بازدید 17661
۹

دلار ۴۲۰۰ تومانی از مجلس مجوز گرفت/ یارانه ۹۱ هزار تومانی روی کاغذ ماند؟

پس از کش و قوس‌های فراوان برای تغییر نرخ ارز ۴۲۰۰ به ۱۷۵۰۰ تومان و استفاده از منابع حاصل از آن برای افزایش دو برابری یارانه نقدی در سال آینده، سرانجام امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی خبر از تصویب تخصیص ارز ۴۲۰۰ برای سال آینده داد.
کد خبر: ۱۰۳۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴ 17 February 2021
دلار ۴۲۰۰ تومانی از مجلس مجوز گرفت/ یارانه ۹۱ هزار تومانی روی کاغذ ماند؟
 
محمدرضا مقامی فرد؛ پس از کش و قوس‌های فراوان برای تغییر نرخ ارز ۴۲۰۰ به ۱۷۵۰۰ تومان و استفاده از منابع حاصل از آن برای افزایش دو برابری یارانه نقدی در سال آینده، سرانجام امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی خبر از تصویب تخصیص ارز ۴۲۰۰ برای سال آینده داد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ روز گذشته نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: «با توجه به اینکه نباید تکانه جدیدی به بازار کالا و قیمت‌ها وارد شود توافق شد در شش ماهه اول ارز ترجیحی حفظ شود، اما در راستای نظر برخی از افراد مبنی بر یکسان‌سازی قیمت ارز و شفاف‌سازی در این حوزه بستر‌ها آماده می‌شود تا علاوه بر اینکه به قیمت‌ها تکانه جدیدی وارد نشود، این حوزه نیز اصلاح شود».

پیش‌تر سخنگوی  ستاد بودجه ۱۴۰۰ در مصاحبه با ایرنا گفته بود: «نرخ ارز ترجیحی برای کالا‌های اساسی همان ۴۲۰۰ تومان است و نرخ تسعیر ارز نیز تغییری نکرده و مثل گذشته ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. در ضمن به دولت اجازه داده شده تا در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ نرخ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان را به تدریج تعدیل کند.»

این اظهار نظر خبر از ماندگاری دلار ۴۲۰۰ در سال آینده داد. اما به فاصله یک روز، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی خبر از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالا‌های اساسی و دارو در سال آینده داد. این اظهار نظر نشان داد، نه تنها برای شش ماه، بلکه برای دوازده ماه سال آینده، اقتصاد ایران میزبان دلار ۴۲۰۰ تومانی خواهد بود که در سال اخیر، به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی، به اهداف حمایتی اقشار کم درآمد آسیب پذیر  نخورده است.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم کمیسیون متبوعش درخصوص نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و جلوگیری از بروز رانت و فساد در این حوزه گفت: با توجه به اصرار و درخواست‌های مکرر دولت درخصوص تعیین قیمت ۴۲۰۰ تومانی ارزِ تخصیصی برای کالا‌های اساسی، مصوب شد ۸ میلیارد دلار برای بخش سلامت و تامین کالا‌های اساسی در سال آینده با همین نرخ اختصاص یابد، اما یک کمیته برای نظارت بر روند هزینه کرد این ارز تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ کمیته‌ای متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی، وزرای اقتصاد و دارایی، صمت و کشاورزی بر نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی و دارو نظارت داشته و گزارش آن را به صورت مرتب به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه خواهد کرد تا ما در سال آینده شاهد توزیع کالا با این ارز باشیم تا از تورم و افزایش قیمت جلوگیری شود.

یارانه ۹۱ هزار تومانی روی کاغذ ماند؟

 
با توجه به تصمیم جدید دولت و مجلس برای ماندگاری دلار ۴۲۰۰ تومانی در سال ۱۴۰۰، به احتمال زیاد، موضوع پرداخت یارانه ۹۱ هزار تومانی که پیش‌تر توسط نمایندگان مجلس و بر اساس افزایش نرخ ارز به ۱۷۵۰۰ تومان، پیشنهاد و مطرح شده بود، حالا روی کاغذ خواهد ماند و امکان تحقق آن وجود ندارد. زیرا به گفته حاجی دلیگانی  عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس: پیش از این اعضای کمیسیون در جریان بررسی لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ مصوب کرده بودند که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف و اعتبار ریالی آن که معادل ۱۰۶ هزار میلیارد تومان است به بخش هدفمندی یارانه‌ها اضافه شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
همان بهتر که در روی کاغذ بماند و به بهانه اینکه به بخشی از مردم یارانه 91 هزار تومانی می دهیم قیمت ها را بیشتر و بیشتر بالاتر ببرند
"اما یک کمیته برای نظارت بر روند هزینه کرد این ارز تشکیل خواهد شد." یک کمیته هم برای نظارت بر این کمیته بگمارید.و الی اخر
بنظر من همین ۴۵ تومن حالا حالاها کافیه و جوابگوی خرج و مخارج زندگی مردم هستش . آره داداش . . .
سلام. در کمیته نظارت بر ارز4200تومانی،بایستی از قوه قضاییه و دیوان محاسبات و سازمان بازرسی هم نمایندگانی حضور داشته باشند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
منم قبول دارم نظارت رو بیشتر کتید تا حق ضایع نشه
باسلام اخه مگه مردم بیچاره چه گناهی کردند که باید نرخ واریزی یارانه از مدتها پیش همنو چهلوپنج وپونصد بمونه مردم خداییش دارن زیر بار گرانیها تلف میشن اون مووقت مجلسیها عین خیالشون هم نیست بابا بس کنید دیگه تا کی بایستی مردم کم درامد تحت فشار باشن مگه اون نماینده مردم از فقر وبدبختی هموطنانش نمیدونه این همه گرانی وبیکاری وبیماری کم نیست که پول یارانه رو هم زیاد نمیکنید خداییش جای تاسفه نکنید این کارارو از خدا بترسید از اه و ناله بینوایان بترسید که یه روز دامنتونو میگیره
مردم ارزونی میخواند نه یارانه بی ارزش تورم زا
سلام و احسنت به این کا مجلس در واقع ضربتی بود بر اقتصاد دلار
و با ارزش کردن پول ملی چون ما جزء محدود کشورهایی هستیم که بازار دلار و سکه داریم و جای خنده و تاسف داره که خودمون با این سیاست ارزش پولمون رو از بین میبریم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل