بازدید 11448
۹

شورای شهر تهران پیگیر پرونده عیسی شریفی

چرا فساد یک مقام ارشد شهرداری به‌ صورت غیرشفاف در قوه قضاییه بررسی می‌شود؟! این یکی از چندین پرسشی است که محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران در نامه‌ای خطاب به اعضای شورای شهر و شهرداری تهران مطرح کرده است.
کد خبر: ۱۰۳۴۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶ 15 February 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه اعتماد، موضوع مورد اشاره این عضو شورای شهر پایتخت، پرونده عیسی شریفی است. پرونده‌ای که ماجرای آن از شهریور ماه ۹۶ آغاز شد و حواشی آن تا همین حالا ادامه یافته است. عیسی شریفی اگرچه زمان حضور ۱۲ ساله‌اش در مدیریت شهری چندان شناخته شده نبود اما پس از استعفا از شهرداری تهران به‌ دلیل تخلفات مالی به چهره‌ای سرشناس به‌ خصوص در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد.

مدیری که طی مدیریت ۱۲ ساله محمدباقر قالیباف راس شهرداری تهران در قامت قائم‌مقام، نقش شهردار در سایه را بازی می‌کرد و بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری و شورای شهر سال ۹۶ در حالی که قالیباف روزهای آخر حضورش را در «بهشت» را می‌گذراند، استعفا داد و به بهانه بیماری فرزندش از کشور خارج شد.

شریفی البته مدتی بعد به‌دلایلی نامعلوم به کشور بازگشت و بازداشت شد. هرچند مدتی کوتاه پس از بازداشت، با وثیقه‌ای سنگین آزاد شد و با گفته‌های سخنگوی وقت قوه قضاییه در شهریورماه ۹۶، اتهام مالی علیه عیسی شریفی تایید شد. اتهامی که البته مدتی بعد ازسوی دادستان نظامی تهران هم که اتهام این مقام ارشد شهرداری را اتهامی «مالی» عنوان کرده بود، به تایید دوم رسید.

طول این مدت اما دیگر خبری از جزییات رسیدگی به پرونده عیسی شریفی در دست نبود. اواخر خرداد سال جاری بود که رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح درباره آخرین جزییات رسیدگی به پرونده قائم‌مقام شهردار اسبق تهران گفت که مبالغ بسیار سنگینی در این پرونده مطرح شده است.

حجت‌الاسلام بهرامی با بیان اینکه «برای این پرونده کیفرخواست صادر و بیش از ۴۰ جلسه دادگاه نیز برگزار شده»، اعلام کرد که این پرونده ۹ متهم دارد که آقایان شریفی و (محمود) سیف دو بازداشتی این پرونده و بقیه با قرار وثیقه آزاد هستند.

نهایتا روزهای نخست بهمن‌ماه، خبرهایی غیررسمی منتشر شد که نشان می‌داد عیسی شریفی، قائم‌مقام قالیباف که حالا بر کرسی ریاست مجلس تکیه زده، به اتهام فساد مالی به ۲۰ سال زندان و بازگشت حدود ۴۸۰ میلیارد تومان اموال به یغما رفته محکوم شده است.

این خبر اگرچه از سوی هیچ مقام رسمی حتی تا همین حالا هم بطور رسمی تایید یا رد نشده اما حواشی بسیاری درپی داشت. پس از انتشار این خبر، محمدجواد حق‌شناس به عنوان یکی از اعضای شورای شهر که طول این سال‌ها پیگیر این پرونده بوده، باتوجه به آنچه «اطلاع‌رسانی ناقص و مبهم و اهمیت موضوع و ارتباط مستقیم آن با شهرداری» خوانده، در یادداشتی از سردار سرلشکر محمد باقری رییس ستادکل نیروهای مسلح درخواست کرد تا اطلاعات پرونده را در اختیار شورای شهر قرار دهد.

او در این نامه ۳ پرسش را پیش کشیده است: «چرا پرونده به دادسرای نظامی ارجاع شده است؟»، «آیا سمت‌های عیسی شریفی در این پرونده یک سمت نظامی بوده یا قائم‌مقام شهرداری تهران» و «حکم محکومیت نامبرده ناشی از جرایم حین خدمت در شهرداری بوده یا جرایم نظامی داشته است؟»

ستاد کل نیروهای مسلح هم ۱۲ بهمن‌ماه پاسخ نامه حق‌شناس را به امضای سرتیپ دوم پاسدار مسعود مطهر، مشاور رییس ستادکل و رییس حقوقی و امور مجلس نیروهای مسلح داد و در آن ابعاد تازه‌ای از این پرونده را روشن کرد.

براساس آن نامه، پرونده اولیه موضوع توسط مراجع نظارتی سپاه پاسداران تشکیل شده و توسط رییس قوه قضاییه شعبه رسیدگی‌کننده ویژه در سازمان قضایی نیروهای مسلح مامور رسیدگی به پرونده شده است.

جالب اینکه در این میان پیروز حناچی، شهردار تهران در نشست خبری که روز شنبه با اصحاب رسانه داشت، گفت که پرونده عیسی شریفی «در دادستانی نیروهای مسلح پیگیری شده که ما نیز شاکی هستیم و منتظریم حکم صادرشده به ما ابلاغ شود. فرد نام برده تا پیش از بازداشت، در ۱۲ سال گذشته مسوولیت رسمی دیگری به جز مجموعه شهرداری نداشته، لذا نمی‌توان تصور کرد موضوع پرونده به مسوولیت دیگری ربط داشته باشد اما پرونده در نیروهای مسلح بررسی شده و ما اطلاعات دیگری نداریم ولی ما هم جزو شاکیان بوده‌ایم.»

نکته‌ای که واکنش محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم را نیز برانگیخت و درنتیجه او با اشاره به گفته‌های شهردار پایتخت، در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: «جالب است؛ شاکی هستند ولی اطلاعی از پرونده ندارند و ظاهرا حکم صادره به آنها ابلاغ نشده است!»

یک روز پس از این اظهارات شهردار تهران، محمدجواد حق‌شناس در ادامه پیگیری‌های این پرونده، نامه‌ای خطاب به اعضای شورای شهر و شهردار تهران نوشته که در آن نکات و پرسش‌هایی را مطرح کرده است. به‌گفته این عضو شورای شهر، اخبار منتشرشده نشان می‌دهد که در جریان تشکیل پرونده، رسیدگی انجام شده و حتی در رأی صادره هیچ توجهی به حقوق شهرداری تهران صورت نگرفته و عملا شهرداری هیچ‌گونه نقش و جایگاهی در ماجرا نداشته است.

این در حالی است که مشخصا شهرداری تهران یک طرف کل این قراردادها و ذی‌نفع اصلی بوده و اگر هم اموالی به یغما رفته است، اموال شهرداری و به عبارت بهتر ثروت مردم ستم‌دیده تهران بوده است. این عضو حزب اعتماد ملی تاکید دارد که «تشکیل دادگاه خاص همچون دادگاه ویژه روحانیت و دادگاه نظامی و سازمان قضایی نیروهای مسلح برای آن نیست که حریم امنی برای صنف خاصی در نظر گرفته شود برای آن است که به لحاظ اختیارات و مسوولیت‌های خاص این افراد رسیدگی دقیق‌تر و مقررات سختگیرانه‌تری اعمال گردد.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
گلی به جمال قالیباف که میخواهد با فساد مبارزه کنه و رییس جمهور مظلومین و ستم دیدگان بشه و گوش 4درصدی ها را بپیچونه
چطور من بی سوات باید باور کنم طرف 12 سال قائم مقام بوده و رئیس ایشان از امور اطلاعی نداشته؟!
از همه که بگذریم480 میلیارد تومان ظرف 12 سال تخلف واختلاس ارزش فعلی اش باید در نظر گرفته و معادلش باید اخذ شود. زیرا اگر این مبلغ را در خرید و فروش ملک،دلار و خودرو وسکه استفاده کرده باشد اکنون چند برابر این مبلغ ثروت اش است
دور از تصور است که آقای قالیباف بتونه ادعا کنه از عملکرد قائم مقام خودش کاملا" بی اطلاع بوده اما اگه به فرض چنین حرفی صحت هم داشته باشه ، کسی که نمیتونه قائم مقام خودش رو کنترل کنه و بفهمه داره چکار میکنه چطوری مدعی رسیدگی به امور کشور در لباس ریاست جمهوری است؟؟؟!!!
عیسی شریفی خودش نظامی بوده بابت تخلف که در شرکت یاس داشته محاکمه شده چون این شرکت زیر مجموعه نیروهای مسلح بوده در دادسرای نظامی محکمه صورت گرفته بابت مسئولیت در شهرداری خلاف نکرده خلافی از جایگاه قائم مقام شهردار متوجه ی ایشان نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
شیطون از کجا می دانی با هم بودید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
چقدر مطمئنی به حرفت از کجا فهمیدی به ما هم بگو
قالیباف اگر متوجه کارهای جانشین خودش نبوده چطور می تونه ادعای اداره ممکلت را داشته باشه؟
گشتیم نبود نگرد نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر