بازدید 9679

مخالفت وزیر راه با درج قیمت در آگهی‌های مسکن؛ پاک کردن صورت مساله است؟

سرانجام پس از ۸ ماه، از ۲۳ دی ماه سال جاری قیمت مسکن و خودرو به پلت فرم‌های آنلاین بازگشتند. موضوعی که با واکنش وزیر راه و شهرسازی رو به رو شد و وعده داد که برای ممنوعیت دوباره درج آگهی مسکن پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد. حالا پرسش این است که چقدر این سایت‌ها در وضعیت کنونی بازار مسکن نقش داشته اند؟ آیا راهکار مهار قیمت مسکن در ممنوعیت اعلام قیمت مسکن در این سامانه‌ها است؟
کد خبر: ۱۰۲۷۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ 14 January 2021

مسکن

در چند سال اخیر قیمت مسکن روند رو به رشدی داشته است و قیمت ها آن قدر افزایش یافته که دیگر کمتر خانواری قادر است حتی به فکر خرید مسکن بیفتد.

به گزارش تابناک اقتصادی، قیمت متوسط هر مترمربع مسکن در شهر تهران طی یک سال گذشته را در نمودار زیر ملاحظه می کنید. داده های این نمودار از گزارش های بانک مرکزی استخراج شده است. همان گونه که ملاحظه می گردد متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در آذر ماه 99 به حدود 26.9 میلیون تومان رسیده است. هر چند این قیمت در مقایسه با متوسط قیمت آبان ماه 99 کاهش ۱.۱ درصدی را نشان می دهد اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 98.9 درصدی داشته است.

مسکن

مسئولین در یک سال گذشته عوامل گوناگونی را در رشد قیمت مسکن دخیل دانسته و از این رو راهکارهای بسیاری را نیز برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن امتحان کرده اند اما هیچ یک از این راهکارها نتوانسته است جلوی رشد افسار گسیخته قیمت مسکن را بگیرد. به عنوان نمونه، مسئولین سایت هایی که در آن ها آگهی های فروش مسکن درج می شد را یکی از عوامل رشد بی رویه قیمت مسکن اعلام کردند و از این رو حذف قیمت مسکن از این سایت ها را به عنوان یکی از راهکارهای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن اعلام کردند.

در اردیبهشت ماه سال جاری بود که بعد از ماه ها تلاش وزارت راه و به دستور دادستانی و با هدف جلوگیری از التهاب و قیمت گذاری صوری در بازار مسکن، قیمت فروش مسکن از اپلیکیشن‌ها، وب سایت‌ها و پلتفرم‌های اینترنتی حذف شد. راهکاری که دقیقا یک سال قبل تر از آن یعنی در اردیبهشت ماه 1398 نیز امتحان شده بود. اما نتیجه این حذف قیمت مسکن از سایت ها در نمودار بالا کاملا نمایان است.

در اردیبهشت ماه سال جاری متوسط قیمت هر مترمربع مسکن 16.9 میلیون تومان بود که این قیمت با رشد 59 درصدی در آذرماه سال جاری به 26.9 میلیون تومان افزایش یافت. بنابراین عملا این راهکار برای جلوگیری از قیمت مسکن با شکست مواجه شد.

در شهریورماه سال جاری بود که دادستانی اعلام کرد که افرادی که قصد درج آگهی در سامانه های فروش مسکن و خودرو را دارند باید در سامانه "امتا" (احراز مشتریان تجارت الکترونیکی) احراز هویت شوند.

با توجه به بی نتیجه بودن این راهکار و سامان بخشی به وضعیت درج قیمت مسکن در اپلیکیشن‌ها، وب سایت‌ها و پلتفرم‌های اینترنتی، فشارها برای بازگشت قیمت مسکن به پلت فرم های آگهی آنلاین بیشتر شد و حتی برخی نمایندگان مجلس نیز به این کارزار وارد شدند.

سیدجواد حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص اهمیت بازگشت قیمت برخی محصولات در پلتفرم‌های نیازمندی و آگهی‌های آنلاین، گفت: اساسی‌ترین مشکل امروز که منجر به تورم و افزایش قیمت کالاهایی همچون خودرو و مسکن شده است وجود حدود ۳ هزار هزار میلیارد تومان (معادل سه تریلیون) نقدینگی سرگردان در جامعه است لذا تا وقتی این پول در جامعه سرگردان باشد همین مصیبت‌ها ادامه خواهد داشت و این نقدینگی چند وقت یک‌بار با ورود به یک بازار همچون خودرو، سکه، دلار و... آن بازار را ویران می‌کند بنابراین علت مهم و پیچیده مذکور دلیل گرانی کالاها است نه مثلا دلایلی همچون درج قیمت‌ها در سایت‌های آگهی آنلاین مثل دیوار و امثالهم.

محمد خدابخشی نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، دیگر نماینده منتقد به حذف قیمت‌ها از پلت فرم های آنلاین گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت کالاهایی مثل مسکن و‌خودرو به عدم مدیریت مناسب و مطلوب نقدینگی بازمی‌گردد، نه سناریوی دروغین درج قیمت‌ها در پلتفرم‌های آگهی آنلاین. زیرا اگر دولت با سیاست‌گذاری‌های صحیح این نقدینگی را به سمت بازارهای هدف هدایت می‌کرد مشکلات مردم حل شده و شاهد این حجم از تورم در کشور نبودیم.

به هر صورت، این انتقادات باعث شد تا از 23 دی ماه سال جاری دوباره قیمت مسکن به پلت فرم های آگهی آنلاین بازگردد.

این بازگشت قیمت به پلت فرم های آگهی آنلاین اما با واکنش هایی همراه بود از جمله اینکه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی طی مصاحبه ای در 23 دی ماه 99 در پاسخ به اینکه آیا بازگشت آگهی های فروش مسکن با هماهنگی و موافقت وزارت راه و شهرسازی است، اظهار داشت: خیر؛ من شدیدا مخالف بازگشت قیمت‌ها به سایت ها و پلتفرم های مجازی هستم چرا که قیمت ها بدون مبنا و توهم زا درج می شود.

مسکن

اسلامی درباره اینکه وزارت راه چه تدبیری برای جلوگیری از رفع محدودیت درج آگهی های فروش خواهد داشت، گفت: حتما پیگیر از سرگیری ممنوعیت درج آگهی مسکن خواهیم بود. قیمت‌های توهم‌زا نباید موجب افزایش قیمت مسکن شود آن هم در شرایطی که قیمت مسکن در ماه گذشته رشدی نداشته و به مرحله تثبیت رسیده است.

در انتها اشاره به این نکته ضروری است که هر چند وزیر راه و شهرسازی از بازگشت قیمت ها به پلت فرم های مجازی انتقاد کرده و خواستار مقابله با آن شده است اما نباید فراموش کرد که اولاً مشکل قیمت ها در بازار مسکن با حذف قیمت ها در پلت فرم های آنلاین و یا حذف اعلام آمارهای مسکن یا دعوت به نخریدن مسکن توسط مردم حل نخواهد شد بلکه این بازار برای کاهش قیمت ها نیازمند عرضه مسکن به میزان کافی بوده و هست، موضوعی که در این چند سال دولت تدبیر و امید کمتر دیده شد و وعده های داده شده برای ساخت مسکن اجتماعی و ... تنها بر روی کاغذ ماند و طرح مسکن ملی هم هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد، ثانیاً همان گونه که عنوان شد درج این بار قیمت ها در پلت فرم های مجازی با قاعده و قانون خواهد بود و دادستانی با راه اندازی سامانه امتا و احراز هویت کسانی که قصد درج آگهی فروش مسکن در سامانه های فروش مسکن و خودرو را دارند، سعی کرده است تا این موضوع را در یک چارچوب مشخص پیش ببرد.

ولی با همه این تفاسیر باز هم نیاز است تا نظارت های کافی بر روی درج قیمت ها در این سایت ها وجود داشته باشد و از درج قیمت بدون حساب کتاب جلوگیری شود و در صورت مشاهده هر گونه تخلف به صورت جدی با آن برخورد شود تا نگرانی وزیر مسکن نیز از این بابت برطرف شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹
مگه مسوولین ما جز پاک کردن صورت مساله چیزی بلدن؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
اجازه بدید قیمت ها درج شود و مردم این قیمت های توهم زا را ببینند و بیشتر نخرند
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
تو کل دنیا نمونه های چنین سایتی وجود داره و اغلب هم به صورت جهانی کار میکنند
اولین و مهمترین سیاست این سایت ها حذف واسطه و دلال است (یعنی مدل مشتری-مشتری یا C2C)
اما تو ایران به مدد انحصار و تحریم که اجازه نمیده سایتهایی مثل ایبی فعالیت کنند، این سایتها شده جولانگاه دلالها و واسطه ها و این سایتها هم هیچ تلاشی به مدیریت این قضیه که خیلی هم راحت قابل اجرا است ندارند
در واقع این سایتها تنها به سود خودشون فکر میکنند
امیدوارم روزی برسه که پای سایتهای رقیب خارجی به
ایران باز شه(مثل اوبر - آمازون ای بی- علی بابا- گوگل پلی) بعد ببینم این سایتهای ایرانی با کمیسیون های 20 تا 45 درصدی جطور میخوان با اونها رقابت کنند
اقای وزیر در باره قانون عرضه و تقاضا چیزی شنیدن؟ کدوم مشکل این مملکت با سانسور حل شده که این دومیش باشه؟
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
منطقی این هست که نظارتی روی قیمت گذاری این سایتها باشه
قبل از فعال شدن دوباره درج قیمت تو این سایت قیمت ها داشت به صورت معقول تری و کاهشی توسط فروشنده های (قطعا واقعی) ارائه میشد و وقتی ملک رو بازدید میکردی باز هم جای تخفیف داشت
اما الان مشاورها با وجود اینکه خودشون هم ملک رو ندیدن به مالک یا همکارشون قول فروش میدن و بدون زحمت آگهی رو با قیمت های عجیب ثبت میکنند(تیری است در تاریکی) و این باعث افزایش قیمت روانی ملک میشود
یعنی آخر همت و تدبیر و راهکارشان در بخش مسکن پاک کردن آگهی در روزنامه هاست
الان که قیمتها حداقل پنج درصد پایین اومده هم اشاره ای نمیکنه و میگه قیمتها تثبیت شده که خدایی نکرده جوی ایجاد نشه تا قیمت ها پایین تر بیاد
عامل اصلی قیمتهای فضائی کاذب مسکن املاکی ها هستند که هم خود و هم فروشندگان و سازندگان را به نابودی کشاندن و موجب ضررهای هنگفت برای خود و دیگران شدند و خریداران را تار و مار کردن!
شاید با سقوط بیش از 95% قیمت کاذب مسکن کمی بر معاملات مسکن افزوده شود.
می گیم هوا الوده است میگن برق مصرف نکنید
میگیم گرانی است میگن نخرید
می گیم قیمت مسکن بالاست میگن قیمت ها را پاک کنید
می گیم گوشت گران است می گن نخورید
و...
اگر کار مسئولین این است خواهش می کنم یک جا برای من کنار بگذارید حقوق انها را هم به من بدهید من هم بلدم مدیریت کنم!!!!!!!!!!!
این فقط باعث میشه اون بدبختایی که تو بازار نیستند کالا را گرانتر بخرن و یا ارزانتر بفروشن . وگرنه دلالان بازار قیمت دستشونه و همچنین به علت عدم درج قیمت ، می تونن قربانیان مناسبتری پیدا کنند ( اصلاح خودشان ، شکار بزنن ). به نظر من درج قیمت و شفافیت بهترین راه حله
از وقتی قیمت هارو حذف کردن تورم مسکن شدیدتر شده.دیروز که قیمت هارو میدیدم نجومی بود قیمت ها
کاش در تصمیمات کمی تعقل وجود داشت. در تمام دنیا بخش مسکن بستر خوبی برای جذب سرمایه شده است. ایرانی می روند پول مملکت را در ترکیه مسکن می خرند. کشورهایی مثل فیلیپین و مکزیک مهاجران خارج از کشور خود را تشویق می کنند که پولشان به داخل کشور بفرستند و در زمینه مسکن سرمایه گذاری کنند. بعد ما برای خانه خالی مالیات می بندیم مانع ورود پول می شویم. جل الخالق
نمی خواهید به قانون برگردید ....قیمتهای حبابی را از روی مسکن بردارید خودتان می دانید ..خانه هرچیزی باید به قیمت تمام شده با بهترین کیفیت ..با سود 10 درصد باشد .....سود 1000 هزار درصدی را بر دارید........مردم را عاصی کردید جوانها را افسرده کردید .جمعیت به صفر رسیده ...
جناب آقای مهندس اسلامی
اینحانب در ابتدا شروع بکار جنابعالی ایده قیمت گذاری مسکن از زمین همراه با ایجاد کانون را به شما داده ام چرا نسبت به قیمت گذاری زمین در هر منطقه و برحسب متریال و موارد دیگر اقدام نمیکنید باتشکر امیرحسین پاکذات مخترع وایده پرداز منافع ملت ایران
مثل همیشه پاک کردن صورت مسئله و کتمان واقعیت ها .... !
آقای وزیر بگذار ببینیم با چندرقازمون کجا میتونیم کلبه ای لونه ای چیزی گیر بیاریم. دست بردار
... تنها راهش ایجاد یک سایت واحد و اعلام قیمت واحد ومشخص برای انواع کالا و همینطور باید املاک رو بر اساس سن و منطقه قیمت گذاری کنن و روی سایت مرجع بارگذاری کنن.
هیچکس تا حالا به این موضوع فکر کرده که طی 30 سال گذشته چرا با توجه به اینهمه تورم همچنان پول پیش اجاره مسکن رو به ازای هر یک میلیون تومان 30000 تومان اجاره محاسبه میکنن و توی این 30 سال هیچ تغییری نکرده!!!! ؟
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
اگر منظورت اینه که این عدت بالایی است که هست(معادل سود 36 درصد سالیانه)
دلیلش اینکه بنگاهی ها علاقمند به کاهش این عدد نیستند چون کمیسیونشون با این تبدیل محاسبه میشه (در عمل خانه ای که رهنش 500 میلیون هست، هیچوقت ظرفیت رهن 15 میلیونی رو نداره، اما مشاوران املاک 15 میلیون رو ملاک قرار میدهند و حدود 4 میلیون از هر طرف حق بنگاه میگیرند، در حالی که چنین آپارتمانی اجاره کاملش حدود 10 میلیون قابل اجاره دادن هست، اون موقع حق بنگاه به 2 و نیم میلیون از هر طرف کاهش پیدا میکنه و این مبلغ واقعیه کمیسیون بنگاه است)
تابناک ما شما رو صادق و منصف میدونیم لطفا با با انعکاس این گونه عوام فریب ها مخاطب خودتون رو مایوس نکنید.
هیولای نقدینگی که جای خود دارد ولی در تمام دنیا عرضه و تقاضا تایین کننده بهای کالا هست توی ایران سیاستهای بسیار هوشمندانه و پیچیده از سوی گروهایی خاص به کار گرفته میشه تا تورم در کلاهایی مانند مسکن حفظ بشه یا بالا بره تا این گروه ها بتونن با حفظ برتری اقتصادیشون کنترل دولت و اکثریت جامعه رو در دست داشته باشند

مثلا :با پیچیده و غیر عقلانی کردن پروسه اخذ پروانه و پایان کار برای سرمایه گذاران بخش خصوصی مسکن دوره زمانی فرایند تولید رو سخت طولانی و پرهزینه میکنند تا بتونند ضمن بالا بردن ریسک این سرمایه گذاری ها بهای تمام شده رو برای سرمایه گذار بخش خصوصی بالا ببرند تا بتونند بازار رو برای خودشون تضمین بکنند.

این مافیا به صورت بی رحمانه ای فقط و فقط منافع خودشون رو میبینه تنها راهی که برای ملت وجود داره تا کمترین آسیب رو ببینند این هست که گول ژست های عوام فریبانه رو نخورند به طور مثال مردم نباید با ساده لوحی به شعار مسکن نخرید این فریبکاران توجه کنند چون این شعار فقط در جهت فشرده کرده فنر تقاضا داده میشه تا در زمان های آزاد سازی فنر قیمت ها رو هر بیشتر به بالا پرتاب کنه هر کسی باید در زمانی که امکان خرید داره در هر شرایطی بسته به سرمایش در هرجایی که میتونه خرید کنه تا وقتی اقایون در پریود های زمانی مد نظرشون سد قیمت رو میشکنند و سیل تورم رو راه می اندازن تونسته باشه ارزش سرمایش رو حفظ کنه
اخه چرا صورت مسله را پاک می کنی باید برای ملک قیمت گذاری کنید ... پدر مستاجر در امده است هر کسی هر قیمتی که بخواهد خانه اش را قیمت می گذارد یک مشت دلال مسکن همین بنگاهیها می گویند این اپارتمان این قدر اجارهاش است شنا کاری نداشته باشید فقط کمیسون خوب بدهید من برایت ۳ برابر انچه فکر میکنی اجاره می دهم مستاجر بیچاره مجبور است قبول کند یا برود اطراف تهران....
عزیز مخالف قیمت ها در سایتها ماشین و مسکن لطف کن بفکر اقشار آسیب پذیر جامعه باش تا بنگاههای ماشین و مسکن که هیچ کس حتی اتحادیه هم نمیتواند جلو آنها را بگیرد باشند اگر تونستی از یک بنگاه معاملات ملکی قیمت خانه آن منطقه را واقعی بگیری من به تو جایزه میدهم و اتومبیل هم شما نمیتونید چون قیمت را خود بنگاهها بالا میبرند و مافیا خودرو چطور در چند ماه اخیر قیمت پراید از ۲۰ و ۳۰ باصد میلیون شد و هیچ نهاد دولتی جواب نمیده نه پلیس اقتصادی نه تعزیرات حکومتی نه وزارت صمت پس عزیزی که مخالفی مخالفتت کمکی به من مصرف کننده نمیکنه نخواهد کرد نباید بکنه و...
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
در یک محله تهران (جلفا) به عنوان خریدار یک قیمت بهم گفتند و به عنوان فروشنده قیمت بسیار پایین تر!!!
تفاوت بالای 15 درصد بود
این نشون میده که دلال ها از دو طرف دارن می تیغند، در حالی که این سایتها باید دلال ها رو حذف میکردنند نه اینکه کار اونها رو به مراتب راحت تر کردند
قیمت خودرو را پاک کردید چه شد؟؟ مسکن هم همان میشود
تا قیمت مصالح گرون باشه مسکن هم گرونه، فکری به حال تورم باید کرد
در دنیا با تحلیل دیتا و اطلاعات همین نرم افزارها مدیریت رو قوت میدن و حتی بواسطه همین تحلیل ها رییس جمهور تعیین میشود .. در ایران میگویند این شفافیت نباشد!! بجای آنکه از همین دیتا برای شناسایی متخلفین استفاده کنند ، جلوی فساد را بگیرند، قوانین درست را اعمال کنند.. میگویند پاکش کنید! امان از این جهان سوم
کار وزیر درسته
قیمت ها تو بازار ایران رو عرضه و تقاضای واقعی شکل نمیده.
دلال ها و ینگاه دارا با ایجاد التهاب تو قیمت مسکن و خرید و فروش صوری باعث ایجاد التهاب تو بازار میشن و قیمت ها بالا میره.
خریدار اگه خریدار واقعی باشه زحمت زنگ زدن به چند بنگاه و دیدن از چند واحد رو میکشه نه اینکه فقط قیمت ها رو ببینه.
این حرف آقای وزیر یعنی اعتراف به ناتوانی و بی برنامگی در مدیریت مسکن.
در تمام دنیا با استفاده و بکار گیری صحیح از سایت های خرید و فروش مسکن، واسطه ها حذف شدند و قیمت های منطقی خودشان را نشان میدهند. در سایت zillow مشخصات واحد ها با موقعیت جغرافیایی روی نقشه نشان داده میشود و خریدار با مقایسه قیمت ها در واحد های مشابه در همان منطقه، قیمت مناسب را استخراج میکند.
اگر سایت های ایرانی هم این موارد را تکمیل کنند یقینآ به نفع مشتریان واقعی بوده و دلال ها از بازار حذف خواهند شد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر