بازدید 14707

مجوز مصرف اضطراری واکسن «سینوفارم» صادر شد؛ محموله اهدایی واکسن چینی در راه ایران

این واکسن یکی از دو واکسنی است که سینوفارم ساخته و همان گونه که از نامش پیداست، در پکن توسعه داده شده و با واکسن دوم این شرکت که در ووهان توسعه داده شده، تفاوت‌هایی دارد؛ تفاوت‌هایی که ظاهرا کم اهمیت هم نیست. این را می‌شود از مشروط بودن مجوز صادره برای مصرف اضطراری آن در ایران هم دریافت.
کد خبر: ۱۰۳۶۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸ 22 February 2021
تابناک اجتماعیپنجمین مجوز مصرف اضطراری واکسن کووید ۱۹ در ایران صادر شد؛ مجوزی که با چهار مجوز قبلی کمی متفاوت است و «مشروط» صادر شده.

به گزارش «تابناک»؛ ساعاتی پس از انتشار خبر رسمی اهدای ۲۵۰ هزار دوز از یکی از واکسن‌های ساخته شده برای کووید ۱۹ در چین توسط وزارت خارجه کشورمان، سخنگوی سازمان غذا و داروی کشورمان، از صدور مجوز مصرف اضطراری این واکسن در ایران خبر داد؛ مجوزی که مشروط برای واکسن «BBIBP-corV» صادر شده و تولید کننده آن شرکت سینوفارم است؛ یکی از دو واکسنی که این شرکت ساخته و روانه بازار کرده است.

این واکسن یکی از دو واکسنی است که سینوفارم ساخته و همان گونه که از نامش پیداست (مخفف Beijing Institute of Biological Products) در پکن (بیجینگ) توسعه داده شده و با واکسن دوم این شرکت که در ووهان توسعه داده شده، تفاوت‌هایی دارد. واکسنی که در تهیه آن از روش استفاده از "ویروس غیرفعال شده" بهره برده شده که به اشتباه در افکار عمومی به "ویروس کشته" مشهور است. قدیمی‌ترین شیوه ساخت واکسن در جهان که قدمتی بیش از یک قرن دارد.
 
مجوز مصرف اضطراری واکسن «سینوفارم» صادر شد؛ محموله اهدایی واکسن چینی در راه ایران

از جمله نکات جالب توجه پیرامون این واکسن، اثربخشی ۷۹.۳۴ درصدی آن و مورد استفاده قرار گرفتن آن در چند کشور مختلف است. واکسنی دو دوزی که دوز دوم آن سه هفته بعد از دوز اول تزریق می‌شود و بعد از چین، در امارات متحده عربی و بحرین هم مجوز مصرف اضطراری را دریافت کرده و در واکسیناسیون کووید ۱۹ در این کشور‌ها به کار گرفته شده است؛ کشور‌هایی که حالا شمارشان به سرعت در حال افزایش است و ایران هم در زمره آن‌ها قرار گرفته.

اما منظور از مشروط بودن مجوزی که برای مصرف اضطراری این واکسن در ایران صادر شده چیست؟ کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره به ایرنا می‌گوید: «بر اساس این مجوز مشروط، تولید کننده لازم است در فواصل زمانی منظم، نتایج مطالعات بالینی و نیز هر گونه عارضه ناخواسته غیرمنتظره جدی را به اطلاع سازمان غذا و دارو ایران برساند و همچنین نتایج مطالعات پایداری دراز مدت را هم اطلاع دهد.»

سخنگوی سازمان غذا و داروی کشورمان می‌افزاید: «تولید کننده لازم است واکسن را از محل تولید مندرج در این سند برای ایران تامین و مستندات توزیع را برای هر «بچ» (شماره سری ساخت) ارسال کند.» نکته‌ای کلیدی که نشان می‌دهد مجوز صادر شده برای مصرف اضطراری این واکسن در کشورمان، منحصر به نسخه پکن است و شامل نسخه ووهان، دیگر واکسن ساخت شرکت سینوفارم نمی‌شود.

بدین ترتیب همه چیز مهیای واردات این واکسن چینی به کشورمان است که چینی‌ها ۲۵۰ هزار دوز از آن را به کشورمان اهدا کرده اند و آن گونه که وزیر بهداشت کشورمان خبر داده، این محموله هفته آینده به کشورمان وارد خواهد شد. محموله پنجمین واکسنی که در ایران مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده، اما احتمالا بعد از اسپوتنیک وی، دومین واکسنی خواهد بود که در واکسیناسیون کووید ۱۹ در ایران به کار گرفته می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اتفاقی که می‌تواند سرعت واکسیناسیون در کشورمان را هم مطابق برنامه اعلام شده قبلی وزارت بهداشت افزایش دهد و به جایی برسد که پیش بینی واکسیناسیون یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن از افراد در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ در کشورمان از جمله نیرو‌های خط مقدم مقابله با کرونا تا پیش از نوروز ۱۴۰۰ جامه عمل بپوشد و محقق شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
گل بگیرن اون سازمان غذا و دار رو ر
اب ببندين بهش تا به همه برسه !
فایرز بیارین
مسئولین خوب می دونن که ملت این واکسنها رو نمی زنند و اینها رو فقط به یک سری افراد کم سواد که مطلع نیستند و عمدتا در مناطق محروم هستند تزریق می کنند و فیلمبرداری هم می کنند که بگن ما واکسن رو خریدیم و به مردم هم تزریق کردیم و فیم اون رو هم در تلویزیون پخش کنند
قسم حضرت عباس هم بخورید که چین این محموله را اهدا کرده کسی باور نمی کند. راستی در این واکسن اهدایی میکروچیپ جایگذاری نکرده اند؟
مبارک مسئولین باشد. ملت که تا ۵ سال باید صبر کنند.
مگر مستحق هستیم که اهدا میکنند شخصیت مردم ایران را زیر سئوال می‌برند
ای کاش همش را سینوفارم وارد می کردند.
چین دست طولایی در درست کردن واکسن های سارس و کرونا داره.
پس چی شد اون نمایش واردات واکسن روسی؟!!!
پس به نوعی آزمایشی است؟!!
در ایران خیلی کند پیش میریم و در اینصورت جهش بیشتر میشه و دیگه از دست واکسن هم کاری ساخته نیست
باید سریع واکسن تهیه بشه و زده بشه استفاده از پول کره جنوبی هم بد نیست در خود انگلیس کرونا مهار شده و 6 میلیون واکسن زدن و مدرسه ها بزودی باز میشه ولی این ویروس در بقیه دنیا داره میچرخه و ادم میکشه
شما واكسن بيار نيستيد بي خود مردم را سر كار نگذاريد .مثل الودگي هوا كه منتظر باد هستيد براي اين ويروس هم منتظريد به شكلي خودش بره...
پس مشکل از فایزر ودیگر واکس نها نیست رایگان باشد هرچی باشد
بابا اسپوتنیک وی نیست این وی که شما می گویید در ادبیات یونان باستان عدد 5 است بنابراین میبایست بگید اسپورتینگ 5
خود روسها این رو اعلام میکنند و ما اصرار داریم که بگوییم نه
اسپوتنیک و سایوز فضاپیماهای روسی است که آنقدر خوب طراحی شده که با پیشرفت های امروزه هنوز نتوانسته اند طراحی آنرا عوض کنند.
واکسن اهدایی؟؟ اینقدر بدبخت شدیم که کشورها بهمون صدقه از نوع واکسنی بدن؟؟ بعدش هم اونو با افتخار اعلام کنیم؟ ..... بر سر ما
واكسني كه چين بطور رايگان بده معلومه كه چيه !!! اين ملت از آب كره ميگيرن اونوقت مجاني چيزي به كشوري بدن؟!! مطوئن باشين توش آب مقطره .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار