اختلاف دولت با مجلس؛ این‌ بار بر سر چهار عمل اصلی ریاضی!

سخنان تند رییس جمهوری درباره مصوبات کمیسیون تلفیق در بودجه ۱۴۰۰ با واکنش شدید تعدادی از نمایندگان مواجه شد تا جایی که نایب رییس دوم مجلس به رییس قوه مجریه هشدار داد که حق اهانت به مجلس شورای اسلامی را ندارد.
کد خبر: ۱۰۲۹۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲ 23 January 2021

سخنان تند رییس جمهوری درباره مصوبات کمیسیون تلفیق در بودجه ۱۴۰۰ با واکنش شدید تعدادی از نمایندگان مواجه شد تا جایی که نایب رییس دوم مجلس به رییس قوه مجریه هشدار داد که حق اهانت به مجلس شورای اسلامی را ندارد.

به گزارش «تابناک»؛ اختلاف دولت با مجلس رشته درازی دارد که ظاهرا تا پایان عمر دوره دولت دوازدهم نمی‌توان پایانی بر آن متصور شد؛ مهمترین اختلاف این روز‌های دو قوه مقننه و مجریه بر سر بررسی لایحه بودجه است؛ مجلس آن را غیر واقعی و غیر منطبق با واقعیات اقتصادی کشور می‌داند و دولت نظری خلاف آن دارد.

این بار رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت اول بهمن ماه درباره بودجه سال ۱۴۰۰ با اشاره به دوران نمایندگی‌اش در مجلس گفت: «نمایندگان محترم مجلس بدانند بودجه جای ادبیات سیاسی نیست، بلکه جای اعداد و ارقام و محاسبه و قانونگذاری برنامه سال آینده و حساب و کتاب است. بودجه جای شعار نیست که حالا من شعار بدهم و آن یکی شعار بدهد. من بلدم این شعار‌ها را جواب بدهم، ولی اصلا مردم این چیز‌ها را از ما نمی‌خواهند، بلکه مردم بودجه خوب، زندگی بهتر و معیشت بهتر می‌خواهند.»

او با اشاره به فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت روزانه در بودجه آینده افزود: «ما این دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را گذاشیم، چون خواستیم به دنیا اعلام کنیم فشار حداکثری و تحریم شکست خورده است. ماحصل فروش دو میلیون و ۳۰۰ بشکه نفت در بودجه ۱۹۹ هزار میلیارد تومان بوده و آقایان آمدند آن را یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت کردند، اما رقمش ۲۳۰ هزار میلیارد تومان شده است؛ یعنی یک چشم بندی عجیبی انجام گرفته و نفت کم شده، اما پولش بیشتر شده است! در تاریخ این چشم بندی سابقه ندارد. هر کسی که ۴ عمل اصلی را بلد باشد، می‌تواند محاسبه کند که چکار کرده اید. ما دلار را در بودجه بین ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان محاسبه کردیم، اما شما دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ حساب کردید. شش هزار تومان ارزش پول ملی را کم کردید تا حساب و کتابتان جور شود. دم خروس اینجا بیرون می‌زند.»

استفاده رییس جمهوری از این لحن و ادبیات نسبت به مجلس شورای اسلامی، با انتقاد وکلای ملت روبه رو شد؛ آن‌ها از طریق تذکر در صحن علنی، یا انتشار مواضع خود در توییتر یا مصاحبه با رسانه‌ها به اظهارات رییس قوه مجریه واکنش نشان دادند و آن را زیر سوال بردند.

در این باره محمدباقر قالیباف، رییس مجلس یادآور شد: «مردم هفت سال نتیجه بودجه به اصطلاح کارشناسی این دولت را دیده‌اند که منفعت را دلال‌ها و رانت‌خوار‌ها برده‌اند و گرانی و بیکاری، سهم مردم شده است. ‏چرا عصبانی شده‌اید از اینکه مجلس می‌خواهد بودجه را به نفع مردم اصلاح کند و عواید نورچشمی‌ها را شفاف به بهبود معیشت مردم اختصاص دهد؟»

موضوعی که مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه به گونه‌ای دیگر آن را بیان کرد و گفت: «جناب آقای روحانی! ‏ظاهراً مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر حذف ارز رانتی اینقدر ناراحت‌تان کرده که چهار عمل اصلی را هم درست انجام نمی‌دهید؟! ‏مگر این رانت‌ها به کدام نورچشمی‌ها می‌رسیده که اینچنین برآشفته شدید؟!»

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس نیز با یادآوری این نکته که کسی حق اهانت به نمایندگان و مجلس را ندارد، تاکید کرد: «کسانی که ادعا می‌کنند خیلی بلدند و باسوادند، این وضع را برای مردم بزرگ ایران به وجود آورده‌اند؛ لذا رئیس جمهور حق نداشت در جلسه امروز هیأت دولت به مجلس اهانت کند.»

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس نیز گفت: «آقای روحانی نمایندگان مجلس در کلاس اول چهارعمل اصلی را این گونه آموختند که از جیب رانت خواران تفریق کرده و در جیب مردم جمع کنند، بر عکس شما و برخی از اعضای دولت که از جیب مردم تفریق کردید و در جیب عده خاص جمع نمودید.» محسن دهنوی دیگر عضو هیات رییسه هم تاکید کرد: «ما به فرموده امام‌مان عمل می‌کنیم و در برابر توهین‌های رئیس جمهور به قوه مقننه، سکوت وحدت‌آمیز در پیش می‌گیریم ‏اما می‌دانیم "هر کسی چهار عمل اصلی را بلد باشد و کلاس دوم دبستان باشد، می‌تواند محاسبه کند" که در زمان شما دلار ۶ برابر و مسکن ۷ برابر شده است.»

همچنین عبدالحسین روح الامینی، نماینده تهران خطاب به رییس جمهوری گفت: «آقای روحانی مردم چهارعمل اصلی را از نو یاد گرفتند: ‏ارزش پول ملی کم شد، ‏قیمت‌ها اضافه شد، ‏همه چیزمان (حتی آب خوردن) ضرب در برجامی شد که صفر بود و منافع عمومی، خصوصی تقسیم شد.»

علیرضا عباسی نماینده کرج نیز اظهار کرد: «با ۴ عمل اصلی که رئیس دولت آموخته است، بودجه‌ای را به مجلس فرستاده تا با رد شدن در مجلس بهانه برای سرپوش گذاشتن روی ناکارآمدی‌هایشان به دست دولت بیفتد. ‏رفتار عاقلانه مجلس، تمام محاسبات دولت را به هم ریخته که این گونه رئیس دولت برآشفته شده است.»

احمد راستینه، نماینده کرمانشاه انتقاد خود را در قالب طرح یک سوال ریاضی از رئیس جمهوری پرسید و گفت: «‏شورای حقوق و دستمزد اجازه داده مجموع مجاز همه دریافتی‌ها تا سه برابر ۷ برابر حداقل حقوق و دستمزد باشد. ‏مجلس به جای ۲۱ برابر با پرداخت حداکثر ۱۵ برابر موافقت کرد. ‏سوال: آقای روحانی با محاسبه عدد این معادله، اثرش بر حقوق‌های نجومی‬ را بگویید؟»

با توجه به اینکه مجلس از هفته آینده وارد بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ می‌شود، انتظار می‌رود در فرصت باقی مانده نشست مشترکی بین دولت و مجلس حداقل برای حل اختلاف نظر‌های اساسی درباره بودجه تشکیل شود تا به جای کشیده شدن انتقادات به سطح جامعه، مشکلات را از طریق گفت‌وگو حل کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۶
کاملاً حق با مجلس است
همه فهمیدن دولت از عمد دارد بودجه را سیاسی می بندد البته امسال و سال‌های قبل هم بوده ولی برای سال آینده به سیم آخر زده
فقط شعار از هر دو طرف .....
نهایت کارشکنی اصولگرایان انتقاد و ایراد اگر پشتش دلسوزی ومنطق باشد ایرادی ندارد اصلاح طلبان منفعل هم که مثل همیشه بی اختیار
الان حدود هفت سال و اندی از اون قول شما بابت حل مشکلات کشور در صد روزه اول دولتت گذشته و شما هنوز که هنوزه اندر خم یک کوچه اید ناسلامتی بیست و سه میلیون رای داشتی چیکار کردی برای این ملت فلک زده؟


بابا بس کن به پیر به پیغمبر ما خائن نیستیم
جواب شکم های گرسنه خانواده ها رو کی میخواد بده؟



ما هشت سال جنگ در بدترین شرایط رو داشتیم ولی این بدبختی رو که شما زحمت شو کشیدی بوجود اوردی رو نداشتیم



ضمنا مجلس با هر مقدار رایی که داشته باشه در راس امور است اینو اگه نمیدونی بدون
قالیباف فقط در مورد شفافیت و رانت و صداقت صحبت نکنه.
بین علما اختلاف افتاد.
اداره مملکت هم شده خاله بازی
خدابیامرزه پدر هرکی این حرفو پیش کشیده یه امتحان جدول ضرب بگیرید از مسئولین ببینیم اصلا چند چندیم
واقعا آدم خجالت میکشه بگه اینا نماینده مجلس و نماینده دولتن.همه چی شده بچه بازی
تابناک.اینهانماینده ملت نیستندومیخواهندمردم راقربان دعوای سیاسی وجناحی کنندچراچوب لای چرخ دولت میگذارند.دولت منتخب ملت است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
مجلس هم منتخب مردم است.
با کیا شدیم ۸۰ میلیون؟
آقای رئیس جمهور درست می گویید که با شعار نمی شود درست بودجه بعد آقای روحانی همت تلاش خود را کرد کسانی که تحریم ها را کاغذ پاره حساب کردند ارزش پول ملی را پایین اوردند نه دولت روحانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
معلوم نیست از این دولت بهت چی رسیده که چشمتو روی حقایق بستی.
کشورهای زیاد هم کار سختی نیستا.در حد همسن بازیهای بچگانه است
نمایش های قبل از انتخابات
نمایش های قبل از انتخابات
نمایش های قبل از انتخابات
این مشکلاتی که امروزه در کشور به وجود آمده نتیجه عمل این مسئولین به اصطلاح مردمی که تنها هدفشان تکیه بر کرسی ریاست هستش. اقتصاد کشور را به نابودی کشانده اند و مردم به خصوص قشر متوسط به پایین جامعه بالاجبار در حال تحمل سومدیریت این آقاییون می باشند . ........ و تنها صحبتی که این آقایون بر زبان می آورند تنهال همین جمله است آمریککا مشکلات را به وجود اورده و ما بی تقصیر هستیم.......
در این زمینه حق با روحانی است چون چه جور مجلس هم سهم فروش نفت را کم کرده و هم درامد حاصله را با بی ارزش کردن پول ملی افزایش داده است؟
رییس جمهور درست میگه
اگر دلاررو بگیرید ۱۷۵۰۰اگر‌روزی ۶میلیون هم نفت فروش بره کف دلار همین ۱۷۵۰۰خواهد بود
برای قضاوت میان سواد دولت و مجلس انقلابی کافی است به توئیت ها و مصاحبه های پر شمار نمایندگان مروری کرد تا سطح سواد را دریافت!
با اینکه اصلا دل خوشی از روحانی ندارم، ولی این مجلس در این چند ماه فقط یک مورد کار درست و کارشناسی خود را نام ببرد. خدا وکیلی آدم خجالت میکشه از رفتارهای و شعارهای پوپولیستی اونها
نماینده ای که با سه چهار هزار رای به مجلس اومده هرروز به دولت و رییس جمهور توهین می کنند ولی کسی حق نداره به آقایون بگه بالای چشمت ابرو ,به قول نماینده ای که دست بزن داره چقدر نازک نارنجی شدین !!!
خالا فعلا از دستپخت هم نوش جان کنید تا بعد ببینیم چه می شود .
رئیس جمهئور حق دارد عصبانی شود جون دیگر با دلار نمی تواند بازی کند حالا مجلس باید جلوی ریخت و پاش سکه ها را بگیرد چون وقتی از در بیرون روند از پنجره داخل می شوند
دعوای مجلس اقلیتی با دولت بی بخار، فقط جنگ زرگری برای انتخابات 1400 است و بس. لطفاً از مردم این وسط مایه نذارید
این دیگه آخر بدبختیه
دعوای رئیس جمهور با مجلس سر قیمتی که هیچکدومش واقعی نیست
یعنی دعوا سر هیچیه
اینو کجای بدبختییامون جاش بدیم
چه کسی می گوید ارزش پول ملی کم شده است. اقای روحانی با یک معجزه ارزش پول ملی را در هفت سال به یک دهم کاهش داده است و حالا مدعی است که مجلس ارزش پول ملی را می خواهد کاهش دهد . گرفتن دلار 4200 تومانی و فروش ا نتا بیش از 30 هزارتومان در دهان دولتیها و وابستگانشان مزه کرده است و حاضر نیستند از ان دل بکنند. مردم که از دلار 4200 تومانی جز فقر و تورم ثمری ندیدند.
خوب شما ۳۱ هزار میلیارد رو در بودجه جهت کدام ارگان ها هزینه قرار است بکنید اسم ببرین !!!!
دلار ۳ تومن شد ۳۰ تومن در این دولت فخیمه، خب راست میگه روحانی!! علم اقتصاد را از نوبخت و جهانگیری یاد بگیرید.
۲۱ برابر حداقل حقوق باعث فاصله فاحش طبقاتی میشه، همون ۷ براّر حداقل حقوق معقوله نه بیشتر.
پاسخ ها
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
ما مردم ایران حتی اعتراض کردن هم بلد نیستیم به جای اینکه به حقوق های بسیار کم اعتراض کنیم به حقوق های به اصطلاح بالا اعتراض می کنیم یعنی معتقدیم یک چشم از من کور کنید دو چشم از دیگران و الا سقف حقوق 33 میلیون که شش میلیون آن هم برای مالیات کسر می شود و می ماند 27 میلیون به عبارتی 1000 دلار، حقوق یک کارگر ساده در کشورهای حوزه خلیج فارس هم نیست!!!0
هر دولت دروغ میگه
هم مجلس
جفتشون اصلا به مردم اهمیت نمیدن
نمایندگان راست نمی گویند چون اگر راست می گفتند بودجه نهاد های غیر مولد که از بودجه های کلان برخوردار هستند را کسر می کردند! جنگ بر سر تقسیم بودجه بین خودشان است ک
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر