بازدید 4569
اقتصاد در گذر زمان

از «تعیین و ابلاغ حقوق صاحب منصبان نظامی» تا «رصد تراکنش‌های بانکی با مبالغ بالا»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۳۷۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 26 February 2021
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.



۸ اسفند ۱۳۰۰، سردار سپه، وزیر جنگ حقوق جدید صاحب منصبان نظامی را طی حکم عمومی قشون تعیین و ابلاغ کرد: سپهبد، ۶۰۰ تومان؛ امیر لشکر، ۴۰۰ تومان؛ سرتیپ، ۲۸۰ تومان؛ سرهنگ، ۱۸۰ تومان؛ نایب سرهنگ، ۱۳۵ تومان؛ یاور ۱۲۰ تومان؛ سلطان، ۹۰ تومان؛ نایب‌اول، ۶۵ تومان؛ نایب‌دوم، ۵۵ تومان؛ وکیل اول، ۱۰ تومان؛ وکیل راست، ۵/۷ تومان؛ وکیل چپ، ۶ تومان؛ سرجوخه، ۵/۴ تومان؛ تامین اول ۴ تومان و تامین دوم ۵/۳ تومان. این میزان حقوق تا مهرماه سال ۱۳۲۰ همچنان بدون تغییر ماند.

۸ اسفند ۱۳۰۱، مستوفی الممالک برنامه دولت را به مجلس داد.

۸ اسفند ۱۳۰۲، روزنامه «گلشن» امروز با قلمی شدیداللحن و واژه‌هایی موهن، علیه احمدشاه و درباره فساد، زنبارگی، عیاشی، رشوه گیری و خیانت‌های او و رژیم قاجار قلم فرسایی کرد.

۸ اسفند ۱۳۲۰، دکتر منوچهر اقبال به سمت وزیر راه منصوب شد.

۸ اسفند ۱۳۴۵، ایران، پاکستان و ترکیه یک سرویس کشتیرانی مشترک دائر کردند.

۸ اسفند ۱۳۴۶، تعطیلات سالانه کارمندان به ده روز در سال تقلیل یافت و استفاده از مرخصی سالانه هم اجباری شد.

۸ اسفند ۱۳۵۰، اعتبارات عمرانی برنامه چهارم ۹ میلیارد ریال افزایش یافت.

۸ اسفند ۱۳۵۲، در پی اظهارات سایمون وزیر انرژی آمریکا درباره کمبود نفت، محمدرضا پهلوی اظهار داشت واردات نفت آمریکایی‌ها در حال حاضر کمتر از گذشته نیست. پس چرا آنان درباره منع صادرات نفتی دیگران این همه سروصدا راه انداخته اند؟

۸ اسفند ۱۳۹۱، نمایندگان مجلس با تصویب اعطای سبد کالا شامل برنج، روغن و گوشت به اقشار آسیب‌پذیر، احیای سیستم کوپنی در اقتصاد کشور را تصویب کرد.

۸ اسفند ۱۳۹۲، معاون اول رئیس جمهور، در یادداشت کوتاهی که در صفحه شخصی فیس بوک خود منتشر کرد، از صاحب نظران اقتصادی دعوت کرد که پیشنهاد خود را برای «تعیین سقف درآمدی یارانه بگیران» ارائه دهند. فراخوان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، پس از آن انجام می‌شود که «با تصویب مجلس»، قرار بر این شد که برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، دولت «سقف درآمدی خاصی» را برای شناسایی دهک‌های نیازمند به یارانه نقدی تعیین کند.

۸ اسفند ۱۳۹۴، رئیس جمهوری سوئیس که برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب به ایران آمده بود، در جمع فعالان اقتصادی ایران، حمایت همه جانبه کشورش را از الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) اعلام کرد.

۸ اسفند ۱۳۹۵، متولیان مبارزه با تجارت پنهان و زیرزمینی، ارزش دلاری قاچاق کالا و ارز را که در سال ۱۳۹۴ حدود ۵/ ۱۵ میلیارد دلار اعلام شده بود در سال ۱۳۹۵ با ۲۰ درصد کاهش، بین ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار برآورد کردند. براساس جدیدترین اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، «سواحل ۲۵۰۰ کیلومتری جنوب کشور و خلأ‌های مرزی»، «مبادی ملوانی و مرزنشین ها»، «معابر کوله بری» و «مناطق آزاد» بیشترین سهم را در ورود کالای قاچاق ازآن خود کردند.

۸ اسفند ۱۳۹۷، نمایندگان مجلس مقرر کردند برای مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی، تراکنش‌های بانکی با مبالغ بالا رصد شوند.



منابع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار