بازدید 32493
وزیر دولت اصلاحات در گفت‌وگو با «تابناک»

اطرافیان روحانی برای حضور او در جایگاه جانشینی رهبری برنامه‌ریزی می‌کردند / از ترس تکرار احمدی‌نژاد به سمت روحانی رفتیم/ به‌‌خاطر حمایت از روحانی از مردم عذرخواهی و پیشنهاد استعفای رئیس‌جمهور را مطرح کردم

صوفی افزود: اطرافیان آقای روحانی بحث جانشین رهبری را برای او در نظر داشتند و روحانی را یکی از کاندیداهای جایگزین رهبری می‌دانستند؛ بنابراین این برداشت صورت گرفته بود که دیگر آقای روحانی هیچ احتیاجی به رای مردم و اصلاح طلبان ندارد، اما همراهی و همدلی جناح رقیب را برای رسیدن به این هدف لازم داشتند؛ بنابراین، عملکرد دولت و انتصابات حزبی شد و دیگر از شایسته سالاری...
کد خبر: ۱۰۳۱۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸ 01 February 2021

پیروزی تدبیر و امید هاشمی و خاتمی؛ چه شد که رای روحانی 3 روزه 5 برابر شد؟ |  سایت انتخاب

وزیر دولت اصلاحات با بیان اینکه از ترس تکرار احمدی نژاد به سمت روحانی رفتیم، گفت: اصلاح طلبان در سال ۹۲ و پس از آن در سال ۹۴ کاملا سلبی رفتار کردند تا روند مدیریتی دوران محمود احمدی نژاد ادامه نیابد.

به گزارش «تابناک»؛ «توبه سیاسی» این عنوانی بود که صادق خرازی، دیپلمات باسابقه اصلاح طلب که حالا دبیرکلی یکی از احزاب اصلاح طلب به نام «ندای ایرانیان» را بر عهده گرفته در ششمین کنگره این حزب مطرح کرد.

تغییر رویکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در مقابل دولت روحانی

اصلاح طلبان که خود را تا دیروز ستون فقرات دولت حسن روحانی تعبیر می‌کردند، اکنون که در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، با سرعت معناداری در حال ایجاد فاصله سیاسی با روحانی و دولت او هستند تا در انتخابات ۱۴۰۰ بتوانند مجددا در نقش اسپایدرمن ظاهر شده و با در پیش گرفتن رفتار‌هایی نظیر دوگانه‌های جنگ و مذاکره، دوباره کرسی پاستور را از آن خود کنند.

«محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور ۴ بهمن ماه طی گفت و گویی خطاب به اصلاح طلبان گفته بود که «آن‌ها با نگاهی به گذشته ببینند قبل از این دولت چه شرایطی داشتند و فعالیت‌های آن‌ها در چه‌ حدی بود. این دولت همفکران آن‌ها را در استانداری‌ها و سمت معاونت وزیر به‌کار گرفت و امروز به‌ جای تشکر، طلبکار هم شدند و حرف‌های بی‌ربط می‌زنند و الآن که زمان انتخابات شده در پی یک‌سری حرف‌های بی پایه هستند.»

 

واعظی: خاتمی خیلی اصرار داشت اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت کنند

او گفته بود: «آن زمان نظرسنجی‌ها فاصله معناداری میان رأی روحانی و عارف را نشان می‌داد، روحانی جزو نفرات اول و دوم بود، بنابراین این خودشان و بیشتر از همه «سید محمد خاتمی» و دوستان آن‌ها بودند که تصمیم گرفتند عارف که دیگر شانسی برای رقابت نداشت، کنار برود.»

با «علی صوفی» وزیر دولت اصلاحات و دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات درباره اینکه چرا اصلاح طلبان از حمایت، به طلاق و اکنون توبه سیاسی رسیده اند، گفتگو کردیم که تاکید داشت، «اینکه اصلاح طلبان در سال ۹۲ به این نتیجه رسیدند تا از روحانی حمایت کنند مراحلی داشت.»

وزیر دولت اصلاحات تاکید کرد: اینکه گفته شود، چون اصلاح طلبان شانسی برای پیروزی نداشتند، سراغ آقای روحانی رفتند و تمام نظرسنجی‌ها حکایت از این داشت که روحانی پیروز است و اصلاح طلبان می‌خواستند سهمی ببرند، سخن غلطی است.

 

صوفی: کاندیدای سال ۹۲ اصلاح‌طلبان خاتمی بود نه روحانی

وی می‌گوید، در سال ۹۲ زمینه‌ای برای این فراهم نشده که اصلاح طلبان کاندیدای حداکثری خود را به صحنه بیاورند چرا که کاندیدای اصلی ما در سال ۹۲ آقای خاتمی بود و شرایط برای کاندیداتوری او فراهم نشد.

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات، «اکبر هاشمی رفسنجان»‌ی رئیس دولت سازندگی را گزینه دوم اصلاح طلبان برای حمایت در سال ۹۲ عنوان و تصریح کرد: اصلاح طلبان آقای هاشمی را قبول داشتند و آقای عارف هم بار‌ها اعلام کرده بود که اگر آقای هاشمی بیاید انصراف می‌دهم. البته اعضای ستاد آقای عارف از ایشان خواستند که تعجیلی برای انصراف صورت نگیرد و منتظر باشند تا ببینند که این شرایط به نفع آقای هاشمی تثبیت می‌شود یا خیر؛ بنابراین آقای عارف انصراف خود را به تعویق انداخت.

صوفی البته تاکید دارد که «محمدرضا عارف کاندیدای اصلاح طلبان نبود، بلکه کاندیدایی اصلاح طلب بود»؛ بنابراین با رد صلاحیت آقای هاشمی یک عده از اصلاح طلبان نظرشان این بود که فعالیت در انتخابات متوقف شود و فقط مردم را برای حضور در انتخابات دعوت کنیم و از کاندیدایی که در صحنه می‌مانند، حمایتی صورت نگیرد، اما حزب کارگزاران و کسانی که به هاشمی تمایل داشتند تاکید کردند باید فعالانه در انتخابات مشارکت کنیم.

 

چطور اصلاح‌طلبان به گزینه کناره‌گیری عارف و کاندیداتوری روحانی در سال ۹۲رسیدند؟

وی تصریح کرد: در نهایت جمع بندی بر این بود که اصلاح طلبان از صحنه رقابت‌های یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کنار نکشند، اما ارزیابی‌ها بر این استوار بود که تکثر کاندیدا سبب این دو نفر در چند روز باقی مانده به انتخابات حضور داشتند و اصلاح طلبان در آن زمان، چون نهاد تشکیلاتی نداشتند، ارزیابی این بود که تکثر کاندیدا باعث شکست آن‌ها خواهد شد.

وزیر دولت اصلاحات به همراهی خود با «محمدرضا عارف» در سفر‌های استانی تبلغیات انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ اشاره و خاطرنشان کرد: در سفر‌های استانی که با آقای عارف بودیم، شعار ائتلاف ائتلاف را می‌شنیدیم و فضا این بود که اصلاح طلبان باید روی یک کاندیدا ائتلاف کنند، آقای عارف مورد تایید آقای هاشمی بود؛ او به عنوان نیروی اصلاح طلب به صحنه آمده بود و مردم این‌ها را یک جریان می‌دانستند.

 

بنده هم از مردم عذرخواهی و هم پیشنهاد استعفای روحانی را مطرح کردم

صوفی با اشاره به اظهارات «صادق خرازی» مبنی بر اینکه«باید از رئیس‌جمهور اجاره‌ای که داشتیم، توبه کنیم و این وضع را ما به‌ وجود آوردیم» گفت: اینکه باید خود را آسیب شناسی و نقد کنیم، کاملا درست است و بارها به طرق مختلف از مردم هم عذرخواهی شده و البته بنده هم بحث استعفای آقای روحانی را مطرح کردم که از سوی اصلاح طلبان با عکس العمل هایی مواجه شدم.

وی با بیان اینکه با رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی کاندیدای حداکثری اصلاح طلبان تمام شد در پاسخ به این که آقای هاشمی اما اصلاح طلب نبود، گفت: بله؛ آقای هاشمی کاندیدایی اصلاح طلب نبود بلکه فراجناحی بود اما گرایش اصلاح طلبانه داشت.

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با بیان اینکه آقایان روحانی و عارف کاندیدای حداکثری اصلاح طلبان نبودند، گفت: اصلاح طلبان می خواستند فعالیت انتخاباتی خود در سال ۹۲ را متوقف کنند؛ اما برای دفاع از انقلاب، میهن و دین یعنی سه عنصری که جوان های ما برای آن جانشان را دادند، صحنه رقابت ها را ترک نکردیم.

با روی کار آمدن احمدی نژاد دین در معرض خرافه‌گرایی قرار

صوفی افزود: انقلاب بدون حذف نیروهای انقلابی دیگر معنا ندارد و این اندیشه در جان نیروهای انقلاب وجود دارد و در سال 84 شاهد این مساله بودیم که با روی کار آمدن «محمود احمدی نژاد» دین در معرض خرافه گرایی قرار گرفت و با قطع نامه های متعدد سازمان ملل میهن و کشور در معرض خطر بود.

به گفته وی، در سال ۹۲ این احساس وجود داشت که اگر یکی در جهت احمدی نژاد برای ادامه راه پیروز انتخابات شود دیگر فاتحه همه چیز خوانده است.

از ترس تکرار احمدی نژاد به سمت روحانی رفتیم

وزیر دولت اصلاحات با بیان اینکه از ترس تکرار احمدی نژاد به سمت روحانی رفتیم، گفت: اصلاح طلبان در سال ۹۲ و پس از آن در سال ۹۴ کاملا سلبی رفتار کردند تا روند مدیریتی دوران محمود احمدی نژاد ادامه نیابد، چون با منافع، حفظ و بقای کشور در تعارض بود؛ بنابراین نظرمان این بود با استراتژی سلبی اجازه ندهیم این روند ادامه پیدا کند و این ما را به مشارکت بدون قید و شرط در انتخابات کشاند.

اصلاح طلبان در سال ۹۲ از ناطق نوری هم خواسته بودند نامزد شود

صوفی با بیان اینکه در سال ۹۲ حتی برخی از اصلاح طلبان می‌خواستند ناطق نوری هم نامزد شود، گفت: آقای روحانی مورد قبول حزب کارگزاران سازندگی و مرحوم هاشمی رفسنجانی بود و از آن سو عارف هم در صحنه حضور داشت؛ بنابراین مقرر شد خاتمی و شورای مشورتی ایشان سازو کاری برای رسیدن به کاندیدای واحد طراحی کنند که نظرسنجی در دل این ساز و کار بود.

وی ادامه داد: طبق نظرسنجی‌ها آقای روحانی ۱۳ درصد و آقای عارف ۱۱ درصد رای داشتند؛ بنابراین اختلاف معناداری وجود نداشت، ضمن اینکه آقای عارف به دلیل نزدیک بودن نتیجه نظرسنجی تشکیک کرد و گفت، این گونه نیست که روحانی جلوتر از من باشد. البته در بعضی نظرسنجی‌ها هم عارف از روحانی جلوتر بود.

نظر هاشمی و خاتمی در انتخابات سال ۹۲ چه بود؟

فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: در نظرسنجی‌ها آقایان روحانی ۳ تا ۳ و نیم میلیون و عارف ۲ تا ۲ و نیم میلیون رای داشتند؛ بنابراین اصلاح طلبان و آقایان خاتمی و مرحوم هاشمی همه به این نتیجه رسیدند که در راستای استراتژی سلبی باید حمایت جدی از یکی از این نامزد‌ها صورت گیرد؛ بنابراین نظرسنجی‌ها به گونه‌ای نبود که حکایت از پیروزی قطعی حسن روحانی داشته باشد.

صوفی بر این باور است؛ مواضعی که آقای روحانی در دوره نخست دولت خود داشت کاملا مورد قبول اصلاح طلبان بود؛ بنابراین او در سال ۹۶ کارنامه قابل قبولی از طرف اصلاح طلبان و مردم داشت و همه از روحانی دفاع می‌کردیم که بعضی از دوستان ما قائل به اینکه در کنار روحانی کاندیدای سایه‌ای باشد هم نبودند و می‌گفتند این ممکن است آقای روحانی را تضعیف کند.

 

خاتمی بر حضور کاندیدای سایه در سال ۹۶تاکید داشت

وی در همین خصوص به سرمقاله «آذر منصوری» مبنی بر «کاندیدای سایه اشتباه استراتژیک اصلاح طلبان» در یکی از روزنامه‌های اصلاح طلب اشاره و تصریح کرد: آقای خاتمی تاکید داشت که در انتخابات ۹۶ یک کاندیدای در سایه باید کنار روحانی باشد؛ بنابراین، بعضی از دوستان با آقای جهانگیری صحبت و ایشان را قانع کردند که به صحنه بیاید.

وزیر دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه «محمود واعظی» (رئیس دفتر رئیس جمهور) نقش تخریبی خود را بعد از انتخابات سال ۹۶ شروع کرد، گفت: آقای واعظی از وزارت ارتباطات کنار رفت و به دفتر رئیس جمهور آمد، چون کاملا معلوم است که رئیس دفتر رئیس جمهور حلقه وصل وزرا با رئیس جمهور است.

 

نقش جهانگیری در دولت دوم روحانی با آمدن واعظی بسیار کمرنگ شد

صوفی همچنین به نقش معاون اول و وظایف او در ریاست جمهوری اشاره و تصریح کرد: معاون اول رئیس جمهور ماموریت رسمی هماهنگی دولت است و در غیاب رئیس جمهور کشور را اداره می‌کند. نقش جهانگیری در دولت اول پر رنگ بود و در تصمیمات حضور داشت. در دولت اول اکثر مسئولان با گرایش اصلاح طلبی انتخاب می‌شدند و اقای روحانی موضع حزبی نداشت.

وی یادآور شد: در سال ۹۴ آقای واعظی برای کاندیدای میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی که در ابتدای سال ۹۵ برگزار شد یک نشستی در سالن کتابخانه ملی برگزار کرد و صراحتا گفت، مردم از اصولگرایان و اصلاح طلبان خسته بودند و به اعتدال رای دادند که به جوک بیشتر شبیه بود.

 

ماموریت واعظی حذف جهانگیری بود

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با تاکید بر اینکه نقش واعظی در حذف جهانگیری پررنگ شد، گفت: ماموریت واعظی حذف جهانگیری بود. انتقاد اصلاح طلبان از سال ۹۶ و پیس از معرفی کابینه به مجلس کلید خورد، به عبارتی نخستین فاصله گذاری سیاسی با اصلاح طلبان از سوی روحانی و رفقای او در دولت آغاز شد.

توهم جانشینی رهبری برای روحانی را اطرافیان او ساختند

صوفی افزود: اطرافیان آقای روحانی بحث جانشین رهبری را برای او در نظر داشتند و روحانی را یکی از کاندیدای جایگزین رهبری می‌دانستند؛ بنابراین، این برداشت صورت گرفته بود که دیگر آقای روحانی هیچ احتیاجی به رای مردم و اصلاح طلبان ندارد، اما همراهی و همدلی جناح رقیب را برای رسیدن به این هدف لازم داشتند؛ بنابراین عملکرد دولت و انتصابات حزبی شد و دیگر از شایسته سالاری خبری نبود.

وی بر این باور است که تصمیمات دولت در بحث ارز، عدم تصمیم گیری درست و نابهنگام در بالا بردن نرخ بنزین و حوادث دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ سبب شد که شکاف دولت و ملت عمیق‌تر شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل