بازدید 12460

جریمه‌های کرونایی؛ نفع سرشار دولت، زیان بزرگ مردم و بی اهمیت برای شهرداری!

تهران تنها شهری نیست که این محدودیت در آن به اجرا درمی‌آید و در پی آن، رانندگان متخلف جریمه می‌شوند و موظف به پرداخت مبالغی به دولت هستند و سوای آن، می‌بایست به جریمه رانندگانی که از منع تردد در جاده‌های بین شهری تخلف می‌کنند و مشمول جریمه ۵۰۰ هزار تومانی می‌شوند هم اشاره کرد؛ اما رهاورد این محدودیت کرونایی برای کلانشهر پایتخت، ورای این اعداد و ارقام است.
کد خبر: ۱۰۳۷۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰ 27 February 2021
تابناک اجتماعیدر شرایطی که از محل اجرای طرح تشدید محدودیت‌های کرونایی، سودی سرشار روانه جیب دولت خواهد شد، شهرداری هیچ سودی نمی‌برد و نصیب شهروندان، زیانی است که معلوم نیست چگونه می‌توانند مانعش شوند!

به گزارش «تابناک»؛ از نخستین روز آذرماه امسال که محدودیت‌های کرونایی در سراسر کشور تشدید شد، این سوال برای بسیاری بی پاسخ مانده که محل صرف جریمه‌های دریافتی از قبل اجرای این طرح کجا خواهد بود؟ سوالی که با افول آمار‌های کرونایی بسیار پررنگ‌تر شد، به ویژه پیرامون آن بخش از مقررات که محدودیت تردد شبانه نام دارد و در شهر‌های زرد، نارنجی و قرمز کرونایی اجرا می‌شود و مشمول جریمه ۲۰۰ هزار تومانی است.

بر اساس این طرح، خودرو‌هایی که از ساعت ۲۱ هر شب لغایت ۳ بامداد روز بعد در معابر شهر‌های مشمول محدودیت تردد شبانه رفت و آمد می‌کنند، به کمک دوربین‌های معابر شناسایی و جریمه ۲۰۰ هزار تومانی به حساب شان منظور می‌شود؛ جریمه‌ای که البته برخی شهروندان مانند کادر درمان، رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و... از شمولش معاف هستند؛ هرچند گزارش‌هایی از صدور جریمه برای این دسته از شهروندان نیز منتشر شده که مسئولان پلیس راهور وعده رفعشان را داده اند.

اما بشنوید از رهاورد اجرای این طرح که تنها در تهران، روزانه ۷ تا ۸ هزار تخلف از آن به ثبت می‌رسد. این عددی است که چندی پیش، رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور پایتخت در گفتگو با رسانه ملی بیان کرد که معنای آن، جریمه یک میلیارد و چهارصد تا ششصد میلیون تومانی خودرو‌های متخلف در هر روز در تهران است؛ مبلغی که به ۴۲ تا ۴۸ میلیارد تومان در ماه می‌رسد و با توجه به اجرای این طرح در سه ماه و ده روز اخیر در تهران به حدود ۱۵۰ میلیارد تومان مجموع رسیده است.

تهران تنها شهری نیست که این محدودیت در آن به اجرا درمی‌آید و در پی آن، رانندگان متخلف جریمه می‌شوند و موظف به پرداخت مبالغی به دولت هستند و سوای آن، می‌بایست به جریمه رانندگانی که از منع تردد در جاده‌های بین شهری تخلف می‌کنند و مشمول جریمه ۵۰۰ هزار تومانی می‌شوند هم اشاره کرد؛ اما رهاورد این محدودیت کرونایی برای کلانشهر پایتخت، ورای این اعداد و ارقام است، به ویژه آنکه می‌دانیم در فصول سرد سال، پدیده وارونگی جوی بلای جای تهران می‌شود و نفس شهروندان را به شماره می‌اندازد.
 
جریمه‌های کرونایی؛ نفع سرشار دولت، زیان بزرگ مردم و بی اهمیت برای شهرداری!

صحبت درباره آلودگی هواست که به تاکید مدیران شهری، اجرای این طرح کرونایی هم در تشدید آن تاثیر گذار بوده است. امثال رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران که می‌گوید: «از ابتدای اجرای محدودیت‌های تردد شبانه در پایتخت در شورای شهر اعتقاد داشتیم که این موضوع سبب افزایش ترافیک در برخی ساعات پیک در معابر و بزرگراه‌های پایتخت می‌شود که با اجرا شدن این موضوع و تداوم آن نیز مشخص شد که نه تنها ترافیک در ساعات‌ منتهی به اجرای طرح شبانه بیشتر می‌شود، بلکه مصرف سوخت نیز افزایش و آلودگی هوا نیز ایجاد خواهد شد.»

محمد علیخانی با تاکید بر این که مخالف اجرای این طرح است، می‌افزاید: «بنده از نظر ترافیکی مخالف اجرای محدودیت‌های تردد شبانه در سطح پایتخت هستم. هنوز برای مردم روشن نشده است که با وجود گذشت چند ماه از اجرای محدودیت‌های شبانه، ارتباط این محدودیت با مبحث کرونا چیست و چگونه حضور در خودرو‌ها از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح [البته ساعت ۳ صبح درست است، چون مدتی پیش ستاد کرونا در اقدامی عجیب یک ساعت از ساعت پایان منع تردد شبانه کاست] می‌تواند باعث انتقال کرونا شود؟!»

اما به راستی رهاورد این طرح جز افزایش آلودگی هوا و ترافیک که هر دو آسیب‌های فراوانی از نظر جسمی و روحی برای شهروندان دارد، چیست؟ آیا عواید آن صرف توسعه حمل و نقل عمومی می‌شود و قرار است گره از کار شهر و شهروندان باز کند؟ علیخانی در پاسخ به این سوال می‌گوید: «همه جرایم رانندگی به خزانه کشور واریز می‌شود و براساس قانون، ۶۰ درصد از جرایم وصولی تخلفات رانندگی سهم شهرداری‌هاست، ولی متأسفانه دولت سال هاست این سهم را پرداخت نکرده است؛ یعنی مشابه سایر قوانین و مصوباتی بوده که دولت باید جهت توسعه حمل و نقل عمومی کمک‌هایی را انجام می داده، ولی اقدامی صورت نگرفته است.»

اینجاست که چاره‌ای نمی‌ماند، جز اینکه نتیجه بگیریم اجرای طرح محدودیت تردد شبانه در بسیاری از شهر‌های کشورمان، جز عایدی سرشاری که برای دولت به همراه خواهد داشت، هدیه‌ای جز تشدید معضلات و آسیب‌ها در شهر‌هایی مانند تهران برای شهروندان نداشته و به زیان ایشان بوده است. زیانی که ظاهرا به شهرداری‌ها هم وارد می‌شود، اما چندان اهمیتی ندارد که اگر داشت، تلاش مضاعفی برای دریافت این مطالبات به ویژه در این ایام کرونایی نشان می‌دادند تا بلکه بتوانند کمی از مشکلات حمل و نقل عمومی بکاهند؛ مشکلاتی که دست بر قضا زمینه ساز تشدید نگرانی‌های کرونایی هم هست، چون تراکم شهروندان در اتوبوس و مترو خطری به مراتب بزرگتر از تردد شبانه است!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
تابناک چرا خبری راجب این کار نمیکنی که آیا ماشین های شخصی که طرف با خانوادش از این شهر به اون شهر میره ویروس رو منتقل میکنه و یا همون آدم ها داخل اتوبوس که فضای بسته هست !! مورد اول جریمه به حساب دولت و و مورد دوم بدون هیچگونه جلوگیری
هدف دولت از این جریمه های سنگین فقط و فقط کاسبی از کرونا است و بس
متاسفانه این دولت بدنام ترین ، ضعیف ترین ، ناکارآمدترین ، سیاهترین و بیرحم ترین دولت برای مردم بوده

یا رای ندهید یا اگر رای میدهید درست انتخاب کنید
تنها دولتی در دنیا که از کرونا سود کرد
ظلمه بخدا.
از ماهشهر برای دکتر بچه رفتم اهواز۵۰۰تومان جریمه شدم.اگه اینجا دکتر درست حسابی داشت چرا من برم اهواز و چراباید جریمه بشم.دراون دنیا یقه مسولین رو خواهم گرفت
درود
مردم عزیز توجه کنند به دوربینها اکتفا نمی کنند ماشینهای راهنمایی و ماشین های سیار نیروی انتظامی هم شماره جمع می کنند فکر نکنید در مسیرهایی که دوربین نیست جریمه نمی شوید
درود
با این در آمدی که دولت از محدودیت داره کاسب می شود نه واکسن وارد می کنه نه شهرهای از زرد به آبی تبدیل می شوند
خطر اعتراضات مردمی هم برای گرانی برای دولت وجود ندارد
در ضمن می تونن بنزین هم به تناسب دلار بالا ببره آب از آب هم اکنون نخوره
در این محدودیت تردد فقط با خودرو شخصی ممنوع است و مردم می توانند با هر وسیله نقلیه دیگری تردد کنند در ضمن خودروهای شخصی هم با جریمه می توانند تردد کنند کاملا مشخص است که هدف تردد و کاهش بیماری نیست هدف کسب درآمد از این وضعیت است
بیخیال
بهر حال در کاهش تلفات کرونا بسیار موثر بوده است
حالا فهمیدین چرا آقایون هیچ علاقه ای ندارن کرونا ریشه کن بشه؟
به عبارتی حکومت نظامی - چه معنی داره این کارها؟ کرونا از ساعت 9 شب به بعد فعاله؟ صبحها در مترو و اتوبوس و تاکسی از کرونا خبری نیست؟ واقعاً دولت تو این وضعیت یعنی فقط و فقط بفکر پر کردن جیب خودش از جیب مردمه؟ چرا کسی به داد مردم نمیرسه؟ یا مهدی خودت به فریاد ما برس. ( یا مهدی ادرکنی عجل علی ظهورک) الهی آمین.
هیچ کاری برای مردم نیست و نبوده
فکر کنم تنها دولتی که از کرونا کسب درآمد میکنه دولت فخیمه ماست. از 9 تا 3 صبح کرونا بیداره و از 3 صبح به بعد میخوابه . خسته شده. چند بار بود که مادرم مریض شده بود و بایستی دنبالش میرفتم و میبردمش بیمارستان. ساعت 10 شب هم بود. واقعا جز مصیبت برای مردم چیزی ندارید؟ این وضعیت قیمتها ، این وضعیت لگنهای خودروسازها، این وضعیت معیشت مردم.
هدف اصلی از این نوع طرح ها فقط و فقط دست کردن در جیب مردم درمانده هست.
به كاسبان تحريم، كاسبان كرونا را هم اضافه كنيد.
تو این وضع تورم کرونا و بیکاری تین جریمه ها بزرگترین ظلم به ملت هست...
واقعا خودتون رو زدید به اون راه؟ محدودیت شبانه برای جلوگیری از مهمانی رفتن و دوردور است نه کاهش آلودگی هوا. خیلی هم در کاهش کرونا موثر بوده. شهرداری تهران جای این مقاله بافتن ها برود به فکر توسعه شبکه مترو و اتوبوسرانی باشد. شماهم از نوشتن گزارشهای سفارشی دست بردارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
سفارش شده تویی که این همه معترض رو نمی بینی
یک موقع میگفتند بهترین مجازات برای صدام ملعون چیست گفتند کارش را به شهرداری بیاندازید شهرداری ها دیگر درمردم ازاری شورش را دراورده اند
خوب درآمدي حاصل شد راحت حقوق و عيدي و پاداش كاركنان ناجا پرداخت مي شود ته اش هم مي ماند
اگرمنع ترددباماشین شخصی خوب بود وکارساز باید کرونا کنترل میشد وگرنه چراامارها یی که میگن هروز هرروزخیلی تفاوت نداره تازه بیشتر هم میشه... چه جوری که با هواپیما قطار واتوبوس تاته پرمیشه ازمسافر وهیچ مشکلی هم پیش نمیاد مگرکرونا توی اتوبوس وقطار وهواپیما نیست؟فقط باماشین شخصی مننتقل میشه که500000تومان جریمه می کنند مگرهمین کرونای انگلیسی باماشین شخصی واردکشورشده ؟به گفته اقای حریرچی اجازه دادن هواپیمایی ازانگلیس اومده و10نفرکروناداشتند وبعدهم این 10کرونایی قرنطینه رورعایت نکردند واومدن توجامعه واین کرونای انگلیسی روواردکشورکردند.من فکرمیکنم اگرباماشین شخصی رفت وآمدکنی سلامتی ادم بیشترتضمین است تابامترو وقطار واتوبوس که مثل خرماجایی توی هم چفت هسیم.
من تخلف کردم درست چرا باید بره تو جیب دولت برا کرونایی ها چرا خرج نشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الان خلافی من شده نزدیکه سه تومن که همش هم تردد شبانست،چون من بازنشستم و بخاطر حقوق کم مجبور بودم مسافر کشی کنم،خلافی در آوردم دومیلیونو دویست تومنش فقط دویست هزار تومنای شبانست،تمام دنیا به مردمش کمک میکنه پول میده اینا برعکس ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار