بازدید 8791

انواع مخازن اسید و ویژگی آن

مخزن اسید، تانکری ضد اسید برای ذخیره‌سازی مواد شیمیایی خورنده و اسیدها مورد استفاده قرار می گیرد. در سال های گذشته از مخازن استیل وارداتی در بسیاری از کارخانه‌ها جهت نگهداری مواد شیمیایی خورنده استفاده می شد. اغلب این مخازن از جنس پلی اتیلن و پلی پروپیلن با مقاومت بالایی تولید می شدند.
کد خبر: ۱۰۳۳۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 09 February 2021

انواع مخازن اسید و ویژگی آن

بهترین مخازن جهت نگهداری مواد شیمیایی هیدرولیک اسید، اسید سولفوریک، اسید کلرید ریک، اسید نیتریک و… مخازن اسید از جنس پلی اتیلن و پلی پروپیلن هستند. این مخازن به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر اسید ها، می توانند خاصیت ضد اسیدی خود را تا مدت ها حفظ کرده و دچار ترک خوردگی و نشت مواد نشود.

انواع مخازن اسید و ویژگی آن

هیدروکلریک اسید چیست؟

هیدروکلریک اسید یک ماده معدنی قوی است که به دلیل خواص خورنده و اثربخشی کلی آن، در بخش های مختلف صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. فرمول شیمیایی اسید هیدروکلریک، HCl، پیوند یونی بین عناصر هیدروژن و کلر را تشکیل می دهد. HCl محلول آبی است که از این گاز هیدروژن کلرید محلول در آب ساخته شده و علاوه بر این که یکی از پایدارترین اسیدهای صنعتی است، هنوز خطرات قابل توجهی در برابر خوردگی و مشکلات ذخیره‌سازی دارد.

غلظت HCl در محدوده ۳۱.۵٪ تا ۳۸٪ (درصد وزنی) و مقاومت کم از طریق رقیق سازی تولید می شوند. گریدهای غلیظ هیدروکلریک اسید (۳۸-۳۵ درصد وزنی) و به دلیل آزاد شدن گاز HCl از محلول در نظر گرفته می شوند. غلظت های بالاتر از نظر شیمیایی امکان‌پذیر است اما خواص HCl به دلیل نیازهای فیزیکی لازم، بخارات تولید شده و احتمال از بین رفتن از طریق تبخیر، استفاده و ذخیره طولانی مدت این غلظت ها را دشوار می کند. pH محلول HCl حتی برای محلول های رقیق، کم خواهد بود. pH در محدود صفر یا کمتر برای محلول های غلیظ و خالص انتظار می رود.

انواع مخازن اسید و ویژگی آن

نحوه ذخیره‌سازی اسید هیدرولیک

برای ذخیره سازی اسید مواد و اجزای مقاوم در برابر اثرات خورنده اسید و همچنین روش هایی برای کاهش بخارات احتمالی اسید نیاز است. واشرها، پیچ و مهره ها، اتصالات و سایر تجهیزات در صورت لزوم باید مقاوم باشند تا در هنگام قرار دادن مقادیر زیادی اسید از یکپارچگی خود را حفظ کرده و از نشت آن جلوگیری شود. مخازن ذخیره و تجهیزات همراه آن باید از موادی استفاده شود که مطالعات و تحقیقات آکادمیک، دوام و امنیت آنها را ثابت کرده باشد.

بخارات حاصل از اسید، خصوصاً با افزایش غلظت، عامل مهم دیگری در ذخیره سازی اسید محسوب می شود، زیرا گازهای خروجی می توانند برای محیط مخزن، آسیب رسان باشند. اسید ها به عنوان یک مایعات فرار در نظر گرفته شده و در دمای محیط بخارهای خورنده تولید می کند. مخازن ذخیره سازی اسید، در صورت لزوم به دلیل محسوب شدن گاز تولید شده به عناون یک آلاینده هوا و اطمینان از مطابقت هرگونه انتشار با استانداردهای دولتی، می بایست دارای دستگاه های شستشوی منافذ نیز باشند.

لیست زیر نکات مهم در مورد ذخیره سازی اسید، دما، طول مدت ذخیره سازی و نیازها را بیان می کند:

  1.  مخازن نگهداری اسید از انواع مختلف مخازن اسید در جنس های مختلف می توان به مخازن FRP، HDPE ،LDPE، فولاد با لاستیک و مخازن پلی پروپیلن اشاره کرد.
  2.  به دلیل خطرناک بودن بخارات اسید، نیاز است از راه های هوای باز و اطمینان از اتصالات حاصل شود. از اسکرابرهای بخار و یا منافذ هوا برای کاهش بخار اسید استفاده می شود.
  3.  اسید به دلیل امکان انتشار بخارات و واکنشهای خطرناک، باید به دور از منابع گرما، نور مستقیم خورشید و مواد ناسازگار ذخیره شود.

طراحی و تولید مناسب مخازن اسید

تمام مخازن اسید باید مهندسی شوند تا در برابر فشار ناشی از تولید بخارات اسید و فشار برگشتی دستگاه شستشو مقاومت کنند، چه در ذخیره سازی طولانی مدت، چه در انتقال مخزن یا هنگام پر کردن آن. دریچه های مخزن معمولاً باید حداقل دو برابر قطر ورودی مخزن باشند. چرا که بخارات همراه اسید همیشه باید در نظر گرفته شود و تلاش برای کاهش در سیستم های مخزن ذخیره سازی HCl موفقیت آمیز باشد.

مخازن اسید پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن ساخته شده، پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) شرکت پرو تانک و پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE)، مخازن متداول ذخیره‌سازی محلول های اسید هستند که هم مقرون به صرفه بوده و هم از نظر شیمیایی مقاوم هستند. پلی اتیلن یک مولکول نیمه کریستال است که بخشی از آن کریستالی و بخش دیگری از آن بی شکل است. قسمت کریستالی جایی است که زنجیره های جانبی که به صورت منظم چیده شده، بطور دقیق تا خورده و لایه ها بصورت موازی و درهم فشرده قرار می گیرند. زمانی این اتفاق می افتد که زنجیره های جانبی کمتری در ساختمان مولکول پلی اتیلن باشد.

مخزن نگهداری اسید پلی پروپیلن

پلی اتیلن و پلی پروپیلن با داشتن مقاومت بالا در برابر هر نوع ماده و واکنش شیمیایی، تبدیل به یک ماده ایده آل جهت ساخت مخازن ذخیره‌سازی مواد شیمیایی و اسید ها شده است.

مخازن ذخیره‌سازی اسید عمدتا به شکل های استوانه عمودی و یا افقی تولید می شوند. یکی از اشکال منحصر به فرد مخازن، به روش اسپیرال است که می تواند اسید ها و مواد شیمیایی را از قطر ۶۰ سانتیمتر تا 3 متر در مخازن استوانه ای، بدون محدودیت ابعاد ذخیره کرد.

مخزن اسید تک جداره یکی از مخازن غیر دفنی بوده و در صورتی که نیاز به دفن در زمین باشد، می بایست با سازه نگهبان در داخل زمین راه‌اندازی شود.

منبع نگهداری اسید فایبر گلاس با پلاستیک تقویت شده (FRP)

دیواره داخلی مخزن FRP از جنس پلی اتیلن و دیواره خارجی آن از جنس کامپوزیت تولید شده است. لایه داخلی پلی اتیلن در برابر تمام مواد شیمیایی خورنده اعم از اسید ها و آب مقاوم بوده و از موادی کاملا بهداشتی تهیه و تولید می گردد. لایه بیرونی مخازن FRP ساخته شده از الیاف نانو کربن و الیاف شیشه همراه با رزین های اپوکسی یا پلی استر تولید شده و این الیاف توسط رزین ها درهم تنیده می شوند.

هدف از ایجاد لایه کامپوزیتی، ایجاد تحمل فشار مخزن اف آر پی می باشد. در گذشته مخازن اف آر پی از فلز ساخته می شدند که به دلیل ترک خوردگی شدید عمر کوتاهی داشتند. امروزه تولید مخازن FRP جزو تکنولوژی های برتر دنیا شده است.

انواع مخازن اسید و ویژگی آن

پروتانک طراح و تولید کننده انواع مخازن اسید

گروه صنعتی تولید کننده مخازن پروتانک در تلاش است با بهره مندی از دانش حوزه تولید مخازن از جمله مخازن پلی اتیلن، مخازن فلزی، مخازن GRP و مخازن استیل و … در راستای اهداف توسعه پایدار نقش موثری ایفا نماید. این شرکت آماده ارایه خدمات مشاوره رایگان به تمامی صاحبان بنگاه های صنعتی میباشد. جهت تماس با مشاورین پروتانک میتوان با شماره ۰۲۱۸۶۱۲۱۹۹۵۰ تماس حاصل فرمایید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار