بازدید 21624
دولت آب پاکی را روی دست همه ریخت

نه چشم انتظار تعطیلی تهران باشید و نه اجرای قانون «هوای پاک»!

اگر هنوز منتظرید که بابت شدت گرفتن آلودگی هوا در تهران، روز‌های آتی تعطیل اعلام شود و این تصمیم به دیگر شهر‌های آلوده سرایت کند، سخت در اشتباهید، چون دولتمردان ترجیح می‌دهند به جای این امور، فرا رسیدن روز‌های کمتر آلوده را انتظار بکشند!
کد خبر: ۱۰۲۵۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰ 03 January 2021
تابناک اجتماعیاگر هنوز منتظرید که بابت شدت گرفتن آلودگی هوا در تهران، روز‌های آتی تعطیل اعلام شود و این تصمیم به دیگر شهر‌های آلوده سرایت کند، سخت در اشتباهید، چون دولتمردان ترجیح می‌دهند به جای این امور، فرا رسیدن روز‌های کمتر آلوده را انتظار بکشند!

به گزارش «تابناک»؛ امروز پنجمین روز متوالی در تهران سپری شد که شاخص کیفیت هوا در شرایط «ناسالم» برای عموم مردم قرار داشت؛ پنج روز متوالی که بی هیچ تفاوتی به نسبت هم سپری شدند الا اینکه روز گذشته کمیته اضطرار آلودگی هوا با تاخیری چهار روزه تشکیل شد و بی آنکه تصمیم خاصی بگیرد، با ارائه یک پیشنهاد به دولت به کار خود پایان داد؛ پیشنهاد تعطیلی دو روزه ادارات دولتی و خصوصی.

آن گونه که استاندار تهران در پایان نشست روز گذشته یادآور شد، این پیشنهاد برای اجرا، نیازمند طی مراحل قانونی و دریافت تایید هیات وزیران بود. نکته‌ای مهم که چشم بسیاری را به نشست امروز دولت خیره کرد که عصر امروز با رعایت کامل پروتکل‌های قانونی، نیمه حضوری ـ نیمه مجازی تشکیل شد و با اتمامش همگان دریافتند که پیشنهاد تعطیلی حتی در آن مطرح هم نشده است!

آن گونه که از جلسه امروز هیات دولت خبر می‌رسد، یکی از بحث‌های شروع جلسه امروز، آلودگی هوا در چندین کلانشهر کشورمان از جمله تهران بود؛ مبحثی که با گزارش وزیر نفت آغاز شد که تاکید داشت: «به دلیل شیوع ویروس کرونا و تغییر الگوی مصرف مشترکان در سال جاری، میانگین مصرف گاز بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده در ۴۲ روز گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است.»

به گفته زنگنه، مصرف گاز در این بخش اکنون به میانگین ۵۵۶ میلیون متر مکعب در روز رسیده، در حالی که سال گذشته ۴۹۳ میلیون متر مکعب بود و سال قبل از آن، ۴۳۳ میلیون متر مکعب؛ اعداد و ارقامی که نشان می‌دهد مصرف گاز در کشورمان روند فزاینده‌ای داشته و شکستن کاسه و کوزه بر سر کرونا چندان منطقی نیست؛ هرچند نمی‌توان از کنار تغییر الگوی مصرف به سادگی گذشت.

 
نه چشم انتظار تعطیلی تهران باشید و نه اجرای قانون «هوای پاک»!

اما بشنوید از ادامه ماجرا در هیات دولت که به توصیه رئیس جمهور به رعایت الگوی مصرف انرژی توسط هموطنان عزیز و به ویژه در بخش دولتی و لزوم رعایت بخشنامه معاون اول رئیس جمهور در نحوه مصرف در دستگاه‌های اجرایی محدود شد و حسن ختامش، دستور روحانی به همه دستگاه‌های مسئول برای اجرای دقیق قانون هوای پاک بود؛ قانونی که شاید حالا بیش از هر زمانی بی اثر بودنش خودنمایی می‌کند!

این را می‌شود از قصه مازوت سوزاندن در نیروگاه‌ها دریافت که به تاکید معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، نتیجه پر شدن مخازن ذخیره مازوت و ممکن نبودن صادرات و نگهداری آن است که موجب شده سوزاندنش تنها راهکار باشد؛ تصمیمی که کلانتری تاکید دارد قانونی است، مقامات قضایی بر رد این ادعا تاکید دارند، استاندار می‌گوید که سوزاندنش از یکی دو هفته قبل متوقف شده و برخی دیگر از مسئولان تاکید دارند که هنوز سوزانده می‌شود، اما کمتر از قبل!

قصه‌ای عجیب و غریب که با مرور آن سخت است که بپذیریم قانونی به نام «هوای پاک» داریم و بتوانیم به دستور رئیس جمهور به زیردستانش برای رعایت دقیق و مو به موی این قانون دل خوش کنیم، به ویژه وقتی می‌بینیم که کمیته اضطرار آلودگی هوا هم امیدی به تغییر اوضاع ندارد و وقتی بعد از چند روز از بحرانی شدن اوضاع تشکیل جلسه می‌دهد، تصمیمی می‌گیرند که خوشان بهتر از همه می‌دانند قرار نیست به تصویب رسیده و اجرایی شود!

این در حالی است که شیوع وسیع ویروس کرونا موجب شده که همه امور در جهان تحت الشعاع این پدیده قرار گیرند و آلودگی هوا هم از این قاعده مستثنی نیست. پدیده‌ای که به تاکید متخصصان هرچه شدت بگیرد، خطر بیماری‌های تنفسی از جمله کووید ۱۹ بیشتر می‌شود، اما از آنجایی که منع تردد برای جلوگیری از شیوع ویروس در دستور کار قرار گرفته و تعطیلی ممکن است این منع را دچار خدشه کند، بی توجهی به آلودگی هوا در دستور کار قرار گرفته است.

واکنشی که یکی از معانی آن، بی توجهی مطلق به قانون هوای پاک است؛ قانونی که حالا دولت آب پاکی را روی دست آن‌هایی که به اجرایش دل خوش کرده بودند، هم ریخته و حتی لازم ندانسته توضیح دهد تکلیف مازوت‌هایی که روی دستش مانده و خواهند ماند چه خواهد شد؟ آیا قرار است با بهبود هوا در نتیجه بارش باران یا وزش باد، باز مازوت سوزاندن در دستور کار قرار گیرد و ریه‌های شهروندان، جور انبار‌های لبریز شده و مصیبت تحریم‌ها را بکشد؟!
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۴
سال ها طرح های مختلف ترافیکی با بهانه آلودگی هوا اجرا شد و مردم جریمه شدند و یا عوارض تردد را پرداخت کردند قرار بود با این طرح ها هوا پاک تر شود و این پول ها در جهت کاهش آلودگی ها هزینه شوند حالا آلودگی هوا چند برابر شده و چاره ای جز سوزاندن مازوت هم نیست با تعطیل کردن 3 روز و 10 روز مشکل حل نمی شود
مگه مردم مهم اند؟
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
آره موقع انتخابات
اتفاقا اصلا منتظر نیستیم. ما عادت کردیم هر روزمون از همه لحاظ بدتر از دیروزمون باشه و از مسنولین فقط وعده و وعید بشنویم.
مثل دوران احمدی نژاد فواره روشن کنند و هواپیما آب بپاشه
تو این کشور برای کاهش آلودگی هوا باید دعا کنیم باد بیاد. برای در امان موندن از زلزله باید دعا کنیم زلزله نیاد. برای حل مشکل کم آبی باید دعا کنیم که بارون بیاد. برای شکست دادن کرونا باید دعا کنیم که خارجیا واکسن بسازن و ما هم بتونیم بخریم! برای مهار افزایش قیمت ارز باید دعا کنیم که بایدن بیاد! برای رفع مشکل گرونی و کمبود دارو و ... باید دعا کنیم که آمریکا به برجام برگرده!!!! کلاً کارمون شده دعا و مناجات! دولت و مسئولین هم که ...
ماجرای مازوت رو نمیدونم. ولی در مسکو، ترافیک مثل تهران در بعضی مناطق سنگینه، ولی هرگز احساس خفگی نمیکنید، حتی اگر باد نباشه، چون خودرو هیوندای، کیا، تویوتا، نیسان.... با موتور استاندارد و قیمت بدون گمرکی عرضه میشه، مدل 2021 هیوندای نصف قیمت هیوندای 2017 که در ایران فروخته میشه. البته فقط مشکل موتور خودرو نیست، سوخت با کیفیت هم مساله ست.
دولت بی تدبیر و نا امید. علی برکت الله
البته جز این هم انتظار نداشتیم. این کارها را می کردند جای تعجب بود!!
حالا با هم یکصدا بخوانیم:
ببار ای برف!
حسن خطرناکه با جون مردم بازی نکن
تو ساسنورت رو کن ادای نگرانی برای مردم در نیار
وظیفه شما رسانه هاست که نشر بدید برای هزینه ای که برای دولت وارد میشه تهران رو تعطیل نمیکنن و علنی هم اینو وزیر کشور گفت ولی شما رسانه ها دنبال منافع خودتون هستید نه منافع مردم
اگر ما آلودگی هوا رو به شکل « زباله » ببینیم و در صدد جمع آوری آن به شیوهٔ مَکِش باشیم ، اون موقع هست که میتونیم به رفع این معضل امیدوار باشیم .
به این شکل که شبکهٔ گسترده ای متشکل از صدها لولهٔ قطور ، شبیه تیرهای چراغ برق ، که مجهز به مکنده های قوی هستند در سطح شهر ، در سرِ چهارراهها و میادین ، نصب و در زمان آلودگی هوا بصورت یکپارچه و همزمان فعال و نسبت به مَکشِ آلودگی هوا اقدام کنند .
دقیقا شد عین تعطیلات کرونا ماه ها بحث شد برای تعطیلی دوهفته ای بلاخره این کارو بعد از اینکه کلی تلفات دادیم و به مرزهای وحشتناک رسید و بعد از اونکه این تاخیر در تعطیلی رو هرمسعولی به گردن دیگری میانداخت انجام شد حالا برای الودگی هم همینطوره تا همه بیمار و فوت نکنن اینها خیالشونم نیست چون خودشون جاشون امن و پاکیزه هست واقعا متاسفم
مسئول ناکارامد برو کنار یکی که بلد هست بیاد سر کار
اون که هر روز خبر خوش هسته ای میداد و می گفت تحریم ها کاغذ پاره است کجا قایم شده؟
ز بودنم چه افزود؟ نبودنم چه کاهد؟

که گویدم به پاسخ که زنده ام چرا من؟
نه ماشینای فرسوده رو تعویض میکنین نه سوخت مازوت رو کنار میزارین نه ناوگان حمل و نقل عمومی رو نو میکنین و ...
مجلس انقلابی ودولت محترم تدبیروامید باهمکاری یکدیگربه مردم کم لطفی فراوان میکنندآن یکی باتصویب قوانین ضداشتغال وبستن مالیاتهای انقلابی باعث تعطیلی کسب وکاروازدیاد یارانه بگیرهاوتولیدسرسام آور کمک معیشتی بگیرها وفقراشده وآن یکی بدون توجه به هوای مرگ آورشهرهای بزرگ ناظربیطرف گردیده آن یکی مالیاتهاراسنگین میکندبیکاری تولیدشوداین یکی هم باچاپ اسکناس های گل مگولی وتوزیع بین مردم باعث بلائی سرجامعه آمده که دیگرفرصتی برای پرداختن به نفس کشیدن مردم نداردخوش بحال عزیزان بیتوجه به مشکلاتمان خداوندهمه مارابراه راست ودرست هدایت کند
مگر مردم اسیرند؟ نه هوا رو پاک میکنید .نه می گذارید مردم به روستاها در استان های دیگر پناه ببرند. محکوم به اسارت در شهر آلوده شده ایم.
تاوقتی بهمین سرعت جمعیت تهران درحال افزایش است آلودگی هواهرروزبدترازروزقبل خواهدشددرضمن وقتی جمعیت شهری بیشترازامکاناتش باشد ترافیک بدوبدترمیشودومصرف انرژی بیشتروآلودگی هواشدیدتروآلودگی صوتی هم کشنده تر ، مردم دائمادرتنش عصبی بسرمیبرندوباکوچکترین تحریکی بجان هم میافتندوناامنی بیشترمیشود اگراین وضعیت درپیشرفته ترین کشورهای دنیاهم باشدهواخیلی پاک وسالم نخواهدبودمدیران ومجلسیان محترم ماشهرستانهاوروستاهاوشهرهای کوچک رابا ایجادفضای کم اشتغالی وایجادمشوقهائی برای مهاجرت به تهران باتصویب قوانین برای راحت ترکردن زندگی درشهرتهران که البته همه شهرهاراخراب و نتیجتاً تهران پرجمعیت تر وخراب وخرابترازخراب خواهدشد خبری هم ازدوراندیشان ودلسوزان بحال جامعه وآینده شهرمان نیست
سال ۹۸ بنزین رو به بهانه الودگی هوا گرون کردین و اون همه آدم کشته شد. پس چرا هنوز هوا آلوده هست؟ یعنی شماها اون موقع نمیدونستین بخاطر سوزوندن مازوته؟
بازهم آقایان بیایند و بگویند تحرم ها هیچ اثری بر ما ندارد که البته درست می گویند تحریم ها بر آنها اثر ندارد تحریمها بر مردم عادی اثر دارد که نه در جاهای خوش آب و هوا ویلا دارند و نه جانشان و نانشان برای کسی ارزش دارد.
آقایان نتیجه این رفتارها را در انتخابات خواهند دید اما بعید می دانم که این موضوع هم برایشان مهم باشد.
ضمنا طبیعتا مسوول مطرح کردن موضوع تعطیلی تهران جهت کاهش آلودگی در جلسه هیات دولت وزیر محترم کشور بوده اند که قبلا نظر شخصی خود را داده اند و از نظر ایشان همان کفایت می کند احتمالا. هر چند ایشان قبلا با نحوه مدیریتشان در قضیه افزایش نرخ بنزین نشان دادند که جان مردم چندان برای ایشان مهم نیست و جالب تر اینکه سی هم معترض و پیگیر رسیدگی به بی کفایتی ایشان نمی شود!!
خدا وکیلی دولت روحانی بدترین دولت در این قرن باید لقب بگیره .
آخه مگه بدتر از این دولت هم بوده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این دولت دیگه شورشو رو درآورده جون مردم اندازه جون یه پشه براشون اهمیت نداره. سر لجبازی و تصمیم گیری سلیقه ای بیچاره کردن مردم رو . این مملکت هم که مشالا هیچ ثباتی در اینگونه موارد نیست یه دولت حال می‌کنه با دلیل و بی دلیل تعطیل کنه هیچکس هم نمیگه چرا یه دولت مردم دارن پر پر میشن چه از نظر کرونا چه آلودگی هوا بعد دوست نداره تعطیل کنه هیچکس هم بهش هیچی نمیگه که مگه دل بخواهی اخه.... ما دهه شصتی ها زمانی که مدرسه هم بودیم همین بود نیم متر برف میومد میگفتن منطقه یک دبستانش تعطیل بقیه بودوان برن مدرسه بعد الان یه دونه برف از آسمون میان درجا کل مدارس تعطیل شک نکنید در مورد کار هم همینه همه این سخت گیری ها جایی هست که دهه شصتی ها فعال هستن....
تریم ها کاعذ پاره هستند و ما همچنان مقاومت می کنیم ؟
افسوس که اکنون تعدادزیادی فقط بر اثر آلودگی هوای تهران دارند میمیرند
بی تفاوت ترین رییس حمهور تاریخ ایران نسبت به سلامت مردم روحانی است
متاسفانه دولتمردان ما مشکلات را مقطعی برطرف می کنند و می خواهند مسایل مشمول مرور زمان شود یا مردم عادت کنند و یا فراموش شود و یا خود به خود مشکل برطرف شود. الان هم بهترین راه تعطیلی است که مردم در خانه بنشینند و بیرون نروند ولی با گرانی روز به روز کالاهای مصرفی مردم آنها مجبورند برای پر کردن خلاء درآمدی خود و هزینه حتا اگر منجر به بیماری های شدید و مرگ آنها بشود از خانه بیرون بیایند تا در این روزهایی که تعطیل اعلام می کنند شاید درآمدی کسب کنند و بتوانند مایحتاج خانواده خود را تا حدودی تامین کنند. با علی برکت الله گفتن مشکل حل نمی شود ریشه ای باید اقدام شود. علی برکت الله ها را فراموش نمی کنیم.
مشکلات حل شدنی نیست چون عزمی برای حل مشکلات وجود ندارد!
دلم به حال کودکانمون میسوزه ؟ آخه به چه گناهی دارن قربانی بی تدبیری میشن ؟؟؟؟
آقایون تو منازل و محل کاراشون دستگاه تسویه هوا گذاشتند و راحت تنفس میکنن!!
مردم عادی دارن خفه میشن !!
بیچاره مردم بدبخت ...
دولت در ماه های پایانی انگار کارهای مهمتری از جان و مال مردم داره.
عکس انتخابی تون عالی بود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان