پالایش یکم چگونه سودده می‌شود؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: عوامل مختلفی از جمله شفاف سازی ارتباط وزارت نفت و اقتصاد منجر به سودده شدن سهام پالایش یکم می‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۹۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰ 21 January 2021

به گزارش بورس تابناک، همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که صندوق پالایش یکم در چه تاریخی عرضه شد و این که دولت چه مقدار تخفیف برای خریداران این سهام در نظر گرفت و در حال حاضر چه وضعیتی دارند، اظهار کرد: این صندوق اوایل شهریور شروع به پذیرنویسی کرد، بعد از اینکه سهام دولت در بانکی ها و بیمه ‌ها بازدهی خوبی به همراه داشت مردم آماده بودند تا در صندوق پالایش دوم مشارکت کنند.

وی افزود: در آغاز عرضه قرار بود وزارت نفت تخفیفی را که به خریداران خارجی نفت می‌دهد به شرکت‌های داخلی هم اختصاص بدهد، البته بحث‌هایی هم برای شفافیت اقتصاد پالایشی‌ها بود یعنی مشخص شود که ماهیانه چه نفتی را خریداری می کنند و چه فرآورده ای را به دولت می‌فروشند.

دارابی بیان کرد: وعده‌هایی هم در زمینه تخفیف ها داده و  این سهام با تخفیف ۳۰% درصدی عرضه شد تا جذابیت این صندوق‌ها بالا برود، صندوق‌های دارا هم متاسفانه، چون بازارگردان ندارد نزدیک شدن به خالص ارزش دارایی‌ها ممکن نیست و عرضه و تقاضا به درستی شکل نمی‌گیرد و در نتیجه باعث ضرر خریداران این سهام شد و در حال حاضر در ۵۰ درصد زیان قرار دارند که متاسفانه زیان بسیار سنگینی است و همچنان هم وضعیت اقتصادی پالایشگاها اعلام نمی‌شود که چه وضعیتی دارند.

دارابی با توجه به این که آیا دولت می‌تواند این درخواست (ارزان شدن نرخ خوراک پالایشگاهی) را قبول کند و این تصمیم قابلیت اعمال دارد؟ گفت: بله ارزان شدن نرخ خوراک پالایشگاهی قابلیت اعمال دارد؛ از این نظر که قرار بود تخفیف بیشتری متناسب با تخفیف‌هایی که به مشتریان خارجی داده می‌شود به پالایشگاه‌های داخلی هم داده شود، به هر حال دولت می‌تواند بسیاری از کارها را برای بازگشت اعتماد مردم به بورس انجام دهد.

دارابی در پاسخ به این سوال که آخرین باری که نرخ خوراک پالایشگاه‌ها تغییر کرد چه مقدار بود و این نرخ چگونه محاسبه می‌شود؟ بیان کرد: طبق قانون اصل ۴۴، پنج درصد نسبت به قیمت فوب خلیج فارس تخفیف دارند، این نرخ، بر اساس نرخ فوب خرید خلیج فارس محاسبه می‌شود.
 
دارابی در پاسخ به این سوال که دولت برای کاهش وجبران خسارت مردم در پالایش یکم چه کاری باید انجام دهد؟ گفت: مهم‌ترین کاری که دولت می‌تواند انجام دهد این است که روابط اقتصادی وزارت نفت و پالایشگاه‌ها را شفاف کند، صادرات و واردات نفت خام و فرآورده‌های پالایشگاهی توسط خود پالایشگاه‌ها صورت گیرد؛ جریان مالی پالایشگاه‌ها اصلاح شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: یعنی میزان و کیفیت نفت خام عرضه شده در پالایشگاه ها مشخص شود. همین موضوع باعث می شود که مردم پی به قیمت گذاری اقتصادی در سهامشان ببرند و از دستوری نبودن قیمت گذاری مطمئن شوند.

گفتنی است؛ چند هفته ای است که سهامداران پالایش یکم پویشی تحت عنوان (کمپین سرمایه‌گذاران صندوق پالایش یکم) تشکیل داده و به دنبال تخفیف در قیمت خوراک پالایشگاه ها برای بالا بردن ارزش این سهام در بورس هستند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر