بازدید 17123
پیمانه اقتصادی

مشکل ما با ۲۰ و ۵۰ میلیون دلار حل نمی‌شود/ کاهش ۵۸ درصدی ارزش سهام عدالت در ۱۷۲ روز/ مسکن در آگهی‌ها ۵ درصد ارزانتر شد/ قیمت‌هایی که جذاب شده‌اند/ مرد ۲۰۰ میلیارد دلاری!

این پیمانه تیتر‌هایی همچون حدود ۸ درصد از ارزش بورس تهران برای بانک ها، صعود دلار در بازار‌های جهانی، بیت‌کوین در کف یک هفته‌ای، افزایش تولید لوازم خانگی در ۹ ماهه امسال، گرانی تخم‌مرغ در تهران، پورابراهیمی: بورس همچنان پربازده‌ترین بازار است و ثبت یازدهمین تورم منفی متوالی در سوییس را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۲۷۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 12 January 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون حدود ۸ درصد از ارزش بورس تهران برای بانک ها، صعود دلار در بازار‌های جهانی، بیت‌کوین در کف یک هفته‌ای، افزایش تولید لوازم خانگی در ۹ ماهه امسال، گرانی تخم‌مرغ در تهران، پورابراهیمی: بورس همچنان پربازده‌ترین بازار است و ثبت یازدهمین تورم منفی متوالی در سوییس را در بر دارد.

گزارش لحظه به لحظه «بورس تابناک» از نبض تالار شیشه‌ای 

شاخص کل بورس روز دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ در نهایت با کاهش ۵۳۵۷ واحدی بر کانال یک میلیون و ۳۰۱ هزار و ۲۴۵ واحدی آرام گرفت. اما امروز در همین ده دقیقه ابتدایی بازار، شاخص کل بیش از ۵ هزار واحد اُفت کرد و دوباره کانال ۱.۳ میلیون واحدی را از دست داد. جزئیات بیشتر

حدود ۸ درصد از ارزش بورس تهران برای بانک ها

مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه بانک‌ها هم اکنون حدود ۸ درصد ارزش بازار سرمایه تهران را به خود اختصاص داده اند، افزود: همچنین بخش بسیاری از پورتفوی صندوق دارا یکم که در زمان پذیره نویسی نزدیک به سه میلیون و پانصد هزار سرمایه گذار را جذب خود کرده است، از سهام بانک‌ها تشکیل شده و کاهش ارزش این صندوق به اعتماد سرمایه گذاران لطمه خواهد زد. از این روی، پیشنهاد می‌شود هر گونه تغییر در نرخ سود بانکی با هماهنگی میان بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان بورس و اوراق بهادار انجام گیرد.

کاهش ۵۸ درصدی ارزش سهام عدالت در ۱۷۲ روز

با توجه به ارزش سهام عدالت می‌توان گفت تا کنون ۵۸ درصد از ارزش این سهام نسبت به اول مرداد ماه سال جاری کاهش یافته است. کاهش ارزش سهام عدالت تا ۱۱ آبان ماه ۴۸ درصد بوده است که این مساله نشان می‌دهد سهام عدالت در ماه‌های گذشته به شدت کاهش یافته است. به نقل از فارس، با نگاهی به نماد‌های موجود در سبد سهام عدالت افراد، می‌توان سهم‌های با ارزش و بنیادی را ملاحظه کرد که تنها به دلیل عدم مدیریت بازار سرمایه ارزش آن‌ها به شدت کاهش یافته است.

مشکل ما با ۲۰ و ۵۰ میلیون دلار حل نمی‌شود/ کاهش ۵۸ درصدی ارزش سهام عدالت در ۱۷۲ روز/ مسکن در آگهی‌ها ۵ درصد ارزانتر شد/ قیمت‌هایی که جذاب شده‌اند/ مرد ۲۰۰ میلیارد دلاری!

دلار در دو راهی قیمتی

به باور تحلیلگران فنی، بازار ارز در یک دو راهی قرار گرفته است؛ برای ادامه روند نزولی نیاز دارد که محدوده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی را از دست بدهد و بازگشت به جاده صعودی نیاز به شکست محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومانی دارد. در شرایط کنونی، انتظارات متناقضی در بازار ارز وجود دارد؛‌ دسته‌ای از معامله‌گران امیدوار به افزایش قیمت هستند؛ بالا بودن نرخ حواله درهم و ارزش دلار در هرات افغانستان در کنار ماندن دلار در کانال ۲۵ هزار تومان در سامانه نیما از جمله متغیرهایی هستند که انتظارات افزایشی را در بازار فعال نگه داشته است. در مقابل، احتمال آزاد شدن منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی و پایان فشار حداکثری با پذیرش شکست از سوی ترامپ، برخی معامله‌گران را نسبت به آینده کاهشی بازار امیدوار کرده است. /دنیای اقتصاد

صعود دلار در بازارهای جهانی

شاخص دلار جایگاه خود در کانال ۹۰ واحدی را تثبیت کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۷ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۴۰ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲۴ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

بیت‌کوین در کف یک هفته‌ای

افزایش نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا و افزایش ارزش دلار این کشور، بازار بیت‌کوین را بی‌نصیب نگذاشت؛ بیت‌کوین پس از دو روز نزولی آخر هفته، روز گذشته در ساعاتی از روز، افتی بیش از ۱۳ درصد را تجربه کرد تا ارزش پرطرفدارترین رمز ارز جهان به کانال ۳۴ هزار دلاری سقوط کند. بیت‌کوین در تمامی چهار هفته گذشته، رشد دو رقمی هفتگی را به ثبت رسانده بود و توانست مرزهای جدید قیمتی را یکی پس از دیگری فتح کند. اقتصاددانان بانک جی‌پی‌مورگان هفته پیش مدعی شدند در صورتی که بیت‌کوین تبدیل به یکی از مقاصد امن دارایی شود، می‌تواند تا قله ۱۴۶ هزار دلاری صعود کند.

مشکل ما با ۲۰ و ۵۰ میلیون دلار حل نمی‌شود

عبدالناصر همتی در حاشیه نشست هیات مذاکره کننده کره‌ای برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: در جلسه‌ای که امروز با قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی داشتیم، به کره ای‌ها گوشزد و تأکید کردم که منابع بلوکه شده ایران در کره متعلق به ملت ایران است و نباید با آن شوخی کرد. در حال حاضر یک سال و نیم است که کره ای‌ها بارها نامه نگاری و اعلام کردند که مشکل را امروز، فردا و یا یک ماه دیگر حل می‌کنند، اما تاکنون این مشکل حل نشده؛ هر چند من احساس می‌کنم که قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی برای حل این مشکل عزمی جدی دارد. نکته‌ای که به هیات مذاکره کننده کره جنوبی تاکید کردم این است که اولا برای منابع متوقف شده ما در کره جنوبی باید سود در نظر گرفته شود و ثانیا قضیه مطرح شده پیشین که براساس آن کره ای‌ها می‌خواستند تعدادی آمبولانس و دستگاه‌های تست کرونا به ما تحویل بدهند، یک مسئله فرعی است و قضیه منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی با ۲۰ یا ۵۰ میلیون دلار حل نمی‌شود و طلب ما ۷ میلیارد دلار است که چند سال است در این کشور بلوکه شده است. وی ادامه داد: ضمن اینکه من به هیات کره جنوبی اعلام کردم که ایران بهانه آن‌ها مبنی بر مشکلات با کشور آمریکا برای عدم آزادسازی منابع ایران را نمی‌پذیرد، چون کشور‌های دیگری هم بودند که ما در آن‌ها منابعی داشتیم، اما تاکنون توانسته ایم منابع خود را از آن‌ها دریافت کنیم."

مرد ۲۰۰ میلیارد دلاری!

ثروتمندترین فرد جهان اکنون بالای ۲۰۰ میلیارد دلار ثروت دارد. به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، رکوردشکنی های ایلان ماسک کماکان ادامه دارد و وی اکنون با ۲۰۹ میلیارد دلار ثروت بالاتر از هر فرد دیگری از جمله جف بزوس در صدر فهرست ثروتمندان دنیاست. تنها در روز دهم ژانویه ثروت وی ۱۴ میلیارد دلار بیشتر شده است. او در ابتدای سال ۲۰۲۰ تنها ۲۷ میلیارد دلار ثروت داشت و نفر پنجاهم این رده بندی بود. اکنون هر سهم تسلا به ۸۱۶ دلار رسیده و بدین ترتیب، ارزش بازار این شرکت چیزی حدود ۸۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود. از زمان عرضه اولیه سهام شرکت تسلا در سال ۲۰۱۰، ارزش هر سهم این خودروساز بیش از ۱۴۰ برابر ( ۱۴۰۰۰ درصد) افزایش یافته است.

افزایش تولید لوازم خانگی در ۹ ماهه امسال

بررسی آمارهای وزارت صمت از وضعیت تولید در کشور نشان می‌دهد که طی ۹ ماهه سال جاری یک میلیون و ۴۸۴ هزار دستگاه یخچال و فریزر توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده است، حال آنکه سال گذشته یک میلیون و ۱۵۵ هزار دستگاه از این محصول تولید شده بود. بدین ترتیب تولید یخچال و فریزر در ۹ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۸.۵ درصدی یافته است. همچنین در ۹ ماه امسال ۷۶۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی در کشور تولید شده است. این در حالیست که در مدت مشابه سال قبل ۴۸۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه تولید شده بود. بنابراین تولید ماشین لباسشویی در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۹.۱ درصدی یافته است. در ۹ ماه امسال ۹۰۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع تلویزیون توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده است، این در حالی است که در مدت مشابه پارسال نصف این حجم، یعنی تنها ۵۷۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه تولید شده بود. بدین ترتیب تولید انواع تلویزیون در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۷.۶ درصدی یافته است.

گرانی تخم‌مرغ در تهران

بیش از یک ماه است که قیمت تخم مرغ در استان تهران در مدار صعودی قرار گرفته و افزایش یافته است؛ در حالی که در حین مدیریت بازار مرغ، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نرخ ثابتی را برای این محصول در نظر گرفته و اعلام کردند هر کیلوگرم تخم مرغ ۱۴ هزار و ۵۰۰ و هر شانه ۲۹ هزار تومان باید در بازار عرضه شود. به نقل از ایرنا؛ اما آخرین خبرها از بازار تهران حاکی از قیمت ۴۴ تا ۵۰ هزار تومان برای هر شانه تخم مرغ است؛ البته این قیمت‌ها برای هر شانه تخم مرغ باز و بدون بسته‌بندی کارخانه‌ای در بازار و میادین میوه و تره بار ثبت می‌شود. این افزایش قیمت در حالی است که تخم مرغ یکی از کالاهای اساسی و از جمله اقلام مورد استفاده روزمره همه شهروندان به شمار می‌آید و افزایش نرخ آن می‌تواند تاثیر چشمگیری در دسترسی قشرهای فرودست جامعه به مواد پروتئینی داشته باشد.

یکی از تولیدکنندگان تخم مرغ در تهران معتقد است که چون نهاده‌های دامی بموقع به دست مرغداران نرسیده، تولید مرغ تخم گذار به تاخیر افتاده و از طرف دیگر مرغداران تولیدکننده تخم مرغ، ترجیح می‌دهند مدتی محصول خود را نگه دارند و با قیمت مناسب بفروشند تا به سود مورد نظر دست یابند. این تولیدکننده اعلام کرد: امروز با نرخ کنونی نهاده‌ها اگر مرغداران قصد تولید مرغ تخم‌گذار و در نهایت تولید تخم مرغ را داشته باشند، باید تا دست کم پنج ماه صبر کنند و پس از این مدت ثمره این اقدامات، تاثیر خود را در تعیین نرخ نهایی تخم مرغ نشان دهد.

ثبت یازدهمین تورم منفی متوالی در سوییس!

نرخ تورم سوییس به پایین ترین سطح سه ماه اخیر رسید. به نقل از تریدینگ اکونومیکس، متوسط نرخ تورم سوئیس در دوازده ماه منتهی به دسامبر به منفی ۰.۸ درصد رسیده است که ۰.۲ درصد کمتر از نرخ تورم ثبت شده برای دوره منتهی به ماه قبل و ۰.۱ درصد کمتر از نرخ تورم پیش‌بینی شده قبلی برای این کشور محسوب می‌شود.

تورم منفی ۰.۸ درصدی که پایین ترین تورم ثبت شده در سوئیس از نوامبر ۲۰۱۶ تاکنون محسوب می شود، بیش از همه تحت تاثیر کاهش قیمت در بخش های مسکن، مواد غذایی و حمل و نقل قرار گرفته است. طی این مدت، کمترین تورم مربوط به حمل و نقل با تورم منفی ۳.۶ درصدی بوده است و فرهنگ و آموزش با تورم منفی ۱.۶ درصدی و مراقبت های درمانی با تورم منفی ۰.۶ درصدی در رده های بعدی قرار گرفته اند. تورم در بخش انرژی نیز منفی ۰.۴ درصد اندازه گیری شده است. تورم تنها در دو بخش مواد غذایی و رستوران و هتلداری مثبت بوده و به ترتیب ۰.۸ درصد و ۰.۹ درصد اندازه‌گیری شده است. متوسط نرخ تورم سوئیس در بازه زمانی ۱۹۵۶ تا ۲۰۲۰ معادل ۲.۰۴ درصد بوده که در این بین بالاترین تورم ثبت شده، مربوط به نرخ ۱۱.۹۲ درصدی دسامبر سال ۱۹۷۳ و کمترین نرخ ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی ۱.۴ درصدی اوت سال ۲۰۱۵ بوده است.

مسکن در آگهی‌ها ۵ درصد ارزانتر شد

بررسی نرخ های پیشنهادی فروش مسکن شهر تهران در دو هفته اخیر از کاهش متوسط ۵.۲ درصدی حکایت دارد؛ در اغلب مناطق قیمتها نسبت به دو هفته قبل ۱ تا ۱۳ درصد کاهش یافته و بیشترین میزان افت در منطقه ۱۲ رخ داده است. در منطقه یک نیز ظرف ۱۴ روز قیمت ها ۳ درصد کاهش نشان می دهد. /ایسنا

قیمت‌هایی که جذاب شده‌اند

سهام بورسی پس از ریزش چهار ماهه، در حال‌حاضر به سطوحی رسیده‌اند که از منظر معامله‌گران ـ نه با توجه به معیارهای ارزندگی ـ جذاب برآورد می‌شوند. به این ترتیب، P/ E آینده‌نگر بورس تهران که در اوج حباب بازار (مردادماه) به ۲۲ مرتبه نیز رسیده بود، در حال‌حاضر کمتر از ۵/ ۹مرتبه است. سیگنالی که خود یکی از دلایل تقویت تقاضا و مردد‌شدن فروشندگان است. به نقل از دنیای اقتصاد؛ از همه ریسک‌های مثبت و منفی که بگذریم، آنچه روزهای اخیر سبب نوسان شاخص سهام و قیمت‌ها شد، ریسک ناپایداری سیاست‌هاست. جایی‌که مسئولان بورسی و غیربورسی بدون در نظر گرفتن عواقب اظهارنظرهای خود، پشت تریبون قرار می‌گیرند و با تغییر یک ساعته سیاست خود، باری سنگین بر دوش فعالان بورسی می‌گذارند. همین مهم سبب شده تا اعتماد سهامداران به این بازار و سیاست‌گذار آن به‌ صورت جدی خدشه‌دار شود.

پورابراهیمی: بورس همچنان پربازده‌ترین بازار است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین هر نوع دخالت غیرمرتبط در تصمیم‌گیری‌های ناظران بازار سرمایه را مغایر با قانون و غیرقابل قبول دانست و با بیان این که بازار سرمایه همچنان پربازده ترین بازار در مقایسه با بازارهای موازی است، افزود: بازار سرمایهشتابان در حال حرکت است؛ بنابراین، متناسب با آن باید تغییراتی در راستای تقویت مقررات نظارتی و توسعه زیرساخت‌ها و همچنین ارتقای همکاری سایر دستگاه‌ها با این نهاد ایجاد شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
بعداز صعود دستوری روزیکشنبه که بعد ازتجمع اعتراضی سهامداران انجام شد روند بورس دیروز وامروز بازهم نزولی شد و شاخص کل هم امروز مجددا به کانال یک میلیون ودویست هزارواحدی سقوط کرد
صف های فروش بسیارمتراکم است اما خریداری وجود ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
اینقدر به بورس حساس نباشین. بالا پایین داره. ربطش ندین به همه چیز.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
ناشناس 9:39
ظاهرا غارت سرمایه مردم برای شما بی اهمیته
ارزش سرمایه مردم با وجود تورم شدید عملا به کمتر یک سوم ارزش ابتدایی آن رسیده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
سه شنبه ۲۳ دی
شاخص کل بورس با ۳ درصد سقوط دیگربه نیمه کانال یک میلیون ودویست هزار واحدی سقوط کرد !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
منم امروز با حدود ۳۵ درصد ضرر سهاممو فروختم خلاص شدم
جلوی ضرر راهروقت بگیری منفعته
این بورس دیگه بورس بشونیست
تا قبل ازادمام سال ۹۹ میاد زیر یک میلیون واحد
این خط اینم نشان
خوش به حال سوییسی ها...تورم منفی اصلا در مقوله ذهن هیچ مسئولی در ایران نمیگنجه!
حتی نمیدونن چیه!
فقط برنامه ریزی میکنن برای تورم های مثبت 50 60 درصدی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
سوییس
بهتره در موردش نه حرف بزنیم و نه بهش فکر کنیم
چرا از آلودگی هوا هیچی نمینویسید؟ داریم خفه میشیم.. انقدر عادی شده این هوا؟
همه فقط چسبیدن به بورس.. ما بورس نداریم! جایی که با دستور و فرمایش و سفارش بالا و پایین بشه بورس نیست
چرا مردم.نمیفهمن اینو!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
تازه دارن مدرسه ها رو هم باز می کنن که آلودگی رو تکمیل کنن
مرد آموزش ببینند! بورس بالا و پایین دارد. هزاران بار این جملات را شنیدیم. بازاری که نه توش تکنیکال معنی داره، نه بنیادی و فقط دستوری داره سرمایه مردمو به باد میده ادا اصول نداره. ۳۵ درصد منفی پالایش یکم دولت نه ربطی به آموزش داره و نه ربطی به بالا و پایین شدن بورس. فعلا که شاحص ماه هاست منفیه و روز به روز پول مردم کمتر و کمتر میشه
چی شده صفحه پیمانه اقتصادی تان را بعد از ۲ سال مجددا به صبح همان روز منتقل کرده اید و عصرها دیگه نمی زنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ماشالله ماشاالله این قدر خبرهای اقتصادی مان زیاده که وقت کم می اورند سایتها در اعلام انها!!!
بورس وحشتناک ریخته تا این لحظه ان وقت اقای پورابراهیمی ادعای خاص میکنند!!!
مسکن هشتصد درصد گران شده
بیش از 95% قیمت مسکن کاذب است!
تا وقتی بیش از 95% قیمت مسکن سقوط نکند خبری از خرید نخواهد بود!
بدبخت سویسی ها که هر سال ارزش سرمایه شان کم می شود. اگر اقتصاد دان ندارید بیایید از ما قرض بگیرید تا تورمتان را مثبت کنند و قیمت خانه هایتا ن زیاد شود.
پورابراهیمی: بورس همچنان پربازده‌ترین بازار است !!!!!!!!!
پاسخ ها
kh
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
یک کشتی دیگر کره را توقیف کنیم پولمان را می دهند. دنیای امروز فقط زبان قدرت و زور را می فهمد و دیپلماسی بدون پشتوانه قدرت و زور گویی بی معنی بی معنی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
در دنیای شما ارزش هر کشتی ۳و نیم میلیارد دلاره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
كشور سيستم داره. شطرنج برره اي كه بازي نميكنيم.
تخم مرغ نخرید گران می شود، مسکن نخرید حباب دارد، ماشین نخرید تا خودروساز مجبور شود ارزان کند، شکر نخرید تا قیمتش پایین بیاید فقط نخرید و نخورید ان شاالله همه چیز درست می شود. یک خبر خوب. می دانید چه چیزی ارزان شد؟ سهام هایی که مردم در بورس خریده بودند ارزان شد. علی برکت الله.
اگر بخواهیم مثل اکثر مردم دنیا در رفاه و آسایش باشیم چه باید بکنیم؟...... آقای ظریف این انتخاب مردم نبود!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر