بازدید 21644
پیمانه اقتصادی

نحوه محاسبه مالیات بر حقوق‌ها در سال آینده مشخص شد/ کاهش بیش از ۳ هزار تومانی دلار در دی ماه/ ادامه ریزش شدید بیتکوین/ امیدواری هند به واردات نفت ایران در دوران بایدن

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پربیننده‌های بورس کدامند؟ کسانی که مردم را به بورس دعوت کردند پای کار بایستند، بورس‌های آمریکا و آسیا صعودی ماندند، دلار پایین آمد، عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام به چین شد و نوسان قیمت سکه در کانال ۱۰ میلیون تومانی را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۲۹۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰ 22 January 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون پربیننده‌های بورس کدامند؟ کسانی که مردم را به بورس دعوت کردند پای کار بایستند، بورس‌های آمریکا و آسیا صعودی ماندند، دلار پایین آمد، عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام به چین شد و نوسان قیمت سکه در کانال ۱۰ میلیون تومانی را در بر دارد.

نحوه محاسبه مالیات بر حقوق ها در سال آینده مشخص شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس در نشست خبری در تشریح مصوبات این کمیسیون گفت: کمیسیون تلفیق پیشنهاد دولت برای افزایش ۲۵ درصدی حقوق و مزایای کارکنان دولت را برای سال آینده تصویب کرد، اما سقف پرداخت حقوق مدیران را از آنچه دولت پیشنهاد کرده بود کاهش داد. وی ادامه داد: نمایندگان سقف حقوق را از ۲۱ برابر حداقل حقوق که پیشنهاد دولت بود به ۱۵ برابر حداقل حقوق کاهش دادند، البته کارانه پزشکان مشمول این بند نیست. سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با بیان اینکه سقف پاداش بازنشستگی ۴۷۵ میلیون تومان تعیین شد، اظهار کرد: سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولت به استثنای اعضای هیات علمی و قضات ۴ میلیون تومان تعیین شد. زارع با اشاره به نحوه دریافت مالیات از حقوق‌ها بیان کرد: از حقوق بین ۴ تا ۸ میلیون تومان ۱۰ درصد، حقوق بین ۸ تا ۱۲ میلیون تومان ۱۵ درصد، حقوق ۱۲ تا ۱۸ میلیون تومان ۲۰ درصد، حقوق ۱۸ تا ۲۴ میلیون تومان ۲۵ درصد، حقوق ۲۴ تا ۳۲ میلیون تومان ۳۰ درصد مالیات اخذ خواهد شد و مازاد بر ۳۲ میلیون تومان حقوق هم باید ۳۵ درصد مالیات پرداخت کند.

پربیننده های بورس کدامند؟

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای لیزینک پارسیان، ایران‌خودرو، صنعتی زر ماکارون، ایران ترانسفو، ملی صنایع مس ایران و سایپا در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

در هفته‌ای که گذشت فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، سایر واسطه‌گری‌های مالی، عمده فروشی، چند رشته‌ای صنعتی، استخراج کانه‌های فلزی، فرآورده‌های نفتی، پیمانکاری صنعتی، فلزات اساسی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، چاپ، خودرو و قطعات، سرمایه‌گذاری‌ها، بیمه و بازنشستگی و فنی و مهندسی بالاترین درصد بازدهی را داشتند. همچنین نماد مخابرات، استخراج نفت و گاز جز اکتشافات، شیمیایی، سیمان، آهک و گچ، محصولات چوبی، رایانه، دارویی، لاستیک و پلاستیک، قند و شکر، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، صنایع غذایی به‌ جز قندو شکر، منسوجات، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، محصولات کاغذی، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، خرده‌فروشی، سایر حمل و نقل، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط، وسایل ارتباطی، زراعت و خدمات وابسته، کانی غیرفلزی، ماشین‌آلات و تجهیزات، انبوه سازی املاک و مستغلات، اطلاعات و ارتباطات، استخراج زغال سنگ، دستگاه‌های برقی، محصولات فلزی، محصولات کامپیوتری، الکتریکی و نوری، هتل و رستوران، کاشی و سرامیک، استخراج سایر معادن، محصولات چرمی از جمله نمادهایی بودند که بازدهی منفی را در بازار ثبت کردند.

کسانی که مردم را به بورس دعوت کردند، پای کار بایستند

نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که در کشور ما فولاد، قیر، سیمان و بورس روال عادی ندارد، تصریح کرد: بعضی فکر می‌کنند ما با بورس مشکل داریم ما چه مشکلی داریم؟ کسانی که مردم را به بورس دعوت کردند پای کار بایستند و توپ را در زمین مجلس نیندازند.

بورسهای آمریکا و آسیا صعودی ماندند

بر خلاف بورس های اروپایی، روند صعودی بورس های مهم در آسیا و آمریکا ادامه یافت.

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۰۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۱ هزار و  ۲۰۱.۶۳ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۰۱ درصد صعود تا سطح ۳۸۵۱.۹۶ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۴۷ درصد افزایش در سطح ۱۳ هزار و ۵۲۰.۲۳ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۳۷ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۷۱۵.۴۲ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۱۱ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۹۰۶.۶۷ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقبگرد ۰.۶۲ درصدی در سطح ۵۵۹۰.۷۹ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۰۰ درصد پایین رفت و به ۸۱۲۲.۱۰ واحد رسید.

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۸۲ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۷۵۶.۸۶ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۱۲ درصد پایین رفت و در سطح ۲۹ هزار و ۹۲۷.۲۶ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۱.۶۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۵۶۴.۹۷ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۷۹ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۸۲۳.۷۱ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)  

دلار پایین آمد

روند نزولی دلار برای سومین روز متوالی ادامه یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۵ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۲۴۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲۷ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

کاهش بیش از ۳ هزار تومانی دلار در دی ماه

روند ماهانه بازار ارز در دهمیمن ماه سال نشان از افت معنادار شاخص ارزی دارد. به گونه‌ای که با کاهش انتظارات تورمی و ریسک‌های غیراقتصادی، شاهد عقب نشینی چند کاناله دلار بودیم. بر این اساس نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در آخرین روز دی ماه به رقم ۲۱۷۹۰ تومان رسید و نسبت اولین روز دی ماه، بیش از ۳۶۰۰ تومان ارزان‌تر شد. همچنین هر یورو در این مدت، از رقم ۳۱۰۰۰ تومان در اولین روز دی ماه به رقم ۲۶۳۰۰ تومان در آخرین روز دی ماه رسید.

نوسان قیمت سکه در کانال ۱۰ میلیون تومانی

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز (پنجشنبه) با افزایش ۱۵۰ هزار تومانی نسبت به روز چهارشنبه (اول بهمن) ۱۰ میلیون و ۴۵۷ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۲۹۷ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم در برابر دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شد. علاوه بر این، دربازار طلا نیز نرخ هرگرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۲ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۵۰۰ هزارتومان رسید.

ادامه ریزش شدید بیتکوین

ارزش بازار بیتکوین تنها طی یک روز بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت. 

بروزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی)

۱- بیتکوین

قیمت: ۳۱ هزار و ۵۷۳.۵۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۸.۸۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۹.۱۶ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۱۹۰.۲۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۸.۹۳ درصد کاهش 

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۷۴ درصد افزایش

۳- لایت کوین

قیمت: ۱۳۲.۷۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۸.۴۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۰۹ درصد کاهش

۴- بیتکوین کش

قیمت: ۴۳۷.۹۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۰.۲۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۷.۰۴ درصد کاهش

۵- مونرو

قیمت: ۱۳۷.۰۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۹.۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۸.۱۲ درصد کاهش

۶- میکر

قیمت: ۱۲۱۲.۹۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۹.۶۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۱.۳۳ درصد کاهش

۷- دش

قیمت: ۱۰۴.۵۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۱.۵۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۱.۰۹ درصد کاهش

۸- زد کش

قیمت: ۸۸.۲۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۷۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۰.۰۶ درصد کاهش

عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام به چین شد

راشاتودی: عربستان در یک رقابت سخت با روسیه، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام به چین شد. سال گذشته سعودی‌ها این جایگاه را از دست داده بودند. سال ۲۰۱۹ روسیه به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام به چین از عربستان پیشی گرفته بود. بر اساس آمار‌های گمرک چین عربستان روزانه ۱.۶۹ میلیون بشکه نفت خام به چین صادر کرده است که رشد ۱.۹ درصدی را نشان می‌دهد. به گزارش فارس، امروزه بسیاری از کشور‌ها صادرات نفت خام را برای اقتصاد کشور مناسب نمی‌دانند و در جهت فراوری نفت خام و صادرات آن با ارزش افزوده بالا هستند. بر اساس آمار‌های گمرک و ارزیابی رویترز، صادرات روسیه به چین در سال ۲۰۱۹ از عربستان پیشی گرفته و میانگین روزانه به ۱.۶۷ میلیون بشکه رسیده بود. عربستان سال گذشته صادرات نفت خام خود را به جهان به شدت افزایش داده و صادرات به چین را نیز ۴۷ درصد تقویت کرده بود و همین عاملی شد که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین شود. در سال ۲۰۲۰ عراق سومین کشور بزرگ صادرکننده نفت خام به چین بود و برزیل در جایگاه چهارم قرار گرفت. همچنین عراق برای خرید محصولات پالایشگاهی چین در بهار و تابستان که قیمت‌ها به شدت کاهش می‌یابد سرمایه‌گذاری کرده است. بر اساس گزارش ها، چین میزان واردات نفت خام از آمریکا را نیز سه برابر کرده و به ۳۹۴ هزار بشکه در روز رسانده است. بر اساس آمار‌های رویترز، علی رغم صادرات زیاد نفت خام آمریکا، خرید کشور چین از محصولات انرژی آمریکا، تنها ۳۸.۷ درصد رشد کرده و به رقم ۲۵.۳ میلیارد دلار رسیده است.

امیدواری هند به واردات نفت ایران در دوران بایدن

هند امیدوار است با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا که ممکن است تسهیل تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا را به دنبال داشته باشد، منابع واردات نفت را متنوع کند. به گزارش ایسنا، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ با اشاره به سیاست‌های وعده داده شده از سوی جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، گفت: برخی تغییرات ژئوپلیتیکی در پیش است. وزیر نفت هند اظهارات ماه گذشته خود را مجددا تکرار و تاکید کرد این کشور به عنوان سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان تمایل دارد فرصت‌های بیشتری برای متنوع کردن منابع واردات نفت شامل ازسرگیری واردات نفت ونزوئلا و ایران در دوران بایدن داشته باشد. دولت ترامپ از سال ۲۰۱۸ صادرات نفت ایران و ونزوئلا را با هدف قطع درآمد‌های نفتی این دو کشور هدف تحریم قرار داد. اما بایدن وعده داده که به مسیر دیپلماسی با ایران بازخواهد گشت و توافق هسته‌ای را احیا می‌کند.

پس از این که تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا در سال ۲۰۱۹ تشدید و شامل کسانی شد که نفت از این کشور‌ها وارد می‌کنند، هند در ماه می سال ۲۰۱۹ واردات نفت از ایران را متوقف کرد و خرید نفت ونزوئلا را به میزان قابل توجهی کاهش داد. شرکت ریلاینس اینداستریز که بزرگترین پالایشگاه در هند و جهان را دارد، خرید نفت ونزوئلا را در ژوئن سال ۲۰۲۰ متوقف کرد. این شرکت تنها شرکتی نبود که به دلیل نگرانی از مجازات آمریکا، خرید نفت ونزوئلا را متوقف کرد. شرکت نایارا انرژی هم خرید نفت از این کشور آمریکای جنوبی را متوقف کرد و در عوض به خرید نفت کانادا، کویت و اکوادور پرداخت.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
خدایش یکی بگه این همه پول می گیرد باید وضع رفاهی جامعه این باشه!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
چقدر به فكر ملت هستند هنوز حقوق سال آينده رو تعيين نكردن مالياتشو تعيين كردند
از حقوق زیر خط فقر مالیات !
وقتی با حساب خودتون خط فقر شش هفت میلیون تومنه چطوری تصویب کردین که بالای چهار میلیون تومن شامل مالیات بشه؟؟؟
حقوق کارگران را نیز طبق سوابق کارمندان حساب کرده و مالیات دریافت کنید
سلام
با این حساب کسی که الان 10 میلیون حقوق می گیرد با احتساب 25 درصد افزایش و متعاقب آن 20 درصد مالیات عملا دریافتی اش می شود 9/975 میلیون تومان یعنی با اعمال این فرمول 25 هزار تومان کمتر از سال 99 حقوق می گیرد.
عجب قانون محیرالعقولی
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
سلام علی آقا
جهت اطلاع شما حقوق 10م امسال با 25 درصد افزایش میشه 12 م و 500 که بعد از کم کردن 4 م معافیت و محاسبه بقیه حقوق طبق جدول مالیاتی، کل مالیات
میشود: 1 میلیون و 100 هزار تومان و نه 2 میلیون و 525 هزار تومان شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
از ۴ تا ۱۰ میلیون ۱۰ درصد و مابقی دریافتی رو ۲۰ درصد مالیات میگیرند نه اینکه کل حقوق رو ۲۰ درصد بگیرند یعنی میشه یازده میلیون و جهار صد..ا
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
ممنون آقا امید
خط فقر رو همین امسال ۱۰ میلیون اعلام کردند ولی پرداخت مالیات حقوق سال بعد بالای ۵ میلیون حقوق!!!
. معنیش اینه فقرا مالیات بدن...
دقت كردين باعث گراني همين ماليات است اداره ماليات از مغازه دارها ماليات ميگيرد و 9 در صدهم ارزش اقزوده يعني من با زن و بچه هام كه ميخواهيم برويم ساندويچ يا چلوكبابي 9 درصد افزوده ذا هم بايد بدهم
از حقوق های نجومی بگیران هم با شفافیت مالیات بگیرید اگر توانستید
چرا سقف معافیت مالیاتی اعضای هیات علمب و قضات بالاتر هست و از طرفی تا ۳۲ میلیون هم ۱۰ درصد مالیات میدن؟!
قانون برای همه باید یکسان باشه
استثنا کردن پدر مملکت رو دراورده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
برای اینکه عضو هیات علمی باید فکر علم و پیشرفت علمی باشه بدون دغدغه
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
آقا یا خانم ناشناس که احتمالا هیات علمی هستی، اکثر این اعضای هیت علمی چند شغله هستند و چند تا حقوق میگیرند. بعدش هم دغدغه برای همه است. پس اینطوری باید بگن کارمندهم ، کار یک عضو هیات علمی را باید بدون دغدغه انجام بده. این که دلیل نشد آقایا خانم هیات علمی که ادعای سواد زیاد هم داری !!!این روزا اکثر آقایون یه جایی عضو هیات علمی هستن، معلومه به نفع خودشون قانون میگذارند
با افزايش حقوق ها از يك طرف و افزايش ماليات هاي پلكاني از سويي ديگر ، دولت پول را از اين جيب به جيب ديگرش مي گذارد و همزمان منت افزايش درآمد به كاركنانش مي دهد!!!! اين مسئولين باهوش مان اگر اين استعدادهايشان را در مسير پيشرفت مملكت و انجام وظايف شان خرج مي كردند ، الان ايران بهشت شده بود .
اگر قرار است مالیات بر حقوق تصاعدی باشد چرا مالیات بر درآمد چنین نباشد ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر