گام بلند مجلس برای کاهش وابستگی به نفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولین روز از بررسی بودجه 1400 سهم صندوق توسعه ملی از صادرات روزانه نفت را به 38 درصد افزایش دادند که این به معنای کاهش وابستگی بودجه به نفت ، افزایش ذخایر ارزی و به دنبال آن زیاد شدن قدرت اقتصادی کشور است.
کد خبر: ۱۰۳۶۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴ 21 February 2021

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولین روز از بررسی بودجه 1400 سهم صندوق توسعه ملی از صادرات روزانه نفت را به 38 درصد افزایش دادند که این به معنای کاهش وابستگی بودجه به نفت ، افزایش ذخایر ارزی و به دنبال آن زیاد شدن قدرت اقتصادی کشور است.

به گزارش تابناک، جلسه علنی امروز پارلمان در حالی برای بررسی جزییات لایحه بودجه 1400 آغاز شد که محمدباقر قالیباف رییس قوه مقننه اظهار کرد: «دولت با اصلاح لایحه بودجه یک گام به سمت تعامل با مجلس برداشت و مجلس نیز در این راستا چندین گام برداشت بدین شکل که از بخشی از راهکارها و اصلاحات مدنظر خود چشمپوشی کرد تا در این شرایط اختلافات مانع از شنیده شدن صدای واحد ما برای حل مشکلات مردم نشود.»

البته قالیباف این را هم گفت که « بودجه مطلوب مجلس نیست ولی با توجه به ظرفیت های اجرایی و در تعامل با دولت حداکثر اصلاحات ممکن به نفع معیشت مردم در آن اعمال شده است.»

بعد از آن نمایندگان مجلس وارد بررسی بخش های درآمدی لایحه بودجه شدند و بند الف تبصره یک مربوط به تعیین سهم صندوق توسعه ملی از صادرات نفت خام و میعانات گازی را تصویب کردند. با این مصوبه سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی تا سقف یک میلیون بشکه در روز و خالص صادرات گاز بیست درصد و مازاد بر یک میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی سی و هشت درصد تعیین شد.

بر اساس تصمیم نمایندگان مجلس، سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی تا سقف یک میلیون بشکه در روز و خالص صادرات گاز بیست درصد و مازاد بر یک میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی سی و هشت درصد خواهد بود.

به عبارت ساده تر دولت در لایحه پیشنهادی سهم صندوق توسعه ملی از صادرات روزانه نفت را 20 درصد در نظر گرفته بود که مجلس آن را به 38 درصد افزایش داد؛ مصوبه ای که نتیجه اجرای آن کاهش وابستگی بودجه به نفت، افزایش ذخایر ارزی و قدرت اقتصادی کشور و در نهایت حفظ هرچه بیشتر منافع ملی است.

علاوه بر این سقف منابع حاصل از درآمدهای نفتی یک میلیون و نهصد و نود و دو هزار و هفتصد و بیست میلیارد ریال تعیین و به دولت اجازه داده شد تا در صورت کاهش منابع حاصل از درآمدهای نفتی از حساب ذخیره ارزی برداشت کند.همچنین نمایندگان بانک مرکزی را مکلف کردند که در صورت افزایش عواید حاصل از درآمدهای نفتی، درآمدهای مازاد نفتی را به حساب منابع عمومی دولت برای اجرای طرح های تملک دارایی واریز کند.

از دیگر مصوبات مجلس، افزایش 30 درصدی اعتبارات مربوط به استانداردسازی سامانه گرمایشی و سرمایشی مدارس و همچنین مجوز به شرکت ملی نفت ایران و یا سایر شرکت های تابعه وزارت نفت برای خرید گاز مایع از کشورهای دیگر و یا تهاتر آن با بنزین و گازوییل است.علاوه بر این دولت مکلف به تسویه بدهی قطعی خود تا سقف ۹۰۰ هزار میلیارد ریال به اشخاص حقیقی و حقوقی و تعهدات مربوط به طرح های عمرانی و دفاعی از محل تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی شد.

اختصاص معادل ریالی ۴ میلیون تن مواد اولیه قیر برای راه‌های روستایی و مصارف دیگر،تعیین شرایط واگذاری بنگاه‌های دولتی پس از احراز صلاحیت به نظام بانکی، سازمان خصوصی‌سازی و صندوق‌های بازنشستگی ،تعیین سازوکاری برای پرداخت بدهی دولت به بخش‌های خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی از محل واگذاری اموال و دارایی‌های متعلق به دولت و همچنین تعیین نحوه پرداخت مالیات شرکت‌هایی که در لیست واگذاری سال آینده از دیگر مصوبات بودجه ای مجلس است.

همچنین دستگاه‌ها مکلف به ارسال فهرست شرکت های دارای سهام کمتر از ۵۰ درصد به وزارت اقتصاد شدند. دو بند نیز برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد که شامل نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها و نحوه واگذاری سهام و دارایی های دولتی به وزارت اقتصاد است.

در زمان بررسی مربوط به نحوه واگذاری دارایی های دولت، محمد باقر قالیباف این توضیح را داد که صحبت های نمایندگان درباره صندوق های ETF به معنای بود و یا نبودن این صندوق ها نیست ، قطعا این صندوق ها در بورس باقی مانده و هیچ خدشه ای به آن وارد نمی شود. نظر دولت و مجلس درباره صندوق های ETF مثبت بوده و بحث ما چگونگی مدیریت دولت در ETF است.ما می خواهیم مشخص کنیم که تا کی مدیریت دولت بر این صندوق ها باقی بماند ؛ ETF ها ماندگار هستند، حتما در بورس بوده و در آینده هم تقویت خواهند شد.

جلسه امروز مجلس قرار بود به صورت سه شیفته تشکیل شود منتها با توجه به مهلت 48 ساعته نمایندگان برای ارائه پیشنهادات خود نشست نوبت عصر لغو شد تا از فردا بررسی بودجه ادامه یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
افرین!!!
سیاست گذاری های کلان اقتصادی ، ضعف جدی دارد، در حالیکه روزانه ادعا می کنیم چند ماهواره به فضا می فرستیم اما اقلام اولیه اساسی در دسترس مردم نیست. اغلب پروژه های عمرانی روی زمین مانده و هزینه استهلاک آن چندین برابر شده است، سهم بودجه عمرانی از لایحه بسیار پایین است. برعکس آنچه عنوان می شود، سیاست گذاری ها مبنی بر فروش نفت است و چنانچه تحریم ها رفع نشود با استقراض از بانک مرکزی و واگذاری شرکت های دولتی، در سال آینده نیز، مشکلات مردم بیشتر می شود.
هیچ چیز به نفع مردم نیست.
جک خوبی بود
یعنی پول خلق کردند ؟ یا اون مبلغ رو از جیب مردم زدند تحت عنوان مالیات و ...!
با شعور مردم بازی نکنید. با سیاستهای غلط اقتصاد مولد نداریم و چین هرچی بوده رو بباد داده.
کاهش وابستگی بودجه به نفت، مساله ی مهمی است و هر چیزی در جهت منافع مردم باشد، نتایج بهتری را حاصل می کند
مجلسی های گرامی لطفا وضعیت بد حال حاضر را درک کنند و کمک اورژانسی به مردم برسانند پیش از آنکه به فکر تقویت بلندمدت اقتصاد ورشکسته بیفتند.
واتصال مخارج دولت به جیب مردم عادی
يعني منابع نفتي مال ملت نيست مردم بايد ماليات بدهند و از منابع خدادادي بي بهره باشند
درود
یک سوال تو خبرها خواندم دولت 1400 میلیارد کسری بودجه آورده
در خبرهای دیگه خواندم که مردم در بورس سرمایه ای برابر 1500 میلیارد از دست دادن
یعنی این پول رفته کجا
برای این نمایندگان باید اسفند دود کرد تا چشم نخورند
مالیات تنها تدبیر مجلس و دولت است . و مطمئنا میدانند مالیات را در نهایت از جیب مردم باید بیرون کشید به هر شکل و شیوه ای .در صحبت ها حرف معیشت و توجه به مردم میزنند ولی در عمل فشار حداکثری بر مردم تنها را حلشان است.
با این نبوغی که نمایندگان مجلس ما دارند، هیچ بعید نیست که آمریکا با تکاوران خود به ساختمان بهارستان حمله کند و آنان را به واشنگتن ببرند تا شاید افتخار بدهند و عضویت مجلس سنای آمریکا را قبول نمایند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل