بازدید 8428

مخالفت نوبخت با حذف تنخواه دولت

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه نمی‌توان برای یک روز هم پرداخت یارانه نقدی را به تأخیر انداخت، گفت: بدون تنخواه دولتهای بعدی امکان پرداخت یارانه را نخواهند داشت.
کد خبر: ۱۰۳۷۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶ 27 February 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، محمد باقر نوبخت در جلسه علنی امروز –شنبه- در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مخالفت با پیشنهاد محسن دهنوی نماینده تهران مبنی بر حذف تنخواه یک درصدی دولت از بانک مرکزی را به منظور جلوگیری از بی‌‎نظمی مالی دولت گفت:پرداخت یارانه نقدی به خانوارها در حال انجام است و واقعا تعدادی از شهروندان به این درآمدها بسیار وابسته هستند. باید یارانه نقدی در یک روز خاص در ماه پرداخت شود و حتی نباید یارانه نقدی با یک روز تأخیر پرداخت شود.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه دولت پیش از این از شورای عالی هماهنگی اقتصادی و با موافقت مقام معظم رهبری مجوز لازم را برای استفاده از اوراق و منابع مالی خزانه اخذ کرده است؛ گفت: این مجوز برای این منظور اخذ شد که یارانه‌ها سر موقع و بی هیچ تاخیری پرداخت شود.اما تأکید نمایندگان بر این بوده که مجوز از مجلس گرفته شده و به سمت شورای دیگری برای اجازه قانونی نرویم.

وی افزود: دولت های آینده دچار مشکلات فراوانی می شوند اگر از این مجوز تنخواه استفاده نکنند کما اینکه طبق این مجوز باید دو ماه بعد تنخواه پرداخت شود. اگر این مجوز نباشد امکان پرداخت ها نیست. با این مجوز فرصتی داده می شود تا به وقت خود یارانه به محرومان داده شود.

نوبخت گفت: برای دادن نظم و پرداخت به موقع یارانه نقدی ما مجوز تنخواه را از مجلس می خواهیم چون اگر این اتفاق نیفتد دولت بعدی دچار مشکل می شود.

عبدالرضا مصری عضو کمیسیون تلفیق با اعلام مخالف کمیسیون با این پیشنهاد حذف گفت: اگر دولت تصمیم بگیرد یکی دو ماه کشور را تعطیل کند بدان معناست که عملا منابع حاصل از فروش بنزین تأمین نشده و نمی توان یارانه نقدی پرداخت کرد اما دولت باید بتواند سر ماه حقوق مددجویان کمیته امداد، رزمندگان معسر و یارانه نقدی را پرداخت کند. ما در این مصوبه به دولت تنخواه می دهیم تا این پرداختی ها با مشکل مواجه نشود.

در نهایت با رای موافق ۵١ نماینده این پیشنهاد حذف شد و مجوز تنخواه یک درصدی دولت از بانک مرکزی حفظ شد.

نمایندگان امروز همچنین با فروش اوراق از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به عنوان یک شرکت دولتی جهت تامین منابع مالی لازم برای پرداخت به موقع یارانه‌ها مخالفت کردند.

این درحالی است که به گفته نوبخت مجوز این اقدام پیش از این از شورای عالی هماهنگی اقتصادی اخذ شده بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان