بازدید 6438

آمریکا: دیپلماسی مؤثرترین روش در برابر ایران است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ادعای اینکه دیپلماسی، مؤثرترین روش برای جلوگیری از رسیدن ایران به توانمندی اتمی است، مدعی شد بهترین مکان برای صحبت درباره پرونده هسته‌ای ایران، مسیر ۵+۱ است.
کد خبر: ۱۰۳۸۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۹ 02 March 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده شامگاه چهارشنبه در نشست خبری روزانه حاضر شد و درباره مسائلی از جمله توافق هسته‌ای ایران، گزارش امنیتی درباره عربستان سعودی و تداوم فشار بر روسیه صحبت کرد.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، پرایس در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت توافق هسته‌ای ایران، مدعی شد: «بهترین مکان برای گفت‌وگوی آمریکا و ایران درباره پرونده هسته‌ای این کشور، همان مسیر گروه ۵+۱ است. ما صراحتاََ گفته‌ایم که خواستار تعامل با ایران در چارچوب ۵+۱ هستیم».

دیپلماسی، مؤثرترین ابزار علیه ایران

وی با تکرار ادعا‌های بی‌اساس علیه ایران، گفت: «ما تعهد کامل و پایداری برای جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح اتمی داریم... مؤثرترین ابزار برای این امر نیز دیپلماسی است و درباره شکل گفتگو با ایران برای مطمئن شدن از عدم دستیابی به سلاح اتمی، کوته‌فکر نیستیم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره مخالفت ایران با حضور در نشستی غیررسمی به همراه کشور‌های اروپایی و آمریکا نیز اظهار داشت: «از پاسخ ایران در رد میانجی‌گری اروپا درباره مذاکرات پرونده هسته‌ای، ناامید شدیم».

انتشار گزارش قتل خاشقچی، پیام بایدن به ریاض

پرایس در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع گزارش اطلاعاتی آمریکا درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی به دستور «محمد بن‌سلمان»، ولی عهد این کشور، تصریح کرد: «دولت بایدن با این کار، پیام شفافی به عربستان سعودی داد و آینده روابط را تعیین کرد».

وی با بیان اینکه دولت آمریکا قصد دارد «شراکت مسئولانه‌ای» با عربستان سعودی داشته باشد، گفت: «همزمان باید مطمئن شویم که [حادثه‌ای شبیه]قتل خاشقچی، بار دیگر تکرار نشود... ما گام‌هایی را برای اعمال محدودیت ورود بر ۷۶ تبعه سعودی [به آمریکا]که در قتل خاشقچی دخیل بودند، برمی‌داریم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش اطلاعاتی قتل خاشقچی، توضیح داد: «این گزارش جدید نیست. ما متعهد به انتشار گزارش قتل خاشقچی هستیم و بخاطر تعهدمان به اصل شفافیت، عذرخواهی نمی‌کنیم... هیچ نفوذ سیاسی در این گزارش اطلاعاتی و انتشار لیست افراد دخیل در قتل خاشقچی وجود نداشت».

هدف، اصلاح روابط با ریاض است، نه تحریم

پرایس ضمن تاکید بر اهمیت تداوم فرایند اصلاحات در عربستان سعودی برای منافع آمریکا، افزود: «امیدواریم که روابط‌مان با عربستان سعودی را به مسیر درست برگردانیم و نگرانی‌های کنگره را نیز برطرف کنیم. روابط ما با عربستان سعودی در مرحله اصلاح قرار دارد، نه تحریم. هدف از اقدامات ما، شکل دادن به روابط خود با عربستان سعودی به نحوی جدید در آینده است».

وی به سوالی درباره اینکه آیا دولت بایدن قصد ندارد بن‌سلمان را به دلیل صدور دستور قتل خاشقچی تحریم کند، اینگونه پاسخ داد: «ما بر سران کشور‌هایی که با آن‌ها اختلاف نظر یا مشکل داریم، تحریم اعمال نمی‌کنیم... اگر روابط ما اصلاح شود، بیشترین نفوذ و تأثیر را بر روابط با عربستان سعودی خواهیم داشت».

این مقام آمریکایی در ادامه صحبت‌هایش آورد: «همتای رئیس‌جمهور (بایدن) در عربستان سعودی، ملک سلمان است و ما بر این مبنا تعامل می‌کنیم. همتای وزیر دفاع آمریکا در عربستان سعودی نیز شاهزاده محمد بن‌سلمان است».

پرایس با تاکید بر اینکه شراکت آتی با عربستان سعودی باید مطابق با منافع و ارزش‌های آمریکا باشد، اظهار داشت: «می‌خواهیم مطمئن شویم که عربستان سعودی می‌تواند از خودش در برابر حملات خارجی دفاع کند».

ریاض باید از خودش در برابر حملات دفاع کند

وی ضمن اشاره به عملیات‌های اخیر نیرو‌های مسلح یمن علیه مواضع ائتلاف متجاوز سعودی، گفت: «ما تعهد خود به حمایت از عربستان سعودی جهت دفاع از خودش در برابر حملات حوثی‌ها را اعلام کرده‌ایم. به دنبال اقدامات بیشتری برای پاسخگو کردن سران حوثی هستیم».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره برنامه آمریکا جهت پایان دادن به جنگ تحمیلی ائتلاف سعودی علیه یمن مدعی شد: «نماینده آمریکا در یمن در حال تلاش در منطقه با امید پایان دادن به این بحران است... بایدن بر لزوم توقف فروش تسلیحات تهاجمی به عملیات‌کنندگان در یمن تاکید کرد».

پرایس درباره تناقض این اظهارات خود با تداوم فروش تسلیحات به عربستان سعودی و قرارداد‌های دولت پیشین واشنگتن با ریاض نیز ادعا کرد: «درباره قرارداد‌های فروش سلاح به عربستان سعودی، مسیر باید بر مبنای منافع و ارزش‌های ما باشد. ما نه تنها حمایت از عملیات‌های تهاجمی در یمن را قطع کردیم، بلکه تلاش‌های بشردوستانه خود را نیز افزایش دادیم».

دولت بایدن به دنبال فشار بر جنبش انصارالله

وی به سوالی درباره تصمیم دولت بایدن برای خارج کردن نام جنبش مقاومت «انصارالله» یمن از لیست سازمان‌های تروریستی همزمان با وعده فشار بر سران این جنبش، پاسخ داد: «ما به دنبال روش‌های دیگری برای اعمال فشار بیشتر بر حوثی‌ها هستیم. ما تداوم حملات حوثی‌ها به عربستان سعودی ار نمی‌پذیریم».

این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: «حفظ تحریم‌ها بر حوثی‌ها، فقط درد و رنج ۸۰ درصد مردم یمن که تحت حکومت آن‌ها هستند را بیشتر می‌کند... باید مطمئن شویم که سران حوثی، اقدامات خود را متوقف می‌کنند».

پرایس درباره بهبود روابط ریاض با دوحه نیز گفت: «رفع محاصره عربستان سعودی بر قطر، یک گام در مسیر درست است، اما امیدواریم گام‌های بیشتری در این زمینه برداشته شود».
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر