بازدید 20964

توافق ایران و آژانس درباره راستی‌آزمایی فعالیت‌های اتمی ایران+ بیانیه مشترک

آژانس بین‌الملل انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه در پایان سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس به تهران، با صدور بیانه‌ای مشترک درباره تداوم فعالیت‌های ضروری بازرسان آژانس در ایران تفاهم کردند.
کد خبر: ۱۰۳۶۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۶ 22 February 2021

توافق ایران و آژانس درباره راستی‌آزمایی فعالیت‌های اتمی ایران+ بیانیه مشترک

بین الملل تابناک: آژانس بین‌الملل انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه در پایان سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس به تهران، با صدور بیانه‌ای مشترک درباره تداوم فعالیت‌های ضروری بازرسان آژانس در ایران تفاهم کردند.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای آژانس بین المللی انرژی منتشر شده آمده است، این آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران روح اعتماد دو طرفه را که منجر به صدور بیانیه مشترک در تهران مورخ ۲۶ اوت ۲۰۲۰ شد، مورد تاکید قرار دادند.

این بیانیه می‌افزاید: سازمان انرژی اتمی ایران در راستای در پیروی از مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران موسوم به «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد، از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام متوقف خواهد شد.

بنابراین، برای اینکه آژانس بتواند به راستی آزمایی و فعالیت‌های نظارتی در ایران ادامه بدهد، توافق‌ شد؛

۱- ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقتامه پادمانی با آژانس کمافی‌السابق ادامه می دهد.

۲- بر اساس یک تفاهم موقت فنی دو طرفه که با قانون ایران سازگار باشد، آژانس به فعالیت‌های ضروری نظارت و راستی‌آزمایی به مدت سه ماه ادامه ‌دهد.(طبق فهرست فنی پیوست)

۳- تفاهم صورت گرفته، پیوسته بازنگری خواهد شد تا نسبت به کارکرد آن برای هدفی که در نظر گرفته شده، اطمینان حاصل شود.

مجلس شورای اسلامی، یازدهم آذرماه گذشته با تصویب قانون لغو تحریم‌ها، دولت را مکلف کرد، در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

براساس ماده ۶، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.»

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، دوشنبه گذشته، نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام را به مدیرکل آژانس تسلیم کرد.

در همین پیوند، مدیر کل آژانس دیشب (شنبه) برای دیدار با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و گفت‌وگو درباره آخرین تحولات در فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب کاهش تعهدات برجامی به تهران سفر کرد. وی علاوه بر این با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیانیه سازمان انرژی اتمی/ عدم دسترسی حداقل سه ماهه آژانس به برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی

گفتنی است، در همین خصوص، سازمان انرژی اتمی ایران درباره تفاهمات مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه‌ای به این شرح صادر کرد.

«سفر مدیرکل آژانس به ایران بر اساس درخواست ایشان بود که مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران نیز واقع شد.

در گفت‌وگوها، آژانس بر ضرورت احترام به قانون مجلس و اجرای آن تاکید کرد، به طوری که در بیانیه نیز انعکاس داشته است.

ایران و آژانس تفاهم کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی کامل متوقف شود و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می‌شود؛ بنابراین، بر پایه قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچ گونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌شود.

مقصود از تداوم راستی آزمایی و نظارت ضروری که در بند ۲ بیانیه آمده، همانطور که در پیوست توافق شرح داده شده، ایران به مدت سه ماه اطلاعات برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگه خواهد داشت. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران می‌ماند. چنانچه ظرف سه ماه تحریم‌ها کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‌گذارد، در غیر این صورت، اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

به دلیل ملاحظات حفاظتی و ضرورت پنهان ماندن مکان تاسیسات کلیدی ایران، پیوست بیانیه که شامل فهرست این تاسیسات است، محرمانه خواهد ماند.»

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۵
ایییی ییعنی چه؟
عجله نکنید .... نتیجه نهایی ماموریت گروسی به ایران وقتی مشخص می شود که وی به اتریش بازگردد و بیانیه آژانس در خصوص وضعیت فعالیت های اخیر هسته ای منتشر گردد
دقیقا مثل برجام که هر طرف برداشت خودش را داره
دور زدن مجلس هست
یعنی اینکه سه ماه ما هیچ کاری نخواهیم کرد و خیال شما راحت باشد و سه ماه می توانید تحریم ها را ادامه دهید. چرا که وقتی نمی دانیم تا سه ماه تحریم ها برداشته خواهد شد یا نه باید تا سه ماه ملاحظات دوربین های امنیتی رعایت شود.
این طوری سه ماه به آمریکا فرصت دادند که تحریم ها را دیرتر بردارد.
بیانیه مشترک با بیانیه سازمان انرژی اتمی تناقض آشکار داره
اگر بیانیه مشترک بخواد ملاک عمل باشه یعنی خروج از پروتکل الحاقی و اهرم فشاری که هدف این اقدام برای لغو تحریم ها بوده تأثیر خودش رو از دست میده
متاسفانه بجای اینکه بر اساس دستور رهبری قرار بوده همه مسئولین یک صدا عمل کنن این قبیل اقدامات دقیقا چند صدایی رو به طرف مقابل القا میکنه
پس کی جنگ میشه راحت شیم؟
هسته ای رو در جنگ باید استفاده کرد
۱- ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقتامه پادمانی با آژانس کمافی‌السابق ادامه می دهد.

همینش مهمه باقیش کاغذ بازیه
زرشک !
بند 2 یعنی اینکه اروپا و آمریکا طی این سه ماه هر کاری و هر رفتاری که خواستند داشته باشند و خیالشان هم راحت که ما هم هیچ کاری نمی کنیم . متاسفانه هیچ قاطعیتی دیده نمی شود و تا در روی این پاشنه بچرخد وضع همینگونه خواهد بود .
فقط خرید زمان د دیگر هیچ ؟ باز هم باج دولت ؟؟
واقعا عجیبه
الان هم تحریمیم و هم طرف مقابل خیالش راحته و به چیزی که میخواست رسیده
ایران باید بمب اتم میساخت و برای معامله بمب اتمش رو روی میز میذاشت
میدونم الان دارم به قبله خیلیا توهین میکنم و یه سری بانمک الان به من طعنه طرف چین و روسیه بودن رو میزنن
زنده باد ایران زنده باد ایران
تمام کارهای دولت انتخاباتی شده.
تا ۳ ماه اینده؟نزدیک انتخابات سال اینده و امتیازاتی از دولت بایدن هر چند اندک بگیرند و بزرگ‌کنند.
عمووووووووووووو بایدددددن
مرکل و اروپایی ها میدانند برجام مرده و در صحبتهای کنفرانس مونیخ از احیای ان صحبت .
برجام همان‌روز که ترامپ از ان خارج شد برای ایران تمام شد و در ان سال ۹۷ ترامپ و جمهوری خواهان به صورت نمادین خواهان تغییراتی در اجرای ان بودند و همان طور که الان دمکراتها برجام دوره اوباما را اجرا نخواهند کرد.
مدیر کل اژانش انرژی اتمی در کنفرانس خبری اش در بازگشت از ایران حرفهای عجیبی میزد که نشان از عدم تفاوت اقدامات سه شنبه ایران با قبل از ان بود و فقط گفت اندکی بازرسی ها کاهش می یابد!!!
یه سوال دارم لطفا چاپ کنید اگر پشت پرده مذاکره نمیکنید چطوری الان توافق کردید چطوری بایدن انقد با خیال راحت صحبت می کرد چیزی نمانده بود بایدن به برجام برگردید که متاسفانه دولت بازم اشتباه کرد دولت پر اشتباه پر ادعا
مجلس باید ورود کند تا بیشتر از این دولت باج نداده
چقدر راحت دارند قانونی که مجلس تصویب کرده را دور میزنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل