نیاز امروز کشور اجماع داخلی و سازگاری بین‌المللی است

کد خبر: ۱۰۳۳۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰ 09 February 2021

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس گفت: نیاز امروز کشور ما، اجماع داخلی و سازگاری بین‌المللی است. چنانچه ما نتوانیم این دو مورد را داشته باشیم، کشور آسیب می‌بیند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ما باید در خصوص چهار دهه عمر انقلاب اسلامی یک‌ قضاوت منصفانه داشته باشیم، اظهار کرد: ما باید هم دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی را در نظر بگیریم و هم کمبودهایی را که وجود دارد.

وی در ادامه به ذکر دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: در طول این ۴۲ سال، جمهوری اسلامی خدمات بزرگی را در حوزه زیرساخت‌ها و عمران و توسعه روستایی انجام داد. یعنی در حال حاضر روستاهای دارای بیش از ۵۰ خانوار در کشور، از خدمات اصلی مانند برق، آب، گاز، جاده، خانه بهداشت و مدرسه مناسب برخوردارند. البته ممکن است در برخی از استان‌ها هنوز در این خصوص مشکلاتی باشد که آن هم به مرور زمان حل خواهد شد.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کشور ما یکی از ارزان‌ترین و پیشروترین سیستم‌های بهداشت و درمان در کل منطقه را داراست، عنوان کرد: بسیاری از افراد از کشورهای همسایه، برای درمان به ایران سفر می‌کنند؛ چراکه خدمات بهداشتی ایران قوی‌تر و ارزان‌تر نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر است.

رحیمی اضافه کرد: همچنین ما در حوزه مسائل فرهنگی، ساخت دانشگاه‌ها، آمار دانشجویان و تربیت نیروی متخصص جزو پیشروترین کشورهای منطقه هستیم. در حوزه استقلال دفاعی و توانایی برآورده‌سازی نیازهای نظامی نیز کشورهای خاص و پیشرو در خاورمیانه هستیم و در این زمینه نیازی به دیگران نداریم.

وی بیان کرد: این‌ها همه پیشرفت‌ها و دستاوردهایی بودند که طی چهار دهه عمر نظام‌ جمهوری اسلامی، نصیب کشور شده است. اما در حوزه کمبودها نیز در حال حاضر مسئله معیشت و اقتصاد، مهم‌ترین اولویت مردم است. پول ملی ما حتی در مقایسه با کشورهایی نظیر عراق و افغانستان که در یک دهه اخیر درگیر جنگ و حضور نیروهای نظامی خارجی در خاک خود بوده‌اند، از ارزش کمتری برخوردار است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: ما در زمینه تبدیل شدن به کشوری که بتوانیم درامدزایی و ظرفیت‌های اقتصادی خود را شکوفا کنیم و طبقه متوسط مالی را در کشور به وجود آوریم، ضعیف عمل کرده‌ایم و در این خصوص دچار مشکل هستیم. در حال حاضر، روز به روز مردم بیشتری از طبقه متوسط خارج و وارد طبقه ضعیف جامعه می‌شوند. هر سال شرایط زندگی برای مردم از سال پیش سخت‌تر می‌شود. مردم در تامین اجاره مسکن، هزینه‌های اساسی و تفریح خود، هر سال بیشتر دچار مشکل می‌شوند.

باید در روابط خارجی خود به اقتصاد اولویت دهیم

رحیمی با بیان اینکه ما در حوزه سیاست خارجه و روابط بین‌الملل نیز با مشکلاتی اساسی روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم گفتمان سیاست‌ خارجه خود را مورد تجدید نظر قرار دهیم‌. نمی‌شود کشوری با همسایگان‌ متعدد خود روابط دوستانه نداشته باشد، صادرات و واردات مناسبی نداشته باشد و بتواند به رشد خود ادامه دهد. ما نیاز داریم در روابط خارجی خود، اولویت را به مسئله اقتصاد بدهیم.

وی افزود: به عنوان‌ مثال ترکمنستان یکی از همسایگان ماست که هیچ چالش سیاسی و مذهبی با ما ندارد، اما سطح روابط ما با این کشور در وضعیتی غیر قابل قبول است. همچنین بازار سی میلیونی افغانستان را نیز رقبای ما تقریبا از چنگ ما درآورده‌اند و ما با یک کشوری که بیشترین اشتراکات تاریخی، زبانی، دینی و فرهنگی را با ما دارد هم نمی‌توانیم از نظر اقتصادی خوب کار کنیم و اقتصاد سی میلیون نفری افغانستان را در دست گیریم و متقابلا به رشد و شکوفایی افغانستان نیز کمک کنیم‌.

این نماینده مجلس با بیان اینکه روابط ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز در چنین وضعیتی است، اظهار کرد: در خصوص پاکستان نیز ما حتی برای عبور خط لوله گاز ایران به هند، نتوانستیم با پاکستانی‌ها همکاری کنیم و از این سود متقابل برخوردار شویم. همچنین ما نتوانستیم مسیر عبور خط آهن‌ چین به اروپا باشیم و این خط آهن از آسیا میانه عبور داده شد و حتی مسیر ترانزیت جاده‌ای که می‌تواند شبه قاره هند، پاکستان و چین را به اروپا وصل کند، علی‌رغم اینکه ما شاهراه این مسیر هستیم اما از ایران نمی‌گذرد.

وی همچنین به مشکلاتی که در روابط ایران با عراق وجود دارد اشاره و بیان کرد: علی‌رغم خدماتی که به عراق داشته‌ایم و اشتراکاتی که با این کشور داریم، شرکت‌های ما نمی‌توانند از بازار اقتصادی عراق بهره ببرند و رقبای ما مانند ترکیه در حال نقش آفرینی در بازار عراق هستند. حتی کشورهای خارج از منطقه نیز در عراق بازار دارند اما ما علی‌رغم اینکه در این کشور هزینه کرده‌ایم و در کنار مردم عراق بوده‌ایم، اما نمی‌توانیم از این کشور سود اقتصادی ببریم‌.

نماینده مردم تربت جام در مجلس ادامه داد: روابط ما با ترکیه نیز یک روابط غیرمتوازن است، در حالیکه ما می‌توانستیم این روابط را شکل دهیم‌. گردش اقتصادی ما با ترکیه، می‌تواند رقمی بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار باشد، کما اینکه در بعضی از سال‌ها هم بوده اما عمده این روابط، مخصوصا در حوزه توریسم و گردشگری، به نفع‌ ترک‌هاست. در صورتی که ایران به لحاظ تنوع فرهنگی و اقلیمی، اگر نگوییم دارای ظرفیت‌هایی بیشتر از ترکیه است، ضعیف‌تر نیست.

برای اجماع داخلی نیاز به بازسازی در سیاست‌های خود داریم

رحیمی با تاکید بر اینکه ما برای اجماع داخلی و سازگاری بین‌المللی نیاز به بازسازی در سیاست‌های خود داریم، تصریح کرد: در طول ۴۲ سالی که از عمر انقلاب گذشته است، سال به سال اجماع فراگیر سیاسی ما در حال ضعیف‌تر شدن و مشکلات حوزه بین‌المللی ما در حال افزایش یافتن است‌ که این نشان‌دهنده نوعی ضعف در سیاست داخلی و خارجی ما است. ما باید بتوانیم به نحوی رفتار کنیم که چتر فراگیر هویت ملی، هویت اسلامی و نظام‌ جمهوری اسلامی، همه شهروندان با هر اعتقادی را در بر بگیرد.

وی عنوان کرد: متاسفانه هر چه‌قدر که می‌گذرد، خدشه‌ها و آسیب‌های عدم دارا بودن اجماع داخلی شدیدتر می‌شود و تعداد زیادی از نیروهای دلسوز و خدوم سیاسی در ایران، به شیوه‌هایی از وحدت داخلی کنار گذاشته می‌شوند. این دردی است که در حال آسیب زدن به کشور و نظام‌ جمهوری اسلامی است. همچنین برای سازگاری بین‌الملل نیز ما نیاز به تجدید نظر در سیاست‌های خارجی خود داریم؛ چراکه ما در حال آسیب دیدن در عرصه‌های صادرات، واردات و روابط اقتصادی هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه ما باید بپذیریم دنیای امروز، دنیای وابستگی متقابل اقتصادی و ارتباطی و فرهنگی است، خاطرنشان کرد: دیگر نه می‌شود مانند چین‌ قدیم دور تا دور کشور را دیوار کشید و کشور را از جهان جدا کرد و نه می‌شود برای هر نیازی به سمت دیگران دست داراز کرد. نمی‌شود اقتصاد داخلی و تولید ملی را رها کرد و نگاه به بیرون داشت، نمی‌شود به مردم اعتماد نکرد و نگاه به بیرون داشت.

وی ادامه داد: اما از طرف دیگر نمی‌توان گفت ما به جهان کاری نداریم و نمی‌خواهیم با جهان ارتباط داشته باشیم، اما می‌خواهیم اقتصادمان شکوفا شود. وقتی ما نمی‌توانیم نفت بفروشیم، وقتی نمی‌توانیم پول وارد کنیم، وقتی سیستم‌های حمل و نقل پول ما را قفل می‌کنند، وفتی کشورهای همسایه به دلیل تحریم‌ها از داشتن عادی‌ترین روابط با شهروندان ما خودداری می‌کنند، چطور می‌توان پیشرفت کرد؟

این نماینده مجلس بیان کرد: دیگر دوران معجزه گذشته است و دنیا به وسیله عقلانیت اداره می‌شود، عقلانیت و مدارا در حوزه‌های دموکراسی سیاسی، اقتصاد پویا و بین‌المللی و تبادل فرهنگی. ما نمی‌توانیم با هیچ کشوری در جهان ارتباط نداشته باشیم و به دنبال چالش و ناسازگاری باشیم و در داخل هم‌ نتوانیم یک اجماع فراگیر ملی ایجاد کنیم و روز به روز ظرفیت‌های خود را نابود کنیم، این گونه نمی‌توانیم کشور را به پیشرفت برسانیم.

رحیمی‌جهان‌آبادی با اشاره به کشورهای پیشرفته جهان، خاطرنشان کرد: این کشورها در پیوند با اقتصاد و فرهنگی جهانی رشد کرده‌اند. در مقابل کدام یک کشورهایی هم که به دور خود دیوار کشیده‌اند و خود را از اقتصاد جهان جدا کرده‌اند، الگوی موفقی هستند؟ اگر یکی از این کشورها الگویی موفق است، ما هم در صورت ادامه دادن این‌ مسیر، الگوی دوم می‌شویم.

وی عنوان کرد: اما این‌هم که ما در داخل تمام ظرفیت‌های خود را کنار بگذاریم و فقط نگاهمان به غرب باشد، و صرفا فقط مصرف‌کننده باشیم را قبول ندارم . کشور ما همه چیز از جمله منابع و ظرفیت‌های انسانی و اقتصادی، معادن و دارامد دارد و همه ویژگی‌های رشد و توسعه را دارا می‌باشد.

نماینده مردم تربت جام در مجلس تاکید کرد: در یک جمله می‌توان خلاصه کرد که نیاز امروز کشور ما، اجماع داخلی و سازگاری بین‌المللی است. چنانچه ما نتوانیم این دو مورد را داشته باشیم، کشور آسیب می‌بیند. درحال حاضر بسیاری از کشورهای غربی نیروی نخبه و متخصص سایر کشورها را شناسایی و اقدام به جذب آنان می‌کنند. همچنین ببینید کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه نیز چطور برنامه‌های بسیاری برای جذب افراد پولدار و متخصص ایرانی دارند.

رحیمی ادامه داد: اگر ما پس ۴۲ سال از گذشت انقلاب نتوانیم چتر انقلاب را آنچنان گسترده کنیم که تمام فرزندان کشور را از باران حوادث حفظ کنیم، ایراد از ما و این‌چتر است، ایراد از ملت نیست.

وی افزود: وقتی اکثریت مردم یک قانونی را قبول ندارند و ضعفی را در آن می‌بینند، نباید بگوییم مردم‌مشکل دارند بلکه ممکن است آن قانون مشکل داشته باشد. ما نیاز داریم پس از ۴۲ سال در قانون اساسی و سیاست‌ها و گفتمان‌های داخلی و بین‌المللی خود بازنگری کنیم. اگر این کار را بکنیم، خون تازه‌ای در رگ‌های نظام و انقلاب جاری خواهد شد، اما اگر این کار را نکنیم و ضعف‌های خود را نپذیریم و همین فضای تنش را در سیاست‌ داخلی و بین‌المللی خود ادامه دهیم، فرصت‌های بزرگی را از دست می‌دهیم و آسیب‌های بزرگی متوجه ما خواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، با بیان اینکه ما در نحوه تعامل با حریم‌ خصوصی مردم نیز نیازمند بازنگری هستیم، گفت: ما باید در تعامل‌مان با باورها، نحوه زندگی و آزادی‌هایی که مردم باید در حوزه‌های آزادی بیان و آزادی پس از بیان که جزو حقوق ذاتی مردم است، تجدید نظر کنیم و اجازه دهیم به مردم خودشان برای حریم شخصی‌شان تصمیم بگیرند.

وی در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی علی‌رغم هشت سال جنگ تحمیلی و بیش از ۲۰ سال تحریم و فشار اقتصادی و تمام مشکلات دیگر، خدمات زیادی در حوزه محرومیت‌زادیی، زیرساخت‌های رویتایی، توسعه شهرستان‌ها و بخش‌های دیگر اقتصاد کشور انجام داده است که آن‌ها را هم‌ نباید نادیده گرفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی