بازدید 17403
تابناک اقتصادی بررسی می‌کند

چرا ۳۲۰ هزار کیلو گوشت وارداتی به سفره مردم نرسید و پودر شد؟ / چه کسی مقصر است؟

پس از ماجرای واردات ذرت‌های آلوده، که در سال گذشته رسانه‌ای شد، حالا موضوع واردات ۳۲۰ هزار کیلوگرم گوشت از مغولستان که هفت سال است در گمرک سرخس دپو شده، به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شده است؛ گوشت‌هایی که گویا نام و نشانی از واردکننده آن در دست نیست و واردکننده نیز بعد از استفاده از مزایای ارز دولتی از خیر ترخیص آن گذشته است!
کد خبر: ۱۰۳۲۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳ 03 February 2021

چرا ۳۲۰ هزار کیلو گوشت وارداتی به سفره مردم نرسید و پودر شد؟ / دود سوء‌مدیریت در چشم اقشار نیازمند/  چه کسی مقصر است؟

سال گذشته بود که موضوع ذرت های آلوده دپو شده در گمرک رسانه ای شد؛ ذرت هایی که هیچ گونه قابلیت استفاده حتی برای دام را هم نداشتند و معدوم سازی آن ها هم به گفته مسئولین سال ها به طول می انجامید.

به گزارش تابناک اقتصادی، در آبان ماه سال ۹۸ امیر خجسته، نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با تشریح جزئیات واردات ۵۰۰ هزار تن ذرت آلوده به کشور اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دقیقی که از سوی مردم، دلسوزان و گمرکات به فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اصل ۹۰ رسیده ۱۴۰ هزار ذرت آلوده به قارچ سمی آفلاتوکسین است.

وی با بیان این‌که باید زمانی که آن‌ها وارد کشور شد، مرجوع می‌شدند، اما این اقدام صورت نگرفت، ادامه داد: باید مسئولان پاسخگو باشند، چه کسی در این ۴ سال آن‌ها را مرجوع نکرده و در نزد خود نگه داشته است که با هر روز نگهداری سم آن‌ها بیشتر می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با طرح این سوال که «چه دستان پشت پرده‌ای وجود دارد» گفت: مبدا ذرت‌های آلوده وارد شده برزیل است و با ۳۵ میلیون دلار ارز دولتی وارد شده اند. به نظر می‌رسد در این زمینه رانت وجود دارد که کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.

حالا یک سال بعد از ماجرای واردات ذرت‌های آلوده به کشور، موضوع عدم ترخیص ۳۲۰ هزار کیلوگرم گوشت قرمز وارداتی در گمرک سرخس خراسان بعد از ۷ سال رسانه‌ای شده است؛ گوشت‌هایی که حتی دیگر نمی‌توان آن‌ها را به مصرف حیوانات باغ وحش هم رساند!

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک طی مصاحبه‌ای در ۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۹ درباره ماجرای این گوشت‌های قرمز وارداتی گفت: در اسفندماه سال ۱۳۹۲، حدود ۳۲۰ تن گوشت قرمز از کشور مغولستان وارد منطقه ویژه سرخس می‌شود، ولی با توجه به دلایلی از جمله مشکل بانکی، در زمان مقرر ترخیص نشده است؛ بنابراین، در مرداد ماه سال بعد این محموله از سوی گمرک متروکه اعلام و اظهارنامه آن برای تعیین تکلیف به سازمان اموال تملیکی سپرده می‌شود، این در حالی است که طبق قوانین گمرکی، در صورتی که کالا سه ماه بعد از اظهار به گمرک ترخیص نشود، گمرک می‌تواند آن را متروکه اعلام کند.

وی گفت: در ادامه صاحب کالا درخواست اعاده اظهارنامه متروکه را با توجه پیگیری‌ها برای رفع موانع ارائه می‌کند که به دنبال مکاتبه گمرک، سازمان اموال تملیکی آن را به گمرک عودت می‌دهد. اما بار دیگر مالک امکان ترخیص پیدا نمی‌کند که عمدتا به عدم تائید سازمان دامپزشکی برمی‌گردد، چون طبق اعلام این سازمان، حداقل عمر ماندگاری قابل قبول محموله در هنگام ترخیص و ورود به کشور شش ماه است که تاریخ مصرف بخشی از محموله در گذر زمان، گذشته و بخشی هم در حال انقضا بوده است.

معاون فنی گمرک افزود: باید محموله توسط مالک مرجوع می‌شد، ولی در مهلت مقرر نسبت به این موضوع اقدام نکرده و در نهایت گمرک دوباره اظهارنامه متروکه محموله ۳۲۰ تنی گوشت را به سازمان اموال تملیکی ارسال می‌کند تا کالا را جهت تعیین تکلیف تحویل بگیرد.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۳ تا مدتی پیش سازمان اموال تملیکی از تحویل محموله گوشت به دلایل ارائه شده از سوی آن سازمان، از گمرک خودداری کرده است، افزود: سرانجام پس از گذشت چند سال و با توجه به پیگیری دستگاه قضایی و صدور دستور قضایی، با نظارت سازمان دامپزشکی، کالا جهت مصرف ثانویه از چند روز پیش توسط سازمان اموال تملیکی در حال تحویل گرفتن از گمرک است.

محمد مرادقلی، مدیر جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان خراسان رضوی طی مصاحبه‌ای با رادیو گفت: مکاتبات زیادی با محیط زیست و جهاد انجام شد که شاید این گوشت‌ها شرایط مصرفی ثانویه‌ای از جمله مصرف برای باغ وحش داشته باشند، اما گفتند که این گوشت ها، چون مصرف انسانی ندارند برای آنجا هم غیرقابل مصرف است. وی افزود: حتی برای صادرات، واردکنندگان یکی دو کشور ورود پیدا کردند که نتوانستند مجوز‌های لازم را از کشور خودشان و ایران بگیرند.

نشانی هم از فرد واردکننده در دسترس نیست! / ارز دولتی واردکننده را منتفع کرد و وی از خیر ترخیص گوشت‌ها گذشت!

ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم حتی نشانی هم از فرد واردکننده گویا در دسترس نیست و این فرد به اذعان مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی در همان زمان واردات به هدف تجاریش رسیده است!

جواد اعلمی مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی طی مصاحبه‌ای در ۱۲ بهمن ماه سال جاری گفت: شخص واردکننده ۳۲۰ تن گوشت منجمد، گویا در همان زمان به هدف خود از تجارتش رسیده لذا از آنجا که دیگر انگیزه‌ای برای ترخیص کالا نداشته، هیچ گونه پیگیری انجام نمی‌دهد، به گونه ای که حتی اینک نیز نشانی از وی در دست نیست.

وی احتمال داد که این فرد ناشناخته از تسهیلات واردات گوشت و تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد منتفع شده است و افزود: وی وقتی به سود مورد نظرش رسیده، گوشت‌های منجمد را در گمرک رها نمود و اقدامی برای ترخیص آن نکرد، بطوری که محموله وارداتی به مدت هفت سال در سردخانه گمرک مرزی سرخس رسوب می‌کند.

اعلمی ادامه داد: پس از نشست‌ها و پیگیری چند ساله دستگاه‌های ذیربط با همکاری اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی و دادگستری خراسان رضوی تصمیم گرفته شد، کل محموله گوشت منجمد که تاریخ مصرف آن نیز منقضی است، تبدیل به پودر گوشت برای استفاده در بخشی از زنجیره غذایی طیور شود.

چند نکته درباره ۳۲۰ هزار کیلوگرم گوشتی که هفت سال است تعیین تکلیف نشده!

همان گونه که ملاحظه می‌گردد، در این هفت سال مشکلاتی که بین گمرک و سازمان اموال تملیکی وجود داشته، باعث شده تا این ۳۲۰ هزار کیلوگرم گوشت بلاتکلیف بماند.

در این مدت این گوشت‌ها در سردخانه گمرک نگهداری می‌شدند؛ اما پرسش این است که هزینه برق این سردخانه را باید چه کسی پرداخت کند؟ مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی در این خصوص گفته است: مبلغ حاصل از فروش پودر گوشت مورد مصرف طیور، صرف جبران طلب گمرک سرخس بابت هزینه سال‌ها نگهداری آن و سردخانه خواهد شد. باز پرسش این است که اگر این پودر‌ها فروش نرفت تکلیف چیست؟ آیا فروش پودر این گوشت‌ها می‌تواند تمام هزینه‌ها را جبران کند؟

پرسش دوم این است که چرا نباید نشانی از فرد واردکننده باشد؟ چرا باید این فرد از مابه التفاوت ارز دولتی و آزاد منتفع شود و دیگر پیگیر ترخیص محموله خود نباشد؟ این رانت مگر نباید به جیب مردم و مورد مصرف مردم واقع می‌شد؟ چرا باید فرد واردکننده از آن منتفع شود؟ پودر کردن گوشت‌ها و فروش آن‌ها چه نفعی برای مردم خواهد داشت؟

پرسش سوم این است که بعد از ماجرای واردات ذرت‌های آلوده و گوشت‌های در گمرک مانده و خودرو‌های دپو شده در گمرک دیگر چه کالا‌هایی در گمرک وجود دارند که بلاتکلیف هستند؟ آیا برای واردات این کالا‌ها از بیت المال هزینه نشده است؟ چرا باید دود بی مسئولیتی یک عده مدیر به چشم مردم برود؟

پرسش چهارم این است که پس از گذشت یک سال از ماجرای ذرت‌های آلوده، تکلیف آن ذرت‌ها چه شد؟ ذرت‌هایی که به گفته مسئولین هر روز ماندن آن‌ها در گمرک، آن‌ها را آلوده‌تر از گذشته می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۶
بنده تخصصی ندارم اما مضحک است که بگویند نشانی از وارد کننده نیست و ناشناخته است. ال سی بنام چه کسی باز شده است؟ کارت بازرگانی بنام چه کسی بوده اشت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
والا يك كيلو گوشت قاچاق مياد توي قصابي متوجه مي شن اين كه320تن گوشت است و كاملا پر واضح كه با قايق موتوري نياوردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
به اسم یک کارتن خواب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
نشانی از فرد وارد کننده که هست، فقط قرار نیست رسانه ای شود. و این بدان معنی است که فساد سازمان یافته ای تو این کشور وجود داره
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
کشور یک کشور بسیار خوبیست برای اقایون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
درزمانی که مردم نان خورد ندارند اینها همه
پول این مردم بیچاره است اگر کشور قانون داشته باشد افراد زیادی باید جوابگو باشند اما همه تقصیر رابه گردن وارد کننده میندازند وتمام
مصطفی
| United States of America |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
از این جور موارد بسیار زیاد هست در همه مراکز اقتصادی ومالی دولتی
۷ سال پیش ارز آزاد و مرجع وجود نداشت.
حالا بعد از 7سال این گوشتها قابل مصرف هستند
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
این ملت بدبخت گوشت هفتادسال مونده رو هم میخورن
تا چند سال سوسيس و كالباس خوردن هم اشتباه هست تو اين مملكت
دولت فقط دولت "تدبیر" و "امید"
چطوری از مغولستان گوشت اوردند؟....
حالا بعد از 7 سال دپو شدن چرا تیتر یک خبرا شده است؟ شماها هم اگر می دانستید و نگفتید گناهکارید مثل دپو کننده.
به نظر می آید - شاید - احتمالا - معلوم نیست - چه خبره هست در این دستگاه ها ؟؟؟؟ فقط می توان گفت متأسفیم با این نحوه مدیریت منابع ارزی
مدینه فاضله
مشکل در گمرک است ضمن بازرسی از گمرک باید قوانین گمرکی کشور بازبینی و بروز شود .
چه کسی مقصر است ...............آقایانی مسئول هستند که یک شبه تصمیم به اختراع ارز 4200 نمودند ارزی که تنها جیب دلالان ، رانت خواران و............... پر پول کرد و با خالی نمودن خزانه دولت بزرگترین ضربه رو به اقتصاد کشور وارد کرد..... این آقایان حتی حاضر به عذر خواهی از مردم نبوده و نیستن و تنها صحبتی که از این آقایان شنیده می شود مقصر دانستن آمریککککککا و مبرا دانستن خودشان............
شایعست
این گونه موارد نشان دهنده این است که متاسفانه مدیریتی وجود ندارد کسی به کسی نیست. اموال و سرمایه های عمومی مردم ، حتی اموال نسل های گذشته و آینده دود می شود می رود هوا.
...
مجلس اگر میتونه باید ورود کنه و با همکاری دولت قوانین گمرکی رو تصحیح کنه
چه معنی داره گوشت ۳ماه توی گمرک بمونه ترخیص نشه یا بعد ۷سال گوشت هنوز توی گمرک باقی مانده باشه
اصلا چه معنی داره اگر کالا سه ماه موند متروکه بشه و‌شما حق حراج مال مردم رو‌پیدا کنی اونم مالی کا مالکش امده اظهار کرده اونو
بدون شک رقیبان اقتصادی گردن کلفت مانع اصلی این معضل بوده اند
اونجاش جالبه که میگه خبری از وارد کننده نیست. یعنی اسم هم نداره؟ جرات کن اسمش رو بگو.
این نشون میده وارد کننده انقدر پر نفوذ هست که کسی جرات پیگیری حتی نام اون رو نداره...به نظر من قوه قضاییه ورود کنه و وزیر صمت وقت رو به محکمه بکشه..
واقعا چطور این نون ها و حقوق ها از گلوی این افراد پایین میاره

اون وارد کننده
اون مسئولی که نمیدونه کی وارد کرده
اون مسئولی که گذاشته این مدت گوشت و سرمایه این مملکت هدر برن
و.....
مسئولین و آدم های که از این موضوع اطلاع داشتن و کاری نکردن
دست در دست هم دهیم به مهر مهین خویش را کنیم ویران
قانون شمول اجرا قانون نحوه اجرا اصل 49 قانون اساسی در مورد ثروتهای ناشی از احتکار و گرانفروشی و قاچاق
‌قانون شمول اجرا قانون نحوه اجرا اصل 49 قانون
اساسی در مورد ثروتهای ناشی از احتکار و گرانفروشی و قاچاق
‌ماده واحده - دادگاههای مربوط به اجراء اصل 49 قانون اساسی موظفند مطابق قانون
نحوه اجرا اصل 49 قانون اساسی ثروتهای محتکرین،‌گرانفروشان، قاچاقچیان را مورد
بررسی دقیق قرار داده و نسبت به ضبط و ثبت و اخذ ثروتهایی که بر خلاف ضوابط دولت
جمهوری اسلامی ایران در‌اثر احتکار و گرانفروشی و قاچاق کسب گردیده به عنوان
مجازات، به نفع دولت جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید.
این دوربین مخفی خارجی ها رو که آدم میبینه دلش خراب این همه سادگی اونها میشه مثلا یکی پشت یه درخت مخفی شده یهو میپره جلوی عابران واین می‌شه اسباب خنده بندگان خدا اگر کسی اخبار ایران رو درست براشون ترجمه یا از خنده روده بر میشن یا از تعجب چوب میشن دکل نفتی گم می‌شود، واردکننده 320 تن گوشت غیب می‌شود، یک نفر بدون اینکه یک خودرو داشته باشد با وعده فروش خودرو پول هزاران نفر را می‌خورد و......
تا با فساد جدی برخورد نشه هی همین مسایل هست.
البته جدی یعنی این که اگر،اگر، و باز هم اگر طرف گرفتن تهش نگن جزای نقدی و برو به سلامت...!
این آدمارو باید بدن به چوبه ی دار،منتها نمیکنن این کار هارو،فردا صبح پسر خاله همین بابا،وقتی میبینه خالزاشو کاری نکردن،اونم میره یجور دیگه اختلاس میکن
و سلام....
باید مثل دنیا به نیروی کار دستمزد واقعی داد و تمام یارانه ها را برداشت . تا روزی که سوخت ارزان تر از آب باشد و ارز چند نرخی وضعیت همین خواهد بود.
تنها راه سؤاستفاده تبانی با فروشنده یا گرفتن ارز با اسناد ساختگی و چند برابر ارزش محموله. در واقع از اول چند برابر ارزش محموله ارز گرفته اند. بخشی را به فروشنده داده و بخشی را در بازار فروخته اند. احتمال دیگر این است که وارد کننده به رحمت خدا رفته و مال بی صاحب هم تو گمرک مونده. به نظرم گمرک هم مقصر است.ذ
ارز دولتی یعنی رانت و فساد. به هر قیمتی ارز باید تک نرخی باشد
سلام این یک جنایت دسته جمعی است 320000*100000=32000000000 پشت پرده دستهای زیادی هست پول کمی نیست
تقصير آمريكا و اسراييل هست...
مسئولین دلسوز چه زود متوجه شدند
بابا یه وام از بانگ میگیری دویستا ازت مدرک میخوان ....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل