نوسان بین ۱.۴۰۰ تا ۱.۶۰۰

میرعملی، معتقد است از لحاظ بنیادی مشکل خاصی برای شاخص کل بازار وجود ندارد و شاخص کل می تواند در همین محدوده ها نوسان داشته باشد و نمی توان ریزش بیشتری برای آن متصور بود.
کد خبر: ۱۰۲۵۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲ 05 January 2021

به گزارش بورس تابناک،  بازار سرمایه دیروز درساعت پایانی معاملات با رشد ۱.۴ درصدی معادل با ۱۹ هزار و ۱۳۲ واحد به عدد ۱ میلیون و ۳۷۴ هزار و ۴۸۳ واحد رسید و سبزپوش بودن شاخص از روز گذشته ادامه داشت. این درحالی است که شاخص کل در روز ابتدایی هفته با ریزش قابل توجه بیش از ۴۰ هزر واحدی روبرو بود و همین امر باعث تزلزل اعتماد سرمایه گذاران شده است. برای بررسی چگونگی روند بازار سرمایه با کارشناس مسائل اقتصادی و تحلیلگر بنیادی بازار سرمایه به گفتگو پرداختیم.

موج شناسی بازار سرمایه|
سیدهادی میرعملی، کارشناس مسائل اقتصادی و تحلیلگر بازار سرمایه ضمن تشریح روند فعلی بازار و سبزپوش شدن شاخص کل در ساعت پایانی معاملات افزود: اگر بخواهیم شاخص کل را بررسی کنیم از دو جنبه می توان آن را مورد بررسی قرار داد. تکنیکال یا بنیادی. ازلحاظ تکنیکال شاید سخت باشد اما اگر روی نمودار بخواهیم توضیح دهیم یکی از دو فرضیه ای که با آن مواجه هستیم این است که ریزش مرداد تا آبان ماه موج A بازار بوده باشد و ما درحال طی موج اصلاحیه قبلی بوده ایم.

وی افزود: از آبان ماه که بازار از ۱.۲۲۰ تا ۱.۵۵۰ رشد کرد، دونظریه وجود دارد. یکی اینکه موج B اصلاحیه به پایان رسیده بود و باید موج C را آغاز کنیم و ممکن است این موج حتی کف قیمتی پایین تر از کف قیمت قبلی را نیز داشته باشد. فرضیه ای که می تواند محکم تر باشد این است که موج B بازار به پایان نرسیده و این نوسانات مقطعی بخشی از این موج است. به این معنا که ما اصلاحیه موج B  داشته ایم و ممکن است مجددا شاهد رشد باشیم و سپس موج C آغاز شود.

میرعلمی ادامه داد که یک نظریه دیگری هم وجود دارد که ازمرداد ماه تا ابان ماه موج های A,B,C بازار به پایان رسیده و وارد دوره جدیدی از بازار شده ایم. البته این ها باید در طول زمان بررسی شود زیرا هنوز برخی از پارامترها را در این زمینه نمی دانیم و نمی توانیم با قطعیت درمورد آن صحبت کنیم. اما از جنبه بنیادی هیچ دلیلی برای ریزش بیشتر برای شاخص در وضع کنونی دیده نمی شود. چراکه اکنون دلار ثابت است و ریزشی نداشته و قیمت های جهانی بسیار وضعیت عالی دارند.

کارشناس بازار سهام یادآورشد که در گفتگوی قبلی نیز تاکید کردم تصورم این است که شاخص بین ۱.۴۰۰ تا ۱.۶۰۰ درحال نوسان خواهد بود. بنابراین به نظر می رسد که شاخص می خواهد رنج نوسانی داشته باشد که البته اکنون نوسان را شروع کرده و می خواهد که بین این عدد نوسان کند. بعد از این مسئله باید ببینیم عوامل بنیادی که می تواند بر بازار اثرگذار باشد به چه شکل خواهد بود

بررسی وضعیت دلار به بورس
این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد که وضعیت ایندکس دلار و کامودیتی ها مانند نفت، مس، فولاد و سنگ آهن در جهان بسیار خوب و قابل قبول است و از جانب عوامل دیگر مانند نرخ بهره نیز مشکلی وجود ندارد. بنابراین ازلحاظ بنیادی مشکل خاصی برای شاخص کل بازار وجود ندارد و شاخص کل می تواند در همین محدوده ها نوسان داشته باشد و نمی توان ریزش بیشتری برای آن متصور بود.

او گفت: درتیرماه نیز شاخص حدودیک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد بود و اکنون نیز درهمین محدوده هستیم اما با این تفاوت که قیمت های جهانی آن زمان با الان بسیار متفاوت است. درست است که ممکن است دلار در یک محدوده باشد اما ازلحاظ مواد بنیادیِ دیگر شرایط متفاوت است. درنتیجه درست است که نمی توانیم ریزش بیشتری برای بازار متصور باشیم اما نمی توانیم رشد بالایی نیز برایش درنظر بگیریم.

کارشناس بازار سهام یادآورشد که در گفتگوی قبلی نیز تاکید کردم تصورم این است که شاخص بین ۱.۴۰۰ تا ۱.۶۰۰ درحال نوسان خواهد بود. بنابراین به نظر می رسد که شاخص می خواهد رنج نوسانی داشته باشد که البته اکنون نوسان را شروع کرده و می خواهد که بین این عدد نوسان کند. بعد از این مسئله باید ببینیم عوامل بنیادی که می تواند بر بازار اثرگذار باشد به چه شکل خواهد بود. به طورمثال هنوز فعالان بازار اطمینانی ندارند که دلار می تواند سطح خود را حفظ یا سطوح پایین تری را ببیند.

میرعلمی بیان کرد: فعلا با توجه به شرایط سیاسی پیش رو برای دلار سطح بالاتری را متصور نیستیم. البته اگر شرایط طوری که ما فکر می کنیم پیش برود. یعنی با پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا به سمت مذاکره برویم و منابعی که در خارج کشور داریم آزاد شود و در اینصورت تا پایان سال برای برای بازار سرمایه یک روند رو به رشدی را می توان متصور بود.

وی اظهارکرد که اگر سر کار آمدن بایدن و مذاکره پیش رو باعث ریزش دلار شود و به محدوده ی ۲۰ تا ۲۲ تومان برسد، مجدد ممکن است شاخص کل یک روند اصلاحی در پیش داشته باشد و سطح های جدیدتری هم اضافه شود که البته فعلا همچنین شرایطی را نداریم و باید گام به گام جلو برویم.

اگر  مذاکره ای صورت نگیرد و با توجه به بودجه ای که بسته شده است که به وضوح در آن به مذاکره وزن داده و تنظیم شده است، متاسفانه می تواند تورم بسیار شدیدی را برای کشور داشته باشد

بازار از ریزش دلار ترس دارد تا مذاکرات
کارشناس مسائل اقتصادی در واکنش به این که آیا با وجود تنش های جدید بین ایران و آمریکا و باتوجه به اظهارات مقامات آمریکایی که گفته شده ما برای توافق برجام باید در موضوع موشک های دوربرد هم مذاکره کنیم، می توان روند منفی را پیش بینی کرد؟ گفت که برداشته شدن سایه مذاکرات تاثیر منفی در بازار سرمایه ندارد چرا که بازار از ریزش دلار ترس دارد تا مذاکرات.

او عنوان کرد: البته به اعتقاد بنده مثل دوره اوباما به برجام برنمی گردیم. چرا که شرایط امروز با شرایط آن زمان به طور کلی متفاوت است و فکر می کنم هر دو کشور برای مذاکره شرایط سختی را پیش رو داشته باشند و فرآیند آن بسیار طولانی تر خواهد بود ازظرفی با توجه به اینکه دولت در کشور ما هم تا خرداد ماه بر سرکار است و بعد از آن انتخابات را پیش رو داریم درنتیجه این فرآیند طولانی تر خواهد شد.

بودجه کاملا هم وزن با مذاکره بسته شده و درصورتی که مذاکره صورت نگیرد تورم کشور به ۵۰۰۰ هزارمیلیاردتومان می رسد
میرعلمی اضافه کرد که اگر این اتفاق رخ ندهد، یعنی مذاکره ای صورت نگیرد و با توجه به بودجه ای که بسته شده است که به وضوح در آن به مذاکره وزن داده و تنظیم شده است، متاسفانه می تواند تورم بسیار شدیدی را برای کشور داشته باشد.

تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: مشخصا بودجه با وزن اینکه قرار است مذاکره انجام شود تنظیم شده و اگر مذاکره انجام نشود می تواند کسری بودجه ای حدود ۳۰۰ همت داشته باشد و اگر این مقدار با بالا رفتن پایه پولی جبران شود، می تواند نقدینگی کشور که هم اکنون ۲۷۵۰ همت است را نزدیک به ۵۰۰۰ همت برساند که این رقم نشان دهنده ی یک تورم به شدت بالا و شدید است.

کارشناس بازار سهام عنوان معتقد است که این تورم می تواند یک محرک برای بازار سرمایه باشد چرا که بازار سرمایه ما بسیار تورم محور است و مردم به دلیل حفظ ارزش دارایی های خود مجدد وارد بازار می شوند و شاهد رشد نقدینگی در بازار سرمایه خواهیم بود.

میرعلمی درانتها بیان کرد که تمام این ها عواملی هستند که در آینده ممکن است پیش بیاید و ما هم اکنون از هیچ کدام آن ها مطمئن نیستیم. ما بایستی سناریوهای مختلف را جلوی خودمان داشته باشیم و ببینیم در صورت پیش آمدن هرکدام از آن ها چه استراتژی را پیش ببریم. به هر حال با مفروضاتی که داریم جای نگرانی خاصی درمورد بازار سرمایه وجود ندارد.

 

منبع: بازار

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر