بازدید 6741

ساماندهی ۵۰۰ کودک کار و خیابانی در دوران کرونا

رئیس سازمان بهزیستی کشور در جلسه شورای شهر گفت: ۵۰۰ کودک کار و خیابان طی سال گذشته ساماندهی شدند. تعداد ۱۰۰ نفر از این کودکان از اتباع و غیر ایرانی هستند.
کد خبر: ۱۰۳۴۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸ 14 February 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس: دکتر وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور با حضور در دویست و هفتاد و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به آیین‌نامه‌های مصوب هیئت‌وزیران در خصوص ساماندهی کودکان کار و خیابانی، فصل مشترک همکاری بین شهرداری‌ها و سازمان بهزیستی مهیا شده است.

وی همچنین به عملکرد این سازمان در حوزه اعتیاد نیز گفت: در مدت بیش از دو سالی که در سازمان بهزیستی حضور دارم؛ تلاش کردیم عملکرد گذشته را در ارتباط با مباحث مختلف در آسیب‌های اجتماعی بررسی کنیم و با نگاه نقادانه و کارشناسانه و با تکیه‌بر انباشته‌های ارزشمند مدیران، صاحب‌نظران و کارشناسان بهزیستی طی چهل سال گذشته، علل حل نشدن معضل اعتیاد و بازنگری عملکرد گذشته را دنبال کردیم.

وی افزود: با توجه به علم روز دنیا و تجارب سازمان بهزیستی به مدل مراکز درمان و بازترانی اعتیاد که مبتنی بر درمان مستمر و خانواده محور و اجتماع‌محور است به اینجا رسیدیم که درمان تک‌نسخه‌ای و منحصربه‌فرد با کمک تیم درمان انجام می‌شود. این تیم متشکل از پزشک، روانشناس، مددکار اجتماعی و خود فرد معتاد و خانواده‌اش در حل معضل اعتیاد فرد نقش دارند. بنا بر مطالعات ما در طرح پایلوت سال گذشته در اصفهان، این روش درمانی با کاهش چشمگیر میزان عود اعتیاد در افراد، به موفقیت ۴۰ درصدی در میزان بهبود می‌رسد.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه موضوع آسیب کودکان کار و خیابان گستره وسیعی در ابعاد مختلف و منتشر در تمام شهر‌ها و روستا‌ها دارد، گفت: کار کودک در حقیقت به‌مثابه کوه یخی است که تنها نوک قله آن در خیابان دیده می‌شود. اصل و اساس هدف‌گیری بهزیستی حمایت از کودک است تا بتواند از آسیب‌های واردشده به کودک جلوگیری کند. کودکی که نه‌تن‌ها مجرم نیست بلکه قربانی جامعه است.

دکتر قبادی دانا با اشاره به اعتقاد بهزیستی مبنی بر این‌که «خیابان؛ جای کار برای کودک نیست» گفت: برای مقابله با این معضل مسیری را با بررسی وضعیت این کودکان ازنظر وضعیت بی‌سرپرست یا بد سرپرست بودن، سن، تابعیت، اعضای باند‌های قاچاق کودک و یا مواد مخدر و... و. آغاز کردیم. از کمک اداره اتباع و معاونت امنیتی وزارت کشور برای اطلاع از میزان سواد پدر و مادر؛ میزان و محل درآمد خانواده وضعیت سلامت یا بیماری پدر و مادر و... اطلاعاتی به دست آوردیم تا بتوانیم برای خروج این کودکان از شرایطی که گرفتار آن شده‌اند، اقدامی اساسی انجام دهیم.

وی افزود: با یک الگوریتم مدیریت مورد که بیش از دو سال بر روی آن تلاش شده است، در پروژه‌ای که طی یک سال اخیر انجام و به نتیجه رسید بیش از ۵۰۰ نفر از این کودکان، بدون سروصدا و حاشیه‌سازی (علی‌رغم این‌که بالغ‌بر ۱۰۰ نفر آن‌ها غیر ایرانی و از اتباع بیگانه هستند) ساماندهی شدند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: نیاز به مدیریت مورد به مورد در این زمینه هم لازم است. عملکرد یکسان و مثلاً ایجاد اردوگاهی برای نگهداری از همه این کودکان نیز نگاه غلطی است که تنها صورت‌مسئله را پاک می‌کند و مشکل به قوت خودش باقی است، زیرا هدف ما خارج کردن این کودکان از صحنه نیست بلکه بر اساس قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، خارج کردن کودک از وضعیت مخاطره‌آمیز و آسیب‌زا مدنظر است.

وی همچنین به آیین‌نامه کودکان بد سرپرست و بی‌سرپرست نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس این آیین‌نامه، حضانت کودک بد سرپرست و بی‌سرپرست تا زمان پیدا شدن یک سرپرست مناسب، بر عهده دولت جمهوری اسلامی ایران است و سازمان بهزیستی به نیابت از دولت این کار را انجام می‌دهد و کودک می‌تواند در مراکز بهزیستی حضورداشته باشد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به این نکته نیز اشاره کرد که کودک آسیب‌دیده‌ای که در خیابان بوده است را نمی‌توان به مرکز شبه خانواده‌ای که بیش از ده سال بر روی تربیت چند کودک مستقر در مرکز کارکرده است؛ منتقل کرد و لازم است مراکز شبه خانواده خاصی برای آن‌ها طراحی شود که هزینه‌های بیشتری را بر بهزیستی تحمیل می‌کند.

دکتر قبادی دانا در خصوص کودکانی که با تابعیت غیر ایرانی در این طرح ساماندهی شده‌اند نیز گفت: از منظر حمایت از حقوق کودکان، تفاوتی بین کودک ایرانی و غیر ایرانی وجود ندارد و باید به همه آن‌ها کمک کرد تا از وضعیت مخاطره‌آمیزی که در آن قرار دارد خارج شوند؛ اما با توجه به محدودیت‌های آیین‌نامه‌ای که داشته‌ایم؛ آیین‌نامه‌های جدید برای این کودکان تدوین شد و شبه خانواده‌هایی از تابعین افغان تشکیل‌شده است و از خیرین افغان نیز خواستیم تا سرپرستی این کودکان را بر عهده بگیرند.

وی افزود: با توجه به اینکه نگهداری کودکان تبعه غیر ایرانی در مراکز بینابینی بهزیستی مانع ادامه تحصیل این کودکان است، ساماندهی این کودکان در مراکز مخصوص به خود این ظرفیت را ایجاد می‌کند، تا در ۲۰ سال آینده به‌جای اینکه ۱۰۰ بزرگ‌سال آسیب‌دیده و بی‌سواد داشته باشیم، ۱۰۰ فرد تحصیل‌کرده و تربیت‌شده غیر ایرانی در کشور داشته باشید.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین به پیگیری وضعیت کودکان کار در کوره‌پز خانه‌ها و کارگاه‌های زیرزمینی به‌موازات کودکان کار خیابانی نیز اشاره کرد و گفت: با دستور و پیگیری وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی نظارت ویژه‌ای بر کارگاه‌ها اعمال می‌شود و با توجه به اینکه لیست کارگران کودک در این مراکز اعلام نمی‌شود، بررسی دقیق‌تری می‌طلبد.

وی افزود: اورژانس اجتماعی با شماره تلفن ۱۲۳ به‌منظور حمایت از این کودکان، آمادگی مقابله با کودک‌آزاری، معلول آزاری، همسر آزاری، خشونت خانگی و ... را دارد و در این روز‌ها هم شاهد رسانه‌ای شدن برخی از این موارد در فضای مجازی هستیم که اورژانس اجتماعی در کمتر از ۲۴ ساعت با اعزام کارشناسان مربوط، کودک را از وضعیت مخاطره‌آمیزی که در آن گرفتارشده است، خارج کرده است. آخرین نمونه آن‌هم نجات کودک نیشابوری بوده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن تشکر از اینکه مجموعه بهاران ۵ و ۸ در اختیار کار ساماندهی کودکان کار و خیابانی قرارگرفته است نیز گفت: استدعا داریم که در تمام مناطق تهران این کار انجام شود و در قالب فضایی نه به نام بهزیستی و دولت؛ بلکه در اختیار همان مجموعه‌های غیردولتی و N.G.O آن‌ها که انجام دهنده کار هستند، گذاشته شود تا با استفاده از پروتکل‌های علمی کار را پیش ببرند.

دکتر قبادی دانا همچنین به قابل‌تعمیم بودن الگوی به‌دست‌آمده در ساماندهی کودکان کار و خیابانی به‌کل کشور و عدم برگشت این افراد به نقطه اول نیز گفت: با توجه به شناختی که از عزیزان شورای شهر و شهرداری تهران دارم انتظار کمک و همیاری بیشتر دارم. در تمام مراحل کار هم در خدمت شما هستیم و نگاه ما به شهرداری نه‌تن‌ها استفاده از فضا و امکانات و ... است با تخصص خود هم به کمک ما بیاید.

وی در پایان از همکاران شهرداری و شورای شهر تهران خواست: همگی دست در دست هم قرار دهیم و با توجه به آیین‌نامه‌ها و دانسته‌ها و یافته‌های چهل‌ساله در بهزیستی در حوزه آسیب‌های اجتماعی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و با توجه به تقاطعی از همه این‌ها در بهزیستی که پزشک و جامعه‌شناس و مددکار و ... در کنار هم فعالیت می‌کنند، برای مشکلات چاره‌ای بیابیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر