بازدید 16610
۳
بسته ویدیویی «تابناک»

بحران سوئز، نبرد بر سر کانال استراتژیک / تصاویری از زندگی و اعدام موسولینی / پروپاگاندای بریتانیا پس از اشغال ایران / راه حل مشکل جای پارک در ۱۹۲۷ / چرا تماشای طولانی مدت تلویزیون زیان آور است؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۳۷۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲ 26 February 2021

بحران سوئز، نبرد بر سر کانال استراتژیک /

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.


بحران سوئز، نبرد بر سر کانال استراتژیک

پس از استقلال مصر، بریتانیا برای اینکه کنترل خود روی کانال سوئز را حفظ کند، پیمانی با مصر امضا کرد که اجازه می‌داد نیروهای نظامی بریتانیا در محدوده کانال سوئز بمانند؛ اما پس از رسیدن عبدالناصر به قدرت، او به نیروهای نظامی دستور داد تا کنترل کانال را به دست بگیرند و سپس آن را ملی‌ کرد. در واکنش به این تصمیم بریتانیا، فرانسه و رژیم اشغالگر قدس به مصر حمله کردند، ولی شوروی که به عبدالناصر نزدیک بود، تهدید کرد که اگر نیروهای دشمن از مصر عقب‌نشینی نکنند، اروپای غربی را بمباران هسته‌ای خواهد کرد. برای اجتناب از یک جنگ هسته‌ای آمریکا نیز تهدید کرد که اگر عقب‌نشینی انجام نشود، تحریم‌های اقتصادی بر سه نیروی مهاجم اعمال خواهد کرد. نهایتا با تهدید آمریکا و عقب‌نشینی نیروهای مهاجم، بحران کانال سوئز به پایان رسید؛. اما آنچه این درگیری را اتفاقی مهم در تاریخ قرن بیستم می‌کند، این حقیقت است که نشان داد بریتانیا و فرانسه دیگر جایگاه خود به عنوان قدرت جهانی را از دست داده‌اند و ابرقدرت‌های واقعی شوروی و آمریکا هستند. توضیحات بیشتر را همراه با تصاویری از این دوره در ویدیو تابناک ببینید.


راه حل مشکل جای پارک در ۱۹۲۷

مشکل پارک خودرو اختصاص به زمان حاضر ندارد و حتی در سال ۱۹۲۷ هم این مشکل به حدی شدید بوده است که مخترعین فرانسوی به فکر حل آن با ایجاد خودرو‌های عجیب باشند که با چرخ‌های جلو خاص بتواند در جا دور بزند. این ویدیو جالب از این خودرو قدیمی را در ویدیو تابناک ببینید.

 

تصاویری از زندگی و اعدام موسولینی

موسولوینی دیکتاتور ایتالیا، یکی از چهره‌هایی است که به اندازه هیتلر مورد توجه قرار نگرفته است. سخنرانی بنیتو موسولینی در ۲۶ مارس ۱۹۳۹ در ایتالیا در توضیح دلایل اختلافات با فرانسه و تحریک مردم به جنگ در این سخنرانی است که میزان تسلط و احاطه یک دیکتاتور به افکار شسته شده مردم روشن می‌شود؛ مردمی که به زندگی مرفه، افتخار و پاداش قاطعانه و با صدایی رسا "نه" می‌گویند و اطاعت و فرمانبرداری بدون مرز و کور خود را با افتخار تقدیم هوس‌های زورگویانه یک دیکتاتور می‌کنند.

بنیتو موسولینی ۴:۱۰ بعد از ظهر روز ۲۸ آوریل کنار در ویلا دلموند پشت به دیوار به ضرب گلوله اعدام شد؛ بدون افتخار، بدون دادگاه، بدون اینکه جمعیتی شاهد اجرای این حکم باشند. سپس جنازه او و چند تن از فاشیست‌های اعدام شده به جنوب میلان برده شده و همانجایی که ۱۵ پارتیزان در آگوست ۱۹۴۴ در آنجا اعدام شده بودند رها شد. بدن پارتیزان‌ها برای دید عموم در همانجا رها شده بود. خیلی زود مردم زیادی دور اجساد جمع شدند، مردم به جنازه‌ها تف و شلیک کردند، به آن‌ها لگد زدند و روی آن ادرار کردند. چهره موسولینی از شدت ضربات ترکیب خود را از دست داده بود. اجساد آن‌ها به گیره قصابی بسته و سر و ته ساختار فلزی نیمه ساخته یک پمپ‌بنزین آویزان شد. از زمان قرون وسطی سر و ته آویزان کردن اجساد مردم خاطی در ایتالیا، نمادی از شرارت شخص اعدامی به حساب می‌آمده است. اما در این مورد، دلیل این کار حفاظت اجساد موسولینی و سایرین از دست مردم عصبانی و خارج از کنترل بود. ویدئو این واقعه را ببینید.

 

پروپاگاندای بریتانیا پس از اشغال ایران

پس از آنکه درخواست روسیه و بریتانیا برای استفاده از ایران به عنوان خط ارتباطی علیه نیرو‌های آلمان در جنگ جهانی دوم با پاسخ مثبت همراه نشد، در سوم شهریورماه ۱۳۲۰ روسیه و بریتانیا به خاک ایران تجاوز کردند. این ویدیو در آن زمان به عنوان پروپاگاندای بریتانیا پس از اشغال ایران منتشر شده که به جای تجاوز از تعبیر دفاع از ایران استفاده شده است! این ویدیو را با زیرنویس فارسی در «تابناک» تماشا می‌کنید.

 

چرا تماشای طولانی مدت تلویزیون زیان آور است؟

با نفوذ هرچه بیشتر تلویزیون و سایر رسانه‌های بصری به زندگی بشر فرهنگ تماشای طولانی مدت تلویزیون نیز بسیار رایج شده است؛ هرچند تلویزیون‌های مدرن معایب و ویژگی‌های مضر تلویزیون‌های چند دهه پیش را ندارند، همچنان عدم تحرکی که با تماشای بیش از حد تلویزیون ناشی می‌شود، یکی از مهم‌ترین زیان‌های این رسانه به سلامت مخاطبان خود است. در این ویدیو با جزئیات بیشتری را در این باره فرا می‌‍گیرید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
در این روزهای کرونایی مردم انهم مردم ما مگر تفریحی به جز تلویرزون دارند
در رابطه با موسولینی باید گفت که تاریخ مدام در حال تکراره
همانهایی که برای سخرانی موسیلینی هورا می کشیدند همانها هم در اعدام او هورا کشیدند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان