بازدید 11226
۳

غنی‌سازی ۲۰ درصد زودتر از موعد؟

لایحه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در ۱۲ آذرماه سال جاری تصویب و سپس در هجدهم همین ماه ابلاغ شد.
کد خبر: ۱۰۲۵۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲ 05 January 2021

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، حسن بهشتی پور نوشت: برحسب آنچه که مجلس شورای اسلامی تصویب کرد و مهلت دو ماهه‌ای را برای اجرای آن مقرر کرده بود اجرای آن باید در ۱۲ بهمن و یا ۱۸ بهمن آغاز می‌شد. اعلام آغاز غنی سازی ۲۰ درصدی از سوی سخنگوی دولت حائز اهمیت است. شاید پیش زمینه‌های غنی سازی ۲۰ درصدی در فردو فراهم شده باشد. از طرفی مجلس از دولت خواسته بود دو ماه صبر کند تا مشخص شود اتحادیه اروپا به تعهدات ۱۱گانه خود عمل خواهد کرد یا خیر. اینکه دولت زودتر از موعد مقرر چنین اقدامی را آغاز می‌کند حتما مصلحتی در آن بوده است.

غنی سازی ۲۰ درصدی به معنای خروج ایران از برجام نیست. این موضوع بستگی به کمیسیون مشترک برجام و تفسیرش دارد؛ کمیسیونی که وظیفه اصلی رسیدگی به وضعیت برجام را بر عهده دارد. در همین راستا این کمیسیون باید بررسی کند که آیا نقض آشکاری صورت گرفته یا خیر. ایران طبق برجام مجاز بود غنی سازی را تا سقف ۳.۶۷درصد انجام دهد که از تیرماه سال ۱۳۹۸ محدودیت‌های غنی سازی را حذف کرد و تا سطح ۵ درصد آن را افزایش داد. افزایش غنی سازی تا سقف ۲۰ درصد و فعال کردن فردو دو مساله‌ای است که با برجام زاویه پیدا می‌کند؛ چرا که در برجام قرار بود فردو یک مرکز تحقیقات فیزیکی پلاسما باشد. اما ایران در آبان ماه ۱۳۹۸ در اعتراض به طرف مقابل و عدم ایفای تعهدات، غنی سازی را در فردو از سرگرفت. از آنجایی که این موارد به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی رسیده و همکاری‌ها ادامه دارد، هیچ شائبه‌ای نمی‌تواند وجود داشته باشد که ایران در حال زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی است.

شاید پرسش این باشد که آمریکا با توجه به اقدام ایران چه روندی را در پیش خواهد گرفت، اما نکته مهمتر این است که دو کشور چین و روسیه با این اقدام ایران، به سمت آمریکا خواهند رفت. ضمن اینکه بعید به نظر می‌رسد که اقدام ایران موجب تجدید نظر در رفتار طرف مقابل شود؛ تجربه‌های سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ صحت این موضوع را نشان می‌دهد. مجلس شورای اسلامی می‌توانست اقداماتی را مدنظر داشته باشد که اهرم تحریم را از دست طرف مخالف خارج کند. تا زمانی که با اهرم تحریم بر ایران فشار وارد می‌شود بعید به نظر می‌رسد که در رفتارشان نیز شاهد تغییر باشیم. مجلس اگر واقعا خواستار تجدیدنظر رفتار طرف مقابل است باید قدم‌هایی را بردارد که منجر به افزایش تولید ملی در ایران و رفع موانع آن شود. این امر سبب خواهد شد که اهرم تحریم برای طرف مقابل دیگر کارایی نداشته باشد. در این مرحله است که دست ایران برای مقابله بازتر خواهد بود. چنین رفتار رادیکالی منجر به آن خواهد شد تا دوستان ایران هم به سمت کسانی بروند که در حاضر در حال دشمنی هستند تا ما را دچار مشکل کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
دوستان کین المان یا کره جنوبی بس کنید بابا
بزرگوار، رسما بشینیم نگاه کنیم که هر کاری خواستن بکنن؟
درضمن فکر میکنم در چنین مواقعی دولت باید برای رفع موانع تولید حرکتی بکنه و الا قانون در این زمینه تا دلتون بخواد هست، قوه مجریه باید از انفعال دربیاد. دست مقننه هم درد نکنه که یکم دولت رو تکون میده
مجلسی که جتی اجازه نداشت روحانی را استیضاح کنه غنی سازی ۲۰ درصد تصویب می کنه؟ مردم رو چی فرض می کنید؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی