بازدید 11323
بسته ویدیویی «تابناک»

جنگ فالکلند؛ نبردی برای بهره‌برداری سیاسی / شورش‌های پیش از رفراندوم در الجزایر / در اجلاس سران در ژنو چه گذشت؟ / چگونه سرما انسان را می‌کشد؟ / تست رورشاخ چگونه کار می‌کند؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیوهایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۲۷۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸ 14 January 2021

جنگ فالکلند؛ نبردی برای بهره‌برداری سیاسی / شورش‌های پیش از رفراندوم در الجزایر / در اجلاس سران در ژنو چه گذشت؟ / چگونه سرما انسان را می‌کشد؟ / تست رورشاخ چگونه کار می‌کند؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


در اجلاس سران در ژنو چه گذشت؟

در دوران جنگ سرد برای اجتناب از جنگی ویرانگر سران چهار قدرت برتر آن زمان، که شوروی، آمریکا، بریتانیا و فرانسه بودند، در ۱۷ و ۱۸ جولای ۱۹۵۵ در ژنو گرد هم آمدند تا برای خواسته مشترک خود که صلح جهانی بود، جلسه‌ای برگزار کنند؛ هرچند موضوعات مختلفی از جمله مذاکرات تسلیحاتی، موانع معاملات، دیپلماسی و سلاح‌های هسته‌ای در این مذاکرات بررسی شد، نهایتا هدف اصلی آن افزایش امنیت جهانی بود. در زمان برگزاری این کنفرانس تنش‌های بین‌المللی در اوج خود بود و این باعث شد که سران کشور‌های قدرتمند به این نتیجه برسند، فکر خوبی است که برای هدف مشترک صلح در ژنو دیدار کنند. هرچند با پیوستن آلمان غربی به ناتو امید یک آلمان بی‌طرف متحد را از بین برد و درخواست شوروی برای از میان برداشتن پیمان ناتو و پیمان ورشو و ایجاد یک سیستم امنیت همگانی رد شد؛ با این حال، این کنفرانس آغاز دوره خوش بینی در جنگ سرد شد.


جنگ فالکلند؛ نبردی برای بهره‌برداری سیاسی

جزایر فالکلند، مجمع‌الجزایری در اقیانوس اطلس جنوبی است. این جزایر بخشی از مستعمرات بریتانیا هستند، ولی آرژانتین مدعی مالکیت این جزایر است. در سال ۱۹۸۲ و در پی شرایط بد اقتصادی و ناآرامی‌های داخلی لئوپولدو گالتیری رهبر دیکتاتوری آرژانتین تصمیم گرفت که با تحریک ملی‌گرایی در آرژانتین به جزایر فالکلند حمله کرده و از این طریق اذهان مردم آرژانتین را از شرایط بد اقتصادی منحرف سازد. تصور اولیه گالتیری این بود که به دلیل فاصله بسیار این جزایر با بریتانیا و کم اهمیت بودن آن، بریتانیا به این تهاجم واکنش نظامی نشان نخواهد داد. اما کابینه جنگ تاچر به سرعت تشکیل شد و نیروی‌های نظامی بریتانیا برای بازپس‌گیری جزایر اعزام شدند. در جنگی که ده هفته به طول انجامید نزدیک به هزار نفر کشته شدند در حالی که کل جمعیت جزایر فالکلند در حدود ۱۹۰۰ نفر بود. در اثر این جنگ دیکتاتوری نظامی به شدت تضعیف شد و نهایتا پس از نزدیک به یک دهه برای اولین بار در آرژانتین انتخابات عمومی برگزار شد. پس از جنگ جهانی دوم این نبرد بزرگترین نبرد آبی، هوایی قرن بیستم است و به همین دلیل تحلیل‌های نظامی بسیاری روی آن انجام شده که منجر به شکل‌گیری روند و گسترش جنگ‌افزار‌های نیرو‌های هوایی و دریایی شده است. تصاویری از این جنگ که خورخه لوئیس بورخس، نویسنده معروف آن را نبرد دو مرد کچل بر سر یک شانه توصیف کرده است، همراه با خاطرات سربازان و غیرنظامیان این جنگ را در ویدیو تابناک ببینید.

 


شورش‌های پیش از رفراندوم در الجزایر

پس از سال‌ها استعمار الجزایر توسط فرانسه، نهایتا ملی‌گرایی و هویت اسلامی ملت الجزایر باعث شد که تلاش برای استقلال شکلی جدی به خود بگیرد. پس از چند سال نبرد سخت و خونبار که باعث شد، لقب سرزمین یک میلیون شهید به الجزایر داده شود، بالاخره پس از ۱۳۲ سال سلطه بیگانه، الجزایر استقلال خود را بدست آورد و در هشت اکتبر سال ۱۹۶۲ به نام جمهوری دموکراتیک مردمی الجزایر به عضویت سازمان ملل متحد درآمد. هرچند اراده ملت الجزایر برای استقلال روشن و دولت فرانسه نیز در برابر مقاومت مردم الجزایر تسلیم شده بود، مخالفت‌ها از طرف بدنه نظامی فرانسه ادامه داشت و حتی چند اقدام برای ترور دوگل و همچنین کودتای نظامی صورت گرفت. اکثر این اقدامات توسط گروهی به نام سازمان ارتش سری انجام شد که از جدا شدن الجزایر ناراضی بودند. در این ویدیو تصاویری از درگیری و آشوب در الجزایر را که کمی پیش از برگزاری رفراندوم به بهانه سفر دو گل رخ داد، ببینید.

 


چگونه سرما انسان را می‌کشد؟

سرمای شدید با کاهش دمای بدن باعث می‌شود که آب موجود در بافت‌ها و سلول‌های بدن یخ زده و آن‌ها را از بین ببرد؛ هرچند سرمای شدید می‌تواند کشنده باشد، بدن انسان نیز در برابر سرما کاملا بی دفاع نیست و برای مقابله با سرما مکانیزم‌هایی دارد که در صورت مواجهه با آن فعال می‌شوند. در این ویدیو با تاثیر سرمای شدید روی بدن بیشتر آشنا شوید و ویژگی‌های بدن خود را بهتر بشناسید.

 


تست رورشاخ چگونه کار می‌کند؟

تست لکه‌های جوهر رورشاخ یک تست روانشناسی است که از آن برای تشخیص اختلالات روانی، نوع شخصیت و عملکرد احساسی افراد استفاده می‌شود. این تست که در اوایل قرن بیستم توسط یک روان‌شناس سوئیسی به همین نام طراحی و توسعه داده شد، مدت‌ها به عنوان یک تست معتبر روانی استفاده می‌شد؛ اما با ورود آن به فرهنگ عامه پسند و استفاده نادرست از آن توسط افراد غیر وارد به تدریج استفاده علمی خود را از دست داد. در این ویدیو با نحوه کار و دلایل علمی پشت درستی این تست بیشتر آشنا شوید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار