وارد شود یا خیر، چه مشاغلی اجازه فعالیت دارند، چه تجمع‌هایی و با چه ضوابطی می‌تواند برگزار شود و موارد دیگر.

وی افزود: بر اساس این سند، سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی قطعا ممنوع است و همچنین سفر به استان‌های مسافرپذیر از جمله سه استان شمالی (گیلان، مازندران و گلستان) و سه استان جنوبی (خوزستان، هرمزگان و بوشهر) و همچنین سه شهر اصفهان، شیراز و مشهد که در وضعیت زرد کرونایی هم هستند، ممنوع است، مگر اینکه وضعیت آن‌ها به آبی تغییر کند. البته ممکن است وضعیت شان نارنجی شود که در آن صورت محدودیت هایشان شدیدتر هم خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: این محدودیت‌هایی است که اکنون به اجرا درمی‌آید و ادامه خواهد داشت، مگر همان گونه که گفتم، وضعیت این استان‌ها و شهر‌ها تغییر کند؛ یعنی اگر اکنون کسی به مشهد مقدس برود، یا برگردانده می‌شود و یا جریمه خواهد شد. به طور کلی می‌توان گفت که سفر‌های نوروزی با خودروی شخصی ممنوع خواهد بود، اما ستاد ملی درباره سفر با قطار و هواپیما فعلا تصمیمی نگرفته است.

وی افزود: البته سوای این مسائل، خواهش ما از مردم این است که خیلی برنامه ریزی جدی برای سفر انجام ندهید، چون سفر به صورت ماهوی مستلزم تجمع است؛ چه در آمادگی برای سفر، چه در حین سفر و مثلا برای غذا خوردن یا استفاده از سرویس بهداشتی و... و چه در مقصد. به این دلیل سفر موجب افزایش خطر می‌شود؛ بنابراین، به رغم روند نزولی کرونا در اروپا، در آنجا هم محدودیت‌های شدید اجرا می‌شود.

حریرچی خاطر نشان کرد: البته همه چیز بستگی به وضعیت بیماری و شدت شیوع ویروس انگلیسی دارد که می‌تواند تصمیمات را دستخوش تغییر کند. در این باره هم باید بگویم که وضعیت شیوع ویروس در کشور به جز در خوزستان کاهشی است، اما این وضعیت شکننده است و باید بدانیم در کرونای معمولی دو هفته زمان نیاز بود تا بیشتر جامعه درگیر ویروس شود، اما در کرونای جهش یافته این زمان خیلی کمتر است و مثل قبل دو هفته طول نمی‌کشد.

وی در ادامه با ابراز نگرانی از وضعیت شیوع ویروس در خوزستان یادآوری کرد: مدام وضعیت را رصد می‌کنیم، حتی در شهر‌هایی که وضع خوب کرونایی دارند، به گونه‌ای که در این شهر‌ها هم مسافر پذیری در هتل‌ها اگر مجوز داشته باشند با ۵۰ درصد ظرفیت امکانپذیر است و بر این موضوع نظارت می‌کنیم.

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
جناب حریر چی یه بار هم کرونا گرفتی خیالت راحته دیگه !!!
حالا با هم دست جمعی میخوایم بریم سفرهای نوروزی
ستاد کرونا تصمیم می گیرد که چگونه می شود
از اول تا آخر فقط شعار داده و وعده.
درصورت پیک چهارم کرونا مسولیت مرگ هموطنان مستقیما متوجه وزیر بهداشت و شما و روسای شما خواهد بود بعد از آن هم حق هیچ اظهارنظری نخواهید داشت مگر می شود در این شرایط 300 هزار نفر را در محیط های بسته به نام آزمون سازمان سنجش جمع کرد و بمب کرونایی ایجاد نشود
همچین میگه فعلا برنامه ریزی نداشته باشید انگار داره با مردم سوئیس حرف میزنه. شما جاده ها رو نبند جریمه سنگین نزار ببین چه وضعی پیش میاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
ببین دوست عزیزمشکل مسافرت رفتن نیست طرف میگه باشین شخصی ممنوع با اتوبوس و قطار برین خوب اینطوری که بدتره هنوز با ماشین شخصی خطرش کمتره بعدم مردم خسته ان هیچ چیزی واسه لذت و ارامش ندارن چرا نرن سفر برن ولی اونقدر مسایل بهداشتی قوی باشه که مشکلی پیش نیاد چرا شمال راهش بسته بشه اگر راست میگن کل مکانهای بین راهی رو دائما ضد عفونی کنن به زدن ماسک تو معابر نظارت کنن بعدم از همه این حرفا گذشته صف مرغ و روغن و شکر و...خطر نداره فقط مسافرت مردم خطر آفرینه؟باخونه نشین کردن مردم نه تنها دردی دوا نمیشه بلکه باعث افزایش بیکاری فقر افسردگی و خشونت اجتماعی میشه دولت بجای این نسخه پیچیدنا باید هزینه کنه که نمیکنه این همه جریمه تو این چند ماه بخاطر منع تردد ها چه سودی داشت جز پر کردن خزانه دولت
با سلام

این چه دیدگاه و نظری است که ایشان ارایه میدهند خیلی مسخره است سفر با اتوبوس و قطار و هواپیما و حضور درهتل باعث ازدحام جمعیت نمیشه ولی سفر با خودروی شخصی و رفتن به خانه پدری در شهرستان اون هم ارتباط با حداکثر 5 تا 6 نفر باعث شیوع کرونا می شود . به جای این فلسفه بافی ها به فکر مردم باشید بیخ گوش کشور ما ترکیه تا کنون نصف مردمش واکسن زده اند شما چیکار کرده اید وزیر بهداشت میگه من شدم وزیر مرده شور و بعد هم میگه کاری کردیم که تو دنیا بی نظیره . نمیخواد این کار را بکنید . شما اگه راست میگید تست سریع و رایگان را برای اونایی که میخوان بروند مسافرت انجام بدین . دو ساله مردم تو خونه دیوانه شدند . فردا بیماری های ناشی از افسردگی و بی تحرگی هزینه بیشتری بر دوش مردم و حکومت می گذارد.
سفر با خودرو شخصی که بهتر از وسائل نقلیه عمومی هست! تماس مردم با هم کمتر میشه. چرا خودرو شخصی رو ممنوع کردید؟
این طرز حرف زدنه یه مقام در دولته!
واقعا یکی به ایشون بگه در مترو اتوبوس و هواپیما تجمع نیست ؟ واقعا شرم آوره
اونارو ممنوع نمیکنید چون پولی ازش در نمیاد؟ رفتن با ماشینی که به هرحال ایزوله هست ممنونه ولی با اتوبوس و قطار و هواپیما اوکیه ؟
مردم همه ما حوصله مان سر رفته هم کلافه شده ایم همه استرس داریم ولی شما را به خدا با هم بیاییم بار داغ فوت شدگان را کم کنیم یک امسال را هم صبر کنیم خدا بزرگ است نه مسولین انشاالله خدا رحمی به بشریت میکند میلیونها سال است زندگی درجریان است وادامه خواهد یافت
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
باشه امسال یعنی 2 هفته دیگه هم صبر می کنیم. ولی برای 1400 دیگه صبر نمی کنیم من 5 ماهه نه خودم نه خانمم نه پدر مادر و نه خواهر و برادر و نه زادگاهمون را دیدیم حالا برای عید می خوایم با خودرو شخصی بریم شهرمون
آقای معاون محترم .ضمن تشکر از کادر محترم درمان . امبدواریم مردم قضیه را جدی بگیرند.. اما فکر نمی کنید خود دولت با بی تدبیری و ناتوانی در اداره کشور موجب گسترش کرونا با این صف های مختلف روغن و مرغ و .....می کند.
اصولاً اکثر ما ایرانی ها و خاصاً برخی از مسئولین در شرایط خاص جو گیر و جو زده می شویم ، و دوست داریم با لفاظی و تعبیرهای متفاوت خودمان را به رخ رسانه ها و مردم بکشانیم . شفاف و صریح سخن نمی گوئیم همیشه در پرده ابهام و لفافه و دو پهلو حرف می زنیم تا به کسی برنخورد و یا در هر موضوعی تلویحی می گوئیم می شود و یا نمی شود . مثلاً صدا و سیما از بازار گزارش تهیه می کند و با مردمی مصاحبه می کند که خود را مبرا و دیگران را مقصر جلوه می دهند . یادمان باشد کسی عقل کل نیست حتی اگر در شرایطی آمار مرگ و میر کرونا به یک نفر هم برسد باز هم سفرها و تجمعات خطرناک اند . حتی واکسیناسیون کامل هم نمی تواند اطمینان قطعی و نتیجه کامل بدهد مگر اینکه همه شرایط با هم فراهم باشد . اما آنهایی که عشق سفر دارند و دوست دارند در ترافیک ها و جاده های پر از ماشین لذت ببرند و محیط زیست را به کثافت بکشند و قوانین و هنجارهای اجتماعی را زیر پا بگذارند و در کلونی های انسانی در هم للو بزنند و جان دیگران را به خطر بیاندازند در خوش بینانه ترین حالت می شود گفت در حال حاضر محیط زیست و طبیعت و جان انسان ها از خطر تصادفات و حماقت های برخی آدم ها در امان هستند . از تکرار کلمه فرهنگ سازی حالم به هم می خورد اما می گویم کمی در اعمال و حرف های خودمان تجدید نظر کنیم .
مردم اول باید یاد بگیرند که ماسکشان را در کوچه ها و خیابان ها رها نکنند بقیه ی چیزها پیشکششان .
پیامهای غیر قابل انتشار از طرف شما هیچ سنخیتی با رکن چهارم دموکراسی و آزادی بیان ندارد شاید انتخاب شما پیامهای سفارشی باشد .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر