بازدید 14357
مشاور عالی نظامی انگلیس:

همسایه‌های ایران امیدوارند فشار حداکثری حفظ شود

مشاور عالی نظامی دولت انگلیس گفته کشور‌های همسایه ایران امیدوارند دولت جدید آمریکا بخش‌هایی از سیاست فشار حداکثری علیه ایران را حفظ کند.
کد خبر: ۱۰۳۳۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵ 08 February 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، «جان لوریمر»، مشاور عالی نظامی در دولت انگلیس در مصاحبه‌ای امروز (دوشنبه ۸ فوریه/ ۲۰ بهمن‌ماه) گفته کشور‌های همسایه ایران امیدوارند «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا بتواند برخی از عناصر سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را حفظ کند.

لوریمر در مصاحبه‌ای با پایگاه «نشنال»، با بیان این ادعا که ایران بزرگترین چالش در خاورمیانه (غرب آسیا) به شمار می‌رود گفته «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا با آزمون مهمی در زمینه سیاست خارجی روبرو خواهد بود.

این فرمانده انگلیسی در این مصاحبه که آخرین گفت‌وگویش قبل از خروج از ارتش انگلیس بوده به نشنال گفته ایران در حال تقویت توانمندی‌های خود در زمینه موشک‌های بالیستیک و پهپاد است و فعالیت‌هایش در زمینه هسته‌ای را تشدید کرده است.

او مدعی شد: «ایران در تلاش است قبل از آغاز گفتگو‌ها موضعش را تقویت کند تا بتواند از آنچه که به باورشان موضع قدرت است مذاکره کنند. فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌شان در سراسر منطقه بخشی از همین [راهبرد]است.»

لوریمر گفت که دولت جدید آمریکا هنوز وضعیت استقرار نیروهایش در سراسر دنیا، از جمله ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی باقی‌مانده در عراق را مشخص نکرده است.

«جو بایدن» در نخستین سخنرانی خود برای برای تشریح محور‌های سیاست خارجی آمریکا به «لوید آستین»، وزیر دفاع این کشور دستور داد وضعیت استقرار نیرو‌های آمریکایی در سراسر دنیا را مورد بررسی قرار دهد.

قرار است در این بررسی میزان حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق مورد بررسی قرار گیرد، اما هنوز مشخص نیست سطح حضور آمریکا افزایش خواهد یافت یا کاهش.

لوریمر در بخش دیگری از این مصاحبه گفته معتقد است که بایدن در سیاست خارجی‌اش تغییرات شتابزده ایجاد نخواهد کرد. او گفت: «مشخص است که توافق هسته‌ای و رابطه با ایران، جزو اولویت‌های اصلی آن‌ها در زمینه مسائل سیاست خارجی است.»

وی همچنین گفته است بسیاری از همسایه‌های ایران امیدوارند بایدن بتوان برخی از عناصر «فشار حداکثری» علیه ایران را حفظ کند، چرا که تحریم‌ها «مورد رضایت خاطر برخی کشور‌ها واقع شده‌اند.»

اعمال تحریم‌ها علیه ایران بخشی از سیاست موسوم به کارزار فشار حداکثری علیه ایران بود که دولت دونالد ترامپ بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام علیه ایران را از سر گرفت.

دولت آمریکا به موجب این سیاست علاوه بر احیای تحریم‌ها به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری این تحریم‌ها ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در حالی ۲۰ ژانویه به اتمام رسید که او در تحقق این هدف ناکام ماند و او بابت سیاست‌هایش در قبال ایران از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفت.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

مقام‌های دولت جو بایدن در روز‌های گذشته اعلام کرده‌اند که قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند. آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد.

با وجود این، دولت جدید آمریکا هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را اعلام نکرده است. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است مقام‌های دولت بایدن به تلویح می‌گویند بازگشت آن‌ها به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران کاهش تعهداتش در این توافق را به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به نقض برجام از سوی آمریکا و اینکه اقدامات تهران در واکنش به نقض عهد واشنگتن بوده هر گونه گام از سوی ایران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر