بازدید 20803
آخرین تحولات خاورمیانه

امضای قرارداد فروش اف-۳۵ به امارات از سوی ترامپ همزمان با خروج از کاخ سفید / توافق مصر و قطر برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک / پیشنهاد مالی بن سلمان به فرانسه برای اتخاذ مواضع ضد ایرانی / تهدید آمریکا از سوی اسرائیل درباره برجام

امضای قرارداد فروش اف-۳۵ به امارات از سوی ترامپ همزمان با خروج از کاخ سفید، توافق مصر و قطر برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک، پیشنهاد مالی بن سلمان به فرانسه برای اتخاذ مواضع ضد ایرانی، تهدید آمریکا از سوی اسرائیل درباره برجام و واکنش زینب سلیمانی به پایان ترامپ، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۲۹۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 21 January 2021

بین الملل تابناک| تحولات خاورمیانه: امضای قرارداد فروش اف-۳۵ به امارات از سوی ترامپ همزمان با خروج از کاخ سفید، توافق مصر و قطر برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک، پیشنهاد مالی بن سلمان به فرانسه برای اتخاذ مواضع ضد ایرانی، تهدید آمریکا از سوی اسرائیل درباره برجام و واکنش زینب سلیمانی به پایان ترامپ، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

امضای قرارداد فروش اف-۳۵ به امارات از سوی ترامپ همزمان با خروج از کاخ سفید

دولت دونالد ترامپ قبل از تحلیف جو بایدن قرارداد فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات را هم امضا کرد.

به گزارش رویترز، امارات و دولت دونالد ترامپ که دیروز ریاست‌جمهوری‌اش به پایان رسید، قبل از مراسم تحلیف جو بایدن، چهل و ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا قرارداد فروش ۵۰ فروند جنگنده اف-۳۵ و نیز ۱۸ پهپاد نظامی را امضا کردند.

امضای قرارداد فروش اف-۳۵ به امارات از سوی ترامپ همزمان با خروج از کاخ سفید| توافق مصر و قطر برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک|پیشنهاد مالی بن سلمان به فرانسه برای اتخاذ مواضع ضد ایرانی| تهدید آمریکا از سوی اسرائیل درباره برجام

این قرارداد شامل جنگنده‌های اف-۳۵ و پهپادهای مسلح می‌شود که قبل از ترک کاخ سفید از سوی ترامپ امضا شد.

بایدن که امروز سوگند یاد کرد قبلا گفته بود، در فروش این جنگنده‌ها بازنگری خواهد کرد. این در حالی است که امارات از مدت‌ها قبل دنبال این جنگنده‌هاست و در ازای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی قرار است این جنگنده‌ها را به دست آورد.

توافق مصر و قطر برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک

وزارت خارجه مصر روز چهارشنبه از توافق این کشور و قطر برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک خود خبر داد.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، وزارت خارجه مصر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: در چارچوب عمل به تعهدات متقابل ذکر شده در بیانیه نشست العلا، امروز بیستم ژانویه، قاهره و دوحه دو یادداشت رسمی را با یکدیگر تبادل کردند که بر اساس آن دو کشور درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک خود به توافق رسیدند.

امضای قرارداد فروش اف-۳۵ به امارات از سوی ترامپ همزمان با خروج از کاخ سفید| توافق مصر و قطر برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک|پیشنهاد مالی بن سلمان به فرانسه برای اتخاذ مواضع ضد ایرانی| تهدید آمریکا از سوی اسرائیل درباره برجام

پیشتر خطوط هوایی قطر اعلام کرده بودند که از ۱۸ ژانویه سفرهای هوایی خود به مقصد مصر را با روزانه یک پرواز از سر می‌گیرند و از تاریخ ۲۵ ژانویه جاری نیز هر هفته دو پرواز به مقصد فرودگاه برج العرب در اسکندریه مصر خواهند داشت.

وزارت هواپیمایی مصر پس از آنکه حریم هوایی این کشور را نزدیک به سه سال به روی هواپیماهای قطری مسدود کرده بود، اخیرا تصمیم گرفت از تاریخ ۱۲ ژانویه حریم هوایی این کشور را به روی هواپیماهای قطری بازگشایی کند.

پیشنهاد مالی بن سلمان به فرانسه برای اتخاذ مواضع ضد ایرانی

منابع آگاه سعودی روز چهارشنبه گفتند، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در تماس تلفنی با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به وی پیشنهاد داده است که در ازای کمک مالی گسترده، از دولت سعودی حمایت کند.

این منابع به وبسایت سعودی لیکس گفتند که سخنان «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در روز یکشنبه گذشته در خصوص لزوم مذاکرات بر سر فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران، بازتابی از این تماس تلفنی بود.

امضای قرارداد فروش اف-۳۵ به امارات از سوی ترامپ همزمان با خروج از کاخ سفید| توافق مصر و قطر برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک|پیشنهاد مالی بن سلمان به فرانسه برای اتخاذ مواضع ضد ایرانی| تهدید آمریکا از سوی اسرائیل درباره برجام

وزیر خارجه فرانسه گفته است که احیای توافق هسته‌ای کافی نیست و لازم است تا گفت‌وگوهای سختی درباره فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی بالستیک ایران داشته باشیم.

به گفته این منابع، لحن فرانسه علیه ایران که نزدیک به موضع سال‌های اخیر آمریکا بود، با مواضع سال‌های اخیرش فاصله داشت، به طوری که پاریس همواره با انتقاد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، خواستار پایبندی به این توافق و عدم درگیر کردن دیگر مسائل می‌شد. اما تغییر ناگهانی موضع فرانسه پس از تماس تلفنی ماکرون و بن سلمان رخ داد.

منابع عربستانی همچنین گفتند، با کنار رفتن دونالد ترامپ، ولی‌عهد سعودی خود را در برابر مسائل داخلی و منطقه‌ای و حتی بین‌المللی تنها می‌بیند و با ارائه پیشنهاد مالی به ماکرون، تلاش کرده تا با جلب حمایت وی، تا حدودی جای خالی دونالد ترامپ را برای خود پر کند.

در ادامه این گزارش آمده است که محمد بن سلمان به ماکرون قول حمایت مالی از او و حزبش در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی را داده است. در حالی که امارات نیز قرار است از «مارین لوپن» رقیب ماکرون و از رهبران راست افراطی فرانسه حمایت کند.

ولی‌عهد سعودی همچنین به ماکرون گفته که حاضر است تمامی خسارات مالی فرانسه در پی شیوع ویروس کرونا را پرداخت کرده و همزمان قراردادهای گسترده‌ای برای خرید سلاح از فرانسه امضا کند.

محمد بن سلمان در مقابل از امانوئل ماکرون خواسته است تا موضع شدیدی علیه ایران اتخاذ کرده و دولت بایدن را برای عدم بازگشت به توافق هسته‌ای قانع کند. همچنین ماکرون باید با میانجی‌گری میان بن سلمان و جو بایدن، رضایت رئیس‌جمهور جدید آمریکا را برای چشم پوشی از پرونده «محمد بن نایف»، «جمال خاشقچی»، «سعد الجابری» و دیگر فعالان حقوق بشر زندانی و همچنین جنگ یمن، جلب کند.

تهدید آمریکا از سوی اسرائیل درباره برجام

در ادامه نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی از تصمیم دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، رسانه‌های اسرائیلی به نقل از تل‌آویو، دولت بایدن را تهدید کردند.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی بامداد پنجشنبه گزارش داد، تل‌آویو به دولت بایدن هشدار داده اگر به برجام بازگردد، ممکن است روابط دوجانبه به تیرگی بگراید.

امضای قرارداد فروش اف-۳۵ به امارات از سوی ترامپ همزمان با خروج از کاخ سفید| توافق مصر و قطر برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک|پیشنهاد مالی بن سلمان به فرانسه برای اتخاذ مواضع ضد ایرانی| تهدید آمریکا از سوی اسرائیل درباره برجام

این شبکه به نقل از «یک مقام بسیار عالی‌رتبه اسرائیلی» گزارش داد: «اگر بایدن برنامه اوباما (توافق هسته‌ای با ایران) را اتخاذ کند، ما دیگر هیچ حرفی با او نخواهیم داشت».

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» به نقل از این گزارش، مقام مذکور که نامش فاش نشد، از ارائه جزئیات بیشتر درباره این تهدید تل‌آویو علیه دولت بایدن خودداری کرد.

همزمان رسانه‌های عبری‌زبان نیز خبر دادند، بعد از تحلیف بایدن و به دست گرفتن زمام کاخ سفید توسط او، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قصد دارد یک‌سری جلسات مشورتی درباره ایران با حضور مقام‌های ارشد از وزارت جنگ، وزارت خارجه، ارتش، شورای امنیت داخلی و سازمان جاسوسی موساد برگزار کند.

شبکه ۱۲ همچنین گزارش داد که مبحث اصلی مورد گفت‌وگو در این جلسات، قرار است جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران باشد.

بایدن چندی پیش در مصاحبه با روزنامه «نیویورک‌تایمز» ضمن تشریح مواضع خود برای ماه‌های اولیه دولت احتمالی‌اش، گفته بود هنوز بر سر موضع بازگشت به برجام، به عنوان «نقطه شروعی برای مذاکرات آتی» و همچنین به شرط تبعیت مجدد ایران از محدودیت‌ها ایستاده است.

پیشتر، «گیلعاد اِردان» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل از شورای امنیت خواسته بود که به بهانه غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران، علیه تهران اقدام کند.

واکنش زینب سلیمانی به پایان ترامپ

حساب توییتری منتسب به «زینب سلیمانی»، فرزند حاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایان رژیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا واکنش نشان داده است.

در این پیام آمده است: «آقای ترامپ، تو پدرم را به این امید واهی که به نوعی قهرمان دیده شوی به قتل رساندی، حال آنکه او ژنرالی بود که پیروزمندانه جنگ علیه داعش و القاعده را رهبری کرد. اما تو در عوض، مغلوب، منزوی و درهم‌شکسته شدی. کسی تو را قهرمان نمی‌بیند، بلکه به عنوان کسی می‌بینند که زندگی‌اش را در ترس از دشمنانش به سر خواهد برد.»

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران این پیام توییتری را در حساب کاربری رسمی خود بازنشر کرده است.

ظریف در پیام دیگری درباره اتمام دوران ریاست‌جمهوری ترامپ نوشته که نام سردار سلیمانی خواهد درخشید اما ترامپ به زباله‌دان تاریخ سپرده خواهد شد.

او با اشاره به اقدام ترامپ و «مایک پامپئو»، وزیر خارجه سابق آمریکا در ترور سردار «قاسم سلیمانی» نوشت: «ترامپ، پامپئو و همکارانشان با بدنامی به زباله‌دارن تاریخ سپرده می‌شوند.»

وی در ادامه نوشت: «اما یاد و خاطره سردار سلیمانی و هزاران نفری که به واسطه تروریسم دولتی - و اقتصادی - ترامپ و جنایات او علیه بشریت کشته شدند، آسیب دیدند یا از مواد غذایی و دارویی محروم شدند، همواره خواهد درخشید. شاید نفرات جدید در واشنگتن درس گرفته باشند.»

دولت دونالد ترامپ دی‌ماه سال گذشته در یک اقدام تروریستی سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» را به همراه یارانش در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساند. مایک پامپئو گفت که در تصمیم‌گیری برای ترور سردار سلیمانی نقش داشته است.

این اقدام تحریک‌آمیز بخشی از سیاست «فشار حداکثری» بود که دولت ترامپ بعد از خروج از برجام علیه ایران به کار گرفت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۷
F35 اگه بی عیب بود به امارات نمیدادن، هرچند نیروی هوایی امارات و بقیه کشورای عربی هم وابسته به خودشونه. ولی F22 که یه جنگنده قدرتمنده رو اگه ببینین حتی به صورت ظاهرسازی هم که باشه به کشوری نمیدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
این دلیلی بر بد بودنش نمیشه حتی هند که تمام تجهیزاتش روسیه اف ۳۵ رو ترجیح داد به سوخو ۵۷
و همینطور ترکیه که حاضر به جایگزنی براش نبود
مریخ
| United States of America |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
اقای کارشناش شما در تولید موتور پراید موندی به اف 35 ایراد میگیری
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
لابد عیب داشته که اسراییل هم مسلح به اف-۳۵ شده ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
حالا خلبانش از خودشونه یا همراه هواپیما به فروش می رسه.
هرچه زودتر با عربستان گفتگو کنید تمام رشتهها را پپنه کنید
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
همه هم و غم حاکمان عربستان سعودی مبارزه با کشورهای مسلمان است، حتی در افریقا هم همچین مورد نمونه نداریم.
فرانسه آلت دست‌اسرائیل حالا کم کم هم داره میشه الت دست عربستان ، چون وضع مالیش خرابه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
همه دارند گاو شیرده منطقه رو می دوشند الا ما.
ناشناس
| Canada |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
درسته، رابطه با کشورهای غربی را باید بهبود بخشید. هیچ دلیلی برای دشمنی وجود ندارد
بالاخره امریکا و اروپا اعتبار و آبرویش را هزینه عربستان سعودی کرده است. و عربستان سعودی کشورهای مسلمان را تحریم کرده، ایجاد تنش یا جنگیده، از گروه های ترویستی حمایت مالی کرده است، همین برای ملت های اگاه جهان روابط استعماری غربی را اشکار می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
این قانون طبیعت است که ضعیف تر ها باید با قویتر ها باج بدهند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
عربستان سعودی ناچار است برای محافظت از خودش به فرانسه یا حتی جیبوتی پول بدهد.
دموکراسی آمریکایی که از دو هفتۀ پیش به خاطر هجوم حامیان ترامپ به «کاپیتول» یا کاخ کنگره، زخم به چهره داشت با یک نمایش کامل برای ترمیم آن چهره کوشید و شومن جنجالی را بدرقه کرد.
دولت چین ۲۸ تن از دولتمردان آمریکا را تحریم کرده است موضوع داره به جاهای عجیبش نزدیک می شود.
هدف عربستان سعودی و بن سلمان مزدور، به طمع انداختن آلمان و انگلیس برای ایجاد فشار علیه ایران با این پیشنهاد به فرانسه هست، تا آنها را به جمع خود وارد کند، میداند ماه عسل با آمریکا تمام شده و فرانسه هم وزن سیاسی کافی ندارد مقابل آمریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
به همین حرفا دل خوش کن
عربستان سعودی چشم پیشرفت ایران را ندارد مخصوصا این بچه مزدور،بن سلمان
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
در سیاست باید زیرک بود و منافع ملی را در نظر گرفت با این نوع نگاه به هیچ جا نمیرسیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
مگر شما چشم دیدن پیشرفت عربستان را دارید؟
ناشناس
| Canada |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
اینا همش حرف های پوچ و بی اساس هست. چرا عربستان باید چشم دیدن پیشرفت های بزرگ شما رو داشته باشه؟ مگه ما چشم دیدن پیشرفت کل اعراب رو داریم؟؟؟ این طبیعی هست که همه دنبال منافع ملی خود هستن، حالا یکی پول داره و با داج دادن سعی می کنه اون منافع ملی رو به دست بیاره! در مورد عربستان هم با وجود تنفری که از این کشور دارم اما به حاکمان اونا حق میدم. نکنه انتظار دارین اونا بشینن و فقط نگاه کنن که ایران تو خاک عربستان یه جزب الله عربستان درست کنه و خاندان سلطنتی عربستان رو عوض کنه؟ معلومه که دست به هر کاری می زنن تا جلوی این کارها رو بگکیرن. این ما هستیم که باید ببینیم هر کاری که قرار است انجام دهیم چه سود و منفعتی برای منافع ملی کشور و مردم داره
یکی از سیاستهای آمریکاییها اینه که یک سری قرارداد میبندن با کشورهای دیگه و امتیاز میگیرن ولی وقتی قراره امتیاز بدن رییس جمهور بعدی میاد قرارداد رو بهم میزنه! مثل برجام! یا مثل توافق با امارات که قرار بود بهش امتیازاتی بدن به خاطر رابطه با اسراییل ولی اون امتیازات الان زیر سئواله!
اف ۳۵ نسل پنجم هواپیما و برترین ساخته جنگی دست بشر تا به امروز و گرونترین
ولی آپشن های مختلف و امکانات مختلف داره ( البته منظور از آپشن زه بغل در نیست )
و قرار شد فول به امارات ندن احتمالا کروز کنترل و دوربین ۳۶۰ نمی زارن بعضی اخبار هم گفتن شاید دنده اتوماتیک هم ندن بهشون ولی این آخری رو شک دارم
بهترین راه مذاکره و دوستی هست اینقدر دلخوش به روسیه و چین نباشید
به این می گویند دوگانگی که به یک کشور بی خاصیت و میکروسکوپی مثل امارات همه چی می فروشند اما ایران مهم و بزرگ موشک هم اجازه داشتن ندارد یا باید باج داد یا متهم به کشور غیر عادیی خواهی شد
فرصت خوبیه برای اینکه میانه اسرائیل و امریکا بهم بخوره کاری کنید بایدن به برجام برگرده و ایران متحد امریکا در خاورمیانه بشه و خاورمیانه رو به ایران بسپاره و اسرائیل و عربستان و ... تو کفش بمونند زیر دست ایران بشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
حسین جان،
فقط میتونم بگم که حالت خوب نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر