بازدید 38152

تعدیل ۲۰۰۰ نیروی ایران ایر، عیدی مدیرعامل بازنشسته به کارکنان!

با شیوع ویروس کرونا در ایران، دولت تلاش کرد با استفاده از راهکار‌هایی از تعدیل نیرو‌ها در کسب و کار‌های مختلف جلوگیری کند. همچنین وزیر راه و شهرسازی طی مصاحبه‌های مختلفی اعلام کرد که شرکت‌های حمل و نقل حق تعدیل نیرو را ندارند. حالا شنیده‌ها حکایت از آن دارد که شرکت ایران ایر قصد تعدیل ۲۰۰۰ نیروی خود تا پایان سال جاری را دارد!
کد خبر: ۱۰۲۸۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹ 17 January 2021

صنعت هوایی کشور بعد از اعمال تحریم‌ها شرایط سختی را به خود دید، به گونه ای که با وجود ۳۲۳ فروند انواع هواپیمای مسافربری با ۴۸ هزار ظرفیت صندلی حمل و نقل هوایی، حدود ۵۰ درصد آن به علت زمین گیر شدن هواپیما‌ها و نبود قطعات فعلا قابل استفاده نیستند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی طی مصاحبه‌هایی اعلام کرده اند که اگر موتور مورد نیاز هواپیما‌های زمین گیر شده در ایران تامین شود، شرکت‌های حمل و نقل هوایی می‌توانند تا ۲۷۰ فروند هواپیمای مسافری را در ایران فعال کنند.

گفتنی است، پس از امضای برجام و رفع تحریم‌ها، شرکت‌های ایرانی برای توسعه ناوگان هوایی خود بیش از ۲۵۰ فروند انواع هواپیمای مسافری را به شرکت‌های سازنده معتبر سفارش دادند؛ اما به علت تحریم‌های یکجانبه آمریکا در مجموع ۱۶ فروند (۱۳ فروند‌ای تی آر و ۳ فروند ایرباس) هواپیمای جدید تحویل ایران شد و تحویل مابقی این هواپیما‌ها به‌رغم امضای توافق‌نامه فروش بین شرکت‌های ایرانی و تولیدکنندگان به علت فشار خزانه‌داری آمریکا در ادامه دشمنی‌های این کشور با ملت ایران، عملا منتفی شد.

به دلیل آنکه تحریم‌ها اجازه نمی‌دهند شرکت‌های هوایی ایران اقدام به خرید هواپیما‌های نو کنند، ناوگان هوایی ایران سال به سال پیرتر می‌شود و عمر متوسط ناوگان هوایی فرسوده کشور به ۲۵ سال رسیده است.

در این شرایط که صنعت هوایی کشور درگیر تحریم‌ها بود، شیوع ویروس کرونا در کشور نیز ضربه مهلک دیگری را به صنعت هوایی کشور وارد کرد و جابجایی‌های کمتر با شرایط خاص‌تر در دوران کرونا مستقیم درآمد‌های شرکت‌های هواپیمایی را نشانه گرفت.

کاهش درآمد‌های شرکت‌های هواپیمایی به دلیل تحریم‌ها و کرونا موجب شده است تا زیان انباشته این شرکت‌ها رفته رفته بیشتر شود و در نتیجه درصدد یافتن راهکار‌هایی برای خروج از این وضعیت برآیند؛ برای نمونه زیان انباشته شرکت هواپیمایی ایران ایر به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی ایران بر اساس آخرین صورت‌های مالی منتشر شده، در انتهای سال ۹۷ به بیش از ۴ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان رسیده که رقم قابل توجهی است.

تعدیل ۲۰۰۰ نیرو تا پایان سال ۹۹، راهکار مدیرعامل ایران ایر!

با توجه به اینکه درآمد‌های شرکت‌های هواپیمایی با مشکل مواجه شده است، حالا این شرکت‌ها به دنبال راهکار‌هایی برای کاهش هزینه‌های خود هستند؛ برای نمونه خبری منتشر شد، مبنی بر اینکه مدیرعامل ایران ایر به دنبال تعدیل ۲۰۰۰ نیرو تا پایان سال ۹۹ است؛ خبری که با نامه کارکنان ایران ایر در ۱۷ دی ۹۹ رسانه‌ای شد.

به نقل از روزنامه کیهان؛ در این نامه با اشاره به حضور مدیرعامل جدید ایران ایر پس از شیوع کرونا آمده است: "ایشان سیاست تعدیل نیرو را برای شرکت در پیش گرفتند تا برخی از بخش‌های هواپیمایی ایران‌ایر را که حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران بوده و از توانایی بالقوه فراوانی برخوردار است، به یکسری شرکت واسطه واگذار کنند.

این شیوه خود نه تنها باعث ضرر مالی فراوان به بیت‌المال می‌شود، بلکه مسبب بیکاری بیش از ۲۰۰۰ نفر از نیروهای خدوم و زحمتکش پیمانی در شرایط وخیم اقتصادی کشور است. کارمندانی که نه تنها زندگی خودشان بلکه زندگی اعضای خانواده آنها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و در این میان، تنها عده‌ای قلیل از شرکت‌های واسطه سود می‌برند".

تعدیل نیرو در شرایط کرونایی و بر خلاف صحبت های وزیر راه و شهرسازی!

این تعدیل نیرو در حالی در شرکت دولتی ایران ایر دنبال می‌شود که اولاً دولت در شرایط کرونایی در تلاش بوده تا نیرو‌های شاغل در بخش خصوصی بیکار نشوند و ثانیا وزیر راه و شهرسازی بار‌ها تاکید داشتند که شرکت‌های حمل و نقلی حق تعدیل نیرو را ندارند. به عنوان نمونه محمد اسلامی در مورخه ۳۰ فروردین ماه ۹۹ گفت: هیچ شرکت حمل و نقلی حق تعدیل نیرو‌های انسانی خود را ندارد و در صورت انجام چنین اقدامی از تمامی مزایای تسهیلاتی بی بهره می‌ماند.

ماجرای بازنشستگی و چند شغله بودن مدیرعامل ایران ایر چیست؟

نکته جالب دیگر که در نامه کارکنان ایران ایر به چشم می خورد و البته فعلا در اولویت پایین تری نسبت به تعدیل نیرو در ایران ایر قرار دارد، ماجرای بازنشستگی و چند شغله بودن مدیرعامل ایران ایر است.

در بخشی از این نامه آمده است: "در حالی که شرکت دولتی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران موظف به قراردادی کردن کارمندان پیمانی با سابقه بالای پنج سال بوده نه تنها هیچ گونه اقدامی در این جهت نکرده بلکه اقدام به اخراج مقطعی کارمندان پیمانی از ماه جاری نموده است و با کارمندان قراردادی خویش به جای قرارداد پنج ساله همچنان قراردادهای یک ساله می‌بندد. همه این مسائل در حالی است که مدیر عامل جدید ایران ایر خود بازنشسته ارتش بوده (طبق قانون افراد بازنشسته حق حضور در شرکت‌های دولتی را ندارند) و با بیش از 35 سال سابقه نه تنها به عنوان حقوق بازنشستگی دریافت می‌کند بلکه به عنوان مدیرعامل شرکت ایران‌ایر نیز هم اکنون مشغول به کار است و همزمان در شرکت‌های هواپیمایی دیگر همچون معراج و زاگرس نیز به عنوان خلبان فعالیت دارد (اصل تک شغله بودن مدیران در قانون نیز نقض شده است)".

گفتنی است در مرداد ماه سال جاری بود که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی طی حکمی، علیرضا برخور را به مدت چهار سال به عنوان عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، منصوب کرد.

امیر سرتیپ خلبان علیرضا برخور که متولد مشهد است، در سال ۱۳۶۲ به جمع آبی پوشان نیروی هوایی ارتش پیوست و در خرداد ماه ۹۶ پس از ۳۴ سال خدمت بازنشسته شد.

حالا باید نهاد‌های ذی ربط درباره انتصاب ایشان به مدیرعاملی ایران ایر به عنوان یک بازنشسته ارتش اظهارنظر کنند و به این پرسش پاسخ داده شود که آیا مدیرعاملی ایشان به عنوان بازنشسته ارتش، در شرکت دولتی ایران ایر مغایر قانون است یا خیر؟ و همچنین به این پرسش نیز پاسخ داده شود که آیا ایشان همزمان با مدیرعاملی ایران ایر، در شرکت‌های دیگر همچون معراج و زاگرس نیز خلبان است یا خیر؟


به هر صورت در پایان اشاره به این نکته ضروری است که هر چند گفته می‌شود در شرایط کرونا، وضعیت شرکت‌های هوایی مساعد نیست، در همین ایام کرونایی قیمت بلیت هواپیما افزایش یافته و تقریبا دو برابر شده است و از طرف دیگر، خدماتی که در هواپیما‌ها ارائه می‌شد از جمله بسته‌های پذیرایی، به یک آب معدنی و دستمال الکلی کاهش یافته است که این مسئله در کاهش هزینه‌های شرکت‌های هوایی حداقل در مسافرت‌های داخلی تاثیر داشته است.

به نظر می‌رسد، برای کاهش هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی از جمله شرکت ایران ایر تعدیل نیرو در این شرایط کرونایی، باید آخرین گزینه روی میز باشد و این نکته هم فراموش نشود که شاید با جابجایی قدرت در آمریکا، شرایط تحریمی در یک سال آینده تغییر کند و با بهبود اوضاع برای شرکت‌های هواپیمایی باز هم این شرکت‌ها نیاز به نیروی کار داشته باشند. در آن صورت، استخدام دوباره نیرو‌ها برای این شرکت‌ها هزینه‌برتر خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
برجام به سلامت باد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
خودتو لوس نکن .... فرمول شما یعنی در افتادن با عالم و آدم راه حل امثال شما است؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
نیروی دولتی باید اخراج بشه

شرکت های هواپیمایی خصوصی تو کل دنیا از 2 سال قبل تعدیل نیرو کردن و باید خیلی زودتر این اتفاق می افتاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
...آخه تعدیل نیرو در هما چه ربطی داره به برجام؟
ناشناس
| - |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
ثمرت اعتماد به شیطان بزرگ از چاله در آمدن و در چاه اوفتادن است حالا هی قصه بگید و ماله کشی کنید مگر واقعیت مسئله عوض خواهد شد ؟
نمیدونموشماها ایران زندگی میکنید، کره مریخ هستین، ساکن کهکشان های اطراف هستین!؟ ما در هواپیمایی ماهان و شرکت های تابعه سامان و آرمان از ابتدای شیوع کرونا چند برابر این تعدیل نیرو داشتیم... داریم حقوق دو سال پیش رو میگیریم... قرارداد پنج ساله و یک ساله کجا بود؟ سه ماه به سه ماه قرارداد میبندیم... خدا پدرتو بیامرزه بیمه مون هم ماهانه سی روز رد نمیشه... کجای کاری برادر ؟ ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
تو این کشور
تو این دو یا سه سال تقریبا همه ی کارمند ها بجز کارمندن دولت دارن حقوق سه سال قبلو میگیرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
احسنت به شما دوست گرامی.ما هم تو شرکت سامان حتی غذامون رو هم حذف کردن.بهره وری هم نمیدن.حقوق زیر سه میلیون تومان در ماه میگیریم.به زور آف اجباری بدون رد شدن بیمه میکنن
به خدا اگر این نجومی بگیران تعدیل بشوند درحد نرمال حقوق بگیرند لااقل مشکل چند سازمان حل میشود
...ساخت هواپیما هم شدنی است چه برسه به موتور. همین شرکت هواپیمایی پارس را ببینید.چقدر هواپیمای بالای 10 سال زمینگیر را به پرواز در آورده اما زمان قرارداد فقط اروپا و آمریکا می بینند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
... هواپیمای روسی با این همه سابقه رو نمیشه سوار شد بعد بیایم ایرانی سوار شیم...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
... اصلا میدونی ساخت هواپیما چه تکنولوژی داره ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
اوغور بخیر
کجا قیمت بلیط دو برابر شده ؟ حداقل سه برابر شده. به عنوان مثال بلیط عسلویه تهران مهر ماه به طور متوسط 275 بود الان برید ببینید زیر 750 گیرتون میاد یا نه ! بقیه مسیر ها هم به همین منواله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
دقیقا درست میفرمایید. تهران بندر ۲۰۰ تومن بلکه ارزونتر هم میشد پیدا کنی.الان ارزونترین بلیط بندر ۸۰۰ هزار تومنه !!! خداوکیلی دو ماه پیش که این قیمتهارو دیدم دعا کردم در همه شرکتهای هواپیمایی تخته بشه الهی امین.
نسبت کارکنان ایران ایر به تعداد هواپیماهای موجودش ۳۰۰ به ۱ هست.
به ازای هر هواپیما، ایران ایر ۳۰۰ کارمند داره.
خوب با این وضع، این بهترین کار هست. چون سیاستهای دولت ک نتونست هواپیما بخره. ورودی مالی شرکت هم که داغونه. مسافر هم که کمتره. عملا از بیت‌المال باید پول این نیروها داده بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
دوست و آشنا را استخدام کرده اند بدون اینکه برنامه ای برایشان داشته باشند
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
چه فرقی داره همین نیروها میرن بیمه بیکاری میگیرن . از این جیب نده از اون جیب که باید بده. تو این شرکتهای خصوصی مدیرایی هستن که با کمترین حقوق هم اندازه بقیه پرسنل بهترین بهره وری هارو دارن. برا خودشون میلیون میلیون خرج میکنن به مردم بدبخت میرسه آه ندارم ندارم میکنن.
اتفاقا ایشون را ه درستی رو در مسیر بالا بردن بهره وری اانتخا ب کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
اگه خودت در آستانه اخراج قرار بگیری بازم میگی کار خوبیه ؟
۷۰٪ کارکنان دولتی کلا اضافه اند و ربطی هم به کرونا نداره و اکثرا با پارتی بازی استخدام و ارتقا می شوند.
کار بسیار خوبی کرده است. بیشتر هم جا داره تعدیل کنه.
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
آفرین
دوستان عزیز، برای تمام کارمندانی که بیکار شدند متاسفم. اما در بسیاری از شرکتها و البته اداره ها رسوب وتورم نیرو داریم . شرکتی اگه بخواد در مسیر بهره وری و سود دهی حرکت کنه بایستی منابع خودش رو متعادل کنه . از این جهت به ایشان خرده نمیشه گرفت. وظیفه شرکتها نگهداشت نیرو نیست وظیفه ایجاد اشتغال دولت و مجلس هست که سیاستگذارند.
ایشان مردی صادق درستکار و با درایت هستند همه این موضوع رو می دونن...
چرا قانون منع بکارگیری بازنشسته ها اجرایی نمیشه ؟
چرا همشون دارن در پستهای مشاور فعالیت میکنن ؟
هم حقوق بازنسشتگی بگیرن هم حقوق مشاوری ؟ ...
وقتس یه صندلی هواپیما یک میلیون برای مسافر خرج برمی داره همون بهتر که در همه شرکتهای ههواپیمایی تخته بشه
این روش ها برای دریافت بودجه یا وام یا مجوز افزایش قیمت منسوخ شده است !
چرا قانون منع بکارگیری بازنشسته ها اجرایی نمیشه ؟
چرا همشون دارن در پستهای مشاور فعالیت میکنن ؟
هم حقوق بازنسشتگی بگیرن هم حقوق مشاوری
یک سری به وزارت بهداشت در تهران بزنید ساختمان اصلی ان در شهرک غرب .ببنید هر کارمند نور چشمی 70 سال دارد خدمت میکند ...چه عرض کنم خدمت ...نه تفریح میکند ..می ایند انجا چای و صبحانه و بخور بگو ی بخند ..با حقوقهای بالای 4 میلیون بعداز باز نشستگی بعلاوه بر تمام رفاهیات در سال که به همه کارمندان میدهند به انها هم می دهند تمی خواهند چون اینها پارتی دارند و عزیز دردانه هستند در خانه افسرده نشوند .جای چندین جوان را گرفته اند
بهره وری نیروی انسانی در کشور پایین است به دو دلیل یکی وجود نیروهای مازاد و سفارشی و دیگر عدم تخصص نیروها...
دئستان هنوز از خواب بیدارنشده اند. گرانی انفجاری قیمت بلیط ها و ناتوانی مردم در استفاده از این وسیله دلیل اصلی ریزش درآمدهایشان است. همین مورد را در قطارها هم داریم.
اخراج میکنه میگید ضد مردمه اخراج میکنه میگید اضافه کارمند داره نمی دانم چگونه باید به ساز یک عده نقنقو رقصید
یه کار درست کرده باشن همین هست
ایران ایر به زور 40 تا هواپیمای فعال داشته باشه، ولی حدود 10 هزار تا نیرو داره!
آیا این تعدیل نیرو به استاد های دانشگاه مکانیک هواپیما هم مربوط میشه؟ یعنی استادهای دانشگاه همه رفتن؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان