بازدید 27689
۲

مذاکرات فشرده امریکا و اروپا برای جلب رضایت ایران

دو تحلیلگر ارشد امریکایی و انگلیسی که از مسئولان سابق وزارت خارجه این کشورها به شمار می روند، از مذاکرات فشرده امریکا و اروپا برای جلب رضایت ایران و بازگشت طرفین به اجرای تعهدات خویش در چارچوب برجام خبر دادند.
کد خبر: ۱۰۳۶۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴ 21 February 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، در این میزگرد که با عنوان «ماوراءالخبر» (آن سوی خبری) در شبکه تلویزیونی الجزیره قطر برگزار شد، «جان لیمبرت» معاون سابق وزارت امور خارجه امریکا و «توبیاس ال وود» معاون سابق وزارت خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و شمال افریقا» شرکت داشتند. «حسن احمدیان» استاد دانشگاه و کارشناس امور خاورمیانه از ایران نیز مواضع ایران را در این میزگرد مطرح کرد.

لیمبرت معاون سابق وزیر خارجه آمریکا در این میزگرد تلویزیونی از تلاش «جو بایدن» رییس جمهوری امریکا برای بازگشت به گفت وگوهای مستقیم با تهران در قالب برجام خبر داد و گفت که دولت بایدن در صدد بازسازی اعتماد " از بین رفته " در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ است.

وی تاکید کرد : بایدن سعی دارد تا بحران پرونده هسته ای ایران را از دو راه یعنی تکیه بر دیپلماسی و مشورت با همپیمانان حل و فصل نماید یعنی همان کسانی که شش سال پیش در دستیابی به توافق هسته ای امضا شده در سال ۲۰۱۵ مشارکت داشتند.

لیمبرت گفت: دولت بایدن می خواهد به گفت وگوی مستقیم با تهران بازگردد زیرا این همان راهی است که پس از سال ها گفت وگوی غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن به دستیابی به توافق هسته ای کمک شایانی کرد.

"توبیاس الوود" وزیر سابق انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا هم در این برنامه گفت که اروپایی ها سعی دارند تا با انجام گفت وگو و مذاکره پشت درهای بسته به بحران در روابط با تهران پایان دهند.

وی افزود: « البته، من ترس و نگرانی ایرانیان و عدم اعتمادشان به آمریکایی ها و حتی اروپایی ها را درک می کنم چون آنها با مشکلات جدی در اجرای توافق هسته ای ۲۰۱۵ مواجه شدند.»

این دیپلمات ارشد انگلیسی در عین حال از تهران خواست تا فرصت حضور رئیس جمهوری همچون جو بایدن و همپیمانان اروپایی اش را از دست ندهد زیرا به عقیده وی، آنها به طور جدی به دنبال پایان بخشیدن به بحران هسته ای هستند.

پیشنهاد تازه ای مطرح نشده است

از سوی دیگر،" حسن احمدیان " استاد دانشگاه و کارشناس امور خاورمیانه در گفت وگو با شبک تلویزیونی الجزیره قطر گفت : پیشنهاد ارائه داده شده از سوی اروپایی ها به منظور آغاز دوباره مذاکرات جهت پایان بخشیدن به بحران پرونده هسته ای با آنچه که دولت جو بایدن پس از روی کار آمدن ارائه داد، تفاوتی ندارد.

احمدیان که در برنامه " ماوراء الخبر" ( آن سوی خبر ) شبکه تلویزیونی الجزیره سخن می گفت ، افزود : اروپایی ها پیشنهاد دادند که مذاکرات در ابتدا در خصوص بندهای توافق هسته ای و بررسی سایر مسائل آغاز شود تا واشنگتن اقداماتی اتخاذ کند که در آینده ممکن است منجر به لغو تحریم ها علیه ایران شود.

وی تاکید کرد: تهران بر لغو تحریم های اعمال شده در ابتدا و قبل از آغاز هر گونه مذاکره ای اصرار و پافشاری می کند و به همین دلیل پیشنهاد اروپا را رد کرد که اساسا با پیشنهادهای ارائه شده از سوی دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن پس از تصدی پست ریاست جمهوری تفاوتی ندارد.

احمدیان در ارتباط با گزینه هایی که ممکن است تهران پس از مخالفت با پیشنهاد اروپا در پیش گیرد، گفت: ایران هم اکنون خود را مکلف می داند تا برنامه های هسته ای خویش را فعال نموده و به پیش ببرد و از پروتکل الحاقی چشم پوشی کند.

وی افزود: تهران کاملا معتقد است که این تنها ابزار اعمال فشار بر واشنگتن به منظور وادار کردن آمریکا به لغو تحریم های اعمال شده علیه ایران است اما ایران لازم نیست برای جلب اعتماد طرف مقابل اقدامی اتخاذ کند زیرا این ایران نبود که وعده هایش را زیر پا گذاشت و از برجام خارج شد.

احمدیان خاطرنشان کرد که خروج ایران از پروتکل الحاقی در چارچوب برجام و مورد تایید پارلمان و شورای امنیت ملی کشور است و صرف نظر کردن از اجرای آن کار سخت و دشواری است مگر اینکه غرب به تعهداتش عمل کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲
ختم بخیر میشه.
خدابگم این انیشتن رو چیکارکنه.....نزدیک 20 ساله سرقضیه هسته ای هی شل کن هی ول کن مردم ایران شدند بازیچه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان