بازدید 12548

کنفرانس خبری مشترک پوتین با علی‌اف و پاشینیان

روسای جمهوری روسیه و آذربایجان در کنار نخست وزیر ارمنستان پس از نشست امروز خود در مسکو در یک کنفرانس خبری شرکت کردند.
کد خبر: ۱۰۲۷۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۹ 11 January 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، به نقل از وستی‌پرس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که میزبان این نشست سه‌جانبه درباره قره‌باغ و توافق اخیر ارمنستان و جمهوری آذربایجان بود، گفت: به این نتیجه رسیدیم که مفاد توافق قره‌باغ رعایت می‌شود و مورد جدی وجود ندارد.

رئیس جمهوری روسیه ادامه داد: گروه حافظان صلح روسیه تمام وظایف خود را در مقابل هر دو طرف اجرا می‌کند. همانطور که در ابتدای دیدار امروزمان گفتم، تا به حال بیش از ۴۸ هزار مهاجر و آواره به قره‌باغ بازگشته‌اند. اقدامات مداوم برای بازسازی زیرساخت‌ها، برق رسانی، بنا‌های مسکونی، زیرساخت‌های اجتماعی و رفاهی صورت می‌گیرد.

پوتین تاکید کرد: دیدار امروز را بسیار مهم و مفید می‌دانم، چرا که ما توانستیم به توافق برسیم و بیانیه‌ای را در خصوص روند اوضاع در منطقه امضاء کردیم. منظور من اقدامات مشخص در راستای ایجاد مناسبات اقتصادی و توسعه طرح‌ای زیرساختی است. به این منظور گروه کاری تحت ریاست معاونان نخست وزیران سه دولت – آذربایجان، ارمنستان و روسیه - ایجاد شده است. در آینده نزدیک آن‌ها زیرگروه‌های کارشناسی را تشکیل خواهند داد و طرح‌های مشخص در خصوص توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و اقتصاد منطقه را ارائه می‌کنند.

وی در انتها تصریح کرد: مطمئن هستم که اجرای این توافقات به نفع مردم ارمنستان و آذربایجان و بدون هیچ تردیدی به نفع کل منطقه، و به این معنا که به نفع منافع فدراسیون روسیه هم خواهد بود.

هم‌چنین الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان نیز در این کنفرانس خبری مشترک گفت: ما برای حصول نتیجه هدف گذاری کردیم تا بتوانیم تلاش‌ها در راستای حل و فصل را به سرانجام برسانیم. توافقات مربوط به قره‌باغ رعایت می‌شوند و موارد جدی برای نگرانی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: دو ماه از زمان آتش‌بس گذشت و اینکه امروز در مسکو رهبران سه کشور امضاء کننده بیانیه مورخ ۹-۱۰ نوامبر گرد هم آمدند گویای این است که ما برای حصول نتیجه هدفگذاری کرده‌ایم و قصد داریم به اتفاقاتی که در ماه‌های سپتامبر و نوامبر رخ دادند خاتمه بدهیم. آن بیانیه‌ای که امروز به امضاء رسید گویای تمایل ما است. چرا که یکی از مفاد توافق آتش‌بس فعال سازی مناسبات در زمینه حمل و نقل بود. این بخش می‌تواند پویایی زیادی به توسعه منطقه ما ببخشد و امنیت آن را تقویت کند. چرا که بازگشایی راه‌های مواصلاتی پاسخگوی منافع مردم آذربایجان، ارمنستان، روسیه و همسایگان ما است. مطمئن هستم که کشور‌های همسایه نیز به طور فعال در ایجاد کریدور‌های حمل و نقل و شبکه گسترده حمل و نقل در منطقه ما مشارکت خواهند کرد. ما باید به جستجوی خود برای یافتن زمینه‌هایی ادامه دهیم که تاثیر سریع داشته و هدفمند باشند.

علی‌اف ادامه داد: همانطور که ولادیمیر پوتین یک بار گفت، مناقشه‌قره‌باغ در گذشته ماند و ما باید به فکر آینده باشیم، به فکر اینکه چطور باهم و درکنار هم زندگی کنیم و برای حل و فصل مسائل مربوط به فعال سازی مسیر‌های حمل و نقل تلاش کنیم تا در آینده ثبات و امنیت منطقه‌ای را تقویت کنیم.

این در حالی است که بر خلاف پوتین و علی‌اف، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفت: متاسفانه این مناقشه هنوز حل و فصل نشده است. هر چند که امکان تامین آتش‌بس فراهم شد، ولی هنوز مسائل زیادی باقی مانده‌اند که باید حل شوند. یکی از این مسائل وضعیت حقوقی قره‌باغ است. مسلما ارمنستان آمادگی دارد مذاکرات را در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ادامه دهد، به ویژه درخصوص این موضوع.

وی افزود: متاسفانه امروز ما نتوانستیم مسئله اسرای جنگی را حل کنیم. این مهمترین و حساس‌ترین مسئله است چرا که موضوع بشردوستانه است. ما توافق کردیم که فعالیت‌ها را در این زمینه ادامه دهیم. معتقد هستیم که ماده ۸ بیانیه مشترک ما، متاسفانه، به طور کامل اجرا نمی‌شود و امیدوار هستم که بتوانیم، در کوتاه‌ترین مدت، به راه حل مشخص برسیم.

پاشینیان ادامه داد: در عین حال باید بگویم که آن بیانیه‌ای که ما امروز امضاء کردیم در واقع بسیار مهم است. پنهان نمی‌کنم که اجرای توافقات این بیانیه می‌تواند به طور کلی چهره و نمای اقتصادی منطقه ما را تغییر دهد و نوآوری‌های اقتصادی می‌توانند منجر به تضامین مطمئن‌تر در زمینه امنیت منجر شوند. ما مسلما، آمادگی داریم به طور سازنده در این زمینه همکاری کنیم.

نخست وزیر ارمنستان در انتها تصریح کرد:، اما همانطور که گفتم، متاسفانه، طی یک دیدار نمی‌توان همه مشکلات را حل کرد. امیدوار هستم که ما در این زمینه جلو برویم. برای ما، می‌خواهم بار دیگر تاکید کنم، در حال حاضر مشکلات بشردوستانه، مسئله تبادل اسرا، مهمترین مسائل است که در ماده ۸ بیانیه مشترک مورخ ۹ یا ۱۰ نوامبر در نظر گرفته شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر