بازدید 12182
۲

بالاخره پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا منتشر شد/ایرادات محرمانه قوه قضاییه به متن پیش نویس چه بود؟

اسکودا متن پیش نویس «آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری» را پس از افزایش انتقادات وکلای دادگستری مبنی بر لزوم اطلاع وکلا از این متن منتشر کرد. لازم به ذکر است در هفته‌های گذشته، بسیاری از وکلای دادگستری، خواستار انتشار متن پیشنهادی مذکور و دسترسی عموم وکلای دادگستری به این سند تنظیمی شده بودند.
کد خبر: ۱۰۲۷۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵ 13 January 2021

بالاخره پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا منتشر شد/ایرادات محرمانه قوه قضاییه به متن پیش نویس چه بود؟اسکودا متن پیش نویس «آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری» را پس از افزایش انتقادات وکلای دادگستری مبنی بر لزوم اطلاع وکلا از این متن منتشر کرد. لازم به ذکر است در هفته‌های گذشته، بسیاری از وکلای دادگستری، خواستار انتشار متن پیشنهادی مذکور و دسترسی عموم وکلای دادگستری به این سند تنظیمی شده بودند.

به گزارش «تابناک»؛ رییس کانون وکلای خوزستان گفته است قوه قضاییه بر این متن ۶۹ نقد در قالب پیشنهاد و ایراد وارد کرده است. وکیل یزد الله طاهری نسب درباره این ایرادات گفته بود: «معاونت حقوقی قوه قضاییه ۱۶ دی ایرادات، پیشنهادها و نظرات آیین نامه پیشنهادی کانون های وکلا را در ۶۹ بند احصا و به کانون ها ارسال نموده و تقاضا شده ظرف یک ماه بازنگری شود.» گفتنی است، قوه قضاییه ایرادات و پیشنهادهای ارسالی را با قید محرمانه بودن برای اسکودا ارسال کرده است.

متنی که منتشر شده حاکی از آن است که تغییرات مهم و گسترده‌ای را در فرایند جذب و آموزش کارآموزان وکالت پیش‌بینی شده است.

بر اساس بخشی از این پیش‌نویس، کانون‌ها پیشنهاد داده‌اند، آزمون وکالت دو مرحله‌ای (تستی و تشریحی) برگزار شود. افزایش سن داوطلبان به ۲۴ سال تمام و لزوم اخذ کارت پایان خدمت یا معافیت دائم تا قبل از زمان ثبت‌نام نیز از نکات مهم این متن است. حداقل نمره قبولی در آزمون، شصت درصد از کل نمره آزمون تعیین شده و حداقل نمره قبولی برای داوطلبان سهمیه ایثارگری نیز ۸۰ درصد از نمره آخرین داوطلب عادی قبول شده در کانون محل تقاضاست.

ایرادات قوه قضاییه بر این پیش‌نویس با قید «محرمانه» به اسکودا ارسال شده و محتوای آن مشخص نیست اما به گفته سهیل طاهری، عضو هیات مدیره کانون مرکز، عمده ایرادات قوه قضاییه پیرامون عدم جواز قانونگذاری به وسیله آیین نامه بوده است.

آنچه در ادامه می‌آید برخی مواد مهم مربوط به کارآموزی و آزمون وکالت است؛

بخش سوم- آزمون ورودی، پروانه وکالت و کارآموزی

ماده ۲۸ (اصلاحی)

کمیسیون تعیین ظرفیت داوطلبان کارآموزی، تعداد مورد نیاز پذیرش برای هر کانون را با توجه به شاخص جمعیت استان، سرانه پرونده، تشکیلات قضایی، تعداد پرونده‌های دارای وکیل و تعداد وکلا و کارآموزان، تعیین می‌کند.

ماده ۶ (الحاقی) ـ آزمون ورودی در هر سال هم‌زمان در کلیه کانون های سراسر کشور رأسا یا از طریق اعطای نمایندگی برگزار می‌شود.

چگونگی برگزاری آزمون

ورودی، شرایط داوطلبان و مدارک مورد نیاز، زمان و مدت ثبت نام در آگهی مربوط که از طریق یک روزنامه کثیرالانتشار منتشر می‌شود، به اطلاع متقاضیان می‌رسد.

ماده ۷ (الحاقی) ـ در آگهی آزمون، با درج شرایط و موانع مقرر در قانون، باید تصریح شود چنانچه متعاقباً خلاف موارد مذکور احراز گردد، قبولی متقاضی کان لم یکن تلقی شده و در صورت صدور پروانه کارآموزی، طبق بند ۲ قسمت الف ماده ۸۲ اصلاحی این آیین‌نامه رفتار خواهد شد.

تبصره: داوطلب کارآموزی در موقع ثبت نام در آزمون باید بیست و چهار سال کامل شمسی داشته باشد.

ماده ۸ (الحاقی) ـ متقاضیان موظفند کانون مورد نظر خود را درآزمون تعیین کنند و در صورت پذیرش، صرفاً بر اساس نمره اکتسابی و ظرفیت کانون در یکی از شهرهای استان همان کانون، کارآموزی کرده، سپس به وکالت مشغول شوند.

ماده ۹ (الحاقی) ـ منابع سوالات آزمون، دروس حقوقی در حد مقطع کارشناسی و شامل: حقوق اساسی، حقوق تجارت، حقوق کیفری، حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی، آیین دادرسی کیفری و اصو ل و مبانی استنباط است.

ماده ۱۰ (الحاقی) ـ آزمون ورودی، مجموعه ای است از سوال‌های چهار گزینه‌ای در تمام دروس موضوع ماده قبل و سوالات تشریحی کتبی در دروس حقوق مدنی، حقوق تجارت، حقوق کیفری. پس از تعیین نتیجه آزمون چهار گزینه‌ای، اوراق تشریحی صرفاً معادل دو برابر ظرفیت پذیرش هر کانون از دارندگان بالاترین نمرات آزمون چهار گزینه ای، تصحیح و با اعمال ضرایبی که در آگهی اعلام می‌شود، نمره داوطلبان تعیین و به تعداد مورد نیاز، اسامی داوطلبانی که حداقل نمره قبولی از کل را کسب کرده اند، به ترتیب رتبه، به عنوان پذیرفته شده آزمون، اعلام می‌شود.

ماده ۱۱ (الحاقی) ـ حداقل نمره قبولی در آزمون، شصت درصد از کل نمره آزمون است و پذیرش افراد بدون کسب نمره لازم، ممنوع است. در صورتی که حائزین نمره شصت درصد، بیش از تعداد مورد نیاز کانون مربوطه باشند، ملاک پذیرش بالاترین نمره اکتسابی خواهد بود.

ماده ۱۲(الحاقی) ـ پذیرش داوطلبان مشمول ماده ۵۹ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه (در طول مدت پنج سال اجرای آن)، منوط به کسب حداقل ۸۰ درصد از نمره آخرین داوطلب عادی قبول شده در کانون محل تقاضا است.

ماده ۳۲ (اصلاحی)

تقاضانامه باید دارای ضمائم زیر باشد؛

۱ . تصویر مصدق کلیه صفحات شناسنامه و کارت ملی

۲ . تصویر مصدق دانشنامه کارشناسی و تأییدیه آن از دانشگاه و مرکز آموزش عالی صادرکننده دانشنامه. تاریخ فارغ‌التحصیلی باید قبل از تاریخ ثبت نام آزمون ورودی باشد.

۳ . تصویر مصدق کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت وظیفه عمومی. تاریخ پایان خدمت یا معافیت باید قبل از تاریخ ثبت نام آزمون ورودی باشد.

۴. ارائه گواهی سلامت روان از یکی از مراکز مشاوره مورد تأیید کانون.

۵ . چهار قطعه عکس

ماده ۲۰ (الحاقی) ـ متقاضیان بند (د) ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، باید همه شرایط زیر را داشته باشند:

۱. لیسانس حقوق قضایی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه علمیه قم. مدرک تحصیلی دیگری قابل پذیرش نیست.

۲. داشتن پنج سال متوالی یا ده سال متناوب سابقه اشتغال در سمت های حقوقی. مقصود از کار و سمت حقوقی، صرفاً فعالیت مستمر به عنوان نماینده قضایی دستگاه های مذکور در دعاوی حقوقی و کیفری نزد مراجع قضایی موضوع ماده ۳۲ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی است و سمتهای اداری و کارشناسی در ادارات حقوقی را که شرح وظایف آنها، فعالیتی غیر از نمایندگی قضایی در دعاوی است، شامل نمی‌شود. برأی احراز فعالیت عملی، متقاضی باید آرا و صورتجلسه‌های مرجع قضایی مثبت حضور و دفاع به عنوان نماینده قضایی در حداقل سی مورد در طول پنج سال متوالی یا ده سال متناوب ارائه کند. همچنین سمت حقوقی متقاضی باید در احکام کارگزینی صادره در سالهای اشتغال درسمت حقوقی درج شده باشد.

۳. سی سال کامل شمسی خدمت در دستگاه های دولتی و وابسته به دولت و نهادهای انقلابی و نیروهای مسلح و بازنشستگی در آنها. سنوات ارفاقی پیش‌بینی شده در قوانین و مقررات مختلف، جزء سی سال خدمت محاسبه نمی‌شود.

مشمولین این ماده پس از گذراندن دوره کارآموزی و قبولی در اختبار، برابر ضوابط، پروانه وکالت پایه یک درجه دوم دریافت می‌کنند.

تبصره: ممنوعیت صدور پروانه کارآموزی و وکالت برأی مشمولین این ماده در حوزه یا حوزه‌های قضایی پنج سال آخر خدمت آنان، اعمال می‌شود. این ممنوعیت برأی شاغلان در ادارات کل یا ادارات استانی یا کشوری، در استان محل استقرار ادارات مذکور خواهد بود.

ماده ۲۱ (الحاقی) ـ کانون در نیمه مرداد هر سال، از متقاضیان موضوع بند (د) ماده ۸ ثبت نام کرده و پس از بررسی مدارک آنان، چنانچه تعداد متقاضیان واجد شرایط تا سه درصد ظرفیت پذیرش کارآموزان همان سال باشد، اقدام به صدور پروانه کارآموزی می‌نماید و در صورتی که تعداد بیش از سه درصد باشد، با برگزاری آزمون کتبی، تعداد مورد نظر از بین افرادی که حداقل نمره ده و بالاترین نمره را کسب کرده باشند، پذیرفته خواهند شد.

تبصره: مواد درسی آزمون مطابق با مواد درسی آزمون ورودی داوطلبان عادی کارآموزی است.

ماده ۳۶ (اصلاحی)

کارآموز مکلف است در دوره کارآموزی، تکالیف زیر را در سه مرحله تحت نظر کانون و وکیل سرپرست، انجام دهد؛

۱. مرحله اول: شرکت در جلسات سخنرانی و کارگاه‌های آموزشی حوزه وکالت و کارآموزی به مدت دو ماه و حداقل پنجاه ساعت.

در پایان مدت، از کارآموز آزمون کتبی به عمل آمده و پس از قبولی بلافاصله مرحله دوم آغاز می‌شود. در صورت عدم شرکت در آزمون یا عدم قبولی، این آزمون تا دو مرتبه دیگر قابل تکرار است. در صورت عدم شرکت یا قبولی کارآموز در نوبت سوم، با اعلام کمیسیون کارآموزی و تأیید هیات مدیره، پروانه کارآموزی ابطال خواهد شد. این تصمیم قطعی است.

۲. مرحله دوم: کارآموز مکلف است، شش ماه هر رو ز ـ به غیر از پنجشنبه ها و ایام تعطیل ـ تمام وقت اداری در مراجع قضایی (صحن دادگاه) حضور داشته و روزانه از یک پرونده دارای وقت رسیدگی یا در حال رسیدگی، گزارش تهیه نماید.

کارآموز در این مدت باید در همه انواع مراجع قضایی اعم از شعب دادیاری و بازپرسی، دادگاه‌های حقوقی، خانواده، کیفری یک و دو، انقلاب، اصل ۴۹، تجدید نظر، دوایر اجرأی احکام و … شرکت نموده و حضور داشته باشد.

در صورت عدم تأیید کمیسیون، این دوره تا دو بار دیگر و هر بار حداکثر به مدت چها ر ماه قابل تمدید است. در پایان مرتبه سوم و عدم تأیید در کمیسیون کارآموزی، با اعلام کمیسیون و تأیید هیأت مدیره، پروانه کار آموزی ابطال می‌شود. این تصمیم قطعی است.

۳. مرحله سوم: مدت این مرحله هفت ماه است و کارآموز باید تکالیف زیر را انجام دهد.

۳-۱- با معرفی کانون نزد وکیل سرپرست به آموزش و تمرین عملی امور وکالت بپردازد و گواهی ماهانه وکیل سرپرست را ارائه دهد.

۳-۲- در حداقل پنجاه ساعت جلسات سخنرانی و کارگاه آموزشی حضور یابد.

۳-۳- امور محوله از سوی کانون را انجام دهد.

۳-۴- گواهی مربوط به انجام تکالیف را ارائه داده و پس از تأیید در کمیسیون کارآموزی، در اختبار کتبی و شفاهی شرکت کند.

در صورت عدم انجام تکالیف مذکور یا عدم شرکت در اختبارکتبی و شفاهی یا عدم قبولی، مرحله سوم به ترتیب مقرر تجدید میشود. چنانچه کمیسیون کارآموزی مجدداً انجام تکالیف را تأیید نکند یا عذر غیبت از اختبار را موجه نداند و یا کارآموز در اختبار قبول نشود، پروانه کارآموزی به نحو مندرج در بند ۲، ابطال خواهد شد.

تبصره ۱: کارآموزان در دوره سوم می‌توانند تحت نظر وکیل سرپرست، وکالت حداکثر تا پنج پرونده را در ماه قبول کنند. وکالت کارآموزان در پرونده‌هایی که احکام آنها قابل فرجام است یا مرجع تجدیدنظر از احکام آنها دیوان عالی کشور است و یا پذیرش اعاده دادرسی کیفری، منفرداً یا به همراه وکیل سرپرست و سایر وکلا ممنوع است. در دعاوی مالی که خواسته آنها بیش از نصاب مقرر است، قبول وکالت مجتمعاً با وکیل سرپرست بلامانع است.

تبصره ۲: کارآموزانی که طبق قانون نصف مدت مقررکارآموزی می‌کنند، مدت دوره‌های سه گانه به نصف کاهش می‌یابد.

ماده ۲۲ (الحاقی)- در هر مورد که کارآموز برأی شروع دوره اولیه یا مجدد در هر مرحله یا موارد دیگر مکلف به حضور و انجام تکالیف باشد، چنانچه حداکثر تا یک ماه از تاریخ اعلام، دوره مربوط را شروع نکند یا تا یک ماه پس از پایان دوره، خاتمه آن را اعلام و مدارک مربوطه را تحویل ندهد، به منزله عدم انجام تکلیف است. مگر اینکه تأخیر، حداکثر به مدت سه ماه با موافقت کمیسیون کارآموزی یا در موارد پزشکی حداکثر شش ماه با تایید پزشک معتمد کانون باشد یا کانون در شروع دوره تأخیر داشته باشد.

تبصره: دستورالعمل کارآموزی، شامل کلیه برنامه‌های آموزشی، نحوه و میزان حضور در هر یک از مراجع قضایی، نصاب مالی برأی قبول وکالت و سایر موارد ضروری، همچنین شرح وظایف وکلای سرپرست، حداکثر ظرف شش ماه ازتاریخ ابلاغ این آیین نامه به تصویب هیأت عمومی هیأت مدیره کانون ها رسیده و برای همه کانون ها، کارآموزان، وکلای سرپرست و مراجع مرتبط لازم الاتباع است.

ماده ۲۳ (الحاقی) ـ در اجرأی بند ۲ ماده ۳۶ کلیه مراجع قضایی مکلف به پذیرش کارآموزان وکالت با معرفی کانون‌های وکلای دادگستری هستند. تهیه امکانات و برنامه اجرایی بند مذکور به عهده معاونت آموزش قوه قضاییه و دادگستری‌های کل استانها است.

ماده ۳۷ (اصلاحی)

هر کارآموز دارای کارنامه مخصوص خواهد بود که از طرف کانون به او داده می‌شود. این کارنامه باید در مورد حضور در جلسات دادگاه و سایر مراجع قضایی به گواهی قضات؛ کارهایی که نزد وکیل سرپرست انجام می شود و حسن اخلاق و رفتار در دوره کارآموزی، به گواهی وکیل سرپرست؛ انجام کارهایی که از طرف کانون ارجاع می‌شود، به گواهی مسئول واحد ارجاع کننده و حضور در کلاس های آموزشی و سخنرانی به گواهی کمیسیون کارآموزی برسد.

ماده ۲۴ (الحاقی) ـ در کلیه مواردی که تصمیم هیأت مدیره یا دادگاه انتظامی وکلا، ابطال پروانه کارآموزی است و همچنین در مورد انصراف کارآموز یا اقدامی که تلقی انصراف از آن بشود، صدور پروانه مجدد کارآموزی برای کلیه کارآموزان مشمول این آیین‌نامه منوط به شرکت در آزمون ورودی و قبولی در آن و احراز شرایط قانونی است.

ماده ۲۵ (الحاقی) ـ اختبار کتبی و شفاهی شامل دروس حقو ق مدنی، آیین دادرسی مدنی و مقررات وکالت، حقوق کیفری، آیین دادرسی کیفری، حقوق تجارت و حقوق ثبت و امور حسبی است.

ماده ۲۶ (الحاقی) ـ قبولی در اختبار، منوط به کسب نمره ده از بیست در حداقل پنج درس و معدل کل دوازده از بیست است. در معدل گیری نمره هر درس، ضریب اختبار کتبی «سه» و ضریب اختبار شفاهی «یک» است.

ماده ۴۲ (اصلاحی)

در صورتی که کارآموز در اختبار قبول نشود، یک نوبت تجدید دوره خواهد شد. در دوره تجدیدی، مرحله سوم ماده۳۶ اصلاحی تکرار و در صورت مردود شدن در دومین اختبار، با اعلام کمیسیون کارآموزی و تأیید هیأت مدیره، پروانه کارآموزی ابطال می‌شود. تصمیم هیأت مدیره قطعی است. ماده ۴۴ (اصلاحی)

به کارآموزانی که در اختبار قبول شده و سوگند یادکنند، پروانه وکالت پایه یک درجه دوم داده می‌شود و تا قبل از آن از امتیازات مربوط به وکلا برخوردار نخواهند بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
وکیل دادگستری هستم؛
این رمان قضائی است یا قانون وکالت؟

سئوال؛ چرا وکالت و قوانین مربوط به آن به جنین وضعی گرفتار آمده. ایرادات این لایحه؛
1 - بزرگترین ایراد این است که باز هم به سایر دانش آموختگان رشته حقوق قضائی اجازه ورود به حوزه وکالت داده شده. ! آیا چهل سال قضاوت دانش آموختگان غیر حقوق قضائی در حوزه قوه قضائیه که به تلمبار شدن بیش از بیست میلیون پرونده در دادگستری منتج شده، کافی نیست که کار را باید هم در حوزه قضاوت و هم وکالت، به کاردانان و تحصیل کردگان رشته حقوق قضائی سپرد و به همین ترتیب نباید به دانش آموختگانی که در دانشکده های حقوق تحصیل نکرده اند، آجازه ورود به حوزه وکالت داد..
2 - اصرار به ورود دانش آموختگان غیر از حقوق قضائی بعد از انقلاب، تمامی این هرج و مرج ها را در حوزه وکالت بوجود آورده، وگرنه در هیچ کدام از کشورهای دنیا ( طبق این لایحه)، برای ورود به حوزه وکالت تا این حد سخت گیری و مانع تراشی نمی شود. در آمریکا فقط یک امتحان برای اشتغال به وکالت لازم است و کسانی که حد نصاب نمره هر ایالت را بدست آورند، پروانه وکالت اخذ می کنتد.
3 - به دلیل افزایش قارچ گونه دانشکده های حقوق، ورود به حوزه قضاوت و وکالت برای عده ای جذاب شده است . پس اول باید بسیاری از دانشکده های حقوق را تعطیل و آنرا با نیاز کشور تعدیل نمود و سپس با همین قانون وکالت عده ای را از طریق آزمون، پروانه کارآموزی داد و بعد از امتحان اختبار پروانه وکالت. چیست این قانون که قصد دارد، کار آموزان وکالت را مانند اسرا، هر روزه وارد دادگاهها و دادسراها نماید. مگر یک کارآموز وکالت از نظر روانی و جسمی قادر به این کار است؟
3 - قانون فعلی وکالت هم در حوزه کارآموزی و هم نحوه اعطای وکالت، قانون جامعی است. به شرط این که به نحوی داوطلبین وکالت با تعطیلی دانشکده های حقوق که قارچ گونه تاسیس و رشد کردند، تعطیل و تعدیل گردند. مانع سایر رشته های غیر حقوق قضائی به حوزه وکالت گردند. دولت و قوه قضائیه از (وکیل سازی) دست بردارد و همین کانون های وکلای دادگستری را که قدمتی شصت ساله دارند، به عنوان تنها مرجع رسمی اعطای پروانه وکالت به رسمیت شناخته در امور آنها دخالت نکند. زیرا کانون های وکلا طبق قوانین دقیقی که توسط دانشمندان رشته حقوق تدوین شده، به انحام وظائف مشغولند و پاسبان اعمال آنها، دادگاه انتظامی قضات است..
4 - اسکودا اصلا صلاحیت تدوین لایحه وکالت را ندارد و اصل تاسیس آن غیر قانونی است. وکالت یک حرفه ای است که از طرف حاکمیت ملی کشور بر حوزه جغرافیائی سرزمینی خود و توسط قوه قضائیه برای حفظ حان و مال و ناموس مردم در قبال قدرت بالفعل عظیم خود و قدرت بالقوه متعرضین به حقوق مردم بوجود آمده، به عبارت دیگر این نهاد توسط دولت تاسیس شده ولی نهادی است غیر دولتی. حال چگونه است که یک مرجع خود ساخته و بدون مصوبه قانونی اختیار دار تدوین قانون وکالت می شود؟!!
حالا چرا محرمانه؟ مگر چه پيشنهاد هايي كرده بودند؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر