بازدید 17623
تابناک اقتصادی بررسی می‌کند

طرح ناامید کننده دولت برای مستاجران؛ سقف اجاره‌بها در پاییز هم رعایت نشد/ تدبیر دولت؛ نگران نباشید، وام اجاره بگیرید!

متوسط افزایش هزینه اجاره بها در پاییز ۱۳۹۹ برای کل خانوار‌هایی که تمدید قرارداد داشته اند، برابر با ۳۴ درصد بوده است. در این میان، معاون وزیر راه و شهرسازی از تمدید مهلت وام ودیعه مسکن تا پایان بهمن ماه سال جاری خبر داده است. اما آیا مستاجران از تصمیمات و سیاست‌های حمایتی دولت در سال جاری رضایت دارند؟!
کد خبر: ۱۰۲۵۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵ 04 January 2021

طرح ناامید کننده دولت برای مستاجران؛ سقف اجاره‌بها در پاییز هم رعایت نشد/ تدبیر دولت؛ نگران نباشید، وام اجاره بگیرید!

تابناک اقتصادیدر چند سال اخیر، روند قیمت مسکن صعودی بوده و همین مساله موجب شده است تا اجاره بها نیز افزایش یابد. همچنین شیوع ویروس کرونا در ایران از اواخر بهمن ماه سال گذشته، موجب شد تا قدرت خرید مردم به شدت کاهش یابد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ بنابراین از یک سو افزایش اجاره بها و از سوی دیگر کاهش قدرت خرید خانوارها به خصوص خانوارهایی که مستاجر بودند، موجب شد تا جابجایی خانوارها در تابستان سال جاری به چالشی جدی برای آن ها تبدیل شود.

دولت چند راهکار برای حمایت از مستاجران در نظر گرفت؛ اولین راهکار این بود که برای افزایش اجاره بها سقف در نظر بگیرد. بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، حداکثر افزایش اجاره بهای واحدهای مسکونی برای شهر تهران تا ۲۵ درصد و برای کلانشهرهای دیگر حداکثر ۲۰ درصد و در سایر شهرها ۱۵ درصد تعیین شد.

این سقف البته نه تنها در تابستان سال جاری بلکه در پاییز سال جاری نیز رعایت نشد. گزارش شاخص قیمت اجاره بهای واحد‌های مسکونی خانوار‌های شهری در پاییز ۱۳۹۹ که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است، نشان می‌دهد متوسط افزایش هزینه اجاره بها برای کل خانوار‌هایی که تمدید قرارداد داشته اند، در فصل تابستان ۱۳۹۹ برابر با ۴۱.۲ درصد و در پاییز ۱۳۹۹ برابر با ۳۴ درصد بوده بوده است!

متوسط افزایش نرخ اجاره در پاییز چند درصد بوده است؟ /

همچنین تورم نقطه به نقطه اجاره بهای واحد‌های مسکونی خانوار‌های شهری در پاییز سال جاری ۲۸.۴ درصد بوده است.

متوسط افزایش نرخ اجاره در پاییز چند درصد بوده است؟ /

این دو رقم نشان می دهند که سقف تعیین شده برای افزایش اجاره بها که دولت تاکید بر رعایت آن داشت و اجرای آن را رضایت بخش اعلام می کرد، اصلا رعایت نشده است.

دومین طرح دولت، اعطای وام ودیعه مسکن بود

وعده پرداخت وام ودیعه مسکن در یکم مرداد ۹۹ توسط رئیس جمهور داده شد و وی با بیان ابلاغ پرداخت این وام به بانک‌ها گفت: سقف این وام برای مستاجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، شهر‌های بزرگ شامل شهر‌های بالای یک میلیون از جمله مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه ۳۰ میلیون تومان و دیگر شهرها، ۱۵ میلیون تومان است که با نرخ سود ۱۳ درصد به مشمولان پرداخت می‌شود.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز طی گفت‌وگویی درباره شرایط پرداخت این وام گفت: در تهران، مستاجران واحدهای مسکونی کوچک تر از ۷۵ متر و در دیگر شهرها، مستاجران واحدهای کمتر از ۹۰ متر مشمول وام ودیعه مسکن مستاجران خواهند شد.

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز طی گفت‌وگوی دیگری در مورخه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ در مورد تعداد ضامنین این وام گفت: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا و توافق وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی، برای این تسهیلات تا مبلغ ۱۵ میلیون تومان نیاز به ضامن ندارد؛ یعنی با مدارک تضمینی خود متقاضی، که شامل چک و سفته است پرداخت می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: وام‌های ۳۰ میلیون تومانی یک ضامن نیاز دارد و لذا اگر مشکلی در این رابطه وجود دارد، همکاران در بانک مرکزی باید پاسخگو باشند.

رئیس جمهور روحانی اولویت پرداخت این وام را این گونه اعلام کرد: دامنه پرداخت این وام به مستاجرانی که حقوق ثابت دارند یا تحت حمایت نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) یا سازمان بهزیستی هستند، محدود شده است.

همچنین محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی طی مصاحبه‌ای گفت: کارمندان دولت و کارگرانی که حقوق‌بگیر ثابت هستند و خانوار‌های پنج نفره (پدر و مادر و سه فرزند) و بیشتر و همچنین خانه‌اولی‌هایی که تازه ازدواج کرده‌اند، در اولویت دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن هستند.

ثبت نام برای دریافت این وام از ۴ مرداد آغاز شد و تا ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۹ مرداد ادامه داشت.

طرح ناامید کننده دولت برای مستاجران؛ سقف اجاره‌بها در پاییز هم رعایت نشد/ تدبیر دولت؛ نگران نباشید، وام اجاره بگیرید!

سرانجام وام ودیعه مسکن چه شد؟

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی طی مصاحبه‌ای در ۲۵ شهریورماه ۹۹ گفت: بر اساس پالایشی که در مرحله نخست ثبت نام انجام شد، حدود ۳۵۵ هزار نفر واجد شرایط، تشخیص داده شدند و بر اساس شاخص‌های مصوب، مستعد دریافت تسهیلات قرار گرفتند. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بنا بر آخرین اطلاعات رسیده، تا این لحظه بیش از صد هزار متقاضی اطلاعات خود را بارگذاری کردند که به کارتابل ۱۳ بانک و دو موسسه مالی اعتباری در کشور معرفی شده اند. محمودزاده گفت: از تعداد صد هزار نفری که واجد شرایط گرفتن وام هستند و به بانک‌ها معرفی شدند، حدود ۶ هزار و ۲۰۰ نفر این وام را دریافت کرده اند.

محمد اسلامی نیز در مورخه ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۹ در حاشیه مراسم معارفه نماینده، ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه روند پرداخت وام ودیعه مسکن کند است، اظهار کرد: البته خوشبختانه طی ۳ روز اخیر سرعت اعطای وام افزایش یافته، اما همچنان خروجی خیلی کم بوده و آمار پرداخت وام قابل قبول نیست. وزیر راه و شهرسازی در مورد تعداد افرادی که تا آن زمان وام ودیعه مسکن دریافت کرده بودند، گفت: حدود ۸ هزار وام ودیعه مسکن به مستاجران پرداخت شده است.

شهرزاد دانشمندی مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در مورخه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ درباره دلایل تأخیر در پرداخت وام ودیعه مسکن، اظهار داشت: سامانه قابل ثبت نام و اتصال به بانک‌ها حدود دو هفته است وصل شده؛ یعنی بانک‌های ما حدود دو هفته است که امکان اتصال به این سامانه را پیدا کرده اند. دوم اینکه راهکار‌هایی برای بازپرداخت اقساط دیده شده؛ یکی اینکه سود تسهیلات گرفته شود و اصل در آخر دوره. اساساً چنین سیستمی در نرم افزار بانک‌ها تعریف نشده بود؛ بنابراین تا این نرم افزار تعریف و پیاده سازی شود در پذیرش متقاضیان تأخیر ایجاد شد. وی افزود: امروز آماری که گرفتیم از ۱۵ بانک، ۱۳ بانک نرم افزار را در سیستم‌ها اعمال کردند و از حدود ۱۸ هزار نفر پذیرش شده، حدود ۱۰ هزار و ۲۷۰ نفر تسهیلات دریافت کرده اند و چون مشکل نرم افزاری بانک‌ها حل شد، امید داریم از این به بعد پرداخت‌ها تسهیل شود.

آخرین اخبار بعد از گذشت حدود پنج ماه از آغاز پرداخت وام ودیعه مسکن چیست؟

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی طی مصاحبه‌ای در روز گذشته ۱۴ دی ۹۹ از تمدید مهلت وام ودیعه مسکن تا پایان بهمن ماه سال جاری خبر داد. وی گفت: اخیراً در جلسه کارگروه مصوب شد تا آخر بهمن پرداخت وام ودیعه اجاره ادامه پیدا کند. محمودزاده ادامه داد: این مصوبه و این شرایط مربوط به کسانی است که پیش‌تر ثبت‌نام کردند، ولی روند پرداخت آن‌ها به جریان نیفتاده است. افرادی که پیش‌تر ثبت‌نام کردند، اما مدارک خود را تکمیل نکردند تا پایان بهمن فرصت دارند نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تا پایان آذرماه از مجموع ۳۰۲ هزار و ۳۳۴ متقاضی دریافت وام ودیعه تاکنون ۱۴۸ هزار و ۲۱۵ نفر نزدیک به ۵۰ درصد توانسته‌اند این تسهیلات را دریافت کنند.

چند نکته در این گفت‌وگوی معاون وزیر راه و شهرسازی وجود دارد؛

نخستین نکته این است که تعداد متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن در ۲۶ شهریورماه ۹۹ حدود ۳۵۵ هزار نفر اعلام شده بود که این رقم با کاهشی ۵۳ هزار نفری در پایان آذرماه به ۳۰۲ هزار نفر رسیده است. دلیل این اختلاف آمار باید توضیح داده شود که آیا اشتباه آماری بوده یا اینکه طولانی بودن روند دریافت موجب انصراف عده‌ای از دریافت این وام شده است؟

دومین نکته این است که تنها ۵۰ درصد ظرف حدود ۴ ماه از آغاز فرآیند پرداخت توانسته اند وام ودیعه مسکن را دریافت کنند که آمار قابل تاملی است و بیانگر آن است که همچنان روند دریافت این وام کُند بوده است و باید مسئولین دلیل این روند کُند را بیان کنند. آیا بانک‌ها و سیستم آن‌ها باز هم مقصر این کُند بودن روند پرداخت بوده است یا اینکه موانع زیاد از قبیل سختگیری در مورد ضامنین باعث شده است تا این روند پرداخت کُند شود؟

سومین نکته این است که اوج جابجایی‌ها در فصل تابستان است و مستاجران در آن فصل بیشتر نیاز به دریافت این وام داشتند، اما همان گونه که می‌بینید، هنوز پرداخت وام ودیعه مسکن تا پایان بهمن ماه ادامه دارد! این وام باید در همان تابستان به متقاضیان پرداخت می‌شد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۸
دولت بی تدبیری و تا امیدی، آخه گرفنچتن وام چه دردی را دوا میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
از کلید و تدبیر چه خبر؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
هرچی فریاد دارید



بر سر دولت بکشید


دیواری کوتاهتر از دیوار روحانی نیست
مجيد گودرزي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
بعنوان يك ايراني از دولتمردان جمهوري اسلامي ايران خواهش مي كنم اين را متوجه شوند، كه نميشود بحران ركود را با بحران بدهي حل كرد. واحدهاي توليدي با اين تز غلط ورشكسته شدند. نمي شود بحران تورم را با بحران بدهي حل كرد. هر بحراني راهكار خودش را دارد. بدهي يك بحران است نه يك راه حل.
مستاجرکه بخودی خود به صاحب خانه بدهکار هست وام اجاره دادن یعنی اضافه نمودن بدهی مستاجران بیچاره !
بدویید اصلاح طلبا از دولت دفاع کنید!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
میخواستی اون ۲۲ میلیون دلار تو کشور خودت هزینه کنی خونه بسازی که به این روز نرفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
قطعا دفاع میکنیم واعتراض ما اصولگرایان هستند که بخاطر شکست سختی درانتخابات خوردند اینگونه چوب لای چرخ دولت گذشاتند وپدرمردم را دراوردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
بدبخت و بیچاره فکری
اگر ۲۲ میلیون دلار و پولهای بیشتری که هزینه دفاع از کشور در خارج از مرزها شده و امثال کوته فکرهایی مثل شما خبر ندارند هزینه نمیشد اکنون اجنبیهای اعراب و امریکایی داخل خونه همه رژه میرفتند و همچون تویی جرات نفس کشیدن نداشت
اگر نمیتونید در دفاع از کشور کاری انجام دهید حداقل قدر شناس باشید
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
شما هم اومدی از آب گل آلود ماهی بگیری
تا قانون مالک و مستاجر سال 1376 که مخالف صریح حکم فقهی قاعده لاضرر میباشد لغو و ابطال نگردد وضعیت از اینی که هست فاجعه امیز تر خواهد شد این قانون نه تنها دست موجرین را برای تو شیشه کردن خون مستاجر باز گذاشته بلکه موجب یکه تازی مشاورین مسکن در امر اجاره شده که واقعا مجلس یازدهم باید فکری بحال ان بکنه
دولت؟ داریم مگه؟
کدوم طرح دولت اجرا و امیدوار کننده بوده .
اگه مسولین هم مجبور بودند چهار ماه کرایه خونه پرداخت کنند درست میشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
با اون حقوق های نجومی مشکل برای پرداخت ندارن
یه کمک بلاعوض بکنید،کارگرم دوازده ساله مستاجر ثبت نام مسکن ملی کردیم اسممون دراومد بخاطر نداشتن چهل میلیون آورده اولیه اونم از دست رفت... گناه ما قشرضعیف چیه با این تورم وشرایط سخت...
آقای روحانی
آقای وزیر راه
خبر از درد مستاجران دارید؟
وام 50درصدی بگیرید التماس صاحب خانه را بکنیم بهتر است در دام بانکها بیفتیم
واقعا عقل هم خوب چیزیه
جالبه بانک اطلاعاتی برای واکسیناسیون گروههای پرخطر چیه؟
حالا فرض کنیم واکسن هم بیاد داخل کشور که هنوز خبری نییست
اصلاح طلب و اصولگرا چیه!!!! این دست آورد همه دوستان هست ! حالا شما اسم رو بذار اصلاح طلب ما میگیم همشون باهم
چه چیز این دولت موفقیت امیز بوده که طرح مسکنش موفقیت امیز باشه......... تنها طرح موفقیت امیز این دولت برای مردم این بوده که تمام مشکلات کشور را بعد از مدت 7 سال به امریکککککا گره بزنه و از این راه اشتباهات و
ندانم کاری های خود را بپوشونه. و تنها سیاستی که این اقایان به جای عذرخواهی از مردم بابت عدم اجرایی شدن وعده های انتخاباتی خود در پیش گرفته اند ، رو به جلو حرکت کردن و نمک پاشیدن به زخم مردم است
میخواستیم وام اجاره بگیریم گفتن 20 سال پیش شما از بانک مسکن وام گرفتید و وام اجاره ندادن! این چه مسخره بازیه هستش
همانطوري كه گفته اند ملت فقط براي روز راي گيري لازم است آن زمان ملت بزرگ و شريف و نجيب مي شود
اقای روحانی....مردم وام نمیخواهند.مردم پول معیشت از دولت نمیخواهند.مردم پول تو جیبی نمیخواهند.این سیاست پول دادن به مردم و وام دادن و ملتی را وام دار بانک ها کردن.کثیف ترین نوع اقتصاد است....مردم را الوده وام و گدا نکنید..البته اگر مسلمان و ایرانی هستید..و خدای نکرده اگر عامل بیگانه هستید...لا اقل اصولی خیانت کنید.در کدام کشور دولتش به ملت صدقه داده و در تلویزیون هم چپ و راست منت گذاشته و پز داده
ای بابا شما چطور حساب می کنید؟ این افراد ندارند که پول ودیعه خانه را پرداخت کنند شما می گویید بیایید وام بگیرید و آن را پرداخت کنید و با 13 درصد سود به ما برگردانید. حساب کنید که 50 میلیون تومان گرفته شد، باید 57 میلیون و پانصد هزارتومان برگرداند بگذریم از هزینه های جانبی بانک و سفته و هزار برنامه دیگر که سر راه وام گیرنده قرار می دهید. یعنی در ماه باید 4790 هزارتومان پرداخت کند تا سر سال تمام شود قسط وامش و باید دوباره سر سال قرارداد خانه اش وام بگیرد و روز از نو روزی از نو. کدام کارگر یا کارمند می تواند در ماه چهار میلیون و هفتصد و نود هزار تومان پرداخت کند؟ این ها وام های آقازاده ها هستند نه کارگر و کارمند بیچاره. علی برکت الله.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
بعد از یک سال اون ۵۰ میلیون رو چیگار کردی؟
این وزیر هیچگونه برنامه ای ندارد و نمی دانم چرا استیضاح نمی شود
به اسم مستاجربه کام دیگران
کدام مستاجرمیتونه وام بگیره
اکثریت ضامن ندارند
گیرم که باهزارمصیبت وام راگرفت
باحقوق ماهیانه ای که به پنج روزنرسیده تمام است چطورمیخوادقسط بده
باید واحدی خاص که از مالکین نیستند تشکیل شود و رسیدگی نماید که مسئولین مربوطه از ملاکین هستند یا خیر ... چون اگر از ملاکین باشند مسلما راضی به کنترل قیمت مسکن و اجاره مسکن نخواهند بود مگر عده ای قلیل .... قصد تهمت ندارم و این پیشنهاد رو واقعا ارائه میکنم به قوه قضاییه.
همچنین از مسئولین مالیاتی کشور هم باید بررسی شود بلکه دلیل عدم اجرای مالیات بر خانه های خالی شاید روشن شود .... البته قصد تهمت ندارم و این پیشنهاد رو واقعا ارائه میکنم به قوه قضاییه.
تز رفع بحران تورم با ايجاد بحران بدهي، فقط خاص اين دولت است.
سلام
با این مقررات و هزینه ها دیگر نه اجاره کردن مقرون بصرفه است نه اجاره دادن.
هر جا دولت دخالت می کند کار مشکل تر میشود.
اصل سرمایه مالک با هزینه های جانبی و مالیات و تعمیرات اساسی و..... موجب فرار خیلی ها از سرمایه گذاری در این بخش شده است.
هر ملکی بعد شش سال نیاز به تعویض کابینت و درودیوار دارد یعنی مالک هر چه گرفته ای هزینه کن.
مستاجر هم توان مالی ندارد و شرایط برای آنان هم سخت است
می خواهید به مرگ بگیرید به تب راضی بشوند مردم ..مردم می گویند نر است شما می گویید بدوشید ..پول اجاره ندارند ..قسط وام هم بیایید روش ....می خواستید بی تدبیری و خانه ههاراگران نکنید ...که این همه خانه خالی یا نیمه کاره روی دستان بماند ...شما حرفتان این است هرکس ندارد به ما چه .....برود بمیرد یا حاشیه نشین بشود ووووو.در صورتی 65 میلیون مردم ندارند خانه بخرند یا اجاره کنند ..قرار نیست که این 20 میلیون میلیادر به این 65 میلیون زور بگویند ...کمی از روی این مردم خجالت بکشید ...کمی فکر کنید که خودتان دچار بی خانمانی ..و یا نداشتن پول اجاره هستید ...مردم ندارند ..مردم ندارند ... پول ندانم کارهای شما را بدهند مردم ندارند ....پس دست از سر این مردم بر دارید ....به قانون برگردید ..خانه به قیمت تمام شده با سود 10 درصد در هر زمان ..نه امروز با فردا فرق کند ..در هر زمان با ...قانون ارایه بدهید صنف ئلال املاکی را منحل کنید ..مردم خانه پیدا میکنند از اینترنت .بعد بین خودشان خرید فروش میکنند با قانون دادگستری ..یا نظام مهندسی......ثبت میکنند در ثبت اسناد رسمی ..کد رهگیری میخواهند چه کنند ..خود ثیت ملاک قانون است ..دست بر دراید جگر مردم را خون کردید ..جوانان را افسرده و بی انگیزه و فراری دادید از این مملکت .... سری به امار رفتن جوانان از ایران بکنید
تولید بحران پشت بحران تخصص ماست!
هیچوقت این جمله اقای روحانی را فراموش نمی کنم: چنان گشایشی ایجاد بکنم که ...
اين آمار و درصد افزايش رو از كجا درمياريد؟
بگيد اين اوضاع گل و بلبل كجاست ما هم بيايم اونجا زندگي كنيم.
يعني در تبريز طي يكسال رهن و اجاره حداقلاً دوبرابر شده.
مرگ بر آمريكا
من مراجعه كردم براي وام گفتن بايد از اول انقلاب تا الان هيچ وامي نگرفته باشي و هيچ خانه اي به نامت نباشد.
ثبت نام كردم براي وام بانك ملي پيام داد بيا برا تشكيل مدارك . چون با اجاره نامه معمولي برا كاهش هزينه بنگاه اجاره نامه نوشته بودم مجبور شدم برا ثبت كد رهگيري خودم هزينه خودم و صاحبخانه رو بدم.مدارك رو جور كردم با دو تا ضامن . بعد وزارت مسكن پيام داد به شما تعلق نميگيره. رفت كلي داد و بيداد چرا پس بانك منو تائيد كرد و هزينه بهم تحميل كردين و الان ميگين نه؟
چون پيگيريها در اين مملكت جواب ميده بهم گفتن كار ما نبوده برو دنبال پرتقال فروش.
علت رو جويا شدم گفتن من يه وام گرفتم برا خانه ام 20 سال پيش . ولي خونه 50 متري رو به علت بدهي فروختم و مستاجر شدم
سلام شما ها چه دل خجسته ای دارین روغن و برنج و گوشت را حل نمی کنند چه رسد به اجاره خونه شما نهایت جواب آقا برو جای ارزانتر بگیر اینها در جواب دادن کم نمیارن حتی در لحظه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان