بازدید 6687

کاخ سفید: ایران با پایبندی به برجام فاصله دارد

سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران تأکید کرد دیپلماسی بهترین مسیر درباره پرونده هسته‌ای ایران است.
کد خبر: ۱۰۳۶۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰ 22 February 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید مدعی شد ایران با پایبندی به توافق هسته‌ای فاصله دارد.

او گفت: «ایران با پایبندی به توافق فاصله زیادی دارد. این، تغییر نکرده. من این را هفته پیش گفتم و همکارم جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی هم دیروز همین رو گفت. این تغییر نکرده است.»

جن ساکی گفت: «چیزی که ما پذیرای آن هستیم، گفت‌وگوی دیپلماتیک است و دیدگاه ما این است که دیپلماسی، بهترین مسیر برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.»

سخنگوی کاخ سفید در ادامه تصریح کرد دولت آمریکا نگفته قصد اجابت مطالبات مطرح‌شده از سوی ایران را دارد.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

ایران اخیراً به طرف‌های برجام هشدار داده چنانچه طرف مقابل تعهداتش را تا هفته اول اسفند اجرا نکند، دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی ایران است.

«کاظم غریب آبادی: سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی دوشنبه اعلام کرد در راستای اجرای مصوبه مجلس در خصوص توقف نظارت‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی همه دسترسی‌های تکمیلی آژانس از نیمه شب امشب متوقف می‌شود.

اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در هفته‌های گذشته بار‌ها اعلام کرده‌اند که قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند.

با وجود این، دولت جدید آمریکا هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را مشخص نکرده. اعضای تیم بایدن می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت آمریکا می‌گوید بازگشت به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر