بازدید 8493
۷
بر خلاف توصیه‌ها و انتقاداتی که مخاطبش مردم هستند

ستاد ملی مقابله با کرونا تعیین می‌کند که نوروز ۱۴۰۰ مثل ۱۳۹۹ است یا متفاوت با آن!

همه چیز دست خودمان است. دست مردمی که اگر رعایت کنند و مانع از بروز پیک چهارم شوند، می‌شود نوروز متفاوتی با نوروز گذشته تجربه کرد و اگر رعایت نکنیم، احتمال بر جای ماندن شرایط فعلی و حتی تشدید محدودیت‌های کرونایی از جمله منع کامل تردد دور از انتظار نیست. اما آیا واقعا همه چیز دست خودمان است و ستاد ملی تنها مسئول نتیجه گیری از وضعیت است؟
کد خبر: ۱۰۳۶۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۶ 22 February 2021
تابناک اجتماعیدر آستانه نوروز، اوضاع کرونایی کشورمان دوباره پیچیده شده، تا جایی که هنوز مشخص نیست چه وضعیتی در انتظارمان خواهد بود؛ وضعیتی که مسئولان آن را در گرو رفتار مردم می‌دانند، در حالی که به نظر این گونه نیست.

به گزارش «تابناک»؛ در سالگرد شناسایی ویروس کرونا در کشورمان و اپیدمی کووید ۱۹ ـ که خیلی سریع به وضعیت پاندمی و دنیاگیری رسید ـ سایه ویروس جهش یافته کرونا به سرعت در حال گسترش بر سراسر کشورمان است. خطری که حالا در چندین استان کشورمان از جمله تهران، البرز، قزوین و... گسترده شده و در خوزستان به مرز بحرانی بسیاری جدی رسیده که برای مقابله با آن، تدابیری ویژه از جمله ایجاد محدودیت در تردد درون استانی به اجرا درآمده است.

البته آن گونه که مسئولان وزارت بهداشت کشورمان می‌گویند، شواهد حکایت از آن دارد که ویروس جهش یافته در انگلیس که «کنت» لقب گرفته، در اقصی نقاط کشورمان چرخیده و شیوع آن مختص به چند استان نیست. گزاره‌ای که معنایش، احتمال سرعت گرفتن شدید شیوع ویروس در کشور و بروز بیمارانی است که سریع‌تر از مبتلایان قبلی و شدیدتر از آن‌ها به وضعیت حاد بیماری می‌رسند و خطر مرگ بیش از گذشته تهدیدشان می‌کند.

این مقدمه بحرانی است که از مدت‌ها پیش در خصوص وقوع آن در کشورمان هشدار داده شده است؛ بروز پیک چهارم ابتلا به کووید ۱۹ در ایران که احتمالا تفاوت‌های چشمگیری با پیک‌های قبلی خواهد داشت و به مراتب سهمگین‌تر از آن‌ها خواهد بود. اتفاقی که از هم اکنون نشانه‌های آغاز آن در افزایش برخی آمار‌ها از جمله آمار بیماران سرپایی در برخی شهر‌های کشورمان هویداست و احتمالا در سایه برخی مسائل مانند در پیش بودن نوروز، شدت و سرعت خواهد گرفت.
 
ستاد ملی مقابله با کرونا تعیین می‌کند که نوروز ۱۴۰۰ مثل ۱۳۹۹ است یا متفاوت با آن!

اما چاره چیست و در نوروز پیش رو چه وضعیتی پیش رویمان قرار دارد؛ نوروزی مشابه نوروز امسال یا متفاوت از آن؟ آیا قرار است وضعیتی مشابه آذرماه را تجربه کنیم که منع تردد سراسری اجرایی شد و هنوز هم در برخی مسیر‌ها پابرجاست یا قرار است نوروزی در پیش داشته باشیم که با رعایت پروتکل‌های کرونایی می‌شود سفر تفریحی هم داشت و حتی در هتل‌ها و مراکز اقامتی سکونت کرد و از حضور در تفرجگاه‌ها و اماکن گردشگری هم بهره‌مند شد؟

پاسخ مسئولان به این سوال تا این لحظه یک چیز ثابت است؛ اینکه همه چیز دست خودمان است. دست مردمی که اگر رعایت کنند و مانع از بروز پیک چهارم شوند، می‌شود نوروز متفاوتی با نوروز گذشته تجربه کرد و اگر رعایت نکنیم، احتمال بر جای ماندن شرایط فعلی و حتی تشدید محدودیت‌های کرونایی از جمله منع کامل تردد دور از انتظار نیست. اما آیا واقعا همه چیز دست خودمان است و تنها مردم هستند که این معادله را به سمت جواب‌های متفاوت سوق می‌دهند و مسئولان و ستاد ملی مقابله با کرونا نقش انفعالی دارد و نتیجه گیری وضعیت را عهده دار است؟

اندک تاملی در این باره کافی است تا دریابیم ستاد ملی مقابله با کرونا همان گونه که در عنوانش پیداست، نقشی ورای نتیجه گیری از وضعیت کرونایی کشور دارد و می‌بایست تصمیماتی ویژه برای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس و بیماری ناشی از آن اتخاذ کند تا مانع از بروز پیک چهارم بیماری در کشور شود. تصمیماتی مشابه آنچه بار‌ها اتخاذ کرده و لغو پروازها، بستن مرز‌ها و حتی اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی از جمله آنهاست. تصمیماتی که اگر اتخاذ نشوند، بی شک نوروز ۱۴۰۰ همراه با محدودیت‌های فراوان خواهد بود و شباهتی به برنامه‌های خوش بینانه اعلام شده مانند مجاز بودن سفر با رعایت پروتکل‌ها نخواهد داشت.

تکلیفی که تا همینجا هم برای تعیین آن دیر شده، چون اسفندماه شروع و موج بازارگردی‌های قبل از نوروز آغاز شده و حتی برنامه ریزی برای انجام سفر هم در دستور کار بسیاری از مردم قرار گرفته است. مردمی که جمعیت بزرگی از آن‌ها مهاجرانی هستند که از شهر و دیارشان کنده شده و در کلانشهر‌ها سکونت دارند و از دیرباز فرصت طولانی مدت تعطیلات نوروزی بهترین مجال برای بازگشت ایشان به دیارشان و دیدار با اقوام و آشنایانشان است. فرصتی که اگر قرار است به ناگاه در روز‌های انتهای اسفندماه از ایشان گرفته شود، می‌تواند نارضایتی بسیاری را در پی داشته باشد. اتفاقی که برای جلوگیری از وقوع آن، ستاد ملی موظف به تصمیماتی جدی، آن هم در اسرع وقت و با قید فوریت است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
۲۲ بهمن کرونا نداریم
شب یلدا کرونا داریم
انتخابات کرونا نداریم
عید نوروز کرونا داریم
تجمعات ضد آمریکایی و .... کرونا نداریم
مسافرت ها کرونا داریم
بله بله ! مردم صد در صد رعایت میکنند. اصلا کلمه رعایت رو از روی مردم ما درست کردن! ما رعایت کن ترین مردم دنیا هستیم!!!!!!!!!
وضعیت پیش رو به هیچ عنوان در گروی رفتار مردم نیست بلکه در گروی رفتار مسئولین هست . خیلی از شرایط خاص تعطیلات نوروزی نگران هستن ؟ ! خب جاده ها رو ببندند ، ورود به شهرهای بحرانی با پلاک غیر بومی ممنوع بشه و الی آخر از تصمیمات مختلف و اثر گذاری که میشه گرفت
آقای مسئول ستاد ملی مبارزه با کرونا! شما در بهمن ماه با تبلیغات اسلامی هماهنگ بوده اید یا خیر؟ اگر بحث تجمع باید منتفی می شد رو چه حساب مردم را دعوت به آمدن به خیابانها کرده اید؟ شما که قبلا می دونستید ویروس جهشی وارد کشور شده !
تا انتخابات شیبش نزولی میشه!
همه چی رو انداختن گردن مردم.. خوب معلومه هیچکس رعایت نمیکنه
وقتی جشنواره راه میندازین و 22 بهمن راه میندازین و مراسم مذهبی راه میندازین و نماز جمعه راه میندازین انتظار دارین چی بشه؟
توي اتوبوس، قطار، هواپيما كرونا نمي گيري اما با ماشين شخصي بري كرونا ميگيري.
راهپيمايي 22 بهمن كرونا فروكش ميكنه، انتخابات بشه كرونا ميره خونش، اما سفر كرونا رو بيشتر ميكنه
اگه راست ميگين مثل عربستان، روسيه، انگلستان شما هم 70 در صد مرم رو واكسينه كنيد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار