بازدید 28932

تناقض عجیب در قیمت مسکن؛ آیا پای بانک‌ها در میان است؟!

در حالی که رئیس اتحادیه مشاوران املاک طی مصاحبه‌ای در ۴ اسفندماه سال جاری، از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت مسکن در بهمن ماه سال جاری خبر داد، گزارش بانک مرکزی درباره قیمت مسکن در بهمن ماه ـ که به تازگی منتشر شده است ـ نشان داد، قیمت مسکن در بهمن در مقایسه با دی ماه ۳.۷ درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۱۰۳۷۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲ 28 February 2021

تناقض عجیب در قیمت مسکن؛ آیا پای بانک‌ها در میان است؟!

شاید مسکن از نیازهای ابتدایی یک خانوار باشد که افزایش یا کاهش آن مستقیم بر وضعیت اقتصادی خانوارها تاثیرگذار است. خانوارها هر آنچه از سبد هزینه ای خود کنار بگذارند، قطعا قادر نخواهند بود مسکن را حذف کنند، چون وجود یک سرپناه همان گونه که گفته شد، نیاز ابتدایی یک زندگی است.

به گزارش تابناک اقتصادی، از این روی رصد قیمت مسکن برای خانوارها همواره مهم بوده و طبیعی است، پیگیر افزایش یا کاهش آن باشند اما چند ماهی است که یک اتفاق عجیب رخ داده است. این اتفاق عجیب چیست؟ اینکه در حالی که رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر تهران تقریبا چند ماهی است، از کاهش قیمت مسکن دم می زند، گزارش های بانک مرکزی در این زمینه خلاف این صحبت هاست و هر ماه روند رو به رشد خود را طی می کند.

اتحادیه مشاوران املاک: قیمت مسکن ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافت

مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک طی مصاحبه ای در چهارم اسفندماه سال جاری گفت: به رغم میل باطنی برخی که همواره دوست دارند قیمت مسکن افزایش یابد، نرخ‌ها در بهمن ماه امسال کاهش یافته است. میزان کاهش قیمت در بهمن ‌ماه۱۰ تا ۱۵ درصد بسته به مناطق آن در شهر تهران کاهش یافته است. وی با تاکید بر این‌که قیمت مسکن در حال کاهش است، افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سطح شهر تهران، قیمت مسکن نسبت به ماه‌های ابتدایی امسال روند کاهشی در پیش گرفته است.

گزارش بانک مرکزی: قیمت مسکن ۳.۷ درصد رشد کرد!

بر خلاف این صحبت‌های رئیس اتحادیه مشاوران املاک، گزارش جدید بانک مرکزی از تحولات قیمتی مسکن در شهر تهران نشان داد، بهمن ماه ۱۳۹۹ متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای واحد‌های مسکونی شهر تهران ۲۸۳.۹ میلیون ریال بوده است که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۳.۷ و ۹۷.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در بهمن ۹۹ به ۳.۹ هزار واحد مسکونی رسیده است که نسبت به ماه قبل ۱۱.۴ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۰.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

تناقض عجیب در قیمت مسکن؛ آیا پای بانک‌ها در میان است؟!

 

دلیل این اختلافات آماری در قیمت مسکن چیست؟

همان گونه که ملاحظه شد، مصطفی قلی خسروی در مصاحبه اش عنوان کرده بود: به رغم میل باطنی برخی که همواره دوست دارند، قیمت مسکن افزایش یابد، نرخ‌ها در بهمن ماه امسال کاهش یافته است.

اما چه کسانی یا چه نهادهایی دوست دارند که قیمت مسکن افزایش یابد که رئیس اتحادیه مشاوران املاک آن ها را مورد خطاب قرار داده است؟

قطعا روی صحبت قلی خسروی با بانک مرکزی و بانک هاست، چون وی طی یک مصاحبه‌ای در مورخه ۲۵ آذر ۹۹ با بیان این ادعا که بانک‌ها عامل افزایش قیمت مسکن هستند، گفت: بانک مرکزی خرداد ماه امسال اعلام کرد که قیمت مسکن در تهران ۴۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. همان موقع ما گفتیم با توجه به رصد بازار، چنین رشدی اتفاق نیفتاده و قیمت‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است؛ اما وقتی عدد ۴۲ درصد را اعلام کردند، تاثیرش را در ماه‌های آینده گذاشت و یواش یواش قیمت‌ها بالا رفت. بانک‌ها سود‌های غیرمتعارف پرداخت کرده بودند و دچار ورشکستگی بودند. از طرف دیگر املاک و مستغلاتی داشتند که می‌خواستند با این کار تراز خود را بالا ببرند و موفق شدند.

البته این اولین بار نبود که ادعا شد بانک‌ها در افزایش قیمت مسکن دست داشته اند. در یکم آذرماه ۹۹ محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز طی گفت‌وگویی با بیان این‌که بانک‌ها یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن هستند، گفت: دولت مردم را به حال خود رها نکرده است.

همچنین در ۷ مرداد ۹۹ محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: کلید‌های ۱۰۰۰ واحد مسکونی در اختیار یک بانک است. بخشی از سهام این بانک در اختیار دولت و بخشی هم در اختیار بخش خصوصی است؛ بنابراین در حالی که قیمت هر مترمربع مسکن به حدی رسیده که به نظر می‌رسد از قدرت خرید حداقل خانوار‌های دهک‌های پایین و متوسط خارج و این قشر از گردونه معاملات خارج شده اند، باز هم هر ماه شاهد رشد قیمت مسکن آن هم در گزارش‌های بانک مرکزی هستیم و این در حالی است که اهل فن و کارشناسان بازار مسکن همواره اعلام کرده اند که قیمت مسکن در این ماه‌ها کاهشی بوده است.

این یکی از آفت‌های بنگاه داری بانک‌هاست که بار‌ها رهبر انقلاب به آن اشاره داشته و خواسته بودند که بانک‌ها از بنگاه داری و خرید ملک و مسکن دست بکشند. در یکی از تندترین واکنش‌ها در این زمینه، رهبر انقلاب در دیدار خود با اعضای هیات دولت در شهریورماه ۱۳۹۷ فرمودند:بنده یک وقتی در تهران از جایی عبور می‌کردم، دیواری طولانی بود که هرچی می‌رفتیم ادامه داشت! پرسیدم این تشکیلات عظیم برای کیست؟ گفتند مال فلان بانک است، بانک غلط می‌کند که چنین کاری کند؛ حالا اینکه تشکیلاتی است که لابد برای تفریح و این حرف‌هاست. بانک‌ها بنگاه‌داری می‌کنند. جلوی بنگاه‌داری بانک‌ها را بگیرید. بانک برای بنگاه‌داری نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۷
آنچه از گرانیها و افزایش بی رویه کاذب قیمت مسکن از آذر سال 96 به بعد نصیب فروشندگان و سازندگان طماع، املاکی های و دلالان سودجو شده فقط ضرر بوده و ضرر و ضرر! و از دست دادن خریداران بالفعل است و بعد از این هم همین روند طی خواهد شد تا اینکه از ضررهای هنگفت در اثر پیشنهاد قیمتهای کاذب خیالی حاضر به فروش ملک به ارزانترین قیمت شوند!
حتی با یکهزارم قیمتهای کنونی نمی توانند ملکی بفروشند!
فروشندگان و سازندگان و املاکی ها و دلالان خیال کرده اند می توانند با فروش فقط یک واحد از یک ساختمان چند طبقه و با حداقل 10 الی 20 واحده با قیمتهای خیالی کاذب می توانند هزینه ساخت کل ساختمانشان را به جیب بزنند و بقیه واحدها را هم سود باد آورده فرض کنند!
پاسخ ها
محمد
| United States of America |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
یکهزارم قیمتهای کنونی؟خوبی شما؟وقتی هزینه ساخت چندبرابر شده و زمین روبه بالاست توقع کاهش قیمت توهمه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
محمد!
توقع فروش با قیمتهای خیالی غیر ممکن و توهمی دست نیافتنیه
افزایش قیمت مصالح، زمین و دلار تنها بهانه ای برای گرانی کاذب مسکنه که فقط با افزایش قیمت اونها قیمت مسکن افزایش پیدا می کنه ولی با کاهش اونها بازهم قیمت مسکن افزایش پیدا می کنه!
علت افزایش قیمت کاذب زمین فقط سودجوئیه وگرنه کسی برای تولید زمین هیچ هزینه ای را پرداخت نمی کنه و عدم مدیریت باعث افزایش قیمت زمین است!
جناب آقای زییسی ،ریاست محترم قوه قضاییه ،چه امری واجب تر از برخورد شدید با مسببین اصلی گرانی مخصوصا بانک ها وجود دارد؟!!!!!!!!!!!بانک هایی که به جای گسترش تولید و صنعت باعث بدبختی و گرانی هستند
بانک ها فقط با پول ملت و دولت دامن می زنند به نوسانات و مشکلات اقتصادی تا خود را سرپا نگهدارند.
وقتی بانک ها مجبورن دستوری به واحدهای ورشکسته وام بدن و پول ها برگشت نمی شه چاره ای جز سفته بازی و صورت سازی مالی براشون نیست می خواید بانک هام مثل بورس بشه و فردا اعلام کنن سپرده گذاران عزیز به دلیل تراز منفی در برگشت تسهیلات سپرده های شما دود شد رفت هوا ... هم اینکه تو این اوضاع بانک ها خودشون سرپا نگه داشتن جای شکر داره ... نه انتقاد آبکی...
جلوی بنگاه‌داری بانک‌ها را بگیرید. بانک برای بنگاه‌داری نیست.....
خدانگذره ازاون کسی که قبل ازاتمام سال ۹۷ بااطمینان پیشبینی کرد مسکن درسال ۹۸ جهش قیمتی نخواهدداشت ومنهم بااعتمادبه این حرف ملکمودرست دوسال پیش همین موقع مفت فروختم وقیمت همون ملک الان ۳ برابرشده
این آمار ودرصدها به درد خودشان میخوره آنچه مسلمه قیمت مسکن از سال 96 تاکنون بیش از 10 برابر شده است
روشن بود که برای کسری بودجه دلار را افزایش دادند که جیب مردم و صاحبان مشاغل رو خالی کنند . بورس هم وسیله ای برای خالی کردن جیب مردم قرار دادند. حالا هم دست گذاشتن روی مسکن. تمامی بدبختی مردم از همین بانک هاست
خدایا رحم کن@ چه کلاه ها که بر سر ما رفت و چه کلاه ها که از سر ما رفت
حتما باید پیگیری قانونی بشه
خدا روشکر یکی حرف حق زد.
به نظرم قیمت ها حدود 20% افت کرده است.
بانکها با مردم چه میکنند ما یکی از اقوام توی بانک کا می‌کنه بخدا هم سن منه نصف منم کار نکرده من ۴۰ سالم شغلم دارم ۲۰ ساله مغازه دارم هنوز مستعجرم ولی این آقا ۵تا خونه توی اقدسیه و پاسداران داره
با سلام
مدتی هست با مقدار پولی که دارم دنبال آپارتمان برای خرید می گردم به همین دلیل تمامی نرخ های اعلامی توسط تمامی سایت ها و مراجع دیگر را با قیمت‌هایی که حضورا رفته و دیده ام مقایسه میکنم ، قیمت های اعلامی به هیچ عنوان صحیح نیستند یا اگر هم دروغ نباشد ارزانترین و بی کیفیت ترین قیمت آن محدوده اعلام می شود ، در مراجعات حضوری بنده قیمت های اعلامی در سایتها اصلا وجود نداشته و یا اگر هم بوده آن ملک ارزش خریدن را نداشته است.
خلاصه مطلب قیمت‌هایی که در سایتها اعلام می شود کف قیمت آن محدوده می باشد که برای آپارتمانی نه در شرایط ایده آل بلکه در شرایط متوسط هم نمی باشد.
هرکسی با الفبای مسکن آشنایی داشته باشد، باوجود کاهش تعداد معاملات که ناشی از تبلیغات غلط مسئولان برای فشرده کردن قیمت مسکن در ماههای آخر دولت و پرش آن در دولت آینده صورت گرفته ! خواهید دید که عملا چیزی ارزان بدست نمی آید که ارزان شود و نقدینگی هم بالاست و درصورت تداوم این رفتار مرموز وزارت مسکن ، تبعاتی از قبیله ، پرش قیمت درنیمه دوم سال آینده ! فرار سرمایه به خارج! بیکاری صنعتگران و رکود تورمی ناشی از سیاست غلط روبه جلو دولت زمین گیر خواهد کرد بخش ساختمان و۳۲ صنعت مرتبط با آنرا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
این قیمت‌ها ابرحبابه. مسکن اگر بخواد روی ریل رونق بیفته قیمتش باید یک چهارم قیمت فعلی بشه یعنی 75
درصد قیمت مسکن حباب و کاذبه دم زدن از افزایش قیمت تا ده سال آینده خنده داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
اگر نقدیندگی بالا بود الان برخی ریخته بودند و املاک بی ارزش را با 20 برابر ارزش واقعی که الان پیشنهاد میشود خریده بودند!
برخی هم که پول نقد دارند عقل هم دارند که نباید یک کالا مثل مسکن که با حداقل 20 برابر ارزش واقعیش عرضه میشود رو نخرند.
فقط سقوط آزاد قیمت کاذب مسکن ممکنه مسکن رو از کما در بیاورد و فروشندگان رو از ضررهای سنگین نجات بده!
محمد
| United States of America |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
یه تحلیل درست
آخه چه خبره. قیمت مسکن باید یک پنج قیمت فعلی باشه
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
با سه میلیارد نمیشه تو ترکیه خانه خرید تازه پاسپورتم میدن
کجا رشد داشته ما یک خانه را که یک میلیارد و پانصد قیمت داشت و وارثی بود 800 میلیون گذاشتیم خریدار نبود. و هنوز مانده است خریدار نیست و فقط دلالها و سرمایه داران معاملات سوری انجام میدهند تا قیمتها بالا و بالا تر برود اصلا کسی با این قیمتها نمیتونه بخره اگرم بتونه نمی ارزه بخره اخه انصافم خوب چیزیه چرا زمین که هیچ ربطی به تحریم و دلار و مصالح ندارد اینقدر باید گران شود که با خانه هم قیمت شود چرا ما ایرانی شدیم متنفر شدیم از زندگی تو ایران هر روز با یک استرس جدید بر بدبختی و بیچارگی مان اضافه میشود چرا همه چی دست دلال و سرمایه دار است مگر قانون نداریم مگر کشور بی صاحب است خسته شدیم چه گناهی کردیم ایرانی شدیم هیچ امیدی به اینده خودمان و فرزندانمان نداریم همه چی افتاده دست سرمایه دار و دلال و محتکر بی رحم ... خسته شدیم 40 ساله داریم صبر میکنیم نتونستیم یک خانه حیاط دار بخریم
هیچ کاهشی نداشتیم
اگر دوستان تاریخچه سخنان اقای خسروی رو در ادوار مختلف مطالعه کنند متوجه خواهید شد که ایشون همیشه مدعی رکود در بازار مسکن و پیش بینی تعدیل قیمت مسکن رو میکنه ولی همیشه هم برعکس میشه
پیشبینی های قلی خسروی در اینترنت سرج کنیدخواهید دید که ایشون فقط رکود و کاهش قیمت رو در ادوار مختلف پیش بینی کرده سال ۹۷ ۹۸ ۹۹ که همه اون پیش بینی ها نادرست بود
پاسخ ها
افشین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
کارشان امید دادن به مردم است تا بتوانند کارهایشان را پیش ببرند. مگر در مورد ارز و طلا و ماشین و کالاهای اساسی و .... همیشه پیش بینی کاهش قیمت ندارند. علی برکت الله.
گزارش شده که همه بانک ها در خرید ملک استعداد عجیب دارند و دولت و رئیس بانک مرکزی نیز توان مقابله با این تهاجم اقتصادی که بیشتر قشر آسیب پذیر را مورد حمله قرار داده
املاک در چند ماه آینده همچنان مثل بورس فروپاشی خواهد داشت اگر دستان ناپاک و بانک ها بگذارند
نظارت ضعیف بانک مرکزی باعث خروج قیمت املاک در مسکن شده
به علت نظارت نکردن به رفتار های بانکی و سرمایه گذاری بانک ها
کارخانه ها تعطیل می کنند نابود می کنند تا املاک را تصرف کنند
چنان رونق اقتصادی ایجاد بکنم که مردم 45تومان نیاز نداشته باشن .الان 45تومان باید بشه 450تومان بی خاصیت شده 45تومان
پاسخ ها
غیر قابل نشر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
اقا رسول ایا واقعا" شما به45تومن نیاز دارید خب اونم حرفش این بود که اینقد45تومن بی ارزش میشه که دیگه کسی بهش نیاز ندارد
دلیل این اختلاف آماری هر چه هست مردم مسئولش نیستند بلکه مردم هدف قرار گرفته شده اند و مسئولین باید جوابگو باشند. این مساله را با آنها در میان بگذارید و نتیجه اش را به مردم اعلام نمایید. با تشکر یکی از مردم بدبخت شده ی این کشور . علی برکت الله.
بازی با امار در دولت جناب روحانی فاجعه است .
قيمت نجومي مسكن كار بانك هاست! مزايده بانك ها را ملاحظه بفرماييد قيمت كارشناسي املاك بانك ها براي مزايده بيش از 20% بالاتر از قيمت بازار است همين باعث افزايش قيمت مسكن مي شود.
آقای رییسی چرا جلوی بانکها و افزایش قیمت توسط بانکها که بخاطر تهاتر خونه های خالیشون انجام میدهند را نمیگیری
وقتی مسئولین وعده‌ دادن و تحلیلگرها تحلیل اشتباه کردن نتیجش شد اینکه یه تعدادی مردم بینوا به امید ارزونی پول نقد نگه‌داشتن و خرید نکردن و حالا پولشون با هییییچ یکی شده. توو این مملکت هروقت پول هرچی رو داری باید بخری وگرنه از دست میره.
بانکها عامل بدبختی اقتصاد و ورشکستگی تولید و صنعت این مملکت هستند. در این چند دهه با دخالت در امر مسکن و ارز و اقتصاد تمام تلاش خودشون رو کردند تا اقتصاد و بخش خصوصی را با وام ها و سودهای هنگفت و در سایه گرانی ارز و سود مرکب به زمین گرم بزنند و الحق موفق بودند. حالا رویای خانه دار شدن به نسل سوم یک خانواده هم نمی رسه و اقتصاد ورشکسته هیچ پنجره رو به امیدی نداره. توی هر خیابان بیش از هر تولید و صنعتگری بانک و بقالی و اغذیه فروشی می بینید. این یعنی اقتصادی بر مبنای دلالی.... این سرکیسه کردن مردم و چاق شدن ها بالاخره باعث می شه خود بانک ها هم بلیعده بشن.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان